Menu

Analityka internetowa

Twoja strona internetowa jest skutecznie wypozycjonowana w wyszukiwarkach i generuje du┼╝y ruch? Prowadzisz efektywn─ů kampani─Ö reklamow─ů PPC, kt├│ra generuje spory zwrot z inwestycji? Jeste┼Ť kr├│lem Social Media i Tw├│j profil na Facebooku jest obserwowany przez tysi─ůce fan├│w?

A mo┼╝e korzystasz z program├│w afiliacyjnych, kt├│re przekierowuj─ů potencjalnych Klient├│w na Twoj─ů witryn─Ö internetow─ů? Content Marketing to Twoja broszka wi─Öc Twoje teksty czytaj─ů tysi─ůce Internaut├│w? Niezale┼╝nie od tego jak odpowiedzia┼ée┼Ť na powy┼╝sze pytania ÔÇô kolejnym krokiem w rozwoju Twojego biznesu w Internecie jest kompleksowa analityka internetowa.

    Bezpłatna wycena

    Analityka internetowa
    co to jest?

    Analityka internetowa to proces gromadzenia i analizy danych z┼éo┼╝ony z dw├│ch cz─Ö┼Ťci: analityki ilo┼Ťciowej oraz jako┼Ťciowej.

    Celem analityki ilo┼Ťciowej jest zbi├│r i uporz─ůdkowanie danych o u┼╝ytkownikach witryny, a jako┼Ťciowej weryfikacja i wyci─ůganie wniosk├│w ze schemat├│w ┼é─ůcz─ůcych tych u┼╝ytkownik├│w.

    Na kompleksow─ů analityk─Ö strony internetowej sk┼éada si─Ö analiza danych z wielu narz─Ödzi analitycznych. Nale┼╝─ů do nich m.in. Hotjar, Crazy Egg, Google Analytics, Lookback, Yandex Metrica czy Open Broadcaster Software.

    HotJar
    Woopra
    Inspectlet
    Google Analytics
    Lookback
    Crazyegg
    Analityka internetowa

    Analityka internetowa
    jako ┼Ťrodek do optymalizacji konwersji

    Zadaniem analityki internetowej jest optymalizacja konwersji ÔÇô rozumianej w r├│┼╝ny spos├│b: zwi─Ökszenie liczby sp┼éywaj─ůcych lead├│w, wygenerowanie wi─Ökszej sprzeda┼╝y, uzyskanie wi─Ökszego zaanga┼╝owania u┼╝ytkownik├│w na stronie, poprawienie wsp├│┼éczynnika konwersji itp.

    Wszystko to dzi─Öki lepszemu poznaniu preferencji i zachowa┼ä u┼╝ytkownik├│w. Poprzez dane uzyskane dzi─Öki analityce internetowej mo┼╝na r├│wnie┼╝ ocenia─ç efektywno┼Ť─ç dzia┼éa┼ä reklamowych ÔÇô pokazuje, jak konkretna aktywno┼Ť─ç przek┼éada si─Ö na wsp├│┼éczynnik konwersji i efekt biznesowy.

    Chcesz zwi─Ökszy─ç konwersj─Ö metodami analizy danych?

    Bezpłatna wycena

    Analiza ruchu na stronie
    dlaczego specjali┼Ťci Grupy TENSE?

    Jako jedyna firma na rynku gwarantujemy naszym Klientom kompleksowe podej┼Ťcie do analizy danych.

    Opieramy si─Ö na wielu narz─Ödziach analitycznych, kt├│re dostarczaj─ů dane ilo┼Ťciowe: Google Analytics, Woopra, Hotjar, Inspectlet czy CrazyEgg. Po prawid┼éowym ustawieniu cel├│w oraz skonfigurowaniu raport├│w mamy dost─Öp do usystematyzowanych, prawid┼éowo agregowanych informacji.

    Analiza formularzy w narz─Ödziu HotJar
    Analiza formularzy ÔÇô HotJar

    Analityka internetowa
    co wchodzi w skład usługi?

    01 01 Analiza ilo┼Ťciowa

    Analiza ruchu na stronie rozpoczyna si─Ö od konfiguracji narz─Ödzi analitycznych.

    Zaczynamy od warsztat├│w projektowych, na kt├│rych wsp├│lnie ustalamy cele Twojego biznesu, tworzymy reprezentacje u┼╝ytkownik├│w serwisu (persony) oraz opracowujemy plan agregacji danych.

    Wszystko po to, aby┼Ť m├│g┼é w prosty i czytelny spos├│b sam analizowa─ç najwa┼╝niejsze dane. Podstaw─ů ilo┼Ťciowej analityki internetowej jest Google Analytics ÔÇô narz─Ödzie, kt├│re konfigurujemy z wykorzystaniem Google Tag Managera.

    Dodatkowo, dobieramy r├│wnie┼╝ inne, komplementarne narz─Ödzia analityki internetowej, kt├│re rozszerzaj─ů zakres analizy ruchu na stronie oraz pozwalaj─ů na ┼é─ůczenie danych.

    W końcowym efekcie otrzymujesz:

    • indywidualnie skonfigurowane narz─Ödzia analityczne,
    • raporty i dashboardy przedstawiaj─ůce uporz─ůdkowane dane,
    • skwantyfikowane cele, mierzone w warto┼Ťciach liczbowych,
    • pe┼én─ů dokumentacj─Ö konfiguracji,
    • szkolenie dla Twojego zespo┼éu z analizy danych oraz korzystania z wybranych rozwi─ůza┼ä.

    Kolejnym etapem ilo┼Ťciowej analityki internetowej jest weryfikacja zebranych danych przez ekspert├│w oraz diagnoza potencjalnych problem├│w.

    Przeanalizujemy m.in. zachowania i sposoby interakcji u┼╝ytkownik├│w z serwisem, sprawdzimy lejki sprzeda┼╝owe, zidentyfikujemy najcz─Östsze ┼Ťcie┼╝ki zakupowe, wypunktujemy najwa┼╝niejsze miejsca w serwisie odpowiedzialne za interakcj─Ö z u┼╝ytkownikami, a tak┼╝e poka┼╝emy Ci, gdzie i dlaczego Twoi klienci najcz─Ö┼Ťciej porzucaj─ů Twoj─ů stron─Ö internetow─ů, co pozwoli Ci na optymalizacj─Ö konwersji.

    Clickmapa wykonana w narz─Ödziu HotJar
    Clickmapa wykonana w narz─Ödziu HotJar

    Co wi─Öcej, za pomoc─ů wdro┼╝onych system├│w, przeprowadzimy pierwsz─ů weryfikacj─Ö postawionych cel├│w biznesowych oraz sprawdzimy efektywno┼Ť─ç prowadzonych kampanii reklamowych.

    Analityka marketingowa dostarczy Ci odpowied┼║ na pytanie, kt├│re dzia┼éania i media reklamowe s─ů najefektywniejsze oraz jaki zwrot z inwestycji one przynosz─ů.

    Dodatkowo, wsp├│lnie z Tob─ů zaprojektujemy testy nowych rozwi─ůza┼ä maksymalizuj─ůce wsp├│┼éczynnik konwersji (np. testy A/B z wykorzystaniem Google Optimize) i odpowiemy na nurtuj─ůce Ci─Ö pytania. W ko┼äcowym efekcie uzyskasz:

    • zweryfikowane przez dane uzyskanymi w testach hipotezy, kt├│re poka┼╝─ů Ci kierunek zmian na Twojej stronie internetowej,
    • raporty pokazuj─ůce realizacj─Ö Twoich cel├│w biznesowych,
    • weryfikacj─Ö skuteczno┼Ťci kampanii reklamowych,
    • analiz─Ö danych ilo┼Ťciowych przygotowan─ů przez ekspert├│w.
    Dashboard Google Analytics

    Chcesz mie─ç poprawnie skonfigurowane narz─Ödzia analityczne?

    Bezpłatna wycena

    Analityka internetowa
    co wchodzi w skład usługi?

    01 01 Analiza jako┼Ťciowa

    Kiedy zbierzemy i przeanalizujemy dane ilo┼Ťciowe oraz wdro┼╝ymy modyfikacje bazuj─ůce na wst─Öpnych testach przechodzimy do kolejnego etapu.

    Analiza ilo┼Ťciowa dostarcza wiele danych przydatnych podczas optymalizacji konwersji, jednak nie zawsze potrafi odpowiedzie─ç na wszystkie pytania i da─ç pe┼ény obraz Twojego biznesu.

    Takie dzia┼éanie jest mo┼╝liwe tylko i wy┼é─ůcznie w ramach bada┼ä z u┼╝ytkownikami. Na tym etapie poznasz opinie i emocje u┼╝ytkownik├│w zwi─ůzane z korzystaniem z Twojego serwisu, zobaczysz jakie problemy towarzysz─ů im przy obs┼éudze strony internetowej, a tak┼╝e b─Ödziesz m├│g┼é zrozumie─ç zachowania i motywacje, kt├│re nap─Ödzaj─ů Twoich potencjalnych Klient├│w do interakcji z Twoim sklepem lub stron─ů internetow─ů.

    Badania z u┼╝ytkownikami bazuj─ů na zdefiniowanych wcze┼Ťniej personach. Masz bezpo┼Ťredni wp┼éyw na to, w jaki spos├│b zostan─ů one przeprowadzone.

    Ka┼╝da interakcja u┼╝ytkownika z Twoim serwisem b─Ödzie nagrana, dzi─Öki temu nie tylko zobaczysz jak dany u┼╝ytkownik porusza si─Ö po Twojej stronie internetowej, ale te┼╝ jakie emocje mu towarzysz─ů. W ramach analizy jako┼Ťciowej stosujemy m.in. nast─Öpuj─ůce metody badawcze:

    • Badania scenariuszowe U┼╝ytkownicy maj─ů przestawione jasne instrukcje dotycz─ůcego tego, co maj─ů na danej stronie internetowej zrobi─ç (np. kupi─ç okre┼Ťlony produkt lub wype┼éni─ç formularz ofertowy). Badanie jest ko┼äczone dodatkowym wywiadem z u┼╝ytkownikiem, podczas kt├│rego t┼éumaczy on swoje zachowanie oraz decyzje.
    • Badania komparatywne U┼╝ytkownicy wykonuj─ů okre┼Ťlone dzia┼éania na stronach Twojej konkurencji. Dzi─Öki temu dowiesz si─Ö jakie elementy w serwisach konkurencyjnych s─ů cenione przez u┼╝ytkownik├│w, a kt├│re zdecydowanie si─Ö nie sprawdzaj─ů.
    • Opiniowanie element├│w U┼╝ytkownicy przechodz─ů ca┼é─ů stron─Ö wraz z moderatorem rozmawiaj─ůc o ka┼╝dym elemencie strony.
    Nagranie podczas testu scenariuszowego w badaniu UX
    Nagranie podczas testu scenariuszowego

    Chcesz pozna─ç prawdziwe potrzeby Twoich u┼╝ytkownik├│w?

    Bezpłatna wycena

    Kompleksowe podej┼Ťcie, pakiet korzy┼Ťci biznesowych

    Wiedza o swoim serwisie internetowym oraz potencjalnych Klientach to klucz do sukcesu.

    Kompleksowa internetowa analityka prze┼éo┼╝y si─Ö na szereg korzy┼Ťci dla Twojego biznesu:

    • udoskonalisz proces zakupowy, a tym samym zwi─Ökszysz sprzeda┼╝,
    • zoptymalizujesz wsp├│┼éczynnik konwersji w kluczowych dla Ciebie obszarach,
    • zweryfikujesz, jakie s─ů potrzeby Twoich Klient├│w i jak je spe┼éni─ç,
    • poznasz wzorce, kt├│re charakteryzuj─ů u┼╝ytkownik├│w Twojego serwisu,
    • w ┼éatwy spos├│b b─Ödziesz m├│g┼é sprawdza─ç skuteczno┼Ť─ç podejmowanych dzia┼éa┼ä reklamowych,
    • na bie┼╝─ůco b─Ödziesz m├│g┼é ┼Ťledzi─ç ruch na Twojej stronie internetowej i reagowa─ç w sytuacjach problemowych,
    • uzyskasz praktyczne informacje w jaki spos├│b powiniene┼Ť rozbudowywa─ç serwis.

    Najcz─Ö┼Ťciej zadawane pytania

    Informacje og├│lne
    • Jaki jest m├│j udzia┼é w procesie wdra┼╝ania analityki internetowej?

      Twój udział w procesie analityki internetowej jest kluczowy.

      Musimy dobrze pozna─ç Twoje oczekiwania i pytania oraz Tw├│j biznes (jak dzia┼éa firma, jakie dzia┼éania marketingowe podejmujesz, kt├│re produkty wed┼éug Ciebie najlepiej konwertuj─ů itp), by dostarczy─ç Ci najlepsz─ů konfiguracj─Ö oraz dob├│r narz─Ödzi analitycznych.

      Każdy proces badawczy zaczyna się od wspólnych warsztatów projektowych i przygotowania raportu. Następnie spotykamy się cyklicznie, by omówić wyniki badań, konsultować rekomendacje i szkolić Ciebie i Twój zespół.

    • Ile to kosztuje?

      Cena us┼éugi uzale┼╝niona jest od wielko┼Ťci serwisu, ilo┼Ťci pyta┼ä badawczych, grupy docelowej, doboru narz─Ödzi etc. Ka┼╝de wdro┼╝enie analityki internetowej i przeprowadzenie bada┼ä z u┼╝ytkownikami wyceniane jest indywidualnie.

    • Czy analityka internetowa to jest to samo co optymalizacja konwersji?

      Nie. Celem analityki internetowej jest m.in. dostarczenie informacji na temat zale┼╝no┼Ťci zachodz─ůcych na Twojej witrynie, w tym na temat konwersji i ┼Ťcie┼╝ek zakupowych. Optymalizacja konwersji to osobny proces, kt├│rego celem jest maksymalizacja sprzeda┼╝y (lub innych dzia┼éa┼ä, w zale┼╝no┼Ťci od tego jak zdefiniowana jest konwersja).

    • Czy analityka internetowa mi si─Ö zwr├│ci?

      Precyzyjne dzia┼éanie oparte o dane i zweryfikowane hipotezy po prostu dzia┼éa. Nie ma tu miejsca na domniemania i przepalanie bud┼╝etu. Internetowa analityka zwraca si─Ö, poprzez umo┼╝liwianie podejmowania trafnych decyzji biznesowych opartych na faktach, nie przypuszczeniach. Nie musisz zak┼éada─ç, ┼╝e co┼Ť zadzia┼éa, wiesz ┼╝e dzia┼éa. Nie musisz podejmowa─ç ryzyka ÔÇô twarde dane je ograniczaj─ů. W przypadku optymalizacji konwersji najszybszy efekt widoczny jest w podejmowanych dzia┼éaniach reklamowych w Internecie (reklamy Google Ads lub inne z zakresu PPC, content publishing itp).

    Analityka ilo┼Ťciowa
    Wysoki zwrot z inwestycji to naturalny rezultat podejmowania decyzji w oparciu o dane analityczne.
    • Na czym polega analityka ilo┼Ťciowa modyfikacji serwisu internetowego?

      Przede wszystkim zastosowanie maj─ů tu testy A/B oraz wielowariantowe. Za pomoc─ů narz─Ödzi takich jak Google Optimize mo┼╝emy pokazywa─ç u┼╝ytkownikom r├│┼╝ne wersje stron internetowych i mierzy─ç, kt├│ra wersja przynios┼éa lepsze efekty biznesowe. Dzi─Öki temu podejmujemy decyzje poparte badaniami, a nie subiektywnymi przekonaniami.

    • Na jakie efekty mog─Ö liczy─ç?

      Celem analizy ruchu na stronie jest przede wszystkim mo┼╝liwo┼Ť─ç poznania tego, co dzieje si─Ö w witrynie i oparcia decyzji biznesowych na konkretnych danych, a nie opiniach lub intuicji. Przek┼éada si─Ö to bezpo┼Ťrednio na wska┼║niki takie jak ROI. Pozwala zoptymalizowa─ç bud┼╝et, pozna─ç realne efekty prowadzonych dzia┼éa┼ä i modyfikacji. Np. maj─ůc dane o elementach, z kt├│rymi w interakcj─Ö wchodzi u┼╝ytkownik, kt├│ry skonwertowa┼é, mo┼╝emy lepiej zaplanowa─ç ich rozmieszczenie i spr├│bowa─ç przenie┼Ť─ç je na ┼Ťcie┼╝ki zakupowe, kt├│re do tej pory nie konwertowa┼éy lub konwertowa┼éy s┼éabo.

    • Kt├│re narz─Ödzia musz─Ö posiada─ç, by skutecznie analizowa─ç stron─Ö?

      Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Google Analytics jest jednym z najpopularniejszych narz─Ödzi i zazwyczaj pozwala osi─ůgn─ů─ç satysfakcjonuj─ůcy zakres danych statystycznych i podstaw─Ö do dalszych bada┼ä. Na wyci─ůgni─Öcie r─Öki jest jednak szereg innych rozwi─ůza┼ä dost─Öpnych online, o zr├│┼╝nicowanych funkcjach do zbierania i prezentacji danych oraz generowania rozbudowanych raport├│w. Wa┼╝niejszym pytaniem jest, co i dlaczego chcesz mierzy─ç, a nast─Öpnie dobranie narz─Ödzi pod wybrane cele badawcze.

    • Dlaczego Google Analytics nie pokazuje pe┼énych danych?

      Wielu u┼╝ytkownik├│w nie zgadza si─Ö na ┼Ťledzenie ich ruch├│w (odwiedzin stron internetowych) w Sieci. Instaluj─ů w tym celu dodatki do przegl─ůdarek blokuj─ůce przesy┼éanie danych o ich aktywno┼Ťci. Dlatego te┼╝ ruch rejestrowany na potrzeby analityki internetowej zazwyczaj jest mniejszy (nawet o 40%) od rzeczywistego. Pami─Ötaj te┼╝, ┼╝e Google Analytics i podobne oprogramowanie nie jest narz─Ödziem ksi─Ögowym, czy rozliczeniowym! Jego zadaniem jest pokaza─ç pewne dane o trendach i prawid┼éowo┼Ťciach w zachowaniu.

    • Po co mi inne narz─Ödzia opr├│cz Google Analytics?

      GA posiada ogromne mo┼╝liwo┼Ťci. Nie zawsze jednak spos├│b prezentacji danych, czy ich zbierania jest optymalny. Np. badania g┼é─Öboko┼Ťci scrollowania (przewijania) strony zdecydowanie przyja┼║niej zobaczy─ç w postaci zwizualizowanej mapy scrollowania, np. w HotJarze, ni┼╝ w postaci liczbowej w GA.

    • Czy po skonfigurowaniu narz─Ödzia Google Analytics mog─Ö zobaczy─ç swoje dane wstecz?

      Nie, Google Analytics nie jest retrospektywny. Nawet je┼Ťli zbierasz dane na temat Twojej strony internetowej przez d┼éu┼╝szy czas i w tym czasie wys┼éano 1000 formularzy, to realizacja tego celu zacznie si─Ö zlicza─ç dopiero od momentu jej konfiguracji. W ograniczonym zakresie czas wstecz mo┼╝na zbada─ç za pomoc─ů Query Time w Google Analytics 360. Wi─Ökszo┼Ť─ç dost─Öpnych rozwi─ůza┼ä z zakresu analityki internetowej dost─Öpnych na rynku nie jest retrospektywna.

    • Prowadz─Ö sklep internetowy. Chcia┼ébym mierzy─ç mar┼╝─Ö i zysk w swoim sklepie, czy jest to mo┼╝liwe?

      Tak, do Google Analytics mo┼╝esz wgra─ç w┼éasn─ů, ┼║r├│d┼éow─ů baz─Ö danych (np. baz─Ö koszt├│w) i powi─ůza─ç je z informacjami zbieranymi przez to narz─Ödzie. Przyk┼éadowo za pomoc─ů kod├│w SKU mo┼╝esz powi─ůza─ç produkty z ich cen─ů zakupu, a nastepnie wyliczy─ç zysk za po┼Ťrednictwem GA.

    • Czy w Google Analytics mo┼╝na wykonywa─ç operacje na danych?

      Tak, tw├│rcy Analytics Google oddali w nasze r─Öce mo┼╝liwo┼Ť─ç obliczania danych i u┼╝ywania ich np. raportach niestandardowych. Mo┼╝emy napisa─ç proste wzory wykonuj─ůce obliczenia na zebranych danych. W ten spos├│b mo┼╝emy wyliczy─ç, np. zysk na wybranym produktach w sklepie, analizowa─ç konwersj─Ö w r├│┼╝nych uj─Öciach itp.

    • Nie chc─Ö przegl─ůda─ç wielu tabelek i raport├│w, czy mog─Ö dosta─ç tylko to, co naprawd─Ö mnie interesuje?

      Jasne. Dobrze skonfigurowany Google Analytics daje dost─Öp do wielu danych, ale te najwa┼╝niejsze mog─ů by─ç przygotowane w ramach jednego, skoncentrowanego na najistotniejszych danych raportu dost─Öpnego online. Raport przygotowany jest tak, by┼Ť jednym rzutem oka pozna┼é kondycj─Ö witryny internetowej i zachodz─ůce w niej zmiany, a tak┼╝e mia┼é bie┼╝─ůcy podgl─ůd np. na wsp├│┼éczynnik konwersji, wsp├│┼éczynnik odrzuce┼ä, ┼║r├│d┼éa wej┼Ť─ç na stron─Ö (kana┼éy), ┼║r├│d┼éa konwersji itp.

    • Czy mog─Ö ┼Ťledzi─ç ruch mi─Ödzy r├│┼╝nymi swoimi domenami?

      Tak, nie ma problemu, by kompleksowo ┼Ťledzi─ç ruch pomi─Ödzy domenami i bada─ç przep┼éyw u┼╝ytkownik├│w i wp┼éyw jednej domeny, na drug─ů. Wystarczy odpowiednia konfiguracja i skorzystanie z opcji takiej jak dekorowanie link├│w, s┼éu┼╝─ůcej do wymiany informacji o u┼╝ytkowniku pomi─Ödzy r├│┼╝nymi adresami. W ten spos├│b mo┼╝esz mierzy─ç ruch w ca┼éym ekosystemie (np. pomi─Ödzy dwoma sklepami e-commerce lub jednym sklepem e-commerce i stron─ů wizyt├│wkow─ů), a tak┼╝e ka┼╝dej domeny lub subdomeny osobno. Tak─ů opcj─Ö oddaje do dyspozycji wiele rozwi─ůza┼ä jak Google Analytcis czy Woopra.

    • Czy chc─ůc bada─ç r├│┼╝nymi narz─Ödziami ruch na stronie musz─Ö modyfikowa─ç swoj─ů polityk─Ö prywatno┼Ťci?

      Tak, RODO/GDPR wymusza na w┼éa┼Ťcicielach serwis├│w internetowych konieczno┼Ť─ç informowania u┼╝ytkownik├│w o narz─Ödziach, jakie stosujemy, rodzaju przetwarzania danych, zakresie zbierania informacji, o tym przez jaki czas s─ů informacje przetrzymywane oraz np. wykorzystywanych plikach cookies.

    • Jak d┼éugo trwa konfigurowanie narz─Ödzi?

      Wszystko zale┼╝y od wielko┼Ťci i poziomu skomplikowania Twojej witryny oraz liczby pyta┼ä biznesowych, na kt├│re chcesz pozna─ç odpowied┼║. Zazwyczaj czas przeznaczony na proces wdra┼╝ania analityki internetowej to od miesi─ůca do trzech. Zawiera on w sobie warsztaty projektowe, konfiguracje, testy zbierania i agregacji danych, weryfikacj─Ö poprawno┼Ťci zbierania (ten etap uzale┼╝niony jest od ruchu, jaki generuj─ů na stronie/sklepie Twoi u┼╝ytkownicy), spisanie dokumentacji oraz szkolenie z obs┼éugi.

    • W jaki spos├│b przekazywane s─ů efekty prac?

      W Twoje r─Öce oddajemy pe┼éen dost─Öp do skonfigurowanych narz─Ödzi dost─Öpnych online oraz raport├│w w nich stworzonych, a tak┼╝e instrukcj─Ö korzystania z nich i dokumentacje konfiguracji. Otrzymujesz dost─Öp do gotowych dashboard├│w informacyjnych, w kt├│rych uzyskasz szybkie informacje m.in. na temat wsp├│┼éczynnika konwersji czy odrzuce┼ä, ┼║r├│de┼é ruchu, kana┼é├│w i ┼Ťcie┼╝ek zakupowych, a tak┼╝e o wszystkich innych elementach niezb─Ödnych do merytorycznej oceny prowadzonych dzia┼éa┼ä promocyjnych i reklamowych.

    • Czy pomo┼╝ecie mi analizowa─ç dane?

      Tak, nie ma problemu by┼Ťmy pomogli Tobie i Twojemu zespo┼éowi analizowa─ç uzyskane dane. Pomo┼╝emy Ci zrozumie─ç jak odczytywa─ç zebrane informacje analityczne, a tak┼╝e jak wykorzysta─ç je w praktyce do optymalizacji konwersji, maksymalizacji efekt├│w prowadzonych dzia┼éa┼ä marketingowych czy odpowiedzeniu na pytanie kt├│re media reklamowe s─ů najlepsze.

    Analityka jako┼Ťciowa
    Zwiększony współczynnik konwersji i zysk, to naturalny rezultat lepszego zrozumienia użytkowników.
    • Jaki jest cel bada┼ä z u┼╝ytkownikami?

      G┼é├│wnym celem jest ws┼éuchanie si─Ö w potrzeby u┼╝ytkownik├│w, stworzenie serwisu stanowi─ůcego du┼╝─ů warto┼Ť─ç dla odbiorc├│w oraz umieszczenie u┼╝ytkownika w centrum wszelkich dzia┼éa┼ä na jego rzecz. Uzyskanie lepszych wsp├│┼éczynnik├│w biznesowych, zwi─Ökszona konwersja i zysk, to tylko naturalna konsekwencja tych dzia┼éa┼ä.

    • Na jakie efekty mog─Ö liczy─ç?

      Celem us┼éugi analitycznej jest poznanie u┼╝ytkownik├│w. Znaj─ůc ich preferencje, opinie, oczekiwania i trudno┼Ťci w korzystaniu z witryny internetowej mo┼╝emy zbudowa─ç taki serwis, kt├│ry po prostu b─Ödzie lepiej konwertowa┼é. Inwestycja w badania z u┼╝ytkownikami to:

      1. Inwestycja w zrozumienie potrzeb Klient├│w.
      2. Skuteczne odpowiedzenie na potrzeby Klient├│w.
      3. Kreowanie serwis├│w, kt├│re stanowi─ů du┼╝─ů warto┼Ť─ç dla odbiorc├│w.
    • Sk─ůd bierzecie respondent├│w do badania serwis├│w? Czy mam wp┼éyw na wyb├│r grupy docelowej?

      Przeprowadzamy rekrutacj─Ö w┼Ťr├│d wskazanej grupy docelowej wspomagaj─ůc si─Ö opracowanym wsp├│lnie narz─Ödziem przesiewowym. Mo┼╝emy r├│wnie┼╝ pracowa─ç ze wskazanymi przez Klienta u┼╝ytkownikami. Najwa┼╝niejsze jest pozyskanie do badania grupy os├│b, kt├│re b─Öd─ů odpowiednikami realnych Klient├│w firmy.

    • Czy testerami mog─ů by─ç pracownicy mojej firmy?

      Zdecydowanie nie (chyba, ┼╝e jest to strona lub aplikacja dedykowana w┼éa┼Ťnie im ÔÇô np. dost─Öpny online panel pracownika). Pracownicy znaj─ů firm─Ö, jej us┼éugi lub produkty. Maj─ů wi─Öc wiedz─Ö, kt├│rej nie ma u┼╝ytkownik, a to jego chcemy bada─ç. Uzyskane w ten spos├│b wyniki i raporty b─Öd─ů przek┼éamane.

    • Mam ju┼╝ dane z Google Analytics i HotJara, po co mi jeszcze badania z u┼╝ytkownikami?

      Posiadanie jedynie surowych danych statystycznych daje niewielki wgl─ůd w sytuacj─Ö strony internetowej i pozwala na ograniczon─ů optymalizacj─Ö konwersji. Dowiemy si─Ö wiele o ruchu i zdarzeniach na stronie, nie dowiemy si─Ö jednak niczego o nast─Öpuj─ůcych kwestiach:

      1. Dlaczego pewne zdarzenia maj─ů miejsce ÔÇô np. dlaczego u┼╝ytkownicy opuszczaj─ů witryn─Ö lub porzucaj─ů zakupy na okre┼Ťlonym kroku.
      2. Jak u┼╝ytkownicy rozumiej─ů tre┼Ťci przedstawione na stronie/w sklepie internetowym?
      3. Jak wypadasz na tle konkurencji? (w jakich elementach Twoja strona/sklep internetowy jest lepszy od witryn konkurencji).
      4. Co u┼╝ytkownicy chcieliby zobaczy─ç na stronie i w jaki spos├│b zaprezentowane.

      Dane statystyczne to ┼Ťwietny fundament do dalszych analiz, nie jest to jednak wystarczaj─ůcy materia┼é do optymalizacji konwersji.

    • Gdzie odbywaj─ů si─Ö badania?

      Badania mo┼╝na przeprowadzi─ç zar├│wno w warunkach laboratoryjnych jak i w terenie. Druga metoda jest trudniejsza, czas przeznaczony na ni─ů jest d┼éu┼╝szy, wymaga wi─Ökszego zaanga┼╝owania, ale mo┼╝e przynie┼Ť─ç dok┼éadniejsze wyniki. Zachowania u┼╝ytkownik├│w mog─ů si─Ö r├│┼╝ni─ç, gdy wykonywane s─ů w warunkach nienaturalnych. Zupe┼énie inaczej korzystamy z aplikacji lub stron internetowych w spokojnej sali, inaczej w domu, jeszcze inaczej jad─ůc komunikacj─ů miejsk─ů.

    • Czy du┼╝a grupa uczestnik├│w ma sens?

      Zdecydowanie warto bada─ç u┼╝ytkownik├│w cz─Ö┼Ťciej (iteracyjnie), ni┼╝ du┼╝ymi grupami. Jest to korzystniejsze zar├│wno ze wzgl─Ödu na bud┼╝et jak i na jako┼Ť─ç pozyskanych danych. O wiele wi─Öcej informacji dostaniemy testuj─ůc kolejne zmiany serwisu internetowego, ni┼╝ zbieraj─ůc jednorazowo ich du┼╝─ů ilo┼Ť─ç, w kt├│rej wiele odpowiedzi pokrywa si─Ö ze sob─ů.

    • Jak d┼éugo trwaj─ů badania z u┼╝ytkownikami?

      Tura test├│w sk┼éadaj─ůca si─Ö z 5 ÔÇô 10 respondent├│w trwa oko┼éo miesi─ůca do dw├│ch w zale┼╝no┼Ťci od grupy docelowej. Na proces sk┼éadaj─ů si─Ö: warsztaty projektowe i okre┼Ťlenie celu badania oraz metod, rekrutacja respondent├│w, przeprowadzenie bada┼ä, spisanie i przedstawienie w formie raport├│w wniosk├│w i rekomendacji, wprowadzenie zmian. Nast─Öpnie proces ten si─Ö powtarza tak d┼éugo, jak przynosi wymierne korzy┼Ťci biznesowe (np. w postaci optymalizacji konwersji, maksymalizacji wska┼║nik├│w biznesowych, zwi─Ökszenie okre┼Ťlonych interakcji w danym e-commerce itp).

    • Po co przeprowadza─ç badania, skoro jeste┼Ťcie ekspertami?

      W┼éa┼Ťnie dlatego, ┼╝e mamy wieloletnie do┼Ťwiadczenie w bran┼╝y, wiemy, ┼╝e nie mo┼╝na polega─ç wy┼é─ůcznie na swoich opiniach i intuicji. W centrum uwagi zawsze stawiamy u┼╝ytkownik├│w i odstawiamy na bok przekonania i za┼éo┼╝enia niepoparte danymi. U┼╝ytkownicy potrafi─ů zaskoczy─ç niejednego eksperta. Ma to szczeg├│lne znaczenie w przypadku, kiedy dana grupa docelowa jest bardzo specyficzna.

    • Kto wprowadza modyfikacje strony zawarte w raporcie po badaniach?

      Zmiany w witrynie wprowadzi─ç mo┼╝e nasz zesp├│┼é webdeveloperski, dowolna firma zewn─Ötrzna jak i Twoi pracownicy (np. dzia┼é IT). Najwa┼╝niejsze, aby wnioski z analityki internetowej nie pozosta┼éy na papierze i by┼éy sukcesywnie wdra┼╝ane, a badania z u┼╝ytkownikami powtarzane co jaki┼Ť sta┼éy czas.

    • Jak─ů posta─ç ma raport z bada┼ä?

      Raport zawiera pe┼én─ů dokumentacj─Ö przebiegu bada┼ä (nagrania audio/wideo, wszystkie wytworzone przez u┼╝ytkownik├│w notatki, makiety, komentarze, opinie itd.), dane respondent├│w, podsumowanie zebranych danych oraz rekomendacje co do modernizacji i optymalizacji konwersji w serwisie, sklepie (e-commerce) lub aplikacji.

    FAQ - pytania i odpowiedzi

    Zebrali┼Ťmy najcz─Ö┼Ťciej zadawane pytania przez naszych nowych klient├│w. Je┼Ťli nie znajdziesz odpowiedzi na swoje – skontaktuj si─Ö z nami.

    Jeste┼Ťmy do Twojej dyspozycji. Udzielimy odpowiedzi i wyja┼Ťnimy niejasne kwestie.

    Skontaktuj si─Ö z nami