Wróć do listy wpisów
Pozycjonowanie
Agencja SEO i SEM > Blog > Błąd 404 – co to jest?

Błąd 404 – co to jest?

Błąd 404 – co to jest?

Jak powstaje błąd 404?

Bez wątpienia każdy internauta odwiedzając różne serwisy, od czasu do czasu napotyka na komunikat o błędzie 404 czy też 404 Not Found. Występuje on, kiedy dany adres URL zwraca kod 404, wskazujący na to, że nie można znaleźć odpowiedniego pliku lub podstrony.

Dlaczego tak się dzieje? Przeglądarka internetowa próbuje połączyć się z serwerem, ale ten nie odnajduje odpowiednich zasobów, żeby daną podstronę wyświetlić.  Błąd 404 najczęściej powstaje w wyniku złej konfiguracji plików lub zmian adresów  URL. Innym powodem może być nieodpowiednia konfiguracja serwera, jednak jest to przyczyna występująca najrzadziej, jeśli chodzi o ten typ błędu. Przyjrzyjmy się zatem powodom, które najczęściej są odpowiedzialne za komunikat 404 Not Found.

Komunikat o błędzie 404 najczęściej spowodowany jest zmianami na stronie internetowej lub niepoprawnym wybraniem adresu. Możemy wyróżnić kilka działań, które prowadzą do błędu:

  • zmiana silnika lub szablonu sklepu, w wyniku której dochodzi do zmiany struktury adresów URL,
  • zmiana nazw produktów lub kategorii, które w wielu przypadkach są także powiązane ze zmianą adresu URL (jest to uzależnione od funkcjonalności systemu, na którym zbudowany jest dany serwis),
  • usunięcie podstron czy produktów z serwisu,
  • zachowanie użytkownika – niepoprawne wpisanie adresu lub kliknięcie łącza zawierającego błąd, na przykład literówkę.

Ostatni punkt to oczywiście kwestia pomyłki – użytkownik istotnie zobaczy podstronę, która zwraca kod odpowiedzi 404, jednak adres, którego rzeczywiście szuka, będzie funkcjonował poprawnie.  Natomiast w przypadku pozostałych przyczyn mamy już do czynienia z działaniami w obrębie administrowania strony, a także ich konsekwencjami.

Zadaniem kodów odpowiedzi HTTP jest przesłanie informacji na temat rezultatu, jaki osiągnęło wysłane żądanie (np. wpisanie danego adresu URL). Kod odpowiedzi 404 informuje o tym, że klient może połączyć się z serwerem, ale nie można na nim odnaleźć szukanego pliku lub jego konfiguracja celowo nie wyświetla poszukiwanych danych.

 

Jak wykryć strony zwracające kod 404?

W celu znalezienia stron zwracających błąd 404 najlepiej posłużyć się narzędziami takimi jak Screaming Frog czy Sitebulb. Tego typu programy skanują wszystkie adresy URL w obrębie danego serwisu. Jedną z funkcjonalności jest wskazanie kodu odpowiedzi, jaki w danym przypadku zwraca strona. Jest to informacja  o realizacji danego zapytania, która jest wysyłana przez serwer. Najczęściej spotkamy się z kodem 200 (strona  funkcjonuje poprawnie) i właśnie omawianym 404, co pozwoli nam wytypować wszystkie tego typu adresy, a następnie podjąć odpowiednie kroki w celu zminimalizowania szkód związanych z ich występowaniem.

szukanie stron przez Sitebulb

Źródło: sitebulb.com

Z pomocą przy monitorowaniu adresów zwracających kod 404 przyjdzie także Google Search Console. Aby sprawdzić swój serwis pod tym kątem, w narzędziu należy przejść do widoku raportu o stanie indeksu, gdzie otrzymamy informacje na temat zaindeksowanych w wyszukiwarce Google adresów, a także, które z nich zwracają kod 404. Należy jednak pamiętać, że w Google Search Console nie otrzymamy pełnej listy takich podstron, dlatego najlepiej zawsze wspomagać się odpowiednimi narzędziami.

błąd 404 Google Search Console

Źródło: search.google.com

Pozorny błąd 404 – co to jest?

Przy analizie adresów danego serwisu możemy spotkać się także z tzw. pozornymi błędami 404. Sytuacja ma miejsce wtedy, kiedy podstrona nie istnieje, ale w dalszym ciągu zwraca kod 200. Jako pozorny błąd 404 może zostać uznana podstrona o znikomej zawartości czy takiej, którą można uznać za nieprzydatną. Dlaczego tego typu błędy należy szybko wyeliminować? Ponieważ kod 200 wskazuje na to, że podstrona dalej istnieje, a co za tym idzie, powinna być indeksowana w wynikach wyszukiwarki Google jako poprawna, podczas gdy o wiele ważniejsze jest zaindeksowanie innych, prawidłowo funkcjonujących podstron. Należy zatem zadbać o to, żeby komunikat, który wydaje serwis, był spójny. Krótko mówiąc, nieistniejąca strona powinna równać się kod 404.

Błąd 404 – jak go naprawić?

Najlepszą metodą rozwiązywania problemów z błędami 404 jest przekierowanie typu 301. W zależności od sytuacji należy podjąć następujące działania:

  • zmiana struktury adresów w wyniku zmiany silnika sklepu – najlepiej na bieżąco tworzyć mapę przekierowań, zawierającą stare wersje adresów, a także ich nowe odpowiedniki. Zadbanie o to jeszcze na etapie przebudowy serwisu zminimalizuje ryzyko utraty ruchu generowanego przez użytkowników, którzy posługując się starymi adresami,  ujrzeliby nieistniejące podstrony. Kiedy strony zwracające błąd 404 powstają w wyniku zmian nazw produktów czy kategorii, tutaj również najlepiej na bieżąco utworzyć przekierowanie do nowej wersji adresu.
  • usunięcie ze sklepu produktu lub kategorii – najlepiej postarać się jak najlepiej dopasować przekierowania. Zawartość strony, na którą przekierujemy użytkownika ze starego adresu, powinna być maksymalnie zbliżona do tej pierwszej. Zatem adres produktu, który został usunięty, powinien zostać przekierowany na produkt należący do tej samej grupy, a adres nieistniejącej kategorii należałoby przekierować na możliwie pokrewną do tej pierwotnej. Podobnie powinno to wyglądać  w przypadku wpisów blogowych czy stron informacyjnych.
  • brak możliwości wytypowania bezpośredniego odpowiednika dla nieistniejącej już podstrony? –  najlepiej wykonać przekierowanie do podstrony  poziom wyżej w strukturze serwisu. Jeśli nie mamy pokrewnego produktu czy kategorii, należy przekierować do adresu kategorii, do której ten produkt czy podkategoria należała. W skrajnych przypadkach, kiedy rzeczywiście brakuje odpowiednika, można wykonać przekierowanie do strony głównej serwisu.

Strona błędu 404 a wpływ na SEO (i użytkowników)

Oficjalnie występowanie stron zwracających kod 404 nie ma bezpośredniego i negatywnego wpływu na wyniki osiągane przez dany serwis w wyszukiwarce Google. Należy jednak pomyśleć o konsekwencjach sytuacji, w której takich adresów jest bardzo dużo. Bez wątpienia ma to znaczenie,  jeśli chodzi o zachowanie użytkownika, ale także botów Google. Zwłaszcza jeśli  dotychczasowy adres osiągał dobre wyniki na poszczególne frazy kluczowe. Wyobraźmy sobie sytuację, w której użytkownik, wpisując dane słowo kluczowe, wśród stron zajmujących czołowe pozycje, znajdzie stronę 404. Sytuacja generuje dwa problemy. Pierwszy z nich to fakt, że na wysokich miejscach rankinguje nieistniejąca już podstrona, a drugi to brak znalezienia przez użytkownika informacji, których szukał. Dodatkowo po zobaczeniu komunikatu o nieistniejącej podstronie, użytkownik najpewniej ją opuści, a to z kolei przyczyni się do wzrostu współczynnika odrzuceń i utraty potencjalnego klienta. Rosnący współczynnik odrzuceń, a także wysoka liczba podstron zwracających kod 404, które zostaną przeskanowane przez roboty Google, z pewnością będą miały wpływ na ocenę witryny, na podstawie której algorytmy kształtują ranking wyników w wyszukiwarce. Zbyt duża liczba nieistniejących podstron może wskazywać na to, że serwis ma niską wartość i może zostać uznany za nieadekwatny do potrzeb użytkowników.

Jak zatrzymać użytkownika pomimo błędu 404?

Oczywiście stan serwisu najlepiej monitorować na bieżąco i regularnie eliminować podstrony zgłaszające kod 404, jednak nie zawsze jest to możliwe. W przypadku dużych serwisów, częstych zmian asortymentu czy po prostu braku możliwości stałej kontroli funkcjonowania wszystkich podstron w obrębie witryny, najlepiej zadbać o to, aby podstrona 404 była atrakcyjna. To, co zobaczy użytkownik powinno wzbudzić jego zainteresowanie i zachęcić do pozostania w serwisie, pomimo tego, że nie od razu otrzymał to, czego szukał.

Co powinna zawierać dobrze wykonana podstrona błędu 404:

  • hasło, które przykuje uwagę użytkownika i wyjaśni, dlaczego nie znalazł tego, co potrzebował,
  • linki, które pozwolą na przejście do innych podstron / kategorii w obrębie serwisu, a także do strony głównej,
  • wyszukiwarkę wewnętrzną, z której pomocą można znaleźć pierwotnie szukaną informację.

Jest to pewnego rodzaju zestaw obowiązkowy dobrej strony (podstrony) błędu 404.  Natomiast jako czwarty podpunkt można wskazać „każdy dowolny element, który skutecznie przyciągnie uwagę użytkownika”, ponieważ kreatywność w tym zakresie nie ma granic, o czym bez wątpienia świadczą poniższe przykłady udanych stron 404.

 

błąd 404 dailyweb

Źródło: dailyweb.pl

 

 

błąd 404 Zalando

Źródło: zalando.pl

 

błąd 404 IMDB

Źródło: imdb.com/

 

błąd 404 Mutlikino

Źródło: multikino.pl

 

 

błąd 404 Wedel

Źródło: wedel.pl

Error 404 nie taki straszny

Jak widać, z kodem odpowiedzi 404 można sobie skutecznie poradzić. Najważniejsza tutaj jest systematyczność, jeśli chodzi o monitorowanie stron, które przestały istnieć. Odpowiednie przekierowania i  eliminacja miejsc, w których możemy utracić uwagę użytkownika, będą tutaj kluczowymi działaniami. Druga kwestia to przygotowanie szablonu własnej strony błędu 404, która zachęci użytkownika do pozostania w serwisie. Elementy humorystyczne w postaci haseł czy grafik nie tylko spowodują, że użytkownik pozostanie dłużej na stronie, ale mogą także wpłynąć na ogólne postrzeganie i lepsze zapamiętanie marki.