Wraz z rozwojem społeczności internetowej oraz świadomości użytkowników utworzyła się tendencja do wpisywania w wyszukiwarce Google bardziej sprecyzowanych zapytań, zawierających konkretnie sformułowane oczekiwania zainteresowanego. Pozycjonowanie long tail (szerokie), czyli strategia promowania serwisu przy pomocy wielu dokładnych słów kluczowych opisujących kategorię produktu wraz z jego przeznaczeniem, jest coraz częstszą praktyką. W czasach, kiedy konkurencja w organicznych wynikach wyszukiwania cały czas wzrasta, głównie ze względu na to, że działania marketingowe w wyszukiwarce stały się bardzo popularne, trzeba spełniać coraz bardziej wygórowane wymagania użytkowników Google.
Strategia szerokiego pozycjonowania opiera się na doborze słów kluczowych o często niskiej konkurencyjności, ale odpowiadających na konkretne potrzeby klienta. Celem takich działań jest poprawa pozycji tych fraz długiego ogona tak, aby użytkownicy trafiali do naszego sklepu i mieli jak najkrótszą ścieżkę do dokonania upragnionego zakupu. Zwykle konwersja tego typu wejść na stronę jest o wiele wyższa niżeli wejścia na najbardziej konkurencyjne frazy jedno- lub dwuczłonowe.
W ten sposób użytkownik, poszukując osiemnastocalowych felg do swojego czarnego Mercedesa, dostaje dokładnie to, czego szuka – pozostaje mu jedynie wybrać, która felga najbardziej odpowiada jego preferencjom. A może klient wie również, jakiego producenta felgi chciałby zakupić? W ten sposób tworzy się jeszcze dłuży i bardziej doprecyzowany ogon wyszukiwania, np.:
Największe korzyści strategia pozycjonowania szerokiego przyniesie rozbudowanym witrynom i sklepom działających w specyficznych branżach z dużą ilością produktów oraz informacji, np.:
Ważne jest, aby nie zniechęcić użytkownika i dostarczyć mu to, czego poszukuje, przy możliwie jak najkrótszej ścieżce wyborów lub pozwolić mu wylądować od razu na właściwej podstronie landing page. W ten sposób dbamy o wysoką konwersję i zadowolenie użytkownika.
Pozycjonowanie szerokie jest bardzo skutecznym sposobem na zdobycie sprecyzowanej grupy docelowej klientów, którzy trafiają poprzez wyniki organiczne już na konkretny produkt lub zawężoną kategorię produktów spełniających ich oczekiwania. Pozycjonowanie long tail wymaga sporego nakładu pracy oraz czasu ze względu na większą ilość słów kluczowych i konieczność sprostania wymaganiom klientów. Jednak działania te zwykle generują wyższą konwersję, czyli większą sprzedaż poprzez skróconą ścieżkę dotarcia do produktu, a efekty można uzyskać stosunkowo szybko.
Źródła:
https://ahrefs.com/blog/long-tail-keywords/
https://backlinko.com/hub/seo/long-tail-keywords
https://www.semrush.com/blog/how-to-choose-long-tail-keywords/