Shoper - komercyjne oprogramowanie sklepu internetowego obsługujące cały proces zakupowy, od przyjęcia zamówienia po rozliczenie księgowo-magazynowe. Zintegrowany z serwisami Allegro, Facebook, systemami płatności internetowych oraz firmami kurierskimi.
RWD - Responsive Web Design, layout responsywny; sposób projektowania strony gwarantujący jej prawidłowe funkcjonowanie na różnych urządzeniach (komputery, tablety, smartfony) i dopasowanie jej wyglądu w zależności od wielkości ekranu.
CMS - Content Management System (ang. system zarządzania treścią). System pozwalający na dynamiczną edycję treści i zarządzanie stroną za pomocą wygodnego panelu administracyjnego.
Wordpress - jeden z najpopularniejszych (używany przez ponad 10 mln stron) systemów zarządzania treścią. Wydany na licencji opensource, posiada bogaty ekosystem oraz aktywną, pomocną społeczność, dzięki której dostępny jest szeroki wachlarz wtyczek.
SEO - Search Engine Optimization; techniki mające na celu poprawienie pozycji stron w wynikach wyszukiwarek internetowych; również: pozycjonowanie.
Widget - dodatkowy element, który można dodać w stopce lub panelu bocznym strony, np. integracja z mediami społecznościowymi, formularz kontaktowy itd.
DNS - Domain Name System; system serwerów nazw zamieniających czytelne dla ludzi adresy domen w adresy IP potrzebne do realizacji połączenia.
HTML - HyperText Markup Language; rozumiany przez przeglądarki internetowe hipertekstowy (oparty na znacznikach) język służący do zapisywania treści stron internetowych.
Domena - czytelny dla ludzi adres przydzielany danemu serwerowi (np. grupatense.pl).
Wtyczka - ang. plugin; moduł dodający nowe lub poszerzający funkcje oprogramowania.
PrestaShop - darmowa, wydana na otwartej licencji platforma sklepowa używana przed ponad 250 tysięcy sklepów na całym świecie.
PHP - najpopularniejszy serwerowy język skryptowy będący podstawą działania dużej części stron internetowych.
JavaScript - uruchamiany po stronie użytkownika język skryptowy pozwalający m.in. na dodawanie elementów interaktywnych na stronach internetowych.
MySQL - wydany na otwartej licencji system baz danych używany przez dużą część stron internetowych.
Magento - otwarte oprogramowanie e-commerce rozwijane przez Magento (grupa Ebay), używane przez ponad 10% sklepów internetowych na całym świecie.
AJAX - technika tworzenia aplikacji internetowych eliminująca konieczność przeładowania całej strony podczas interakcji z użytkownikiem
DirectAdmin - graficzny panel administracyjny serwera, pozwalający na zmianę parametrów konta hostingowego.
Panel domeny - panel pozwalający na edycję rekordów DNS domeny.
Propagacja domeny - czas upływający od naniesienia zmian w ustawieniach domeny do ich uwzględnienia przez wszystkie serwery DNS. W zależności od usługodawcy może trwać do 48 godzin.
Hamburger menu - alternatywne menu wyświetlane na urządzeniach mobilnych w celu ułatwienia nawigacji.
HTTP - HyperText Transfer Protocol; protokół używany przez przeglądarki internetowe do pobierania zasobów stron internetowych.
HTTPS - szyfrowana wersja protokołu HTTP używana do bezpiecznego przesyłania poufnych danych.
JQuery - darmowy, wydany na otwartej licencji framework ułatwiający programowanie w języku JavaScript.
FTP - File Transfer Protocol; protokół pozwalający na wysyłanie i pobieranie plików z serwera.
Cache - system buforowania często używanych zasobów w celu zmniejszenia czasu oczekiwania i obciążenia serwera.
ReCAPTCHA - oparty na interakcji z użytkownikiem system pozwalający na stwierdzenie, czy nie jest on botem.
Bootstrap - darmowy, wydany na otwartej licencji framework ułatwiający tworzenie stron opartych o layout responsywny. Zawiera gotowe komponenty CSS, JavaScript gotowe do modyfikacji i zastosowania w stronach internetowych.
Foundation - zawierający gotowe komponenty CSS i JavaScript framework ułatwiający tworzenie responsywnych stron internetowych.
Front-end - widoczna dla użytkownika część aplikacji lub strony internetowej.
Back-end - niewidoczna dla użytkownika część aplikacji lub strony internetowej, realizująca właściwą funkcjonalność.
Drupal - popularny, modułowy system zarządzania treścią, posiadający aktywną społeczność i duży wybór wtyczek.
WYSIWYG - ang. what you see is what you get; podgląd na żywo w wyglądzie edytowanych treści.
SASS - preprocesor arkuszy CSS pozwalający na ich wygodniejszą edycję z rozszerzoną składnią.
Katalog - witryna z tematycznym podziałem na kategorie, w której gromadzone są linki kierujące do innych stron. Oprócz linków, na stronie muszą znaleźć się również elementy takie jak: frazy kluczowe, adresy, mapy, opisy stron. Katalogów budujących sieć linków może być wiele, ale muszą mieć zróżnicowaną zawartość i treść.
Keyword (słowo kluczowe) - wyraz lub fraza, po których internauci wyszukują treści w wyszukiwarce i na które pozycjonowana jest dana strona. Słowa lub frazy kluczowe występują wielokrotnie w obrębie strony, m.in. w meta tagach strony (title i description), nagłówkach czy samej treści.
Link bezpośredni - link bezpośrednio kierujący do strony, mający znaczenie w procesie pozycjonowania linkowanej strony, wpływający na jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Linkowanie wewnętrzne - linki, dzięki którym możliwa jest nawigacja między podstronami danej witryny. Jest to szczególnie istotne ze względu na roboty sieciowe, indeksujące dane treści w witrynie – aby ułatwić im to zadanie, najważniejsze treści umieszcza się u góry w strony i tworzy się mapę strony. Do linkowania wewnętrznego nie jest zaliczana nawigacja oraz breadcrumb (nawigacja okruszkowa).
Linki przychodzące - linkowanie z witryn zewnętrznych do danej strony. Im większa ilość linków (najlepiej ze stron o wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania), tym większy wpływ mają one na proces pozycjonowania danej strony i ilość wizyt robotów sieciowych na stronie.
Linki wychodzące - podobnie jak linki wewnętrzne znajdują się w obrębie danej strony, ale kierują do witryn zewnętrznych; opatrzone najczęściej atrybutem nofollow (lub czasem dofollow, jeśli strona, do której prowadzi, stanowi zaufane źródło).
Reciprocal link (link zwrotny) - proces wzajemnego umieszczania linków na stronach (na zasadzie linkowania w zamian za linkowanie w innej witrynie do danej strony).
Sitemap - zbiór linków prowadzących do podstron danej strony, ułatwiający indeksację podstron przed roboty sieciowe. Mapę strony umieszcza się na dole strony dla uproszczenia internautom odszukania treści na stronie.
Filtr (algorytmiczny) - sankcja dla strony, która nie pozwala jej w pełni osiągnąć topowych miejsc w wynikach wyszukiwania. Nałożenie filtra na stronę skutkuje pogorszeniem pozycji lub jej nie wyświetlaniem w odpowiedzi na wpisaną frazę. Czas trwania kary jest uzależniony od stopnia nienaturalności linków prowadzących do strony czy konkurencyjności danej frazy.
Templatka - szablon o logicznym układzie i designie strony, oddzielający od siebie wygląd strony, jej kod w zapisie PHP (najczęściej spotykany typ zapisu) i przechowywaną w bazie danych treść. Umożliwia to wprowadzanie modyfikacji w układzie szablonu bez wpływu na kod i treść.
Adres IP - indywidualna liczba urządzenia znajdującego się w danej sieci komputerowej, złożona z 32 bitów. Przybiera formę czterech oktetów dziesiętnych, oddzielonych kropką (np.:……………). 32-bitowa maska podsieci wyróżnia dwie części - lewa część adresu to część sieciowa, prawa to część hosta, a dokładniej adres danego komputera.
Duplicate content - „powielona treść”. To zasoby na danej stronie, które zostały już zaindeksowane przez wyszukiwarkę – oznacza to, że dana treść znajduje się już w jej zasobach, a więc jest zduplikowana. Skutkuje to obniżeniem oceny strony (w niektórych sytuacjach także ukaraniem witryny filtrem lub karą), gdyż wyszukiwarka lepiej postrzega treści unikatowe – do tego stopnia, że witryny, na których dana treść pojawiła się pierwotnie, pozostają konkurencyjne wobec stron, które dane treści powieliły.
Forum - rodzaj internetowej grupy dyskusyjnej skupionej najczęściej wokół jednej tematyki, umożliwiającej użytkownikom wymianę informacji i poglądów. Fora internetowe oparte są o skrypty PHP, ASP czy CGI (autorskie, administratorów danego forum lub gotowe skrypty w formie wolnego oprogramowania). Skrypty te pozwalają na podział forum na wątki i kategorie. Kolejne wątki tworzone są przez członków danego forum. Rodzaje: - wymagające rejestracji (wymagające e-mailowego potwierdzenia tożsamości lub rejestracji bez potwierdzenia mailowego), - niewymagające rejestracji – anonimowe, - prywatne – zamknięta grupa członków. Nierzadko duże firmy, instytucje, czasopisma i uczelnie posiadają własne fora. Głównie fora internetowe zakładane są jednak przez prywatne osoby. Fora internetowe dzielą się również na podstawie budowy: - płaskie – złożone z jednego forum, - ustrukturalizowane – wielostrukturowe.
Moderator forum - osoba dbająca o porządek w ramach danego forum internetowego. Moderator musi być zarejestrowany. Do jego obowiązków należy m.in.: • tworzenie nowych for, • kontrolowanie wątków i postów użytkowników (edytowanie i usuwanie wpisów, ewentualne blokowanie wątków). Funkcje moderatora różnią się w zależności od uprawnień – moderator może moderować wszystkimi działami i forami serwisu (tzw. moderator globalny) lub tylko poszczególnymi działami/subforami.
Administrator forum - użytkownik zarządzający danym forum. Do jego funkcji należy: • przydzielanie uprawnień moderatorom i kontrolowanie ich działań, • przypisywanie czynności technicznych, • blokowanie użytkowników, którzy nie przestrzegają regulaminu.
SEO copywriting - jedna z technik tworzenia treści na strony internetowe w ramach optymalizacji SEO, zaliczana do działań on-site (na stronie), polegająca na nasyceniu tekstu frazami kluczowymi i zoptymalizowaniu treści w obrębie m.in. title i description oraz w strukturze URL. Tak przygotowane treści są wartościowe zarówno dla użytkownika, jak i dla robotów wyszukiwarek, a dzięki temu wspierają pozycjonowanie strony (pod warunkiem, że działania optymalizacyjne będą zgodne w wytycznymi Google, a treści na stronie będą ciekawe i merytoryczne, nie przesycone frazami kluczowymi).
Optymalizacja treści - szereg działań mających na celu właściwą konstrukcję tekstów na stronie przygotowywanych pod kątem pozycjonowania i optymalizacji strony internetowej. W tym celu tworzy się i dostosowuje: • frazy kluczowe w treściach na stronie, • unikatowe treści na stronie nasycone frazami, • elementy dodatkowe w treści: listy wypunktowane, tabele, • treści w meta tagu title (opisie tytułu) i description (opisie strony), • treści nagłówków H1 i H2.
Zagęszczenie słów - ang. keyword density; natężenie słów kluczowych znajdujących się w treści.
Atrybut ALT - jeden z atrybutów języka (x)HTML, zawierający opis obrazu (tekst alternatywny) przypisywany obrazowi przez webmastera – tekst ten będzie się wyświetlał użytkownikom w sytuacji, w której obraz nie załaduje się na ekranie.
Anchor tekst - ang. kotwica; tekst, który umieszcza się w linku między jego otwierającym a zamykającym znacznikiem.
CSS - ang. Cascading Style Sheets; kaskadowe arkusze stylów; język opisujący rozmieszczenie elementów strony WWW, określający typ czcionki, kolory, formatowanie elementów itp. W celu jego zdefiniowania używa znacznika "style" lub arkusza stylów, który określa układ graficzny całej witryny.
Description - opis strony umieszczony w meta tagach. Opis wyświetla się w wynikach, jeśli wpisana w zapytaniu fraza znajduje się również w meta tagu description; jeśli natomiast fraza nie znajduje się w opisie, w wynikach wyświetli się fragment treści zawierający daną frazę.
Keyword stuffing - wielokrotne umieszczanie słów i fraz kluczowych w meta tagach, treści strony czy w komentarzach.
Link baiting - ang. bait, przynęta; publikowanie postów zachęcających innych użytkowników do odpowiadania i umieszczania w treści linków do danej strony.
Presell pages - strony tworzone na potrzeby umieszczania na nich treści z linkami, posiadającymi anchor teksty związane z tematyką artykułu, wątku. Zwane preselami lub preclami.
Google Analytics - narzędzie Google do darmowej analityki ruchu na stronie. Monitorowanie ruchu możliwe jest dzięki umieszczonemu na stronie kodowi. Analizie podlegają m.in.: liczba dziennych wizyt, stosunek nowych odwiedzających do powracających, źródło pochodzenia ruchu, dane internautów odwiedzających stronę (takie jak dane geograficzne, wiek, płeć, używane rozdzielczości czy prędkości połączeń internetowych, rodzaj używanego urządzenia), a także konwersja (kliknięcie w dany element na stronie czy zakup produktu lub usługi) i mapa kliknięć na stronie. W celu dodania swojej strony do GA konieczne jest posiadanie konta w Google, a następnie dodanie kodu śledzącego do każdej strony i podstrony danego serwisu. Zadania Google Analytics: • zbieranie danych dotyczących interakcji internauty ze stroną pochodzących z innych witryn, aplikacji itd. przy pomocy – najczęściej – kodu JavaScript. Interakcja jest raportowana za każdym razem, gdy użytkownik wyświetli stronę posiadającą tag GA; • przetwarzanie danych nieprzetworzonych w użyteczne dane, • konfigurowanie danych nieprzetworzonych, tzn. dostosowywanie ustawień konfiguracyjnych do tych danych i przechowywanie ich w bazie; • raportowanie danych dla użytkownika GA przy pomocy www.google.com/analytics czy w formie gotowych do pobrania informacji z konta Google Analytics (w tym celu potrzebny jest interfejs API Core Reporting i dedykowana aplikacja). Zakładki w GA: Na żywo – zbiera informacje dotyczące osób aktualnie przebywających na stronie, takie jak: liczba odwiedzających, źródło odwiedzin, strony, na których się znajdują itp.; Odbiorcy – dostarcza danych na temat użytkowników odwiedzających stronę, takich jak: dane geograficzne, stosunek nowych do powracających, przepływ na stronie i ilość ruchu podchodzącego z urządzeń desktopowych czy mobilnych; Pozyskiwanie – informuje o źródle wizyt na stronie, w tym o wejściach: direct – bezpośrednich (poprzez wpisanie adresu w przeglądarce), organic – bezpłatnych spośród wyświetlonych wyników wyszukiwania, referral – przekierowaniach z innych stron, social – wejściach z mediów społecznościowych i paid – z reklam Google AdWords; Zachowanie – gromadzi dane na temat zachowań użytkowników na stronie, takich jak: czas spędzony na danej podstronie czy częstotliwość odwiedzin i popularność danych stron.