Menu
Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych - tło

Pozycjonowanie stron internetowych

SEO i pozycjonowanie stron co to jest?

Co to jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie stron internetowych (ang. Search Engine Optimization, SEO) to działania marketingowe mające na celu osiągnięcie wysokiej pozycji witryny w organicznych wynikach wyszukiwania Google oraz innych wyszukiwarek.

Pozycjonowanie strony (ang. Web Positioning) pozwala zwiększyć jej widoczność na zapytania (słowa kluczowe), po wpisaniu których użytkownicy mogą trafić na Twoją stronę www. Pojęcie pozycjonowania dotyczy promocji w wynikach wyszukiwarek organicznych. To szereg działań związanych z optymalizacją i pozyskiwaniem odnośników zewnętrznych. Ma na celu wpłynąć pozytywnie na wizerunek firmy i wypromować jej ofertę.

    Bezpłatna wycena

    Zaufali nam

    O jakości naszej pracy świadczy liczba blisko trzech tysięcy Klientów. Potwierdzeniem umiejętności specjalistów Grupy TENSE jest średni czas trwania umowy z Klientami – 4,5 roku.

    Dlaczego warto
    wybrać pozycjonowanie stron?

    Pozycjonowanie stron w internecie - skuteczna forma reklamy
    Skuteczna forma reklamy

    Czy wiesz, że wyszukiwarki Google używa około 97% internautów? Zdecydowana większość użytkowników sieci wybiera jedynie strony, które znajdują się w TOP 10 wyników wyszukiwania.

    Korzystając z możliwości pozycjonowania, masz szansę znaleźć się na górze wyszukiwarki i trafić do większej liczby potencjalnych klientów. Pozycjonowanie wpływa nie tylko na cele biznesowe, ale i wizerunek marki.

    Długofalowe korzyści
    Długofalowe korzyści

    W przeciwieństwie do Google Ads, pozycjonowanie stron internetowych zapewnia długotrwały efekt.

    Twoja witryna utrzyma się w naturalnych wynikach wyszukiwania nawet po zakończeniu działań optymalizacyjnych. Pozycjonowanie to inwestycja, która się opłaca!

    Skalowalność
    Skalowalność

    Powiększasz ofertę, zmieniasz profil działalności, dodajesz nowe usługi?

    Pozycjonując stronę internetową, jesteś w stanie zwiększać jej zasięg poprzez dodawanie kolejnych słów kluczowych. Poza tym działania SEO mogą obejmować także tworzenie nowych zakładek lub optymalizację obecnych stron.

    Pozycjonowanie stron: dobry stosunek cena - jakość
    Dobry stosunek ceny do jakości

    Długofalowe korzyści płynące z pozycjonowania to m.in. szybki zwrot z inwestycji.

    Działania SEO warto połączyć ze skuteczną reklamą Google Ads. Dzięki niej dotrzesz z materiałami promocyjnymi do ściśle określonej grupy odbiorców w stosunkowo krótkim czasie.

    Kompleksowa usługa
    pozycjonowania stron internetowych

    • Audyt SEO

      Audyt SEO

      To pierwszy etap pozycjonowania, w ramach którego weryfikujemy stronę internetową pod kątem technicznym.

      Raport na podstawie audytu pozwala na wprowadzenie odpowiednich zmian i optymalizację serwisu tak, aby spełniał on wymogi SEO. Ułatwia to osiągnięcie wysokiej pozycji w Google oraz innych popularnych wyszukiwarkach.

    • Copywriting SEO

      Copywriting SEO

      Są to działania związane z tworzeniem nowych treści (content marketing) lub optymalizacją pod kątem SEO tekstów już znajdujących się na stronie internetowej.

      Dzięki copywritingowi SEO powstaje unikalny content wysokiej jakości, odpowiednio nasycony frazami kluczowymi, na które serwis jest pozycjonowany.

    • Wdrożenie zmian lub przygotowanie specyfikacji

      Wdrożenie zmian SEO/przygotowanie specyfikacji

      Na tym etapie zajmujemy się optymalizacją witryny pod kątem SEO, biorąc pod uwagę informacje z raportu po wykonanym wcześniej audycie.

      Zmiany na stronie www wprowadzają doświadczeni webmasterzy, od lat pracujący zarówno na najbardziej popularnych, jak i autorskich systemach CMS.

      Istnieje możliwość przygotowania wytycznych dotyczących zalecanych zmian i sposobu ich wdrożenia na Twojej stronie internetowej.

    • Link building

      Link building

      Pozyskujemy dla naszych Klientów odnośniki z wewnętrznych i zewnętrznych serwisów, aby maksymalizować efekty pozycjonowania osiągnięte dzięki optymalizacji strony.

      Przygotowanie strategii pozyskiwania odnośników jest bardzo ważnym elementem procesu pozycjonowania i zalicza się do działań off site.

    • Analiza efektów i skuteczności pozycjonowania

      Analiza efektów

      Nie kończymy swojej pracy w momencie uzyskania pierwszych efektów na rzecz strony internetowej.

      Wciąż monitorujemy ranking i skuteczność naszych działań w Google, wprowadzając w razie potrzeby odpowiednie zmiany. Dostosowujemy przyjętą strategię w celu maksymalizacji efektów SEO.

    • Wsparcie i konsultacja specjalisty SEO

      Wsparcie i konsultacja

      Jesteśmy w stałym kontakcie z Klientami i konsultujemy z nimi wszystkie etapy pozycjonowania.

      Nasi specjaliści zawsze oferują profesjonalne doradztwo związane z działaniami w zakresie SEO i rozwoju biznesu online.

    Nie czekaj!
    Uzyskaj bezpłatną wycenę pozycjonowania Twojej strony internetowej.
    Bezpłatna wycena

    Modele współpracy

    Starając się sprostać oczekiwaniom wszystkich Klientów, proponujemy współpracę na podstawie jednego z trzech modeli rozliczeń:

    • stała opłata (abonament),
    • stała opłata + opłata za efekt,
    • hybryda łącząca oba powyższe modele.

    Pomożemy Ci w wyborze najlepszej opcji, która wzmocni efekty pozycjonowania strony www przy maksymalnej optymalizacji ustalonego budżetu.

    • Opłata stała - popularna oferta na pozycjonowanie w Google

      Stała opłata (abonament)

      Opłacasz z góry określoną kwotę, w ramach której wykonywane są działania SEO w obrębie serwisu www.

      Wiesz, ile kosztuje Cię pozycjonowanie i z łatwością zaplanujesz budżet marketingowy.

    • Opłata stała + za efekt SEO

      Stała opłata + opłata za efekt (hybryda)

      Co miesiąc płacisz z góry określoną kwotę za pozycjonowanie strony internetowej i rozliczasz się z nami za efekty wypracowane przez ten czas.

      Dla Twojego bezpieczeństwa ustalamy górną granicę kosztów, która nie będzie przekroczona – nawet jeśli efekty przewyższą pierwotne założenia.

    • Opłata za efekt pozycjonowania

      Opłata za efekt

      Popularny model rozliczeń w performance marketingu, gdzie płaci się za osiągnięte efekty pozycjonowania.

      Jest zarezerwowany dla stron www, które posiadają fundamenty SEO i możliwość dalszego skalowania poprzez optymalizację globalną, treści optymalizacyjne i pozyskiwanie wartościowych linków przychodzących (ang. link building). Tutaj również określa się efekt będący podstawą naliczania prowizji.

    Korzyści z pozycjonowania do top10 - tło
    Korzyści z pozycjonowania strony www

    Korzyści z pozycjonowania
    stron internetowych

    Im wyżej witryna www znajduje się w wynikach wyszukiwania, tym cieszy się większą popularnością. Szacuje się, że:

    • stronę na 1. miejscu odwiedza średnio 34,2% użytkowników,
    • 2. pozycja w rankingu przyciąga ok. 17,1% internautów,
    • serwis internetowy pojawiający się na 5. miejscu w Google odwiedza już tylko 7,4% użytkowników.

    Źródło (październik 2020):
    https://www.smartinsights.com/search-engine-optimisation-seo/seo-analytics/comparison-of-google-clickthrough-rates-by-position/

    Co najważniejsze, witryny wyświetlające się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania przyciągają do siebie aż 91,5% całego ruchu! To najlepszy dowód na to, że jeśli Twój serwis www nie będzie pozycjonowany i znajdzie się poza TOP 10, jego zasięg ulegnie znacznemu ograniczeniu.

    Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Ignite Visibility pierwszy link w wynikach wyszukiwania Google przyciąga ok. 43% użytkowników, drugi 37%, a trzeci 30%. Domena zamykająca TOP 10 może liczyć na zainteresowanie około 3% internautów.

    Pamiętaj, że zlecając pozycjonowanie strony, budujesz także pozytywny wizerunek swojej marki i zwiększasz jej rozpoznawalność, co przekłada się na lepszą sprzedaż.

    Dlaczego należy pozycjonować stronę w Google?

    Dlaczego skuteczne pozycjonowanie w Google jest takie ważne?

    W 2019 roku wydatki na reklamę online wzrosły aż o 7,8%, osiągając poziom 1,69 mld zł (dane Agencji Starcom za 2019 r.) W przypadku Polski środki na działania SEO, w tym pozycjonowanie i kampanie PPC, urosły do poziomu 35,8% (wcześniej 33,6%), biorąc pod uwagę cały budżet przeznaczony na marketing.

    Czy wiesz, że 93% polskich internautów korzysta z Google? (źródło: gs.statcounter.com – maj 2020). To tam znajdują informacje o produktach, porównują ceny, szukają usług czy robią zakupy. Tak mocna pozycja wyszukiwarki Google sprawia, że promocja w konkurencyjnych serwisach, np. Bing, Yahoo czy Yandex, nie przynosi rodzimym przedsiębiorcom satysfakcjonujących efektów.

    Wiedza, doświadczenie oraz uznanie w Europie i na świecie

    Działając w branży SEO od 2009 roku, Grupa TENSE zdobyła ogromną wiedzę oraz szerokie doświadczenie m.in. z zakresu pozycjonowania stron www. Zatrudniamy najlepszych specjalistów, którzy są odpowiedzialni za realizację wielu ambitnych projektów.

    Zawsze podchodzimy indywidualnie do każdego Klienta. Oferujemy kompleksowe wsparcie techniczne i merytoryczne oraz staramy się zapewnić jak najlepsze efekty prowadzonych działań marketingowych w sieci.

    Potwierdzeniem ogromnego zaangażowania i wiedzy naszych specjalistów są referencje wystawiane przez Klientów.

    Global Search Awards

    Najlepsza kampania SEO na świecie – Global Search Awards 2020

     

    Zobacz więcej
    Diament Miesięcznika Forbes

    Diament Miesięcznika Forbes

    W 2020 roku zostaliśmy wyróżnieni Diamentem Forbesa – tytułem przyznawanym przez miesięcznik firmom, które odznaczają się szybkim tempem rozwoju.

    Zobacz więcej
    Google Partner

    Google PREMIER Partner

    Jako jedna z nielicznych agencji interaktywnych z Polski Grupa TENSE może pochwalić się statusem oficjalnego partnera Google. To najlepszy dowód na to, że zlecając nam pozycjonowanie strony www oraz prowadzenie kampanii reklamowych PPC, możesz liczyć na doskonałe efekty.

    Zobacz więcej
    Gazele Biznesu

    Gazele Biznesu

    W 2018 i 2019 roku zajęliśmy wysokie miejsca w prestiżowym rankingu Gazele Biznesu.

    Zobacz więcej
    Deloitte Technology Fast 50 Central Europe

    Deloitte – Technology Fast 50 Central Europe

    W roku 2018 po raz trzeci znaleźliśmy się w powyższym rankingu.

    Zobacz więcej
    Deloitte Technology Fast 500™ Europe

    Technology Fast 500™ Europe

    Kolejny sukces Grupy TENSE to prestiżowe miejsce w rankingu Deloitte z 2017 roku.

    Zobacz więcej
    semKRK

    Najlepsza kampania SEO – semKRK Awards

    Doskonałe rezultaty pozycjonowania strony internetowej serwisu Allecco docenili także jurorzy semKRK Awards.

    Zobacz więcej
    MADE IN POLAND 2020

    MADE IN POLAND

    Otrzymaliśmy wyróżnienie MADE IN POLAND 2020 za wkład w rozwój polskich przedsiębiorstw.

    Zobacz więcej

    European Search Awards 2021

    Zdobyliśmy srebro w prestiżowym konkursie.

    Zobacz więcej

    Global Agency Awards 2021

    Zdobyliśmy srebro w prestiżowym konkursie.

    Zobacz więcej
    darmowy audyt seo - tło

    Darmowy audyt SEO

    Zainteresowała Cię nasza oferta, ale nie masz pewności, czy Twoja strona internetowa potrzebuje pozycjonowania? Przetestujemy ją z pomocą darmowego audytu SEO, dzięki któremu:

    Zyskasz informację o stopniu optymalizacji serwisu www
    Dowiesz się, czy strona spełnia wymagania wyszukiwarek
    Otrzymasz raport podstawowych błędów do naprawienia
    bezpłatna wycena

    Skorzystaj z bezpłatnej wyceny!

    Wypełnij formularz i otrzymaj dopasowaną ofertę SEO dla Twojej strony internetowej.

    Bezpłatna wycena

    Jak wybrać skuteczną firmę do pozycjonowania strony www?

    Najlepszym sposobem będzie poznanie ofert kilku agencji SEO. Wysyłając zapytania związane z pozycjonowaniem strony internetowej, pamiętaj, aby przedstawiać w nich swoje cele biznesowe.

    Ułatwi to doradcom handlowym stworzenie oferty dopasowanej do potrzeb Twojego biznesu.

    Grupa TENSE Polska - Agencja seo
    Cechy dobrej
    agencji SEO
    Duże doświadczenie w realizacji SEO

    Ma duże doświadczenie w zadaniach związanych z SEO – poparte case study i referencjami.

    Certyfikowani specjaliści

    Zatrudnia specjalistów posiadających certyfikaty, np. Google Analytics.

    Oferta dopasowana do klienta

    Przygotowuje oferty współpracy dopasowane do konkretnej branży z uwzględnieniem odpowiednich słów kluczowych.

    Strategia na bazie analizy konkurencji

    Opracowuje strategię pozycjonowania, biorąc pod uwagę potrzeby przedsiębiorcy.

    Indywidualny opiekun klienta

    Przydziela Klientom indywidualnych opiekunów zapewniających wsparcie merytoryczne i techniczne.

    Wyróżnienia i nagrody

    Posiada wyróżnienia i nagrody w branżowych konkursach, które potwierdzają skuteczność realizowanych działań.

    Okresowe raporty prac seo

    Raportuje swoją pracę na bieżąco, przedstawiając klientom efekty działań SEO.

    Co wpływa na pozycję serwisu
    w wynikach wyszukiwarki?

    Proces pozycjonowania stron internetowych jest bardzo złożony. Przygotowując i realizując związaną z nim strategię, trzeba brać pod uwagę wiele czynników. To na ich podstawie Google tworzy ranking witryn www. Czego dotyczą najważniejsze wytyczne?

    • Technicznej optymalizacji strony

      • dodawanie fraz kluczowych w treści, tytule i meta opisie (title oraz meta description),
      • przygotowanie odpowiedniej struktury nagłówków w tekstach i wykonanie linkowania wewnętrznego,
      • optymalizacja witryny pod kątem prędkości ładowania strony,
      • modyfikacje ze względu na crawl budżet, czyli zadbanie o wysoką częstotliwość odwiedzin robota Google monitorującego stronę,
      • zmiany w zakresie dostępności strony dla urządzeń mobilnych,
      • wprowadzenie danych strukturalnych, czyli fragmentów kodu, które definiują charakter strony,
      • usunięcie błędów związanych z certyfikatem SSL.
    • Treści na stronie

      • zadbanie o odpowiednią długość tekstów publikowanych na stronie www,
      • przygotowanie unikalnego contentu – weryfikacja duplikatów – zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych,
      • wybór fraz kluczowych pod pozycjonowanie w Google według ich popularności i nasycenie nimi treści – zgodnie z zasadami SEO,
      • zatroszczenie się o to, aby teksty na stronie www były atrakcyjne i przydatne dla użytkownika.
    • Pozyskiwania odnośników (link building)

      • zbudowanie bazy wysokiej jakości linków pochodzących z zewnętrznych stron internetowych,
      • publikacja odnośników na stronach zapleczowych,
      • dodanie i aktualizacja danych o firmie na zewnętrznych serwisach typu NAP (Name Adres Phone), które publikują dane kontaktowe,
      • zachowanie bezpiecznego i zgodnego z zasadami SEO tempa przyrostu linków.
    • Prowadzenia social mediów

      • publikowanie odnośników do strony internetowej w social mediach.
    Nie czekaj, skorzystaj z naszej
    kompleksowej usługi pozycjonowania
    Bezpłatna wycena
    Jak przebiega proces pozycjonowania?

    Jak przebiega proces
    pozycjonowania strony internetowej?

    Realizacja usług związanych z pozycjonowaniem stron internetowych to proces ciągły i wieloetapowy, na którego efekty trzeba czekać czasem kilka miesięcy.

    Osiągnięcie zamierzonych pozycji w Google nie gwarantuje długotrwałego utrzymywania się w TOP 10. Wymaga to stałej analizy sytuacji, a w razie konieczności wdrożenia zmian w strategii SEO.

    Etapy procesu pozycjonowania

    Aktywności prowadzonych w ramach usługi pozycjonowania witryny www jest wiele i są one realizowane zaplanowanymi etapami.

    Dobór słów kluczowych
    (ang. keyword research)

    Na początku wybiera się frazy kluczowe pod pozycjonowanie strony zgodnie z branżą Klienta. Słowa te powinny dobrze opisywać ofertę i cieszyć się dużą popularnością w Google, czyli być często wyszukiwane przez internautów.

    Audyt SEO

    To jeden z podstawowych elementów pozycjonowania. Tylko dokładne przeanalizowanie strony internetowej pozwala na wdrożenie odpowiednich działań.

    Na audyt SEO składają się: analiza serwisu oraz przygotowanie rekomendacji zmian.

    Optymalizacja strony i przygotowanie wytycznych

    Optymalizacja jest poprzedzona dokładną weryfikacją strony Klienta. W jej trakcie sprawdzane są m.in. ustawienia pod kątem SEO, ewentualne błędy w kodzie czy dopasowanie witryny www do standardów. W wyniku takiej analizy wdraża się wszystkie niezbędne zmiany SEO lub przygotowuje specyfikacje dla Klienta, który planuje samodzielnie wprowadzić w serwisie polecane zmiany.

    Rozbudowa i nowe treści

    Wysokiej jakości poradnikowy content ma ogromny wpływ na pozycjonowanie, ale również na wizerunek firmy. Dlatego warto korzystać z pomocy wyłącznie doświadczonych Copywriterów SEO oraz Specjalistów od Content Marketingu, którzy optymalizują treści istniejące w serwisie, i przygotowują nowe teksty.

    Pozyskiwanie odnośników

    Linki zewnętrzne pozyskuje się m.in. poprzez publikację artykułów sponsorowanych w zewnętrznych serwisach www. Odpowiednio przygotowana strategia budowy ich bazy zwiększa efektywność pozycjonowania, ułatwiając wyprowadzenie strony internetowej na wysokie pozycje w Google. Wykorzystywane są również wewnętrzne zasoby, czyli tzw. serwisy zapleczowe, które pozytywnie wpływają na efekty działań SEO.

    Analiza efektów i dopasowanie strategii

    Aby utrzymać witrynę wysoko w wynikach wyszukiwania, należy monitorować efekty prowadzonej strategii. Używa się do tego m.in. Google Analytics i Google Search Console. W przypadku stwierdzonych problemów warto szybko wdrożyć odpowiednie zmiany lub dokonać korekty w pierwotnie obranym kierunku.

    Jak mierzyć efekty pozycjonowania?

    Weryfikację efektów pozycjonowania stron internetowych wykonuje się na różne sposoby. Do najważniejszych zalicza się:

    Sprawdzanie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania dla konkretnych słów kluczowych – ta metoda pozwala w dużym stopniu ocenić skuteczność realizowanych strategii marketingowych.
    Analizę statystyk ruchu na stronie, m.in. przy pomocy narzędzia Google Analytics – pod uwagę bierze się różnicę pomiędzy unikalnymi odwiedzinami przed rozpoczęciem pozycjonowania a aktualną sytuacją.
    Weryfikację wskaźnika konwersji – w przypadku sklepów internetowych analizuje się związek pomiędzy odwiedzinami a aktywnością użytkowników. Jeśli pomimo dużego ruchu na stronie www, zyski ze sprzedaży są niewielkie, konieczne jest podjęcie odpowiednich działań poprawiających konwersję.
    bezpłatna wycena

    Skorzystaj z bezpłatnej wyceny!

    Wyślij istotne informacje i otrzymaj ofertę skrojoną dla Ciebie.

    Bezpłatna wycena

    Strategie pozycjonowania stron internetowych

    Wykorzystanie standardowych metod pozycjonowania witryn www nie w każdym przypadku przynosi satysfakcjonujące efekty. Czasami należy podjąć działania specjalne – dedykowane dla konkretnej branży, tak, aby zapewnić skuteczne pozycjonowanie. Co się do nich zalicza?

    • Pozycjonowanie sklepów internetowych

      Sklepy www wyróżniają się dużą liczbą podstron z unikalną treścią dostosowaną do standardów SEO.

      W tej strategii pozycjonowania sklepów internetowych trzeba skupić się zarówno na optymalizacji strony, jak i na rzetelnym doborze fraz dobrze konwertujących. W ten sposób można uzyskać większe zainteresowanie witryną, a także dochody ze sprzedaży. Jednocześnie z punktu widzenia Klienta takiej platformy ważne jest to, żeby była ona nowoczesna, funkcjonalna, przejrzysta, a do tego gwarantowała bezpieczeństwo podczas zakupów.

    • Pozycjonowanie szerokie

      Kolejna strategia jest dedykowana głównie branży e-commerce, choć sprawdza się również w przypadku większych portali.

      Chodzi o pozycjonowanie na tzw. długi ogon (ang. long tail). Wykorzystuje się w niej frazy składające się z wielu słów. Oprócz tego stronę internetową należy odpowiednio zoptymalizować oraz umieścić na niej rozbudowane treści. Zmniejsza to koszty prowadzenia kampanii reklamowej, dodatkowo zwiększając„odporność sklepu” na wahania pozycji pojedynczych fraz.

    • Pozycjonowanie lokalne

      Specjalna strategia pozycjonowania przeznaczona dla właścicieli firm poszukujących Klientów głównie na lokalnym rynku.

      Stosuje się tutaj tzw. frazy geolokalizowane, a więc np. z nazwą województwa, miasta czy dzielnicy. Są one mniej konkurencyjne, co ułatwia wyprowadzenie strony www na wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Ponadto pozwala na dotarcie z ofertą do osób faktycznie nią zainteresowanych.

    • Optymalizacja kanału YouTube

      Celem tej strategii jest optymalizacja kanału prowadzonego przez firmę na YouTube’ie.

      Dzięki temu staje się on atrakcyjniejszy, wyróżnia się na tle konkurencji i przyciąga wielu nowych widzów. Tę strategię często wybierają właściciele sklepów internetowych, którzy publikują autorskie filmy i reklamy w wideo.

    • Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma

      Dobrze przygotowana wizytówka Google Moja Firma ułatwia klientom np. znalezienie siedziby biznesu, ale także zwiększa jego wiarygodność.

      Prawidłowo zoptymalizowany profil na GMF będzie miał również pozytywny wpływ na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce.

    • Pozycjonowanie sezonowe

      Doskonałe rozwiązanie dla firm, które poszukują klientów sezonowo – np. dla niewielkich lokali gastronomicznych otwartych tylko latem.

      Promocja takich stron internetowych opiera się głównie na frazach tymczasowych i okolicznościowych. W tej strategii bardzo ważny jest wybór odpowiedniego momentu, w którym rozpocznie się pozycjonowanie. Proces musi być rozpoczęty z wyprzedzeniem, aby polepszyć widoczność witryny przed okresem zwiększonego zapotrzebowania na konkretne produkty lub usługi, dla których słowa kluczowe zyskują na popularności.

    • Pozycjonowanie nowych stron e-commerce

      Strategia dedykowana właścicielom sklepów internetowych, które dopiero rozpoczynają swoją działalność.

      Takie strony www nie znajdują się jeszcze w czołówce rankingu Google, dlatego wymagają indywidualnych działań SEO – skupiających się na uzyskaniu jak największego ruchu na stronie.

    • Pozycjonowanie zagraniczne

      Usługa dedykowana firmom, które poszukują klientów zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami.

      W przypadku tego pozycjonowania należy m.in. przygotować różne wersje językowe strony internetowej, a także wybrać odpowiednie domeny i obcojęzyczne frazy kluczowe. Co więcej – trzeba sprawdzić, czy na wybranym rynku nie ma innej przeglądarki oprócz Google, w której wskazane byłoby prowadzenie działań SEO.

    • Pozycjonowanie grafiki

      Dobra strategia budowy wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania powinna opierać się nie tylko na optymalizacji kodu oraz frazach kluczowych.

      Dziś coraz więcej użytkowników poszukuje w sieci informacji z wykorzystaniem wyszukiwarki grafiki. Optymalizacja obrazków ułatwi dotarcie z ofertą firmy również do tych osób.

    Nie czekaj, skorzystaj z naszej
    kompleksowej usługi pozycjonowania
    Bezpłatna wycena
    Szkolenia i konsultacje SEO

    Szkolenia i konsultacje SEO

    Jako specjaliści z wieloletnim doświadczeniem zajmujemy się pozycjonowaniem stron internetowych, ale także prowadzeniem specjalistycznych szkoleń z zakresu SEO.

    Organizujemy kursy dla naszych Klientów, dzielimy się specjalistyczną wiedzą podczas wydarzeń branżowych. Chętnie pokazujemy wyniki naszych badań i podpowiadamy, jak skutecznie optymalizować oraz promować w Google witryny www.

    Dlaczego wybrać pozycjonowanie w Grupie TENSE?

    Naszą agencję interaktywną tworzą najlepsi specjaliści z branży SEO/SEM – pozycjonerzy, programiści, copywriterzy, specjaliści PPC, opiekunowie Klienta
    i inni fachowcy odpowiedzialni za skuteczną realizację powierzonych zadań.

    Specjalizujemy się w pozycjonowaniu stron internetowych, ale także w content marketingu, prowadzeniu kampanii reklamowych PPC oraz w tworzeniu i unowocześnianiu stron internetowych.

    Istniejemy na rynku od 2009 roku. Od tamtej pory zrealizowaliśmy wiele ambitnych projektów, które sprostały oczekiwaniom Klientów. Zdobyliśmy liczne wyróżnienia, w tym m.in.:

    • 1. miejsce w prestiżowym konkursie SEO o międzynarodowym zasięgu – Global Search Awards 2020,
    • Nagrodę MADE IN POLAND 2020,
    • Gazele Biznesu” w 2018 i 2019 roku,
    • Tytuł Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości w 2016 roku.
    Global Search Awards
    Diament Miesięcznika Forbes
    Poznański LIDER Przedsiębiorczości
    Google Partner
    Deloitte Technology Fast 50 Central Europe
    certyfikat Google PREMIER Partner

    Możemy również pochwalić się uzyskaniem certyfikatu Google PREMIER Partner, który otrzymują agencje marketingowe zatrudniające najlepszych specjalistów i realizujące duże kampanie PPC.

    Zaufały nam zarówno rozpoznawalne marki, takie jak Bank Zachodni WBK, Apteka Gemini, Cukiernia Sowa czy DIAMANT, jak imniejsze firmy. O wysokiej jakości usług związanych z pozycjonowaniem stron www świadczą liczne referencje wystawione przez zadowolonych Klientów.

    Co jest kluczem do naszego sukcesu? Wyznaczanie trendów w branży SEO, wykorzystanie najlepszych narzędzi i indywidualne podejście do każdego Klienta. Dla nas nie ma rzeczy niemożliwych – zwiększymy ruch na stronie, poprawimy wskaźnik konwersji i zadbamy o dobry wizerunek oraz lepszą rozpoznawalność marki.

    FAQ SEO – najczęściej zadawane pytania dotyczące pozycjonowania stron

    FAQ: Często zadawane pytania o pozycjonowanie w Google

    Zebraliśmy najczęściej zadawane pytania przez naszych nowych klientów. Jeśli nie znajdziesz odpowiedzi na swoje – skontaktuj się z nami.

    Jesteśmy do Twojej dyspozycji. Udzielimy odpowiedzi i wyjaśnimy niejasne kwestie.

    Skontaktuj się z nami
    • Jak działa pozycjonowanie?

      Pozycjonowanie strony polega na zwiększaniu jej widoczności w wynikach organicznych wyszukiwarki, w tym m.in. wyszukiwarki Google. Specjaliści SEO wypływają na oceną strony przez algorytmy. Dzieje się to poprzez działania SEO polegające na optymalizacji serwisu (działania on-site) i zwiększaniu jej autorytetu poprzez wartościowe odnośniki (prace off-site).

      Dzięki temu internauta może znaleźć naszą stronę po wpisaniu zapytania, zapoznać się z naszą ofertą i docelowo skonwertować, czyli np. zakupić produkt, wypełnić formularz, znaleźć dane kontaktowe i zadzwonić.

    • Od czego zależy cena pozycjonowania?

      Koszt pozycjonowania zależy od wielu czynników.

      Przede wszystkim na cenę pozycjonowania wpływa:

      • branża i konkurencja,
      • trudność fraz kluczowych,
      • aktualna widoczność (liczby haseł i ich pozycji),
      • architektura informacji,
      • profil wyników,
      • staż i historia domeny,
      • unikalność i jakość treści w obrębie witryny.

      Oczywiście wspólnie z Tobą określimy budżet pozycjonowania strony.

    • Na co przeznacza się budżet pozycjonowania?

      Miesięczny budżet przeznaczamy na prace wykonywane w zakresie optymalizacji technicznej strony internetowej, stworzenia nowych bądź rozszerzenia istniejących treści oraz pozyskiwania odnośników zewnętrznych.

      W ramach ustalonego budżetu nasi specjaliści zajmują się m.in.:

      • dokładną analizą serwisu www Klienta oraz jego konkurencji,
      • opracowywaniem raportów z przeprowadzonych działań,
      • tworzeniem treści zgodnych ze standardami SEO,
      • budową bazy wartościowych linków zewnętrznych np. poprzez publikację artykułów sponsorowanych, umieszczanie odnośników na stronach zapleczowych,
      • pracami programistycznymi w obrębie strony internetowej, w tym związanymi z jej optymalizacją.

      Dodatkowo z miesięcznego budżetu finansujemy dostęp do specjalistycznego zewnętrznego oprogramowania, które pozwala nam bardzo dokładnie weryfikować efektywność pozycjonowania, m.in. w Google.

    • Czy pozycjonowanie strony się opłaca?

      Działania marketingowe, w tym również pozycjonowanie stron internetowych, jest usługą, która opłaca się z co najmniej kilku powodów.

      SEO pomaga zdobywać ruch do naszej strony w długim okresie. Koszt pozyskania użytkownika z wyników wyszukiwarki może być sporo tańszy niż w przypadku reklam płatnych. Odpowiednio przygotowana strategia SEO korzystnie wpływa na konwersje w serwisie. Pozycjonowanie strony na wiele zapytań, od long tail, po mid i money keywords, również buduje zaufanie użytkowników do naszego serwisu.

    • Kiedy można spodziewać się pierwszych efektów pozycjonowania?

      Pierwsze efekty działań SEO są uzależnione od wielu czynników m.in. trudności Twojej branży, stanu optymalizacji i profilu linkowego domeny. Zwykle poprawa widoczności następuje od kilkunastu do kilkudziesięciu dni od indeksacji zmian na stronie bądź odnośników zewnętrznych.

      W zależności od strony, efektem może być pojawienie się nowych haseł w TOP50, albo poprawa pozycji haseł znajdujących się w TOP10 o jedno bądź kilka pozycji. Pozycjonowanie to wieloetapowy proces. Jego efekty należy stale poprawiać i utrzymywać. Dlatego raz osiągnięte wyniki nie utrzymają się na zawsze.

    • Dlaczego pozycjonowanie strony przez agencję SEO?

      Pozycjonowanie stron www wymaga technicznych umiejętności, doświadczenia oraz dostępu do danych z wielu narzędzi SEO.

      Specjaliści SEO, aby wypromować strony internetowe, muszą dokonać wielu analiz i zaplanować prace. Wdrożyć zmiany na stronie, dostarczyć treści zoptymalizowane pod SEO, pozyskać odnośniki.

      Pozycjonowanie jest złożonym i długim procesem, dlatego warto mieć wsparcie osób, które mają odpowiednie kwalifikacje i fachową wiedzę. Agencje mają także dostęp do nowoczesnych płatnych narzędzi emarketingowych, często niedostępnych dla freelancerów.

    • Jak długo trwa pozycjonowanie strony?

      Pozycjonowanie serwisu internetowego jest procesem długotrwałym. To oznacza, że pierwsze efekty działań SEO są zauważalne co najmniej po kilku dniach od przeprowadzenia pierwszych prac na stronie lub poza nią. W późniejszym czasie wykonywane są kolejne prace związane z poprawą wyników, a także ich utrzymaniem.

      Dzięki pozycjonowaniu efekty są utrzymywane przez długi czas i przynoszą mierzalne korzyści w długim okresie. Wskazane są jednak działania SEO, które podtrzymają widoczność strony internetowej. Nie można tym samym jednorazowo wypozycjonować serwisu. Długości świadczenia usługi pozycjonowania nie można jednorazowo określić, ponieważ zależy to od m.in. przyjętej strategii i oczekiwań względem efektów oraz ich skalowania.

    • Jakie zmiany wprowadza się na pozycjonowanej stronie?

      W ramach pozycjonowania stron wprowadzamy wiele większych i mniejszych zmian.

      Wszystko zależy od aktualnej optymalizacji i dostosowania serwisu do profilu wyników. Głównie są to zmiany w zakresie treści (modyfikacja istniejących i dodanie nowych), ale to nie wszystko.

      Specjalista SEO poza modyfikacją contentu:

      • wprowadza dodatkowe lub brakujące odnośniki nawigacyjne,
      • blokuje niskiej jakości strony przed modyfikacją,
      • wprowadza przekierowania usuniętych stron lub błędnych adresów,
      • wdraża dane strukturalne.
    • Czy nazwa domeny ma znaczenie w pozycjonowaniu?

      Nazwa domeny nie jest wyznacznikiem efektów pozycjonowania. Nawet jeśli jest to domena tzw. generyczna i zawiera słowo kluczowe lub zwrot. Taki stan rzeczy nie niesie ze sobą dodatkowych korzyści w procesie osiągania widoczności.

      Niemniej warto mieć na uwadze, że właściwe rozszerzenie domeny względem kraju lub obszaru może już wpływać na efekty SEO. Więcej na temat wyboru domeny znajduje się na naszym blogu.

    • Jaka się różnica między SEO a pozycjonowaniem?

      W języku angielskim skrótem SEO (ang. Search Engine Optimization) określa się optymalizację stron pod wyszukiwarkę internatową. Ten termin zatem może określać wyłącznie działania polegające na optymalizacji strony pod kątem jej algorytmów.

      Termin pozycjonowanie dotyczy zwykle szerszego zakresu działań. Poza optymalizacją strony (SEO), wliczamy w niego m.in. dobór słów kluczowych, pozyskiwanie odnośników (ang. link building), tworzenie treści itd.

      Niemniej w Polsce termin SEO i pozycjonowanie bardzo często występuje zamiennie.

    • Czy pozycjonowanie (SEO) gwarantuje wysoką pozycję?

      Nie można wskazać konkretnej daty pojawienia się efektów w postaci np. pozycji, ruchu bądź konwersji.

      Udzielenie gwarancji jest bardzo ryzykowne z powodu:

      • nieprzewidzianych zmian algorytmu wyszukiwarki,
      • działań konkurencji z naszej branży,
      • potencjalnych błędów lub przerw w działaniu strony,
      • ataków hakerskich.

      Z tych powodów można jedynie przewidywać wyniki SEO, bez udzielania konkretnych gwarancji.

    • Dlaczego na niektóre słowa kluczowe serwis jest widoczny szybciej niż na inne?

      W zależności od stopnia trudności i konkurencyjnych serwisów wybrane słowa kluczowe mogą zdobywać widoczność szybciej niż inne.

      Hasła long-tail (rozbudowane zapytania, składające się z kilku słów) mogą jako pierwsze rankingować, a frazy mid-tail oraz money-keywords (krótsze zapytania) potrzebują zwykle większych nakładów i czasu na osiągnięcie zadowalających pozycji. Tym samym w zależności od obranej strategii, pozycjonowanie będzie przynosić efekty szybciej lub wolniej.

      Pozycja strony w wyszukiwarce Google jest zależna od wielu czynników, również od historii i stażu domeny w sieci, które należy budować co najmniej miesiącami. Dlatego wskazana jest długoterminowa strategia i stała praca nad serwisem w celu maksymalizacji efektów.

    Pozycjonowanie stron internetowych.
    Poradnik od A do Z

    Pozycjonowanie jest jedną z najlepszych metod na pozyskanie ruchu i potencjalnych klientów z wyników wyszukiwarki Google. Odpowiednio dobrana strategia pozycjonowania umożliwi użytkownikom odnalezienie Twojej oferty i doprowadzi do strony www, na której będą mogli dokonać konwersji.

    Chcesz dowiedzieć się więcej na temat pozycjonowania stron? Poniżej znajdziesz najważniejsze informacje.

    Czym jest pozycjonowanie stron?

    Pozycjonowanie stron to zbiór działań optymalizacyjnych na stronie internetowej, czyli tzw. SEO (ang. Search Engine Optimization), oraz prac prowadzonych poza nią, mających na celu zwiększenie jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Efektem pozycjonowania jest wzrost pozycji serwisu w rankingu, co przekłada się pozytywnie na ruch i tym samym większą szansę na pozyskanie klientów.

    Wyróżnia się m.in. na pozycjonowanie lokalne, jeśli chcesz docierać do klientów z określonego obszaru, czy pozycjonowanie sklepów internetowych – aby umożliwiać sprzedaż produktów przez internet.

    Zalety pozycjonowania stron

    Pozycjonowanie stron to bardzo często jedno z głównych i najważniejszych działań marketingowych dla serwisów internetowych, w tym sklepów internetowych i rozbudowanych witryn.

    Poniżej przedstawiamy argumenty, które mogą przekonać do rozpoczęcia działań SEO:

    • wzrasta liczba użytkowników sieci, którzy korzystają z wyszukiwarki,
    • wyszukiwarka Google jest najchętniej wybierana przez użytkowników w Polsce, jest ona domyślna dla urządzeń z systemem Android (telefony i tablety),
    • wyszukiwarka jest bardzo często pierwszym i jedynym miejscem realizacji potrzeb użytkownika – poszukiwanie wiedzy, oferty itd.,
    • poprzez określenie hasłem można sprecyzować grupę użytkowników, którzy mogą stać się naszymi klientami,
    • organiczne wyniki wyszukiwania są często głównym kanałem dotarcia użytkowników do naszego serwisu,
    • koszt pozyskania ruchu dla stron internetowych z naturalnych wyników może być dużo niższy niż w przypadku innych działań marketingowych,
    • działania SEO zwiększają zaangażowanie użytkowników poprzez m.in. optymalizację architektury informacji, dostarczenie treści na stronę odpowiadających na pytania i intencje użytkownika.
    Charakterystyka pozycjonowania strony w Google

    Pozycjonowanie strony internetowej jest procesem długofalowym, przez co działania są rozłożone w czasie.

    Pierwszy wzrost widoczności jest zauważalny po wdrożeniu podstawowych zmian na stronie www oraz zapewnieniu wartościowych linków odsyłających. Potrzeba co najmniej kilku tygodni, aby odnotować poprawę pozycji strony.

    Proces pozycjonowania wymaga ciągłej aktualizacji, bieżącej analizy oraz cyklicznych prac – w zakresie optymalizacji serwisu, jak i działań w pozyskiwaniu odnośników zewnętrznych. Dlaczego? Ponieważ niezależnie od działań agencji SEO zachodzą zmiany w algorytmie wyszukiwarek i profilach wyników. Tym samym znaczenie każdego czynnika rankingującego może się zmieniać w czasie. Należy odpowiednio reagować na modyfikacje i dostosowywać strategię SEO.

    W ramach pozycjonowania musimy również uwzględniać działania konkurencji, aby ograniczyć ich przewagę w wynikach wyszukiwania.

    Osiągnięcie pierwszych pozycji na konkretne hasła money keywords wiąże się z dużym nakładem pracy nad witryną. Należy pamiętać, że efekty są zależne od wielu czynników zewnętrznych, m.in. wspomnianych działań konkurencji, optymalizacji globalnej, zasobności oferty czy historii strony i aktualnego wpływu profilu linkowego.

    Wyszukiwarka internetowa

    Wyszukiwarka internetowa umożliwia odnalezienie zasobów w zbiorze stron internetowych znajdujących się w sieci. Użytkownik wpisuje zapytanie w postaci słów kluczowych (np. „sklep obuwie”) bądź wyrażenie sformułowane w języku naturalnym (np. „gdzie kupić buty”).

    W Polsce najbardziej popularna jest wyszukiwarka Google. Korzysta z niej ponad 97%(1) użytkowników. Drugą w rankingu popularności wyszukiwarką jest Bing, ale jej udział w rynku to niespełna 1,5%(1).

    Biorąc pod uwagę te statystyki, należy skupić się głównie na pozycjonowaniu stron w wynikach wyszukiwania Google. W tej właśnie wyszukiwarce internetowej miliony polskich internautów rozpoczynają przeszukiwanie zasobów sieci internetowej.

    Użytkownicy z jej pomocą poszukują usług, produktów bądź niezbędnych informacji. Jest to bardzo często początek procesu zakupowego, dlatego tak bardzo istotne jest pozycjonowanie i zaistnienie w wyszukiwarce. Po wpisaniu zapytania bazującego na słowach lub wyrażeniach otrzymujemy listę wyników (ranking) składającą się z odnośników do serwisów wraz z opisem. Wyszukiwarka ustala pozycje wyników według niejawnego algorytmu. Wiemy, że bazuje on na setkach czynników, również sygnałach behawioralnych.

    Użytkownik ma możliwość zapoznania się z każdym wynikiem. Jeśli nie znajdzie odpowiedzi, może zmienić zapytanie albo odwiedzić strony na dalszych pozycjach.

    Dla uproszczenia wyszukiwarkę można porównać do biblioteki, w której znajduje się katalog książek. To właśnie bazując na tym katalogu oraz informacji o każdej pozycji możemy przeglądać zasoby w szybki sposób.

    Wyniki wyszukiwania

    Wyszukiwarka Google po każdym zapytaniu wyświetla listę wyników podzielonych na podstrony (ang. SERP – Search Engine Results Page), które są najbardziej dopasowane do zapytania i intencji użytkownika.

    Google stara się wyświetlać strony, które potencjalnie spełnią jego oczekiwania. Dlatego jedną z ról pozycjonowania jest dopasowanie strony do aktualnego profilu wyników wyszukiwania, tak aby pozycjonowany serwis mógł znaleźć się w TOP 10 wyników.

    Wyniki wyszukiwania Google możemy podzielić na dwie główne części, czyli płatne oraz bezpłatne (inaczej mówiąc organiczne lub naturalne). Taki podział występuje również w innych wyszukiwarkach internetowych.

    rodzaje wyników wyszukiwania

    Wyniki bezpłatne

    Czyli wyniki organiczne, które według algorytmu wyszukiwarki są najbardziej dopasowane do zapytania użytkownika.
    Pozycje bezpłatne znajdują się pomiędzy wynikami płatnymi (oczywiście, jeśli są wyświetlane reklamy). SERP-y (ang. Search Engine Results Page) mogą być urozmaicone o inne wyniki wyszukiwania np. z map.

    Na liście wyników znajduje się zwykle 10 pozycji. Każda z nich opisana jest tytułem oraz opisem wraz z widocznym odnośnikiem lub ścieżką breadcrumbs. Niektóre z nich mają dodatkowe elementy, tzw. elementy rozszerzone. Pozycjonowanie skupia się głównie na TOP 10 wynikach, aby zapewnić widoczność i ruch dla witryny.

    Wyniki płatne

    Dla płatnych wyników rozróżniamy linki sponsorowane (w formie tekstowej) oraz reklamy produktowe (w formie listy z miniaturami zdjęć produktów).

    Obie formy są wynikiem przeprowadzanej kampanii Google Ads. Linki sponsorowane mogą być wyświetlane zarówno u góry strony, jak i na dole.
    Reklamy te składają się maksymalnie z 4 pozycji (dla góry i dołu). Pomiędzy nimi są wyświetlane bezpłatne wyniki wyszukiwania.

    Dla wielu zapytań możemy otrzymać bardzo zróżnicowane wyniki wyszukiwania, które poza wynikami płatnymi i organicznymi zawierają:

    • grafy wiedzy,
    • wyniki graficzne,
    • wideo z YouTube,
    • wiadomości Google News,
    • wyniki lokalne – z map Google,
    • wyniki rozszerzone (featured snippets) np. direct answer.
    Algorytmy Google

    Algorytmy wyszukiwarki Google są odpowiedzialne za ocenę strony internetowej i ustalenie jej pozycji w wynikach wyszukiwania.

    W swoich kryteriach oceny biorą pod uwagę ponad 200 różnych czynników(3), które mają wpływ na pozycję wyników – ranking wyszukiwarki. Poddane ocenie zostają m.in. elementy optymalizacyjne, unikalność i jakość treści na stronie oraz odnośniki prowadzące do witryny.

    Znaczenie poszczególnych elementów i tym samym czynników rankingowych nie jest jawne, dodatkowo może różnić się w zależności od typu zapytania i branży. Dlatego pozycjonowanie stron www wymaga dużego doświadczenia, a w samym procesie zbiera się dane i później je interpretuje.

    Jak działa wyszukiwarka?

    Informacje o zasadzie działania wyszukiwarki Google wyjaśnia m.in. Matt Cutts, który w przystępny sposób tłumaczy główne mechanizmy ustalania rankingu strony w Google. Zapoznaj się z filmem poniżej, jeśli jesteś ciekaw:

    • jak są odnajdywane zasoby,
    • czym są roboty indeksujące i jak przeszukują sieć,
    • co jest brane pod uwagę w ocenie,
    • jak klasyfikuje się wynik.

    Co warto wiedzieć o wyszukiwarce Google?

    1. Wyszukiwarka wykorzystuje roboty pająki (ang. spider), które przeszukują sieć, wykorzystując do tego odnośniki, zarówno do innych stron internetowych, jak i zasobów.
    2. Serwisy są poddawane analizie przez algorytm wyszukiwarki, a następnie oceniane. Finalnie trafiają do indeksu wyszukiwarki.
    3. Wyniki jakości witryny i dopasowanie jej do zapytania są odzwierciedlone przez ranking stron.
    4. Każdorazowo lista jest uporządkowana od najlepszych stron według algorytmu wyszukiwarki.
    5. Pod uwagę są brane czynniki on page i off page, merytoryka i unikalność oraz optymalizacja treści, a także intencje i zrozumienie zapytania użytkownika.
    6. Wyróżnia się wiele algorytmów biorących udział w ocenie serwisów internetowych, m.in. algorytmy:
      • Panda,
      • Pingwin,
      • RankBrain,
      • BERT.
    Czynniki rankingowe wpływające na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania

    W ramach procesu pozycjonowania dokonuje się optymalizacji strony (SEO). Wprowadzane w witrynie zmiany (on page) dotyczą m.in. treści, nawigacji wewnętrznej, poprawnej indeksacji i renderowania strony www.

    Obok optymalizacji wyróżniamy działania poza serwisem (off site). Zaliczamy do nich m.in. aktualizacje i usuwanie niskiej jakości odnośników czy pozyskiwanie nowych odnośników, które kierują do pozycjonowanej strony.

    Wyróżnia się 200 znanych czynników rankingujących(2), które wpływają na widoczność strony w Google. Natomiast tych najważniejszych jest co najmniej kilkadziesiąt(2). Mogą mieć różną wagę i wpływ w zależności od konkretnego serwisu, a także branży. Dlatego kluczowym elementem każdego procesu pozycjonowania jest analiza wyników wyszukiwarki i konkurencyjnych serwisów.

    Na podstawie audytu SEO i zebranych przy pomocy profesjonalnych narzędzi danych przygotowuje się strategię pozycjonowania oraz planuje działania w obszarach on site i off site.

    Przykładowe czynniki wpływające na pozycje strony w wyszukiwarce Google

    Poniżej znajduje się lista najważniejszych czynników, nad którymi pracuje się w procesie pozycjonowania, dążąc do optymalizacji bądź eliminacji negatywnego wpływu danego elementu:

    • tytuły stron,
    • treści w obrębie serwisu, zwłaszcza na kluczowych stronach,
    • obecność słów kluczowych w obrębie serwisu,
    • aktualność treści i przydatność informacji,
    • nawigacja wewnętrzna:
      • poprawność adresów,
      • teksty zakotwiczenia,
      • liczba odnośników wewnętrznych,
    • nagłówki h1, h2 itd.,
    • teksty alternatywne i nazwy grafiki,
    • zróżnicowanie treści o elementy multimedialne, listy uporządkowane i tabele,
      adresy URL,
    • niewartościowe strony (ang. shallow/thin content),
    • odnośniki zewnętrzne prowadzące do strony (ang. backlinks):
      • teksty zakotwiczenia,
      • źródło pochodzenia,
      • treści otaczające odnośnik,
      • obecność innych odnośników wychodzących w obrębie strony,
      • atrybuty odnośnika,
    • szybkość ładowania strony, zwłaszcza dla urządzeń mobilnych,
    • błędy z kodem odpowiedzi HTTP 4xx i 5xx,
    • dostęp dla robotów i poprawne renderowanie
    • kody odpowiedzi,
    • dostępność zasobów,
    • blokady dla robotów,
    • dostępność strony na urządzeniach mobilnych – wersja RWD (ang. responsive web design) bądź mobilna,
    • zachowanie użytkownika w wynikach wyszukiwania (ang. Search Experience Optimization, SXO):
      • fragmenty rozszerzone (ang. Rich Snippets),
        tytuł i meta opis zoptymalizowany pod kątem:

        • wezwania do akcji (ang. Call to Action, CTA),
        • unikalnej propozycji sprzedażowej (Unique Selling Proposition, USP),
    • dane strukturalne, w szczególności te wpływające na współczynnik klikalności (Click Through Rate, CTR).
    Ustalanie rankingu strony

    Wyniki wyszukiwania dla danego zapytania nie są prezentowane w przypadkowej kolejności. Każda strona jest oceniana przez wyszukiwarkę biorącą pod uwagę setki czynników.

    Ustalenie rankingu jest zadaniem dla algorytmów, które zbierają i analizują informacje o zasobach w sieci – w tym stronach internetowych. Na podstawie tego jest tworzona lista stron www dla konkretnego zapytania użytkownika.

    Samo dopasowanie do zapytania to aktualnie za mało. Wyszukiwarka stara się dostarczyć wyniki wyszukiwania spełniające oczekiwania użytkownika. Bierze pod uwagę m.in. historię przeglądania, lokalizację (określaną bardzo dokładnie dla urządzeń mobilnych), intencję, która może być bardzo różna – od zakupu produktu, do znalezienia informacji o godzinach otwarcia restauracji.

    Strony internetowe, które posiadają unikalne i jakościowe treści (content), pozytywny profil domeny oraz zostały globalnie zoptymalizowane pod kątem SEO, zwykle mają większe szanse na znalezienie się w górnej części serwisu.
    W procesie pozycjonowania stron skupia się właśnie największą uwagę na tych obszarach. Niestety nie są dostępne dokładne informacje, w jaki sposób są ustalane konkretne pozycje w rankingu.

    Wyszukiwarka Google udostępnia ogólne zasady dotyczące tworzenia witryn. Można również bazować na wskazówkach dla web developerów, które również są ogólnodostępne, podobnie jak przewodnik po podstawach optymalizacji.

    Etapy pozycjonowania

    Proces pozycjonowania składa się z kilku głównych etapów, które są stałe dla większości promowanych serwisów.

    Dotyczą one głównie dwóch obszarów, on page i off page, i zaliczamy do nich globalne zmiany SEO (w całym serwisie; optymalizowany jest również kod strony internetowej), rozbudowę treści na stronie (contentu) oraz pozyskiwanie odnośników zewnętrznych. Pozycjonowanie stron wymaga czasu i sporych inwestycji.

    Część działań wykonuje się jednorazowo, ale są też działania cykliczne. Raz ustalony plan prac może być modyfikowany pod kątem efektów i aktualizacji algorytmu Google.

    Strategia SEO

    Wybór strategii opieramy na ocenie aktualnej widoczności, działań konkurencji oraz obranych do realizacji celów. To stanowi punkt wyjściowy do opracowania planu pozycjonowania strony w Google.

    Harmonogram prac, jak i same działania zależą od wielu czynników. Wymagana jest analiza m.in. optymalizacji treści i serwisu, weryfikacja rankingujących haseł, linków prowadzących do serwisu oraz potrzeby zmian w zakresie contentu, która odbywa się również na dalszych etapach pozycjonowania strony.

    Specjalista ds. SEO planuje działania w zakresie on site i off site. Wykorzystuje przy tym szereg narzędzi, które dostarczają szczegółowych informacji. Są to m.in. dane o widoczności w wynikach wyszukiwania, źródłach odnośników i możliwości ich re-publikacji, problemach związanych z optymalizacją i dostępnością strony dla robotów i użytkowników mobilnych.

    Etap ten kończy się określeniem możliwości optymalizacji, wybraniem kluczowych stron i sekcji do promowania – na tym etapie mogą zostać ustalone ogólne założenia odnośnie do grup słów kluczowych i ich trudności do pozycjonowania.

    Wybór haseł

    Selekcja haseł to kolejny krok w procesie pozycjonowania. Nie jest on zawsze obowiązkowy, ale można go uznać za drogowskaz w strategii pozycjonowania.

    Wybór haseł poprzedzony jest analizą widoczności pozycjonowanej strony w Google oraz serwisów konkurencyjnych. Frazy (słowa kluczowe) dobiera się zgodnie z określonymi celami, bazując na profilu wyników oraz intencji użytkowników. Bardzo ważnym aspektem są możliwości osiągnięcia efektów. Określa się trudność haseł, zapotrzebowanie na content oraz odnośniki. Weryfikuje się również aktualną pozycję.

    Rodzaje słów kluczowych

    Warto poznać rodzaje fraz kluczowych i ich charakterystykę. Podczas wyznaczania strategii pozycjonowania warto zastanowić się, od których haseł zacząć promocję serwisu.

    Każda z grup może być zróżnicowana ze względu na liczbę wyszukiwań, konkurencyjność i zasięg.

    Long-tail keywords

    Inaczej frazy długiego ogona. Mogą stanowić znaczny udział w ruchu na stronie i konwersji.

    Słowa kluczowe długiego ogona to zwykle doprecyzowane zapytania, składające się z kilku słów. Pomimo tego, że mają mniejszy wolumen (liczbę wyszukiwań), zwykle są mocno nacechowane konkretną intencją użytkownika. Występowanie na wysokich pozycjach wpływa na wzrost konwersji i spadek liczby odrzuceń. Pozycjonowanie tego typu zapytań jest zalecane, zwłaszcza dla małych serwisów, gdzie aktualna widoczność strony internetowej jest mała.

    Mid-tail keywords

    To kompromis między frazami money keywords a long-tail. Łączą spory wolumen i mniejszą konkurencyjność.

    Liczba tego rodzaju słów kluczowych może być również większa niż w przypadku money keywords. Skuteczne pozycjonowanie strony na tego typu zapytania wymaga większych nakładów finansowych oraz więcej czasu w porównaniu do bardzo rozbudowanych zapytań – long-tail keywords.

    Money keywords

    Zwykle ogólne i konkurencyjne hasła. Składające się nawet tylko z jednego słowa (zależne od branży).

    Mogą dostarczyć spory ruch z racji swojej popularności (wysokiej liczby wyszukiwalności, tzw. wolumenu) i dużej liczby potencjalnych klientów. Niekiedy intencja zakupowa dla tego typu zapytań może być rozmyta, co wpływa na wskaźnik odrzuceń oraz konwersji – użytkownik wpisuje pierwsze zapytanie w wyszukiwarce internetowej i nie jest jeszcze zdecydowany na podjęcie akcji zakupowej.

    Zdobycie wysokich pozycji wymaga zwykle czasu i kosztownych działań.

    Hasła brandowe

    Zapytania zawierające nazwę firmy lub jej domenę.

    Zwykle generują spory ruch do strony głównej oraz do głównych stron ofertowych (rozpoznawalnych produktów i usług). Użytkownicy w ten sposób szukają stron w obrębie danego serwisu/marki. Hasła mogą posiadać silnie sprecyzowaną intencję i tym samym wpływać pozytywnie na współczynnik konwersji oraz odrzuceń.

    Frazy geolokalizowane

    Hasła zawierające doprecyzowanie obszaru geograficznego lub administracyjnego.

    Najczęściej spotykane są nazwy miast, dzielnic, ulic. Tego typu hasła sprawdzają się dla lokalnych przedsiębiorstw, które mają sprecyzowany obszar świadczenia usług lub sprzedaży. Dla dużych aglomeracji wskazany jest adres fizyczny, który jest zgodny z danymi w Google Moja Firma i ze stroną (najlepiej dane oznaczyć danymi strukturalnymi).

    Cechy fraz

    Hasła można kategoryzować również ze względu na ich cechy. Poniżej te najważniejsze, o których warto wiedzieć przed wyborem konkretnych słów kluczowych lub ich grup.

    Intencja użytkownika

    Wyróżnia się co najmniej 5 kluczowych intencji użytkownika, które obrazują cel wyszukiwania:

    • zakup,
    • wiedza,
    • opinie,
    • porównanie,
    • rozrywka.

    intencja wyszukiwania

    Sezonowość

    W zależności od pory roku użytkownicy poszukują innych informacji.

    To przekłada się na liczbę wyszukiwań dla konkretnych haseł i obrazuje sezonowość serwisu, a niekiedy całej branży.

    Słowa kluczowe mogą zyskiwać i tracić w każdym miesiącu. Pozycjonując serwis, warto mieć na uwadze jego sezonowość i zmianę w liczbie konwersji, np. sprzedaży określonych produktów i usług. W razie potrzeby należy określić punkty nasilonych działań marketingowych jako odpowiedź na zwiększony popyt ze strony użytkowników.

    Trend

    Warto również zwrócić uwagę na trend dla konkretnych haseł bądź grup zapytań.

    Niektóre mogą zyskiwać bądź tracić na przestrzeni czasu. W trakcie pozycjonowania jest to ważne, ponieważ w przypadku spadku zainteresowania daną branżą, serwis może tracić na ruchu pomimo zbliżonej lub takiej samej widoczności.

    W podobnych sytuacjach należy szukać możliwości zwiększenia widoczności poprzez np. nowe strony w obrębie serwisu czy zmiany ofertowe. Może to być sposób na wzrost ruchu na stronie i zwiększenie liczby konwersji, np. sprzedaży produktów, wypełnień formularzy, rejestracji kont użytkowników itd.

    Określenie konkurencji

    Moment, w którym wskazujemy serwisy konkurencji na bazie profilu wyników wyszukiwarki.

    Warto zaznaczyć, że wskazywana przez klientów konkurencja w branży nie zawsze pokrywa się z konkurencją w wyszukiwarce Google. Serwisy mogą oferować swoje produkty za granicą lub nie udostępniać możliwości zakupu online.

    Skuteczne pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania polega na zdobyciu przewagi nad konkurencją, ale dotyczy to „bezpośredniej” konkurencji, która:

    • ma ten sam typ serwisu bądź typ podstron (np. kategorie produktów, artykuły, strony agregujące ogłoszenia),
    • ma tożsamą ofertę albo tematykę,
    • wyświetla się w wynikach wyszukiwania na pozycjonowane przez nas hasła.

    Konkurencja pośrednia różni się w wyżej wymienionym zakresie i nie zawsze jest dobrym wzorcem profilu linkowego i optymalizacji strony. Jeżeli będziemy się nią sugerować, możemy dokonać niewłaściwych zmian na stronie, a pozyskiwanie linków może odbyć się na mniej wartościowych pod kątem SEO serwisach.

    Audyt SEO

    Inaczej analiza serwisu, przygotowanie rekomendacji zmian i możliwości wykorzystania mechanizmów witryny w procesie pozycjonowania.

    Na tym etapie Specjalista SEO wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie oraz narzędzia, które weryfikują:

    • problematyczne elementy techniczne SEO,
    • widoczność, ruch oraz konwersje,
    • profil linkowy, w tym liczbę, źródła i jakość linków prowadzących do domeny,
    • obecność, długość i jakość treści w obrębie strony internetowej.

    Wynikiem przeprowadzonej analizy jest pełen obraz witryny na tle konkurencji i rekomendacja działań, jakie muszą zostać przeprowadzone.

    Taki zbiór informacji o zakresie koniecznych zmian i działań jest punktem wyjścia do zrealizowania ustalonej strategii, a tym samym zapewnienia efektu biznesowego dla klienta.

    Na podstawie zebranych danych w kolejnych krokach przeprowadzane są trzy główne działania w zakresie:

    • zmian optymalizacyjnych (optymalizacji kodu strony),
    • pozyskiwania wysokiej jakości linków (ang. link building),
    • tworzenia i optymalizacji treści na stronie.

    Audyt SEO może stanowić osobny element, wyodrębniony z procesu pozycjonowania. Wykonuje się go, między innymi, aby:

    • określić słabe i mocne strony witryny,
    • pozyskać informacje o brakach optymalizacyjnych,
    • zweryfikować wpływ dotychczasowych działań na efekty SEO,
    • poznać zakres prac potrzebnych do uzyskania przewagi nad konkurencją,
    • pozyskać rekomendacje odnośnie do spadków widoczności serwisu po migracji lub zmianie w algorytmie wyszukiwarki.

    Przygotowanie treści

    Content na pozycjonowanej stronie internetowej to jeden z kluczowych aspektów wpływających na widoczność witryny. Optymalizacja treści jest kluczowym etapem, który definiuje skuteczne pozycjonowanie strony w Google.

    W ramach audytu SEO weryfikuje się obecność opisów, poziom powielenia wewnętrznego i zewnętrznego.
    Specjalista SEO weryfikuje zapotrzebowanie na treści i adresy wymagające w pierwszej kolejności modyfikacji opisów zgodnie z wcześniej obraną strategią. Mogą to być nowe treści, rozszerzenia istniejących bądź przeredagowanie duplikatów wewnętrznych i zewnętrznych.

    Z pomocą przychodzą takie narzędzia jak:

    • SurferSEO,
    • Siteliner,
    • Copyscape,
    • Sitebulb.

    Wskazują one duplikaty wewnętrzne i zewnętrzne, a także stopień powielenia oraz stosunek treści względem innych stron. Optymalizacja treści za ich pomocą skraca czas i pozwala osiągnąć lepsze efekty.

    Techniczne SEO

    W ramach technicznego SEO (ang. technical SEO) wprowadza się na stronie usprawnienia oraz nowe mechanizmy, które ułatwiają jej indeksowanie i przepływ robota indeksującego, pozwalają na poprawę renderowania i szybkości stron, a także dostarczenie dodatkowych informacji umożliwiających lepsze zrozumienie zawartości. Wprowadzenie licznych zmian wpływa korzystnie na pozycjonowanie stron.
    Specjalista SEO bazuje na narzędziach audytujących witrynę (obszar on page). Na bazie ich raportów i własnych analiz dokonuje późniejszych modyfikacji i ulepszeń, które mają bezpośrednie przełożenie na widoczność w wynikach wyszukiwania.

    W zależności od stanu witryny mogą to być podstawowe zmiany SEO bądź gruntowne modyfikacje, zarówno kodu wynikowego, jak i mechanizmów witryny. W przypadku dużych i rozbudowanych serwisów nieocenione jest wsparcie deweloperów.

    Poniżej wymienione są główne obszary, których dotyczy techniczne SEO.

    Szybkość witryny

    Przyspieszenie strony jest jednym z działań, które nie zawsze wpływa pozytywnie na widoczność witryny, ale może zmniejszyć współczynnik odrzuceń, zwłaszcza dla stron mobilnych.

    Nie zawsze istnieje możliwość zdecydowanej poprawy prędkości ładowania i renderowania strony internetowej, ponieważ wymaga to:

    • zmiany parametrów serwera,
    • zastosowania load balancerów,
    • wykorzystania serwerów pośredniczących,
    • optymalizacji zapytań do bazy danych,
    • wprowadzenia cache stron w serwisie,
    • aktualizacji serwera do najnowszej wersji PHP,
    • gruntownej przebudowy struktury dokumentu HTML,

    lub innych zaawansowanych zmian.

    Podstawowe zmiany, które przyspieszają ładowanie strony to:

    • optymalizacja multimediów pod kątem rozmiaru i wykorzystania na stronie,
    • asynchroniczne ładowanie zasobów,
    • mechanizmy lazy loading,
    • cache po stronie przeglądarki,
    • kompresja Gzip,
    • optymalizacja daty wygaśnięcia zasobów w pamięci,
    • minifikacja kodu HTML, CSS, JS,
    • minimalizacja pobieranych zasobów,
    • aktualizacja dodatków i ew. wymiana na bardziej efektywne pod kątem obciążenia serwera.

    Do weryfikacji problemów stosuje się głównie poniższe narzędzia:

    • Sitebulb,
    • Screaming Frog SEO Spider,
    • Netpeak Spider,
    • Xenu.
    Przepływ robotów

    Zmiany mające na celu zapewnienie możliwości indeksacji i zwiększenie jej efektywności.

    Roboty indeksujące podążają po odnośnikach do zasobów, które trafiają później do wyników wyszukiwania. Brak linków nawigacyjnych oraz blokady dla botów wyszukiwarek mogą ten proces utrudnić, a czasami nawet uniemożliwić. Dlatego w ramach pozycjonowania wprowadza się zmiany w obecnych elementach odsyłających lub zapewnia nowe.

    Proces optymalizacji przepływu robotów dotyczy również kwestii opóźnień.
    Długi czas oczekiwania na pojawienie się treści w indeksie lub brak podstron jest związany z problemami, które dotyczą:

    • braków elementów nawigacyjnych,
    • obecności odnośników do niskiej jakości stron/zasobów (ang. shallow/thin content),
    • blokad w znacznikach robots, pliku robots.txt, nagłówkach kodu HTML bądź w oznaczeniach wersji kanonicznej,
    • braków odnośników w mapie strony,
      występowania adresów przekierowanych,
    • obecności w serwisie stron z kodem HTTP 4xx i 5xx.
    Duplikaty

    Powielenie fragmentów bądź całości treści wpływa negatywnie nie tylko na widoczność, ale także na budżet indeksowania (ang. crawl budget).

    Powielenie contentu może być następstwem nieokreślenia wersji kanonicznej domeny, a także adresów podstron. Czasami strona internetowa nie ma wdrożonych przekierowań lub znacznika canonical dla wariacji adresów. Problem może się nasilić, kiedy mierzymy jakość działań marketingowych za pomocą dodatkowych parametrów dodawanych w adresach URL.

    W ramach pozycjonowania dążymy do wyeliminowania tego typu stron www poprzez:

    • usunięcie powieleń treści,
    • przeredagowanie duplikatów (w zależności od znaczenia, liczby i posiadanego budżetu zakres działań może się różnić),
    • zablokowanie stron posiadających ten sam tekst przed indeksacją,
    • ujednolicenie nawigacji,
    • wskazanie wersji kanonicznych stron bądź wprowadzenie odpowiednich przekierowań.
    Bezpieczeństwo

    Pozycjonowanie stron internetowych to nie tylko zmiany w kodzie. Bardzo często dotyczą również bezpieczeństwa. Zwłaszcza dla witryn, których zasoby i strony są dostępne z wykorzystaniem szyfrowania.

    Zapewnienie bezpieczeństwa i prywatności przesyłanych danych to kolejny kierunek, w którym rozwija się branża SEO. Rekomendacja instalacji certyfikatu SSL i weryfikacja poprawności wdrożenia jest częstym elementem audytu SEO.

    Protokół HTTPS zapewnia bezpieczeństwo wymiany danych między przeglądarką a stroną. Wskazany jest zwłaszcza dla sklepów internetowych, witryn, które pozyskują informacje od użytkowników oraz udostępniają dane wrażliwe.

    W ramach działań SEO dostarcza się rekomendacje bądź wprowadza poprawki, które pozwalają wyeliminować problemy z zaufanym połączeniem. Niekiedy do wprowadzenia poprawek zaangażowany musi być developer, który dokonuje bardziej zaawansowanych zmian i konfiguracji witryny.

    Semantyka

    Pozwala na lepsze zrozumienie zawartości strony www przez wyszukiwarkę Google, Bing i Yahoo, dlatego jest jednym z elementów wprowadzanym podczas pozycjonowania.

    Do elementów semantycznych zaliczamy znaczniki wybrane HTML oraz dane strukturalne. Dostarczają one dodatkowych informacji o zawartości strony robotom indeksującym.

    W HTML5 zostały określone tagi, którymi możemy oznaczać konkretne treści m.in. <article>, <footer>, <aside>. Tego typu znaczniki warto wykorzystywać, jeśli kod HTML jest zgodny z wyżej wymienionym standardem.

    Dane strukturalne to ustandaryzowany format danych, dzięki którym określamy znaczenie zawartości strony internetowej. W ten sposób ułatwiamy interpretację treści witryny. Możemy oznaczyć dane firmy, ofertę produktu, nawigację okruszkową.

    Wdrożenie tego typu ulepszeń to nie tylko szansa na lepsze zrozumienie treści przez wyszukiwarkę, ale również możliwość wyświetlania fragmentów rozszerzonych (ang. rich snippets). Inaczej mówiąc, są to wartościowe dla użytkownika wyniki wyszukiwania, zawierające np. cenę produktu, dostępność, ocenę artykułu przez użytkowników czy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

    Link building

    Pozycjonowanie strony w Google nie skupia się wyłącznie na obszarze on page. Bardzo istotny jest profil domeny i jego wpływ na widoczność.

    Link building polega głównie na pozyskiwaniu linków prowadzących do strony. Będą one później budować pozytywny profil domeny. Specjalista ds. SEO w ramach pozycjonowania strony ocenia obecne źródła linków, tematykę, weryfikuje teksty zakotwiczenia, historyczne zmiany oraz atrybuty linków. Te dane porównuje również z serwisami konkurencyjnymi.

    Na podstawie tego typu analiz planowane są publikacje odnośników, weryfikacja i poprawa błędnych linków (ang. broken links) oraz próby usunięcia lub zrzekania się odnośników.

    W zależności od potrzeby, modelu i budżetu oraz możliwości pozyskania nowe odnośniki mogą pochodzić z:

    • wpisów w katalogach branżowych i firm (tzw. NAP),
    • komentarzy na blogach i forach z linkiem do stron odpowiadających na problem lub nawiązujących do tematyki artykułu bądź wątku,
    • wpisów na zapleczowych stronach agencji SEO (różnego typu),
      artykułów i treści publikowanych u zewnętrznych wydawców,
    • zaufanych źródeł (m.in. Wikipedia), stron organizacji pozarządowych,
    • innych źródeł wizerunkowych,
    • partnerów biznesowych.

    Wyznaczniki efektywności

    Skuteczne pozycjonowanie strony w Google powinno przynosić efekty, a te można mierzyć poprzez wskaźniki SEO lub wskaźniki realizacji celów biznesowych.

    Przykładowe miary efektywności:

    • wzrost widoczności,
    • zwiększenie liczby kliknięć,
    • obniżenie średniej pozycji,
    • osiągnięcie kluczowych pozycji,
    • poprawę współczynnika CTR,
    • realizacji makro i mikro celów,
    • obniżenie współczynnika odrzuceń,
    • wzrost liczby konwersji w obrębie serwisu.

    Warto zweryfikować czy nasz serwis nie odbiega od stron konkurencji i posiada w obrębie serwisu elementy CTA oraz wyróżnione USP. Jest to szczególnie ważne, jeśli chcemy mierzyć efekty SEO, biorąc pod uwagę cele biznesowe. Poza wyglądem i funkcjonalnością strony należy zweryfikować również ofertę oraz różnice w cenach i liczbie oferowanych produktów lub usług.

    Monitorowanie efektów i raportowanie

    Istotny element każdej strategii marketingowej. Dla działań SEO bardzo istotny z powodu dynamiki zmian wyników wyszukiwania oraz zmian w algorytmach wyszukiwarek.

    Pozycje

    Weryfikacja pozycji to jedna z kluczowych miar efektywności pozycjonowania. Najważniejsze, aby mierzyć pozycję kluczowych dla naszego biznesu fraz.

    Codzienna weryfikacja powinna dostarczyć informacji o uzyskiwaniu bądź utracie widoczności serwisu w wynikach organicznych.

    Mierzenie pozycji odbywa się za pomocą narzędzi, które weryfikują, czy pozycjonowana strona internetowa znajduje się w wynikach wyszukiwania. Jeśli tak, to określana jest jej pozycja w obrębie danej strony.

    Liczba w monitoringu mówi, którą stroną w kolejności jesteśmy. Im mniejsza liczba, tym lepsza pozycja. Pozycja nie zawsze jest dokładnym wyznacznikiem jakości strony w Google. Zajmowane miejsce w SERPach (ang. Search Engine Results Page) słowa kluczowego może się różnić w zależności od lokalizacji, pory dnia itd.

    Widoczność

    Określana jako liczba haseł, które znajdują się w danym przedziale pozycji.

    Wyróżnia się głównie cztery przedziały:

    1. 0-3, tzw. TOP 3,
    2. 0-10, tzw. TOP 10,
    3. 0-50, tzw. TOP 50.
    4. 0-100, tzw. TOP 100.

    Widoczność jest przedstawiona na wykresach liniowych. Dzięki temu można zauważyć trendy zmian pozycji na przestrzeni czasu.
    Zalecamy oddzielną analizę każdego z przedziałów. W szczególności powinno się zwracać uwagę na TOP 3 oraz TOP 10. Należy dążyć do obecności haseł w tym przedziale, a także wzrostu ich liczby, aby określić efektywność pozycjonowania.

    Niemniej przyrost liczby słów kluczowych w TOP 50 oraz TOP 100 jest również pożądany.

    Gwałtowne zmiany w widoczności mogą mieć różne powody. Od zmian algorytmu wyszukiwarki, po wdrożenie globalnej optymalizacji w serwisie czy nieudaną migrację serwisu.

    Kliknięcia

    Kolejny miernik efektów. Można go zweryfikować w Google Search Console dla wyszukiwarki Google.

    Liczba obrazuje przejścia z wyników organicznych na Twoją stronę. Podobnie jak w przypadku innych wskaźników, tutaj również pożądany jest wzrost.

    Liczbę wejść z wyników organicznych można przedstawiać na wykresach liniowych. Można też zestawiać różne okresy w celu porównania. Dodatkowo Google Search Console udostępnia API, który pozwala analizować i przedstawiać dane za pomocą innych narzędzi. Dzięki temu możemy obserwować wpływ pozycjonowania.

    Uwaga: Dane będą dotyczyć wyłącznie wyszukiwarki Google.

    Ruch

    Ruch także można weryfikować za pomocą różnych narzędzi, na przykład Google Analytics. Dostarczają one szeregu informacji o użytkownikach i źródłach pochodzenia ruchu.

    W Google Analytics w zakładce „Pozyskiwanie” można wyodrębnić dane z wyników bezpłatnych (wyszukiwarki), czyli te zapewnione przez pozycjonowanie. Niestety w tym narzędziu nie będziemy mieli zestawienia wszystkich zapytań, z których pochodzi ruch. Trzeba wówczas posiłkować się danymi z Google Search Console lub narzędziem Keyword Hero.

    Oczywiście są też inne narzędzia, które zbierają dane o źródłach ruchu.

    Należy pamiętać, że dane mogą być niepełne. Dodatki blokujące ciasteczka, wybiórcze zgody na ich przetwarzanie czy wykorzystanie przeglądarki w trybie incognito mogą skutecznie utrudnić pozyskanie tego typu informacji

    CTR

    Wskaźnik klikalności (ang. click through rate), który obrazuje, jak dużo użytkowników było zainteresowanych kliknięciem wyświetlanego wyniku konkretnej strony.

    Wysoki CTR może świadczyć m.in. o:

    • wysokiej pozycji wyniku,
    • obecności elementów wyróżniających wynik np.:
      • fragmentów rozszerzonych,
      • emoji,
      • encji,
    • obecności szukanych słów kluczowych w opisie i tytule wyniku.

    Spadek CTR może być zauważalny przy wzroście widoczności, kiedy serwis zaczyna się wyświetlać na zapytania mid-tail czy long-tail na dalszych pozycjach. To nie jest negatywny skutek pozycjonowania. Bardzo często świadczy to o dobrze dobranej strategii SEO ukierunkowanej na frazy poza TOP 10. Z czasem CTR powinien ulec poprawie.

    Wyświetlenia

    Miernik, który wykorzystuje się nie tylko do weryfikacji efektywności. Może stanowić podstawę do dalszych działań i prac nad wynikami.

    Wyświetlenia są dostępne w Google Search Console i zliczane, jeżeli wynik z określonej domeny zostanie wyświetlony przez użytkownika – niezależnie od pozycji na stronie wyników wyszukiwania Google.

    Warto metrykę zestawić z inną miarą jak np. kliknięcia lub współczynnik CTR. W takim połączeniu można stwierdzić, które adresy URL potrzebują kolejnych zmian lub działań. W zakresie SEO można prowadzić prace, aby poprawić pozycję i tym samym ruch na stronie oraz SXO, czyli optymalizację wyników wyszukiwarki pod kątem klikalności.
    Podobnie jak w przypadku innych miar z GSC, dane dotyczą wyłącznie wyszukiwarki Google.

    Analiza ruchu i zachowań

    Jeden z ostatnich etapów w procesie pozycjonowania.

    Działania reklamowe warto analizować pod kątem realizacji celów biznesowych przez klienta. Opieramy się na danych o jego biznesie lub wykorzystujemy informacje o realizacji mikro i makro celów pozyskane ze strony.

    Należy brać pod uwagę zachowania użytkowników, m.in. współczynnik konwersji i odrzuceń. Mogą one świadczyć o:

    • innej intencji użytkownika,
    • problemach z interfejsem strony (ang. User Interface),
    • doświadczeniach użytkownika z marką (ang. User Experience),
    • innych oczekiwaniach odnośnie do oferty (np. ceny, dostępności produktów, formy płatności i dostawy).

    Analizę należy wykonywać na poziomie konkretnych stron bądź ich kategorii, np. stron kategorii, produktów czy też wpisów blogowych.

    Jeśli strona zyskuje ruch na blogu, warto to wykorzystać. Wdrożenie przez twórców silnika dodatkowych elementów CTA lub powiązania z produktami to dobry pomysł na przekucie ruchu z bloga na wejścia na strony ofertowe.

    Odświeżenie strategii i działania cykliczne

    Etap, w którym weryfikujemy aktualne efekty oraz decydujemy o dalszych planach związanych z pracami SEO.

    Pozycjonowanie stron nie kończy się po uzyskaniu pierwszych efektów – widoczności w wynikach wyszukiwania, ruchu i pozycji na kluczowe dla biznesu klienta hasła. Na tym etapie możemy poszerzyć zakres działań o kolejne obszary witryny. Warto przeanalizować, czy są sekcje serwisu, które wymagają poprawy, np. nowa oferta albo produkty i usługi do tej pory niepromowane.
    Można również prowadzić pozycjonowanie dla stron docelowych o mniejszym współczynniku konwersji.

    To również czas na weryfikację podejścia do wybranych kierunków pozycjonowania. Wyniki wyszukiwania bardzo często ulegają zmianie. Jeśli profil wyników bądź konkurencja są nieadekwatne do pozycjonowanego serwisu, warto zastanowić się nad innym podejściem do uzyskania ruchu.

    Na tym etapie są również ustalane kolejne prace, które przede wszystkim zapewniają stabilizację efektów oraz generują dodatkowy ruch z organicznych wyników wyszukiwania.

    W tym momencie warto, aby klient skontaktował się z Doradcą Biznesowym. Omówi on osiągnięte efekty i możliwość rozszerzenia współpracy, nie tylko w zakresie SEO, ale także w innych kanałach, jeśli nie były prowadzone.

    Narzędzia

    W procesie pozycjonowania bazuje się na informacjach, które są dostarczane z licznych narzędzi. Ich analiza pozwala opracować i zaplanować proces pozycjonowania w każdym z głównych obszarów SEO.

    Narzędzia pomocne przy pozycjonowaniu stron można podzielić na 3 główne grupy, z których każda przedstawia inne dane o stanie pozycjonowanej witryny.

    Optymalizacja

    W tym procesie największą rolę odgrywają głównie crawlery, które dostarczają informacji o problemach i konieczności zmian SEO w obszarze serwisu, a także narzędzia weryfikujące konkretne adresy.

    Do grupy narzędzi weryfikujących stan optymalizacji zaliczamy:

    • Sitebulb,
    • Screaming Frog SEO Spider,
    • Netpeak Spider,
    • Gmetrix,
    • PageSpeed Insights,
    • Xenu.

    Optymalizacja strony www to jeden z kluczowych elementów w procesie pozycjonowania, dlatego warto korzystać z kilku narzędzi, które weryfikują obecny stan optymalizacji serwisu.

    Link building

    Narzędzia, dzięki którym przeprowadza się audyt SEO działań off page.

    Weryfikację odnośników i zestawienie braków w profilu linkowym można wykonać za pomocą takich narzędzi jak:

    • Ahrefs,
    • Majestic SEO,
    • SEMrush,
    • SurferSEO.

    W narzędziach do link buildingu można wyróżnić jeszcze podgrupę, za pomocą której publikuje się linki u wydawców treści. Należą do nich platformy takie jak:

    • Linkhouse,
    • Whitepress,
    • ReachaBlogger.
    Widoczność i keyword research

    Narzędzia, które monitorują widoczność serwisów w wynikach wyszukiwania.

    Weryfikują również dane o liczbie haseł w konkretnych przedziałach czy konkretne pozycje dla fraz kluczowych. Większość z nich posiada dedykowane narzędzia do doboru haseł lub może być stosowana pomocniczo na tym etapie.

    Przykładami takich narzędzi są:

    • Senuto,
    • Semstorm,
    • Ahrefs,
    • SEMrush,
    • Ubersuggest,
    • SimilarWeb,
    • Answer The Public.
    Content

    Kolejna grupa narzędzi, która wspomaga proces tworzenia treści i tym samym pozycjonowanie stron.

    Dzięki nim można ocenić zagęszczenie słów kluczowych, poziom trudności w rozumieniu treści czy unikalność.

    Podczas tworzenia treści warto wykorzystać następujące narzędzia:

    • Semstorm,
    • SurferSEO,
    • Siteliner,
    • Copyscape.

    Content marketing może stanowić osobną usługę lub być uzupełnieniem pozycjonowania.

    Źródła ruchu i użytkownicy

    Narzędzia, które dostarczają informacji o kanałach pozyskiwania ruchu, ale także o użytkownikach i ich zachowaniu.

    Dane te można znaleźć w:

    • Google Search Console,
    • Google Analytics.
    Monitoring pozycji

    Zbiór narzędzi, które są wykorzystywane do codziennej weryfikacji pozycji słów kluczowych.

    Można skorzystać w tym celu z:

    • Senuto,
    • Semstorm,
    • ASPS,
    • Spideric,
    • Webpozycje.