17 stycznia 2018 r. w artykule opublikowanym na blogu Google pojawiła się informacja, że wraz z aktualizacją algorytmu o nazwie Speed Update planowaną na lipiec 2018 r. prędkość ładowania strony stanie się czynnikiem rankingowym w wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych.

Szybkość ładowania strony będzie jednak jednym z wielu elementów rankingowych. Jak samo Google wskazuje, ich celem nadrzędnym jest dostarczanie użytkownikom trafnych wyników wyszukiwania, dlatego też, jeśli jakaś strona będzie ładowała się wolno, ale zawarta na niej treść będzie wyjątkowo dobra, nadal będzie mogła zajmować najwyższe pozycje.

Moim zdaniem procent stron, które zostaną obniżone w rankingu po wdrożeniu Speed Update będzie niewielki. W obecnej sytuacji każdy, kto pozycjonuje stronę lub regularnie publikuje na niej wartościowe informacje ma już świadomość, że witryna na urządzeniach mobilnych powinna ładować się względnie szybko. Biorąc pod uwagę informacje od Google, że obniżenie rankingu przypadnie wyłącznie tym najwolniej działającym stronom, właściciele witryn, którzy dbają, by była ona mobile-friendly, mogą spać spokojnie.

Osobom, które zapomniały o użytkownikach mobilnych polecam zaś optymalizację witryny pod kątem jej wydajności. Warto przetestować stronę, korzystając z bezpłatnych udostępnianych przez Google narzędzi, jak np.:

W raportach z analizy wskazywane są potencjalne problemy z wydajnością strony oraz sugerowane sposoby ich rozwiązania.

Warto dbać o szybko działającą stronę, ponieważ użytkownicy lepiej ją odbierają i spędzają na niej więcej czasu, a same witryny mają niższy wskaźnik odrzuceń (wg badań Google długo ładujące się strony mają z tym problem). Od lipca zaś będzie można jeszcze zyskać w rankingu, a więc do dzieła!

Źródło: https://webmasters.googleblog.com/2018/01/using-page-speed-in-mobile-search.html