ul. Wolsztyńska 5, poziom II 60-361 Poznań tel: 61 866 77 27 tel:+48618667727

Deloitte Technology Fast 50 Lider przedsiębiorczości Google Partner Google Partners Rising Stars

pexels-photo-186613

Kampania marketingowa na święta. 10 propozycji last minute


30-11-2016

Wszystko zaczyna się już 25. listopada, dzień po amerykańskim Święcie Dziękczynienia. To właśnie wtedy zachodnie sklepy włączają tryb przedświątecznego szaleństwa, oferując klientom olbrzymie wyprzedaże. Ale tradycja czarnego piątku od kilku sezonów oznacza także początek świątecznego szaleństwa dla polskich firm. Nie wystartowałeś jeszcze z kampanią? To ostatni dzwonek! Sprawdź, jak się na to przygotować?

Po co świąteczna kampania?

To proste – dla pieniędzy. Badania Deloitte pokazały, że w 2015 roku każdy z nas przeznaczył na świąteczne zakupy około 1282 zł, z czego ponad 40% zostało wydane na prezenty. To znak dla właścicieli sklepów internetowych, że warto inwestować wszystkie siły właśnie w ten okres. Kiedy zaczynamy myśleć o podarunkach? Większość osób idzie na zakupy w czasie dwóch pierwszych tygodni grudnia. 40% z nas kupuje w Internecie.

Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego, Twój czas na przygotowania właśnie się kończy. Co jednak, jeśli chciałbyś przygotować kampanię marketingową last minute? Sprawdź nasze 10 propozycji.

1. Analiza danych z poprzedniego roku

Jeśli posiadasz takie dane – to podstawa Twoich działań. Powinieneś przeanalizować zeszłoroczne bestsellery, wyróżnić kategorie produktów, które sprzedawały się najlepiej. Określ także, kiedy miałeś najwięcej zamówień i na które elementy Twojej oferty klienci zwracali uwagę. W ten sposób określasz trendy i potrzeby klientów. Jakie błędy popełniłeś? Których z nich możesz uniknąć w tym roku?

2. Customer Experience (doświadczenie klienta)

Twój klient nie chce czekać – nie, jeśli ma do dyspozycji dziesiątki innych sklepów. Tu liczą się: szybkość dostępu do produktów, wersje responsywne strony oraz dostosowanie jej do płatności online. Sprawdź, czy Twój hosting podoła większej liczbie odwiedzających. Upewnij się, że klienci mogą szybko się z Tobą skontaktować i podczas zamawiania nie pojawiają się żadne błędy. Zapewnij klientowi pozytywne doświadczenie – ono procentuje.

3. Social media

Pokaż markę. Obowiązkowym elementem Twojej kampanii świątecznej jest zaplanowanie postów na blogu i Facebooku, a także przemyślenie treści, które będą pojawiać się w innych mediach. Bądź wszędzie, ale nie powielaj informacji. Pamiętaj także, że media społecznościowe mają duże znaczenie dla doświadczenia klienta – dlatego obserwuj jego zachowania. Gdzie i w jaki sposób mówią o Tobie klienci? Czy udostępniają Twoje treści? Czy odpowiadasz na ich pytania, wchodzisz z nimi w interakcje?

4. Newsletter

Po pierwsze – motywuj do subskrypcji newslettera, by powiększać liczbę swoich klientów. Jak to zrobić? Umieść wyraźne odnośniki do rejestracji na najczęściej odwiedzanych podstronach i zaoferuj coś w zamian, np. rabat. W newsletterze poinformuj klienta o Twojej ofercie, zaproponuj mu prezenty, promocje oraz zapewnij o specjalnych możliwościach. Elementem Twojej kampanii marketingowej musi być zaprojektowanie newslettera oraz zaplanowanie jego wysyłek. Nie zapomnij o życzeniach.

5. Zniżki

Zachęć klienta do zakupów przyciągającymi wzrok CTA (call to action, czyli wezwanie do działania). W okresie przedświątecznym warto oprzeć kampanię na oferowaniu kuponów czy specjalnych zniżek. Dobrą opcją jest także cross-selling – oferuj klientowi wybrane produkty w zestawach z innymi, które się z nimi łączą. Twoje CTA powinny pojawiać się na blogu, w social media, w mailach. Doceń moc ofert time-limited (ograniczonych czasowo). Niech Twój klient poczuje, że z okazji kończącego się roku ma szansę ubić interes swojego życia. Nasza propozycja? Różne zniżki dla nowych i stałych klientów.

6. Karty prezentowe

Vouchery i karty prezentowe to jeden z coraz częściej wybieranych prezentów, szczególnie wtedy, gdy klient decyduje się na kompletowanie podarunków na ostatnią chwilę. Rozważ wprowadzenie tej opcji w swoim sklepie. Zadbaj, by Twój klient tego nie przeoczył.

7. Content

Przeanalizowałeś zeszłoroczną kampanię? Na podstawie zapytań sprzed roku możesz stworzyć doskonałe świąteczne FAQ. Jeśli szukasz innego pomysłu, spróbuj postawić się na miejscu klienta – jakich informacji byś szukał? W używanych przez siebie komunikatach używaj słów kluczowych, dzięki którym Twój klient łatwo odnajdzie Cię w sieci. I nie zapomnij, żeby dzielić się contentem w mediach społecznościowych czy newsletterze.

8. Obsługa klienta

Kontakt z klientem to najważniejsza kwestia – zwłaszcza w tak gorącym czasie jak okres przedświąteczny. Zadbaj o klientów przed zakupami – dopracuj newsletter, zawrzyj na stronie czytelne informacje o terminach dostawy. Sprawnie odpisuj na pytania. Zadbaj także o vip experience – doceń stałych klientów za pomocą maila z zaproszeniem do zakupów czy specjalną ofertą. Nie ignoruj porzuconych koszyków – to Twoi potencjalni klienci. Przypomnij im o niedokończonych zakupach mailem. Nasza rada? Do tego typu maila dołącz kuszącą zniżkę na zakupy.

9. Szata graficzna

Daj się zauważyć i nie licz na przypadki. Strona www, newsletter, treści w social media, banery reklamowe i CTA muszą współgrać. Klient powinien bez problemu rozpoznawać Twoje wiadomości. To, w jaki sposób zaprezentujesz świąteczną ofertę, zależy tylko od Ciebie – może być to rozsyłany plik PDF z ofertą, możesz też zaprojektować specjalną stronę lub podstronę. Zatroszcz się jednak o zgodność komunikatów. Zadbaj o atrakcyjny wygląd, rzucające się w oczy nagłówki i… konkurencyjność.

10. Reklamy

Promocja Twojej świątecznej kampanii to social media, e-mail marketing, blogi oraz AdWords czy inne płatne formy reklamowania się. Podczas projektowania świątecznego marketingu musisz określić budżet, który jesteś w stanie przeznaczyć na reklamy – to zapewni Ci szybkie efekty w stosunkowo krótkim czasie. To także doskonały pomysł na plan B, jeśli wszystkie inne sposoby okażą się niewymierne – reklama bez wątpliwości pozwoli Ci pozyskać nowych klientów.

Od czego zacząć?

Weź głęboki oddech. Jest już późno, ale nadal masz dużo możliwości. Planowanie kampanii marketingowej na święta rozpocznij od analizy posiadanych danych oraz od wyznaczenia sobie celu. Ile osób zainteresowanych świąteczną ofertą chcesz wygenerować? Jaką sprzedaż chciałbyś uzyskać? A może zależy Ci na subskrybentach? Teraz określ grupę docelową, stwórz wyjątkową, świąteczną ofertę i podziel się nią ze światem. Nie zapomnij o jeszcze jednym – monitorowaniu i reagowaniu. Trzymamy kciuki!



Zaufali nam:

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!