Od momentu, gdy Google w wynikach wyszukiwania zaczęło mocno wyróżniać wizytówki firm, pozycjonowanie w mapach stało się ważną częścią promowania witryny.

Obecnie niemal każdy wyposażony jest w mobilne urządzenie z dostępem do Internetu. Z uwagi na to, że ceny mobilnego połączenia z siecią są obecnie dużo niższe niż kilka lat temu, a w wielu publicznych miejscach jest dostępny darmowy Internet po wifi, chętnie się z nim łączymy i wyszukujemy informacje. Najczęściej szukamy ich za pomocą wyszukiwarki Google, a bardzo często korzystamy również z Map Google. Aplikacja internetowego potentata jest całkowicie darmowa i posiada sporo funkcjonalności. Za jej pomocą możemy m.in. wyszukać firmy oferujące interesującą nas usługę i mieszczące się w pobliżu naszej lokalizacji lub wskazanego miejsca, sprawdzić godziny otwarcia, zadzwonić, by dopytać o szczegóły oraz wyznaczyć trasę dojazdu. Dzięki wizytówce w Google Maps użytkownik nie musi szukać informacji przeklikując się po stronie internetowej, wchodzić w zakładkę z ofertą, podstronę kontakt, przepisywać numeru telefonu, wklepywać dane adresowe do nawigacji itd. Jeśli zależy nam na skutecznej promocji firmy, nie możemy pominąć tej wygodnej dla użytkownika formy prezentowania informacji.

Jak założyć wizytówkę w Mapach Google?

Proces ten jest bardzo prosty i zupełnie darmowy, a do jego przeprowadzenia nie jest wymagana żadna specjalistyczna wiedza.

 

  1. Utworzenie konta Google – jeśli nie posiadasz jeszcze konta Google, możesz założyć je za pomocą strony https://accounts.google.com/SignUpWithoutGmail. Wystarczy wypełnić formularz zgodnie z instrukcjami, by po chwili cieszyć się w pełni funkcjonalnym kontem.
  2. Rejestracja w Google Moja Firma – aby stworzyć wizytówkę naszej firmy w mapach, musimy wejść na stronę https://business.google.com/add/info i w formularzu wypełnić dane naszej firmy. Jeśli podczas wpisywania nazwy firmy w odpowiedziach pojawi się nasze przedsiębiorstwo, to należy je wybrać i uzupełnić pozostałe informacje. Jeśli podczas zakładania wizytówki okaże się, że ktoś inny stworzył ją dla naszego przedsiębiorstwa i zweryfikował, to należy postępować zgodnie z instrukcjami Google dostępnymi tutaj: https://support.google.com/business/answer/4566671.
  3. Weryfikacja wizytówki – przed wyświetleniem danych z wizytówki użytkownikom, Google musi zweryfikować, czy są one prawidłowe. Najczęściej będziemy zmuszeni dokonać weryfikacji za pomocą kartki pocztowej, którą Google prześle na adres naszej firmy. Proces ten trwa ok 14 dni. Kod weryfikacyjny z kartki należy przepisać i podać w Google Moja Firma zgodnie z instrukcją dostępną pod adresem https://support.google.com/business/answer/7107242?hl=pl.

 

W ciągu ok. 48 godzin od tej chwili, Mapy Google będą wyświetlały już naszą wizytówkę użytkownikom. By znaleźć się na samym szczycie wyników w mapach, konieczna będzie optymalizacja wizytówki.

Pozycjonowanie firmowej wizytówki w Mapach Google w 10 prostych krokach

Po założeniu i zweryfikowaniu wizytówki w Google Maps, możemy zacząć jej optymalizację, by piąć się w wynikach na jak najwyższe pozycje.

 

  1. Nazwa firmy – korzystnie będzie trzymać się jednolitej nomenklatury i używać tej samej nazwy przedsiębiorstwa, co na naszej stronie internetowej, w katalogach biznesowych itp. W przypadku, gdy nazwa firmy jest niedługa, można pokusić się o wstawienie w niej ogólnego słowa kluczowego. Należy jednak unikać umieszczania w nazwie długiego łańcucha fraz, na które chcemy się pojawiać.Przykłady prawidłowych nazw firmy dla przedsiębiorstwa o nazwie „DentMed”:DentMed Sp. z o.o.

    Centrum stomatologii DentMed

    Dentysta DentMed

    Stomatolog DentMed

    Implantologia DentMed

     

    Przykłady nieprawidłowych nazw firmy dla przedsiębiorstwa o nazwie „DentMed”:

    Dentysta, stomatolog, implanty, leczenie zębów DentMed

    Stomatolog DentMed Poznań, Warszawa, Kraków, Gdańsk, Wrocław

    DentMed – tanie wstawianie implantów, leczenie kanałowe, bezbolesne wyrywanie zębów

  2. Dane kontaktowe – wizytówka powinna posiadać wypełnione wszystkie dane teleadresowe, w tym prawidłowy adres firmy, numery telefonu oraz adres strony internetowej. W przypadku, gdy pominiemy którąś z tych informacji, wizytówka będzie niepełna, a jej skuteczne pozycjonowanie stanie się trudniejsze.
  3. Dodatkowe informacje – oprócz podstawowych danych teleadresowych warto uzupełnić wszystkie dodatkowe informacje o firmie. Jeśli nasze przedsiębiorstwo świadczy usługi z dojazdem do klienta na konkretnym obszarze, to należy go zaznaczyć. Powinniśmy również wprowadzić godziny otwarcia oraz wybrać kategorie odpowiadające profilowi naszej działalności. Kategoria podstawowa powinna być bardziej ogólna, określająca, co robi nasza firma, a kategorie dodatkowe mogą w większym stopniu precyzować konkretne usługi czy ofertę produktową. Kategorie należy wybierać z podpowiadanych przez Google.
  4. Zdjęcia i grafiki – wizytówka bez obrazków będzie dla użytkowników nieciekawa, a Google w ich miejsce może wyświetlać np. zrzut z Google Street View pokazujący nieaktualną fotografię miejsca, w którym jest nasza firma. Całkowitym minimum jest uzupełnienie logo firmy, okładki i zdjęcia profilowego. Warto jednak poświęcić trochę więcej czasu i uzupełnić w wizytówce zdjęcia zespołu pokazujące jak pracujemy czy fotografie naszych produktów. Dodawane obrazy powinny być wysokiej jakości i czytelnie przedstawiać to, co chcemy pokazać użytkownikom. Dla firm świadczących usługi w swojej lokalizacji dobrym pomysłem będzie również dodanie wirtualnego spaceru pokazującego nasze wnętrza w 360o. Listę certyfikowanych fotografów zajmujących się tworzeniem takich zdjęć można znaleźć pod adresem https://www.google.com/intl/pl/streetview/hire/.
  5. Link do wizytówki na stronie internetowej – w naszej wizytówce w Mapach Google wstawiamy link do naszej strony www. Analogicznie należy postąpić na naszej stronie internetowej, wstawiając na niej odnośnik do wizytówki Google.
  6. Unikalny adres URL wizytówki – opcja niestandardowego adresu URL wizytówki jest niedostępna zaraz po jej stworzeniu. By otrzymać możliwość jego wygenerowania, musimy zdobyć co najmniej 10 obserwatorów, posiadać uzupełnione zdjęcie profilowe i mieć dobrą opinię konta. Dodatkowo wizytówka musi istnieć od co najmniej 30 dni. Instrukcja jak dodać swój unikalny adres URL wizytówki w Miejscach Google dostępna jest tu: https://support.google.com/plus/answer/2676340?hl=pl.
  7. Pozytywne opinie użytkowników – Google na wyższych pozycjach w mapach chętnie wyświetla firmy posiadające pozytywne opinie użytkowników. Warto zatem zadbać, by nasza wizytówka posiadała dużo dobrych opinii i poświęcić czas oraz zachęcać swoich klientów, szczególnie tych stałych, do tego, by ocenili naszą działalność. Duża ilość wysokich ocen z pewnością zachęci do skorzystania z naszej oferty, nawet jeśli w mapach będą nas wyprzedzały inne firmy o niższej średniej ocen. Jeśli mamy taką możliwość, to w naszym biurze czy recepcji możemy udostępnić klientom urządzenie z dostępem do Internetu, gdzie będą mogli od razu nas ocenić.

W przypadku, gdy trafi nam się negatywna opinia najlepiej jak najszybciej na nią odpowiedzieć. Możemy zapytać klienta o szczegóły powodu niezadowolenia, zaproponować rozwiązanie, które poprawi jego pogląd na naszą działalność itp. Profesjonalne podejście do niezadowolonych klientów może być wielkim atutem przemawiającym za tym, by klient wybrał naszą ofertę.

Należy unikać dodawania ocen z fałszywych kont (np. zakładania 10 nowych kont i oceniania za ich pomocą firmy lub kupowania opinii). Algorytmy Google potrafią wykryć takie działania i tego typu oceny mogą zostać szybko usunięte z naszej wizytówki, która przez Google zostanie uznana za mniej zaufaną przez próbę oszustwa. Może to zatem przełożyć się negatywnie na osiągane pozycje w Mapach Google.

 

  1. Publikacja wpisów – Googe Maps dają nam możliwość publikowania wpisów na naszej tablicy, z czego warto korzystać. Gdy w naszej ofercie pojawiają się jakieś nowości, dobrym pomysłem jest dodawanie informacji o nich właśnie w tym miejscu. Wiadomości takie mogą mieć postać krótkiego akapitu (100 – 300 słów) zawierającego link do odpowiedniej podstrony w naszym serwisie. Wpisy mogą mieć również postać wydarzenia – np. dni otwartych, promocji czy obecności na targach. Publikując informacje, musimy pamiętać, by nie kopiować ich z naszej strony internetowej. Treść wpisów powinna być całkowicie unikalna.
  2. Linki – żeby pojawiać się wysoko w Mapach Google, ważne jest, by nasza firma była mocno związana ze swoją lokalizacją. W dużym stopniu pomagają w tym linki z lokalnych katalogów biznesowych (np. zumi.pl, yp.pl, pkt.pl) i zaufanych stron. Warto zatem wyszukać listę takich serwisów i katalogów, w których możemy dodać link do naszej strony. Jeśli nasza witryna jest pozycjonowana, to przed rozpoczęciem dodawania linków w lokalnych katalogach biznesowych i innych stronach, powinniśmy skonsultować to z pozycjonerem, który sprawdzi, czy nie wpłynie to negatywnie na pozycjonowanie.
  3. Mikrodane – by algorytmy prawidłowo odczytały nasze dane teleadresowe, nie wystarczy umieścić ich na naszej stronie internetowej. Powinny  zostać zapisane w postaci mikrodanych zgodnie ze standardami opisanymi pod adresem http://schema.org/LocalBusiness. To, czy informacje na naszej stronie zawierają mikrodane, możemy sprawdzić w narzędziu Google do testowania danych strukturalnych, które jest dostępne pod adresem https://search.google.com/structured-data/testing-tool?hl=pl. Informacje zawierające nasz adres, numery telefonu itd. powinny być spójne z tym, co umieściliśmy na wizytówce Google – najlepiej, by były one wstawione na każdej podstronie naszej witryny.

 

Usługa Google Moja Firma jest ciągle rozwijana i od niedawna oferuje również funkcję zadawania pytań i udzielania na nie odpowiedzi. Zarówno pytania, jak i odpowiedzi mogą być dodawane przez użytkowników, ale właściciel wizytówki również może udzielać odpowiedzi. Warto zatem regularnie monitorować, czy nasi potencjalni klienci zadali jakieś pytania i dbać o to, by jak najszybciej udzielić im wyczerpującej odpowiedzi. Dzięki tej opcji możemy zbudować użyteczne FAQ w tzw. Panelu Wiedzy w naszej wizytówce.

Funkcja ta obecnie jest dostępna wyłącznie w aplikacji Map Google dla systemów Android.

Podsumowanie

Pozycjonowanie w Google Maps wymaga od nas trochę zaangażowania, ale z pewnością się to opłaci. Dodanie firmy i uzupełnienie o niej danych jest bezpłatne i nie powinno zająć więcej niż 30 minut.

Zoptymalizowana wizytówka w tej usłudze w największym stopniu pomoże firmom oferującym swoje usługi i produkty głównie lokalnie. To ich odbiorcy najczęściej szukają oferty za pomocą Map Google, a następnie udają się do wskazanej przez nie siedziby przedsiębiorstwa. Wysokie pozycje w tej usłudze mogą zatem przynieść ogromne korzyści. Nasi potencjalni klienci codziennie szukają setek tysięcy firm, nie czekajmy i jeszcze dziś rozpocznijmy proces zakładania i pozycjonowania wizytówki w Google Maps. Pomóżmy im dotrzeć do nas, a nie do naszej konkurencji.