Branding – Brand Management – Budowanie świadomości marki

Świadomość marki, kreowanie marki, wizerunek marki, branding czy brand management to coraz częściej pojawiające się pojęcia wśród polskich przedsiębiorców, szczególnie w kontekście rozmów o marketingu i rozwoju działalności. Z czym się te hasła wiążą i czy dotyczą wszystkich przedsiębiorstw, nawet tych niewielkich i działających w niszowych branżach?

W dobie internetu każda firma może przeznaczyć środki na kreowanie swojego brandu, a to właśnie jego siła ma coraz większy wpływ na proces podejmowania decyzji nie tylko przez konsumenta, ale także w branżach B2B.

Czym jest branding i brand management?

Branding to proces tworzenia wizerunku marki, tego jak postrzegają ją jej odbiorcy i osoby należące do grupy docelowej. Brand management polega na zarządzaniu tą wykreowaną marką. Jego celem jest także ochrona wizerunku firmy. Kiedy jest on zagrożony, strategia wizerunkowa określa działania mające na celu poprawę wizerunku firmy. Pozwala na zdobywanie zaufania, dzięki któremu nie tylko utrwala świadomość marki, ale przede wszystkim wzbudza lojalność klientów. Budowanie relacji między przedsiębiorstwem a klientem nie jest nowością w marketingu, ale wciąż często jest zaniedbywane.

Czym jest wizerunek marki?

Wizerunek marki to nic innego jak sposób, w jaki firma jest postrzegana przez otoczenie – to zbiór skojarzeń i przekonań z nią związanych. Na świadomość marki, czyli jej odbiór przez potencjalnych, a także obecnych klientów, ma jednak wpływ znacznie więcej aspektów, a do najważniejszych zalicza się:

  1. przekonania dotyczące oferowanych produktów i usług,
  2. wartości kojarzone z brandem,
  3. emocje z nią związane,
  4. własne doświadczenia jako klientów, konsumentów lub znajomych w sytuacji nieskorzystania jeszcze z usług danej marki.

Marka jest nieodłącznym elementem każdego procesu zakupowego produktu lub usługi. Decyzja o kupnie nowego telewizora nie opiera się wyłącznie na wyglądzie, cenie czy specyfikacji konkretnego modelu, ale także na wizerunku marki, czyli obrazie firmy w świadomości kupującego. Co więcej, staje się ona coraz ważniejszym czynnikiem zakupowym.
Jeśli chcesz poprawić wizerunek swojej marki w Internecie i zwiększyć jej rozpoznawalność na tle konkurencji, a tym samym poszerzać swój udział w rynku, przeczytaj, na czym polega marketing wizerunkowy i jaką korzyść może przynieść Twojej firmie.

Dlaczego kreowanie wizerunku marki w Internecie jest tak ważne?

Obecnie głównym i najpopularniejszym źródłem wiedzy jest Internet. Tę bazę systematycznie budują jego sami użytkownicy. To za jego pośrednictwem można znaleźć odpowiedź na praktycznie każdy nurtujący nas problem. Powszechne jest przekonanie, że jak czegoś nie ma w Internecie, nie istnieje. To tutaj szukamy inspiracji kulinarnych, porad z cyklu “trzy domowe sposoby na katar”, ale również pomysłów na niedzielne popołudnie z rodziną czy miejsca na idealną randkę. Pierwszym punktem styku klienta z firmą jest jej strona główna. Już w tym momencie należy zadbać o kształtowanie wizerunku marki w świadomości odbiorcy. Zrobisz to stosując spójny system identyfikacji wizualnej, prezentując czytelne logo, dostarczając wartościowych treści i przedstawiając swoją ofertę w atrakcyjny sposób. W praktyce tutaj jednak decyzja zakupowa wcale się nie kończy.
Zanim klient sfinalizuje zakup nowego sprzętu czy wybierze restaurację sprawdza, co mówią o nich inni klienci. Jeśli firma dba o swój pozytywny wizerunek, potencjalni nabywcy łatwo znajdują pozytywne recenzje jej produktów czy usług, dzięki czemu szybciej podejmują decyzję zakupową.

Definicja bezpośredniego docierania do konkretnych grup docelowych została zmieniona przez rozwój marketingu internetowego. Teraz, zamiast wkładać stopę w drzwi, wystarczy do nich… zapukać. To oczywiście przenośnia, jednak komunikat, który zamiast bycia reklamą, staje się informacją poszukiwaną przez daną osobę, jest obecnie najważniejszy. Ma odpowiednią wartość, daje rozwiązania, rozwiewa wątpliwości, jest wyjściem naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom użytkownika. Takie działanie kreuje właśnie branding oraz brand management, które powinna prowadzić każda firma oferująca swoje produkty i usługi w internecie.

Kreowanie pozytywnego wizerunku marki to proces długotrwały, ale wszystkie przedsiębiorstwa powinny o niego zadbać.
Można wymienić jednak kilka sytuacji, w których o wizerunek należy zadbać szczególnie:

  • wprowadzanie nowego produktu na rynek (rozwój oferty),
  • rozszerzenie zakresu prowadzenia działalności (wejście na nowe rynki),
  • rebranding, a także
  • problemy wizerunkowe, objawiające się np. niesłusznie wydaną opinią.

Jak zatem dbać o wizerunek i poprawnie zarządzać marką?

Jeszcze do niedawna reklama bezpośrednia kojarzona była z nachalnym telemarketingiem lub ulotkami wręczanymi na ruchliwych ulicach. Co łączyło te dwie formy promocji? Bez wątpienia rosnąca niechęć odbiorców do tego typu formułowania komunikatów, a także mała, a zazwyczaj nawet zerowa użyteczność informacji i przekazu. Obecnie marketing opiera się na budowaniu świadomości marki, czyli brandingu, a także brand managemencie. Każdy mikroprzedsiębiorca powinien zarządzać wizerunkiem swojej firmy poprzez utrzymywanie relacji ze swoimi klientami, czyli:

  • otworzyć się na komunikację w Internecie,
  • zadbać o przyjazną stronę internetową – która nie będzie zwykłą wizytówką, ale da użytkownikowi jasne odpowiedzi na to, czego szuka – dobra optymalizacja, przygotowanie pod pozycjonowanie to podstawy,
  • monitorować wzmianki o swojej marce za pomocą dedykowanych narzędzi,
  • zachęcać do wystawiania opinii w miejscach do tego przeznaczonych – Google Moja Firma, profil na Facebooku,
  • korzystać ze starannie przygotowanych reklam – zarówno na Facebooku, jak i w Google Ads.

W czasach rozwijającego się marketingu internetowego, marketing wizerunkowy nie jest narzędziem wyłącznie wielkich korporacji. W świecie Internetu, którego bazę wiedzy tworzą sami jego użytkownicy, udostępniając informacje, każdy może dbać o wizerunek swojej firmy. Wystarczy dać klientom możliwość dzielenia się wrażeniami związanymi ze zrealizowaną usługą bądź zakupionym produktem i zachęcać ich do tego.

Korzyści z dbania o swój wizerunek

  • pozytywny wizerunek marki,
  • wzmocnienie wiarygodności przedsiębiorstwa,
  • wzrost rozpoznawalności nazwy firmy,
  • bieżąca kontrola nad tym, co mówi się o marce w Internecie,
  • budowanie długotrwałych relacji z klientami,
  • zwiększenie grona klientów,
  • wsparcie sprzedaży,
  • rozwój firmy.

Czym dokładnie jest marketing wizerunkowy?

Marketing wizerunkowy w Internecie to istotny, długofalowy proces, będący elementem strategii wizerunkowej firmy. Jego nadrzędnym celem jest dbanie o reputację marki i utrzymywanie dobrych relacji z jej klientami, partnerami i potencjalnymi pracownikami. Dzięki zrealizowaniu odpowiednio dobranych elementów tej usługi pozytywny wizerunek firmy w Internecie zarówno wśród obecnych, jak i potencjalnych klientów oraz pracowników jest możliwy.

O sile rekomendacji

Dzięki poleceniom od innych internautów możemy trafić na produkt lub usługę, których nie znaleźlibyśmy, szukając na własną rękę – nieważne, czy chodzi o sklepik osiedlowy, zakup telewizora za kilka tysięcy złotych, ulubioną restaurację, czy skorzystanie z usług hydraulika. Co istotne, tego typu “poczta pantoflowa” jest obecnie jednym z najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie konwersji. Można stwierdzić, że siła tkwi właśnie w prostocie – bo przecież wzajemne polecenia nie są pomysłem marketerów, lecz zostały przez nich zaadaptowane – pod kątem promocji stosunkowo niedawno. Dlatego weryfikacja wystawionych opinii przez klientów stała się podstawowym działaniem przed zakupami w Internecie czy skorzystaniem z konkretnych usług.

Pozytywne opinie o firmie mają bardzo korzystny wpływ na podjęcie decyzji o zakupie lub skorzystaniu z jej usług. Klienci udostępniają je np. na wizytówce Google Moja Firma czy w mediach społecznościowych i są one niemal tak wiarygodne dla innych internautów, jak rekomendacje znajomych. Liczne badania pokazują, że konsumenci najczęściej wybierają te marki, które posiadają więcej pozytywnych opinii.

Gdzie klienci szukają opinii o marce?

  1. W mediach społecznościowych.
  2. W Google Moja Firma.
  3. Na forach i w komentarzach artykułów.
  4. Na stronach będących tzw. hubami opinii – GoWork, GoldenLine, ZnanyLekarz itd.
  5. Na stronie głównej firmy – w postaci ocen produktów.

Monitoring sieci i korzyści płynące z jego wykorzystania

Jak zbudować pozytywny wizerunek firmy? Monitoring Internetu jest pierwszym krokiem, który należy wykonać, aby prawidłowo prowadzić marketing wizerunkowy marek. Brand management to nie jest jednorazowa kampania trwająca miesiąc, tylko proces, w którym firma powinna uczestniczyć i być na bieżąco. Dzięki wykorzystaniu odpowiedniego narzędzia, monitoring Internetu przynosi wiele korzyści, a najważniejsze z nich to:

  • Możliwość zareagowania na opinię
    Każda opinia – pozytywna czy negatywna, nie powinna pozostać bez odpowiedzi. Gdy nie wiemy o jej istnieniu, nie mamy możliwości zareagowania. Jest to szczególnie ważne, jeśli chodzi o nieprzychylne komentarze ze strony odbiorców – warto mieć nad nimi bieżącą kontrolę, a tym samym dbać o ochronę wizerunku firmy.
  • Źródła wzmianek o marce
    Dzięki monitoringowi zmierzysz, na ile firmowe profile na takich portalach jak Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn lub YouTube wpływają na widoczność Twojej firmy w Internecie. Obserwować możesz także zaangażowanie odbiorców oraz siłę wpływu publikowanych przez nich treści. Raport - Źródła wzmianek o marce
  • Sentyment odbiorców do marki
    Narzędzie umożliwi Ci ocenę sentymentu użytkowników, czyli czy opisują markę z sposób pozytywny, neutralny lub negatywny.
    Raport - Sentyment odbiorców do marki
  • Długookresowa analiza wizerunku marki
    Po kilkumiesięcznym czy nawet kilkuletnim okresie monitorowania masz możliwość porównania wyników, np. rok do roku. Dzięki analizie danych dowiesz się, czy podjęte przez Ciebie działania marketingowe w obszarze brandingu przynoszą efekty, zmierzysz je oraz wyciągniesz wnioski, aby przyszłe działania, mające na celu kształtowanie wizerunku marki, były bardziej skuteczne.
  • Poznanie klienta i budowanie relacji
    Monitoring pozwoli Ci przede wszystkim lepiej poznać grupę docelową oraz nawiązywać z nią relacje. Dzięki monitorowaniu tego, co mówią o Twojej firmie w Internecie, poznasz różne opinie klientów na temat oferowanych przez Ciebie produktów i usług. Zrozumiesz, jaką widzą w nich największą wartość, a jakie aspekty wymagają poprawy. Dzięki tym informacjom nie tylko poprawisz swój wizerunek w Internecie, ale masz również możliwość doskonalenia oferty.
  • Ochrona wizerunku firmy
    Dzięki monitoringowi opinii można zapanować nad potencjalnym kryzysem zanim on w ogóle będzie miał miejsce. Kontaktując się z niezadowolonym odbiorcą, poznajemy jego postrzeganie sprawy i możemy szybko rozwiązać problem.

Dlaczego warto podjąć współpracę z Grupą TENSE w zakresie marketingu wizerunkowego?

Grupa TENSE to poznańska agencja interaktywna specjalizująca się w marketingu internetowym, a w szczególności pozycjonowaniu stron. Wraz z rozwojem firmy systematycznie rozszerzany jest zakres oferowanych przez nas usług. W odpowiedzi na potrzeby klientów stworzyliśmy ofertę marketingu wizerunkowego. Usługa ta może być doskonałym rozszerzeniem lub uzupełnieniem Twoich działań z zakresu brandingu czy brand managementu. Co zyskujesz, wybierając współpracę z Grupą TENSE?

  • Indywidualne podejście
    Każda oferta na usługę marketingu wizerunkowego jest propozycją szytą na miarę. Jesteśmy świadomi, jak bardzo potrzeby różnych firm różnią się od siebie, dlatego dokładnie poznamy Twoją branżę i specyfikę działalności, aby móc zaproponować najbardziej efektywne rozwiązania dla Twojego biznesu.
  • Dedykowany doradca klienta
    W całym okresie współpracy będziesz miał kontakt z osobistym doradcą. Nie tylko przygotuje dla Ciebie warunki oferty, ale również wytłumaczy poszczególne elementy usługi i będzie do Twojej dyspozycji w czasie jej realizacji.
  • Stały kontakt ze specjalistą
    Będziesz miał bezpośredni kontakt z doświadczonym specjalistą ds. content marketingu, który będzie odpowiedzialny za wykonanie usługi dla Twojej firmy i będzie monitorować jej efektywność.
  • Efektywność
    E-branding, czyli budowanie wizerunku marki w Internecie, to wyzwanie dla każdej firmy. Jesteśmy gotowi współpracować z Tobą, mierzyć efektywność naszych działań marketingowych, a także optymalizować je pod kątem jak największej wydajności. Wszystko po to, aby skutecznie rozwijać Twój biznes, a tym samym zyskać zadowolonego klienta na wiele lat.
  • Przejrzyste comiesięczne raporty
    Co miesiąc będziesz otrzymywał raporty z realizacji usługi. Zobaczysz, jakie działania zostały wykonane i w jaki sposób. Dzięki temu Ty również otrzymasz możliwość bieżącego monitorowania efektywności usługi i poszerzania jej o działania, które przyniosą Twojej firmie największą korzyść.
Branding – Brand Management – Budowanie świadomości marki
5 (100%) z 1 głosów