ul. Wolsztyńska 5, 60-361 Poznań tel: 61 866 77 27 tel:+48618667727

Deloitte Technology Fast 50 Lider przedsiębiorczości Google Partner Google Partners Rising Stars

Jak poprawić pozycje w wyszukiwarce Google? 8 sprawdzonych sposobów


SEO 24-03-2017

Dzisiaj przedstawię sprawdzone sposoby na poprawę widoczności strony w wyszukiwarce Google, które można zastosować dla każdego serwisu, w tym sklepu internetowego czy firmowej wizytówki.

1. Unikalny i użyteczny content

Dużo się o tym mówi, ale jak naprawdę jest? Rzeczywiście, unikalność treści jest jednym z najważniejszych czynników, które mogą decydować o tym, która strona będzie wyświetlać się wyżej w wynikach organicznych. Duplikaty wewnętrzne (czyli między stronami w serwisie) lub zewnętrzne (między stroną a innym serwisem) mogą mieć negatywny wpływ na pozycje strony w wyszukiwarce Google, zarówno jeżeli jest to sklep internetowy, jak i strona z opisem usług świadczonych przez Twoją firmę.

Pamiętaj, że nawet jeśli serwis jest odpowiednio zoptymalizowany i posiada odnośnik z zewnętrznych stron, może mieć problem z osiągnięciem zadowalających pozycji, jeżeli treści, które zawiera, są powielone.

Użyteczny content to nie tylko treści bogate w dodatkowe elementy, takie jak: grafika, tabele, listy wypunktowane itd., ale poświęcony sprecyzowanej tematyce, odpowiadający na potrzeby odbiorcy – przykładami takich treści mogą być np. recenzje produktów, instrukcje montażu, sposoby zastosowania. Teksty powinniśmy tworzyć dla użytkownika i to może zaowocować wyższymi pozycjami w wyszukiwarce Google.

Warto wiedzieć:

  • Content powinien być tworzony z myślą o użytkowniku i jego potrzebach.
  • Użytkownicy chętniej udostępniają treści, które są pomocne, interesujące, aktualne lub merytorycznie wyczerpują dane zagadnienie. Może to być dodatkowy sposób na pozyskiwanie odnośników lub aktywności w serwisach społecznościowych.
  • Google może znacząco ograniczyć liczbę wyników z serwisów, w których jest powielona treść.

Moje rady:

  • Unikaj kopiowania treści z innych serwisów.
  • Zablokuj strony, które tworzą duplikaty wewnętrzne w Twoim serwisie, np. strony sortowań, tagi, wildcardy.
  • W miarę możliwości wprowadzaj unikalne opisy produktów w sklepach internetowych (nawet krótkie) lub dodawaj fragmenty, które nie są powielone.
  • Twórz treści przyjazne dla użytkownika, najważniejsze informacje wyróżniaj lub prezentuj w czytelny sposób. Więcej o duplikatach i kanibalizacji słów kluczowych przeczytasz tutaj.

2. Optymalizacja tagów title i meta description (SEO)

Jest wiele aspektów optymalizacji pod kątem SEO, na które należy zwrócić uwagę w serwisie, aby osiągnąć wyższe pozycje. Jednym z najważniejszych – po treści – są tagi sekcji head strony, czyli title i description (tytuł i meta opis).

Te elementy są widoczne w wynikach organicznych, dlatego warto w nich zamieścić informację o tym, co użytkownik znajdzie pod danym wynikiem. W miarę możliwości możemy zachęcić go do kliknięcia poprzez zawarcie wezwania do akcji (ang. call to action), np.: „Skontaktuj się z nami!” lub zaciekawić. Obecność najważniejszych słów kluczowych w tytule i meta opisie może pomóc w zdobyciu lepszych pozycji. Wymienianie słów kluczowych po przecinku nie jest do końca dobrym pomysłem, bo może zostać uznane przez algorytmy wyszukiwarki za sztuczne upychanie słów kluczowych (ang. keyword stuffing).

Część silników CMS i e-commerce posiada schematy budowania wyżej wymienionych tagów, a ich edycja odbywa się z poziomu panelu administracyjnego.

Warto zweryfikować, czy strony w Twoim serwisie mają uzupełnione tagi title i description, a w przypadku ich braku – dodać w nich unikalne i powiązane z ofertą Twojej strony treści.

Warto wiedzieć:

  • Jeżeli słowa występujące w zapytaniu zawierają się w adresie strony lub meta opisie, zostają dodatkowo wyróżnione przez pogrubienie.
  • Wygląd wyników i ich zawartość może wpływać na liczbę kliknięć przez użytkowników.
  • Google automatycznie może dodawać nazwę domeny lub firmy dla krótkich tytułów strony.
  • W przypadku niedopasowania zapytania do zawartości meta opisu, zamiast niego będą wyświetlane fragmenty treści znajdujące się na stronie.
  • W przypadku braku meta opisu, treść w wynikach może nie wyglądać zachęcająco – często znajdują się tam np. teksty zakotwiczenia elementów nawigacyjnych, czyli tak zwana nawigacja okruszkowa, np. Strona główna > Blog > Marketing w Internecie > O czym należy pamiętać, zakładając sklep w Internecie, ponieważ zapytanie pokrywa się ze słowami znajdującymi się w tej formie nawigacji.

Moje rady:

  • W tytule staraj się zamieszczać najważniejsze słowo kluczowe.
  • W meta description opisuj zawartość strony. Możesz się wyróżnić poprzez znaki specjalne czyli np. encje HTML interpretowane jako emoji.
  • Staraj się, aby tytuł i meta opis nie przekraczały kolejno 60 i 160 znaków. Zbyt długie tytuły i meta opisy zostaną automatycznie skrócone.

3. Dane strukturalne

Dane strukturalne to dodatkowe informacje udostępniane dla robotów, które pozwalają m.in. na interpretowanie zawartości strony czy struktury serwisu. Mogą także wpływać na wygląd wyników w wyszukiwarce przez wyświetlanie fragmentów rozszerzonych (dodatkowych informacji przydatnych dla użytkownika). Dla przepisu będą to między innymi grafika, ocena w formie gwiazdek i liczba opinii.

Serwisy, które mają wdrożone dane strukturalne, mogą uzyskiwać lepsze pozycje w wynikach organicznych.

Warto wiedzieć:

  • Istnieje kilka możliwości wdrożenia danych strukturalnych na stronie (mikrodane, RDF, JSON).
  • Dane strukturalne mogą wpłynąć pozytywnie na pozycje, CTR, a tym samym na ruch w Twoim serwisie.

Moje rady:

4. Responsywny szablon (RWD)

Czyli szablon strony, który dostosowuje się do rozdzielczości ekranu. Takie wsparcie jest bardzo pomocne dla użytkowników mobilnych urządzeń. Przeglądanie stron, które nie są responsywne albo nie posiadają dedykowanej wersji mobilnej serwisu, jest dla użytkownika uciążliwe. Dodatkowo, od 21 kwietnia 2015 roku Google oficjalnie bierze pod uwagę wsparcie dla urządzeń mobilnych jako czynnik rankingowy. Brak strony mobilnej lub szablonu RWD może wpływać negatywnie na pozycje w wynikach organicznych.

Warto wiedzieć:

  • Pozycje w wynikach mobilnych mogą się różnić od tych na urządzeniach desktopowych.
  • Jeżeli Twój serwis nie posiada takiego wsparcia – spiesz się. Wdrożenie tego udogodnienia może przełożyć się na dodatkowy ruch z urządzeń mobilnych, tym bardziej, że w 2017 roku szykuje się kolejna zmiana dotycząca mobilnego indeksu – będzie kładła jeszcze większy nacisk na dostosowanie stron dla najmniejszych urządzeń (więcej na ten temat przeczytasz tutaj).
  • W listopadzie 2016 roku ruch z urządzeń mobilnych był większy od desktopowego.
  • W niektórych branżach zakupy z urządzeń stanowią znaczącą część obrotu – dla jednego z naszych klientów wynosi ponad 30%.

Moje rady:

  • Content na wersji mobilnej lub RWD nie powinien się różnić od wersji desktopowej.
  • Aktualne dostosowanie serwisu dla urządzeń mobilnych możesz sprawdzić przy pomocy Testu optymalizacji mobilnej.

5. Szybkość ładowania strony, AMP

Szybkość ładowania strony to kolejny element, który może wpływać znacząco na pozycje w wynikach, również tych mobilnych. Tym bardziej, że użytkownicy smartfonów nie zawsze mają dostęp do szerokopasmowej sieci.

W łatwy sposób możesz sprawdzić, jak Twój serwis jest oceniany przez Google pod kątem ładowania strony przy pomocy narzędzia PageSpeed Insights. Dzięki niemu otrzymasz również podpowiedzi i dodatkowe informacje na temat możliwych zmian, które należy wprowadzić, aby czas wczytywania strony był krótszy.

Większość popularnych systemów CMS lub e-commerce posiada dodatkowe moduły lub ustawienia, które pozwalają skrócić czas ładowania strony. Warto sprawdzić w panelu admiracyjnym, czy również nasz system ma takie możliwości. Ładowanie stron można przyśpieszyć poprzez minimalizację HTML, JavaScript, CSS.

Innym sposobem jest wykorzystanie pamięci podręcznej dla stron naszego serwisu.

Warto mieć na uwadze, że niektóre opóźnienia mogą być spowodowane obciążeniem serwera. Możemy przemyśleć zmianę aktualnego hostingu na serwer dedykowany lub na rozwiązanie w chmurze. Jednak najpierw należy zweryfikować, czy optymalizacja bazy danych – w tym usunięcie zbędnych rekordów, dodanie indeksów lub ograniczenie zapytań do bazy – nie skróci czasu ładowania strony.

Możemy również część zasobów umieścić na innych serwerach, aby ograniczyć liczbę zapytań do naszego. Serwery CDN są często stosowane przy dużych serwisach i sklepach.

Pomysłem Google na jeszcze szybsze ładowanie serwisów jest AMP (ang. Accelerated Mobile Pages), czyli standard tworzenia stron, mający na celu poprawne wyświetlanie i szybkie ładowanie ich na urządzeniach mobilnych. W skrócie – tworzymy dedykowane wersje stron na urządzenia mobilne, biblioteka Java Script zarządza kolejnością ładowania zasobów, dodajemy również dodatkowe tagi, aby skrócić czas ładowania strony, następnie witryny w standardzie AMP są cache’owane w serwerach Google, skąd są następnie wczytywane.

Strony AMP dodatkowo są wyróżnione w wynikach wyszukiwarki poprzez symbol błyskawicy.

Warto wiedzieć:

  • Szybkość ładowania strony jest jednym z wielu czynników ustalających ranking strony.
  • Może wpływać na zaangażowanie użytkowników i współczynnik odrzuceń.
  • Wiele platform CMS i e-commerce posiada dedykowane moduły i ustawienia mające na celu przyspieszenie strony.
  • Skrócenie czasu obsługi zapytania i wykorzystanie protokołu HTTP 2.0 może przyspieszyć ładowanie serwisu.

Moje rady:

  • Wykorzystaj narzędzie PageSpeed Insights, które podpowie, jakie elementy warto zoptymalizować pod kątem ładowania strony.
  • Sprawdź, czy dla Twojego serwisu nie ma gotowego modułu AMP.
  • Włącz cache w panelu administracyjnym lub – w przypadku serwerów Apache – zoptymalizuj odpowiednio plik .htaccess.
  • Zminimalizuj pliki HTML, CSS i JavaScript.
  • Zoptymalizuj grafikę pod kątem rozmiaru.

6. SSL

SSL w przypadku sklepów lub serwisów, w których udostępniamy dane (takie jak numer konta bakowego czy karty płatniczej), odgrywa kluczową rolę, ponieważ chroni dane użytkowników. Już w 2014 roku Google informowało, że bezpieczeństwo użytkowników w sieci jest priorytetem i dlatego włącza SSL jako czynnik rankingowy. Tym samym stosowanie protokołu HTTPS może mieć pozytywny wpływ na pozycje naszego serwisu.

Warto wiedzieć:

  • SSL jest jednym z czynników przy ustalaniu rankingu strony.
  • Od stycznia 2017 w przeglądarce Chrome (wersja 56) pojawia się dodatkowy komunikat o braku SSL.

Moje rady:

  • Jeżeli prowadzimy sklep internetowy, SSL powinien występować minimum na stronie logowania, rejestracji i realizacji zamówienia.
  • Po wdrożeniu SSL warto zweryfikować, czy nie ma problemu z zasobami dostępnymi po protokole HTTP.
  • Pamiętaj o przekierowaniu użytkowników z wersji bez SSL.

7. Pozyskiwanie odnośników

To bardzo ważny element pozycjonowania, mający przełożenie na pozycje naszego serwisu w Google. Zanim Klienci zaczną polecać Twój serwis na innych stronach, warto samemu postarać się o odnośniki, które będą kierować do naszej witryny.

Linki umieszczaj na serwisach znanych i zaufanych dla użytkowników. Najlepiej, aby były moderowane przez administratora lub samych użytkowników.

Odnośniki możesz pozyskać również od serwisów partnerskich lub firm, z którymi współpracujesz.

Fora internetowe, grupy dyskusyjne – możesz dzielić się na nich swoją wiedzą, wskazując swój serwis jako źródło dodatkowych informacji, rozwiązanie problemu lub miejsce, gdzie będą mogli dokonać zakupu produktu lub usługi, których szukają.

Artykuły eksperckie lub poradnikowe to cenne informacje dla użytkowników oraz możliwość pozyskania odnośnika do serwisu autora.

Warto wiedzieć:

  • Odnośniki z płatnych artykułów i innych form reklamy powinny być oznaczone atrybutem rel=”noffolow”, aby nie były uznawane za próbę manipulacji wynikami w wyszukiwarce.

Moje rady:

  • Staraj się pozyskiwać linki z serwisów, gdzie poza odnośnikiem możesz zyskać przejścia użytkowników.
  • Unikaj nienaturalnych (tzn. zawierających słowa kluczowe) tekstów zakotwiczenia.

8. Media społecznościowe

Serwisy, które mają dobrą widoczność w sieci, posiadają wiele aktywności w mediach społecznościowych. Trudno jednoznacznie ocenić, czy tworzenie profili i udostępnianie treści z naszego serwisu w mediach społecznościowych ma przełożenie na widoczność w wyszukiwarce Google. Matt Cutts, kierownik działu Google ds. spamu, zaprzeczył, żeby tak było, ale… naszym zdaniem i tak warto zainteresować się social media. Jeśli nie będzie miało to bezpośredniego przełożenia na widoczność naszego serwisu, zyskamy zaufanie użytkowników, a nawet przejścia potencjalnych Klientów z serwisów społecznościowych.

Pamiętajmy, że po wpisaniu nazwy firmy z reguły otrzymamy wyniki z mediów społecznościowych, co może dobrze świadczyć o naszej firmie.

Natomiast opinie o naszej firmie wyświetlane w wizytówce Google Moja Firma mogą pochodzić między innymi z Facebooka czy GoldenLine.

Więcej na temat znaczenia social media dla SEO znajdziesz w osobnym artykule Dagmary.

Warto wiedzieć:

  • Profile społecznościowe indeksowane przez Google na zapytanie zawierające nazwę firmy bardzo często są wyświetlane w TOP10 wyników.
  • Google Moja Firma prezentuje oceny z serwisów społecznościowych.

Moje rady:

  • Warto utworzyć profile w najbardziej znanych serwisach społecznościach, takich jak: G+, Facebook, LinkedIn, Twitter.
  • Każdy profil powinien mieć te same dane – nazwę firmy, adres siedziby, adres do strony WWW.
  • Dziel się wartościowymi, z punktu widzenia użytkownika i Klienta, informacjami, np.: promocjami, nowościami w ofercie.

Podsumowanie

Dzięki wymienionym wyżej sposobom możesz poprawić pozycje, a tym samym uzyskać jeszcze lepszą widoczność serwisu w wynikach organicznych. Pamiętaj, że to tylko kilka z wielu metod na to, aby Twój serwis zajmował topowe pozycje w wynikach Google – ale warto na początek wziąć je pod uwagę, chcąc promować swój serwis w wyszukiwarce.



Zaufali nam: