Oficjalny blog i forum Google, Polska Planeta SEO, baza wiedzy Seostation, grupa SEO/SEM Polska na FB czy blogi MOZ, Search Engine Roundtable, Search Engine Land – od przejrzenia tych portali, popijając kawę, herbatę lub yerba mate, swój dzień pracy rozpoczyna i niejednokrotnie kończy niemal każdy polski seowiec.

Niezależnie od branży, aby być dobrym w tym, co się robi trzeba śledzić trendy i za nimi nadążać – to wiadomo to nie od dziś. My w SEO mamy o tyle dobrze, że źródeł wiedzy jest pod dostatkiem – ba, nie przesadzę, gdy napiszę, że rynek jest nawet przesycony mniej lub bardziej wartościowymi artykułami. W końcu każdy próbuje budować „great content”, chce publikować angażujące treści i dzielić się swoimi case’ami, dbając jednocześnie o SEO swojej strony. Przecież prowadzenie bloga wspiera ten proces, jak więc można sobie tego odmówić?

Filtrowanie artykułów o SEO, bo #niemaczasu

Podczas codziennej „prasy” często ograniczamy więc listę portali do absolutnego minimum, wybierając tylko te, na których pojawia się najwięcej „mięsa” – to zupełnie normalne, w końcu doba ma tylko 24 godziny. Sprawny przegląd branżówki każdego dnia doskonale wspiera Polska Planeta SEO będąca agregatorem treści pochodzących z większości polskich blogów SEO / SEM. Szybka analiza tytułów pomaga nam wybrać wyłącznie te artykuły lub autorów, które mogą nas zainteresować. A co z tzw. perełkami? Nigdy nie popadamy w panikę, bo wiemy, że jeśli powstanie jakiś wartościowy artykuł na stronie, którą przypadkowo pominiemy, z pewnością trafimy na niego za chwilę na grupie SEO/SEM Polska na FB czy forum PiO.

SparkToro Trending, czyli będziesz na bieżąco z newsami z całego świata

No właśnie, a co ze śledzeniem portali zagranicznych i wyłapywaniem najlepszych artykułów z pozostałych zakątków świata? Każdy z Was, kto interesuje się marketingiem internetowym powinien dopisać jeszcze jedną pozycję do swojej listy codziennie śledzonych portali. Moim zdaniem jest to absolutny must have – dokładniej chodzi o zakładkę „Trending” na stronie internetowej projektu SparkToro. Na początek dodam, że cały projekt prowadzi Rand Fishkin, współzałożyciel, prezes zarządu i do niedawna jedna z najważniejszych osób odpowiedzialnych za rozwój firmy MOZ – więcej chyba nie muszę pisać?

SparkToro Trending to codziennie aktualizowana toplista 25 najważniejszych artykułów i wzmianek dot. SEO / SEM publikowanych na zagranicznych portalach. Toplista układana jest na podstawie analizy udostępnianych na Twitterze treści oraz kont, z których te udostępnienia pochodzą. SparkToro Trending agreguje i klasyfikuje najlepsze (najczęściej udostępniane) artykuły oraz wzmianki dot. branży marketingu internetowego – to ogromna oszczędność czasu dla każdego seowca. Wystarczy jedno kliknięcie i jesteśmy na bieżąco z najważniejszymi artykułami w branży.

Po SEO newsy zaglądaj też na Twittera!

Pomimo że osobiście na Twitterze mam stosunkowo krótki staż, zdążyłem już się przekonać, że jest to naprawdę potężne źródło branżowych informacji. Twitter jest miejscem, w którym łączy się społeczność SEO/SEM z całego świata i jednocześnie bardzo niedocenioną w Polsce platformą (o czym wspominał również Cezary Glijer podczas swojej prezentacji na semKRK #9 BIG).

Jeśli zdecydujecie się dołączyć do tej wielkiej SEO-rodziny, ale po założeniu konta nie będziecie wiedzieli od obserwacji kogo zacząć – bo profil Johna Muellera, Danny’ego Sullivana czy Garry’ego Illyesa to nie wszystko – nie martwcie się, jest to całkiem normalne. W takiej sytuacji wyszukajcie profil mój, Cezarego lub innego seowca i po prostu sprawdźcie, kogo śledzimy. Od czegoś trzeba zacząć, dlatego na początku warto inspirować się zawartością profili innych osób z branży. Zapewniam, że gdy już złapiecie bakcyla, wtedy i tak dopasujecie tę listę do swoich indywidualnych potrzeb i upodobań.

Co więc zrobić, aby być na bieżąco z nowinkami w branży SEO z całego świata?

Pamiętajcie, żeby nie ograniczać się do obserwacji branży jedynie na naszym rodzimym rynku. Na zagranicznych portalach jest mnóstwo wartościowych treści i warto – naprawdę warto – być z nimi na bieżąco. SparkToro Trending i Twitter znacznie ułatwiają dotarcie do tych najważniejszych – przekonacie się o tym sami.

Jak więc w trzech krokach powinna wyglądać analiza branży zaraz po zapoznaniu się z nowinkami publikowanymi na polskim rynku SEO?

  1. Codzienne śledź SparkToro Trending.
  2. Regularnie loguj się na Twitterze i obserwuj branżowe profile.
  3. Rób to w godzinach popołudniowych z uwagi na różnice w strefie czasowej za oceanem, skąd pochodzi większość publikowanych treści.

A gdy już spróbujesz, koniecznie daj znać jak wrażenia. Życząc Ci przyjemnej lektury, czekam na informację zwrotną!