White Hat SEO oraz Black Hat SEO – jeśli pozycjonowanie stron internetowych nie jest dla Ciebie zupełną nowością, być może znasz już te dwa pojęcia. A czy zdajesz sobie sprawę, że pomiędzy w pełni akceptowanymi przez Google technikami SEO a działaniami, które przez twórców najpopularniejszej wyszukiwarki są nie do przyjęcia, istnieje jeszcze całkiem szeroki obszar zwany szarym kapeluszem? Z tego tekstu dowiesz się, co to jest Gray Hat SEO, czym różni się od technik zakazanych i jakie działania obejmuje. Zapraszamy do lektury!
Zanim przedstawimy Ci techniki szarego kapelusza, chcemy wytłumaczyć, czym w istocie jest Gray Hat SEO. Trudno o jednoznaczną definicję, jednak w digital marketingu pojęcie to odnosi się do działań pozycjonowania stron łączących elementy białego oraz czarnego kapelusza. Należy jednak jasno zaznaczyć, że nie są to techniki zakazane, za to w pewnych sytuacjach – np. gdy zależy Ci na szybkim i znacznym zwiększeniu ruchu w serwisie lub pozyskaniu większej liczby odnośników – mogą okazać się bardzo pomocne.
Podstawową różnicą pomiędzy SEO Black Hat oraz Gray Hat jest to, że działania zaliczane do czarnego kapelusza traktowane są przez Google jako próby nieuprawnionej manipulacji wynikami wyszukiwania. Karą za taki internetowy przekręt może być nałożenie filtra, czyli czasowe obniżenie pozycji serwisu w rankingu, lub bana, a więc nawet w skrajnych sytuacjach całkowite wykluczenie witryny z wyników wyszukiwania.
W teorii wszystko wydaje się więc jasne. Jednak w praktyce wytyczne dla webmasterów dotyczące działań akceptowanych i niedozwolonych są dość nieostre i podlegają różnym interpretacjom. Im bardziej zagłębiasz się w pozycjonowanie, tym bardziej zaczyna ono przypominać balansowanie na cienkiej granicy pomiędzy tym, co wolno, a czego nie.
Szary kapelusz wykorzystuje te – całkiem szerokie – przestrzenie swobodnej interpretacji wytycznych Google, obejmując szereg działań, które jednoznacznie nie są uznawane za Black Hat SEO.
Prawdopodobnie właśnie teraz, wiedząc już, co to jest Gray Hat SEO, zastanawiasz się, do których konkretnych działań pozycjonerów odnosi się ten termin. Poniżej znajdziesz 5 popularnych technik, które według specjalistów mogą być zaliczane do szarego kapelusza.
Jak widzisz, Gray Hat SEO to zbiór technik pozycjonowania obejmujący niezwykle szeroki katalog działań na pograniczu białego i czarnego kapelusza. Co ważne – nie ma jednoznacznych wskazań, jakoby były one zabronione, w odróżnieniu od metod Black Hat. Podejmując decyzję o wdrożeniu któregoś z powyższych działań, najlepiej kierować się własnym doświadczeniem i wyczuciem, pamiętając, że w SEO wiele rzeczy jest kwestią odpowiedniej interpretacji. Wolisz zlecić pozycjonowanie strony ekspertom? Już dziś uzyskaj darmową wycenę i skorzystaj z oferty Grupy TENSE!