WordPress jest CMS’em, który w znacznej większości obsługuje rynek stron internetowych. Dzieje się tak nie tylko ze względu na darmowy dostęp do tego narzędzia, ale przede wszystkim dzięki jego częstym aktualizacjom. To znacząco podnosi bezpieczeństwo systemu, jak i sprawnie rozwija możliwości samego silnika.

Głównym atutem jakim dysponuje WordPress jest intuicyjność obsługi. W przypadku tego CMS’a zarządzanie treścią jest proste i nie wymaga żadnych specjalistycznych umiejętności od użytkownika. A co za tym idzie, bez wiedzy programistycznej możemy zająć się tworzeniem własnej strony. Kolejną korzyścią jest duża ilość zarówno bezpłatnych, jak i płatnych wtyczek (plug-inów) do CMS WordPress, które pomagają w optymalizacji strony, to nadal wymaga ona pozycjonowania, aby osiągać satysfakcjonuje wyniki. Pozycjonowanie WordPressa różni się od innych CMS’ów czy zwykłych stron. Jak przebiega skuteczny proces optymalizacji takich stron?

Treści i ich optymalizacja

Pozycjonowanie CMS’a WordPress nie odbiega pod tym względem od innych stron. Optymalizacja treści jest jednym z kluczowych elementów, na których należy skupić się podczas działań SEO. WordPress daje bardzo prostą możliwość dodawania i edycji treści, a również jej urozmaicenie poprzez takie elementy jak:

  • nagłówki (H1, H2, H3, H4, H5, H6),
  • listy wypunktowane i numerowane,
  • pogrubienia,
  • kursywa,
  • dodanie linków wewnątrz treści,
  • dodanie zdjęć do treści,
  • tabele.

Stworzenie treści, które będą działały pod pozycjonowanie zależy już od osoby odpowiedzialną za stronę. WordPress ułatwia zarządzanie tekstami, jednak nie stworzy ich za użytkownika, to już leży w jego kwestii. Kilka porad o tym jak tworzyć treści pod pozycjonowanie, w tym również na WordPress’a znajdziesz w praktycznym poradniku pisania tekstów pod SEO. (https://www.grupa-tense.pl/blog/pisanie-tekstow-seo-praktyczny-poradnik/)

Treści tworzone na CMS’ie WordPress można podzielić na dwa typy: strony (tzw. landing page) i wpisy (elementy wykorzystywane głównie do celów blogowych). Bez pomocy programisty można podzielić wpisy na poszczególne, tematyczne kategorie, co ułatwi serwowanie specjalistycznej wiedzy dla użytkowników odwiedzających witrynę.

Struktura strony – przyjazne adresy URL

Kolejnym punktem, który jest istotny dla pozycjonowania witryny opartej o CMS WordPress, jest włączenie przyjaznych adresów URL, które pomogą robotom w łatwiejszym odczytywaniu strony i jej struktury. Domyślnie możemy z poziomu panelu administracyjnego ustawić różnego rodzaju adresy, od zawierających daty utworzenia wpisów, aż po schemat, który sami wymyślimy.

Najczęściej stosowanym i zarazem pozwalającym na pozbycie się duplikatów, jest właśnie własny format, który pozwala na użycie takich zmiennych jak:

  • nazwa kategorii
  • nazwa wpisu/strony

Kombinacja tych dwóch zmiennych już sama w sobie pozwala na eliminację duplikujących się adresów.

Zgoda na indeksację witryny

Najważniejszym elementem, który należy sprawdzić podczas wstępnej optymalizacji CMS WordPress jest to, czy nasze działania dla pozycjonowania będą zauważone przez Google. Często podczas prac nad stroną, szablon jest blokowany przed robotami wyszukiwarki.

Optymalizacja meta-danych

Istotnym elementem, na który trzeba zwrócić uwagę, jest optymalizacja sekcji head stron opartych na WordPress’ie. Ich zmiana jest pierwszym krokiem do optymalizacji tego elementu.

Pełną możliwość edycji title i description w CMS WordPress osiągamy dzięki zainstalowaniu specjalnych pluginów. Najbardziej popularne z nich to Yoast SEO i All in One SEO, które umożliwiają z poziomu edycji strony lub wpisu edycję sekcji head.

Dlaczego warto zwrócić szczególną uwagę na sekcję head?

Sekcja head składa się zarówno z title, jak i meta description. Są to dwa elementy widoczne w wynikach wyszukiwania, a zatem służą jako reklama w wyszukiwarce i są najczęściej jedynym elementem, który może sprawić, że potencjalny klient wybierze naszą stronę, a nie konkurencji.

Oprócz reklamowania się za ich pomocną, warto zadbać o unikatowość meta tytułu i opisu pod pozycjonowanie WordPress’a, warto zadbać o to, żeby przygotowana przez nas sekcja head nie tylko spełniała wymogi pod promowanie się w wyszukiwarce, ale również przykuwała uwagę.

Stosowanie zwrotów, które nakłaniają do interakcji, tak zwanych elementów CTA (Call To Action), może w znaczący sposób podnieść ruch na stronie, a co za tym idzie sprzedaż produktów czy też zapytań ofertowych.

Korzyści płynące z używania pluginów w WordPressie

W celu lepszej optymalizacji stron opartych na CMS WordPress, warto jest korzystać z rozwiązań, jakie dostarczają nam twórcy wtyczek do tego popularnego systemu. Najpopularniejsze z nich to:

  • Yoast SEO
  • All In One SEO

Dzięki tym wtyczkom możemy nie tylko przeprowadzić optymalizację poszczególnych podstron naszej witryny, ale również zdefiniować szablony dla konkretnych typów stron, a nawet zdefiniować czy dany typ strony ma być dostępny dla robotów wyszukiwarki. Pozwala to na szybki i łatwy dostęp do najpotrzebniejszych funkcji, które bez ingerencji w kod witryny definiują jakie strony mają być brane pod uwagę przez roboty wyszukiwarki, a które nie mają mieć wpływu na pozycjonowanie strony opartej na WordPress’ie.

Mimo stosowania wtyczek i domyślnych funkcjonalności CMS WordPress, pozycjonowanie wymaga niezwykłej dbałości w planowaniu działań i ciągłej kontroli nad optymalizacją witryny, czy mimo stosowania udogodnień jakie daje ten system, nadal jest wszystko poprawnie wdrożone.