Z takim dylematem można spotkać się, poszukując idealnego rozwiązania, w sytuacji rozpoczęcia pozycjonowania sklepu internetowego. Czy istnieje schemat, który sprawdzi się w każdej sytuacji i branży? Niestety nie. Ma to przede wszystkim związek z typem fraz, na które chcemy się promować oraz z wieloma czynnikami, które pośrednio lub bezpośrednio korelują z naszym biznesem. W dalszej części artykułu postaram się rozjaśnić, co wziąć pod uwagę oraz co sprawdzić, stojąc przed wyborem pozycjonowania kategorii lub samych produktów.

Co można zyskać dzięki SEO?

Działania SEO w zamyśle mają prowadzić do uzyskania jak największej liczby użytkowników odwiedzających dany serwis, którzy trafią na niego bezpośrednio z wyników wyszukiwania. Ruch ten można zyskać dzięki wysokim pozycjom na popularne w danej branży frazy kluczowe, jak również dzięki optymalizacji treści na większości podstron w serwisie, zapewniając mu widoczność na dużą liczbę mniej popularnych haseł (long tail). Mimo że to ruch z longtaila częściej prowadzi do konwersji, to obydwa źródła ruchu są bardzo wartościowe. Do uzyskania najlepszych wyników, należy więc zadbać o pozyskiwanie ruchu z zarówno dla popularnych fraz, jak i dla tych bardzo precyzyjnych.

Należy pamiętać, że pozycjonowanie jest procesem ciągłym, w którym pierwsze rezultaty najczęściej możemy zaobserwować po kilku miesiącach działań. Tak więc, aby prace nad naszym sklepem internetowym miały sens już na start, powinniśmy dobrze się zastanowić, na jakie słowa kluczowe sklep ten powinien się wyświetlać użytkownikom w wyszukiwarce. W tym celu możemy skorzystać np. z planera słów kluczowych (bezpłatnego narzędzia internetowego od Google). Taka analiza pozwoli nie tylko dobrać dochodowe frazy, z których chcemy pozyskać ruch w naszym sklepie, ale również odpowiednio nazwać kategorie i produkty. Dodatkowym profitem i wartością dodaną płynącą z takiej analizy, jest także pogłębienie wiedzy o branży i odbiorcach naszych produktów. Poza wspomnianym keyword plannerem, istnieją również inne narzędzia umożliwiające dobór odpowiednich słów kluczowych. Są to między innymi:

Kiedy warto pozycjonować podstronę produktu?

Przeprowadzając wspomnianą wyżej analizę, wiemy mniej więcej jakimi schematami mogą posługiwać się nasi potencjalni klienci, szukając produktu, który oferujemy. To też poniekąd daje nam odpowiedź na pytanie czy powinniśmy promować podstronę kategorii czy produktu. Jeżeli propozycje fraz dotyczą wyrażeń precyzyjnych i fraz mocno rozbudowanych, powinniśmy pozycjonować podstrony produktowe. Frazy te może nie będą tak często wyszukiwane jak frazy ogólne czy frazy kategorii produktów, ale charakteryzują się dużo wyższą konwersją. Wynika to z faktu, iż użytkownicy wpisujący produktowe słowa kluczowe z reguły wiedzą czego chcą i najczęściej są na jednym z końcowych etapów procesu zakupowego.

Ponadto, jeżeli dopiero wkraczamy w świat sprzedaży internetowej lub branża, w której działamy jest bardzo konkurencyjna, powinniśmy również zastanowić się nad rozpoczęciem działań SEO właśnie od fraz produktowych. Jak wspomniałem wcześniej, są one szczegółowe i najczęściej mniej konkurencyjne. Nie jest to zawsze równoznaczne z tym, że są łatwiejsze do pozycjonowania, ale w większości przypadków, strony zaczynają rankingować na takie słowa kluczowe zdecydowanie szybciej. Taka strategia może okazać się owocna szczególnie na start, gdyż nasz sklep szybciej zacznie pojawiać się w wynikach wyszukiwania Google, co automatycznie zaowocuje wzrostem ruchu i przełoży się na liczbę zamówień. Z czasem, przy ciągłej pracy i optymalizacji strony oraz budowaniu jej autorytetu, będziemy mogli sobie pozwolić na rozszerzenie działań i pozycjonowanie fraz bardziej ogólnych i konkurencyjnych.

Zanim jednak podejmiemy decyzję o pozycjonowaniu samych produktów, powinniśmy odpowiedzieć sobie jeszcze na kilka podstawowych pytań:

  • Czy wkład pracy i środków w pozycjonowanie danego produktu nie będzie wyższy niż zysk z jego sprzedaży?
  • Czy ma on atrakcyjną cenę w stosunku do produktów konkurencji?
  • Czy kwestie realizacji i obsługi posprzedażowej są na wystarczającym poziomie?

Kiedy więc pozycjonujemy podstrony kategorii?

Kategorie produktów zdecydowanie lepiej będzie pozycjonować, gdy walczymy o frazy bardziej ogólne, np. rowery górskie Kross czy etui do iphone 8. W dużym skrócie, pozycjonowanie kategorii sprawdzi się wtedy, gdy chcemy być widoczni na wysokich pozycjach dla ogólnych i mniej precyzyjnych zapytań. Niestety, takie okoliczności są często w korelacji z wysoką konkurencyjnością branży. Oznacza to, że jeśli działasz w mocno konkurencyjnej dziedzinie, uzyskanie satysfakcjonujących efektów pozycjonowania będzie wymagało więcej czasu i większego nakładu środków. Analogicznie, jeśli działasz w raczej niszowej branży i Twoją konkurencję nie stanowią setki lub tysiące sklepów internetowych, efekty przyjdą szybciej.

Ponadto, w tym miejscu należy podkreślić, że na efekty i szybkość ich uzyskania, bardzo duży wpływ ma historia i staż domeny. Jeśli nasz sklep nie jest nowy, istnieje w Internecie już od dłuższego czasu i zasłużył na autorytet w oczach botów wyszukiwarki, wtedy droga na szczyt może być prostsza. W takim przypadku od samego początku warto „atakować” również frazy bardziej ogólne i ogólną grupę odbiorców.

Dobre praktyki

Niezależnie od tego, czy pozycjonujemy podstrony kategorii, czy produktów, ważnym aspektem jest ilość produktów w sklepie. Jest to jeden z czynników wpływających na pozycje sklepu internetowego w wyszukiwarce, bowiem nikt nie chce kupować w sklepie z „pustymi pułkami” i roboty wyszukiwarek zwracają również na to uwagę. Warto więc porównać czy mamy wystarczający wolumen towarów jak nasza czołowa konkurencja. Im więcej produktów w danej kategorii, tym więcej podstron produktów i większa szansa na rywalizacje z najlepszymi. Aby efekty były jeszcze lepsze, warto zadbać o unikalne i dedykowane opisy. Tyczy się to zarówno kategorii, jak i poszczególnych produktów. Może się wydawać, że opisanie setek produktów jest czynnością zbędną, ale wraz z każdym opisem nasyconym odpowiednimi frazami, zwiększamy widoczność serwisu i budujemy ruch z „długiego ogona”. Pamiętajmy więc, aby optymalizować podstrony produktów, nawet jeśli miałoby to być rozłożone w czasie. Dzięki temu zapewniamy sobie dodatkowy ruch i konwersję.

Co jeszcze warto sprawdzić?

Zanim podejmiemy ostateczną decyzję co do promocji podstrony kategorii lub produktu, powinniśmy jeszcze zweryfikować, co znajduje się w SERP-ach. SERP (Search Engine Results Page) to inaczej wyniki wyszukiwania prezentowane w wyszukiwarce, czyli w skrócie: to, co widzimy w Google po wpisaniu przez nas danego zapytania. Niejednokrotnie może się okazać, że pomimo całej naszej analizy i wbrew wcześniejszym przekonaniom, algorytmy Google uznały, że na dane zapytanie lepiej jednak wyświetlać kategorię lub wręcz przeciwnie – produkt. Warto więc zwrócić uwagę czy w wynikach wyszukiwania na frazę kategorii, nie wyświetlają się podstrony produktowe i na odwrót. W takiej, lub odwrotnej sytuacji powinniśmy mimo wszystko dopasować się do aktualnego profilu wyników w wyszukiwarce. Nie powinniśmy go na siłę zmieniać, ponieważ lepiej, szybciej i efektywniej będzie się dostosować.

Dodatkowo, jeśli nie mamy pewności czy daną frazę kierować na kategorię czy produkt, warto sprawdzić jak obecnie nasza strona rankinguje na frazę. Czyli, czy na dane słowo kluczowe wyszukiwarka wybrała kategorię naszego sklepu czy produkt i do tego dostosować dalszą strategię pozycjonowania.

Podsumowanie

Jak widzisz, nie ma jednego rozwiązania, a opisane w artykule czynniki w dużej mierze determinują strategię pozycjonowania Twojego sklepu internetowego. Dokonaj analizy profilu wyników wyszukiwania na każdą frazę, przeanalizuj branżę, konkurencję i postaw się w roli potencjalnego klienta. Pamiętaj, że nie Twoje przekonania, a właśnie wskazane czynniki wyznaczają koncepcje Twoich działań. Jeżeli dopiero rozpoczynasz, a branża nie należy do łatwych, zacznij od fraz typu long tail (szczegółowych, produktowych). Dopiero później celuj w bardziej konkurencyjne. Z czasem zdobędziesz autorytet nie tylko w oczach Google, ale przede wszystkim zyskasz ruch, a to pociągnie za sobą sprzedaż. Tego właśnie życzymy najbardziej, a w razie pytań czy problemów zapraszamy do kontaktu!

Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!