W grudniu 2017 r. prawdopodobnie doszło do aktualizacji algorytmu odpowiadającego za wyświetlanie wizytówek Google Moja Firma. Aktualizacja dotknęła głównie branżę SEO i spowodowała ukrycie wizytówek firm, które łamały wskazówki dot. umieszczania informacji o firmie w Google.

Article is available also in English language version (artykuł dostępny jest również w angielskiej wersji językowej).

Na temat kłopotów z widocznością wizytówek można było całkiem sporo przeczytać na zagranicznych portalach – na problemy skarżyli się użytkownicy z całego świata, m.in. za sprawą forum poświęconemu tematyce pozycjonowania lokalnego. Do dnia dzisiejszego, czyli przez okres około 3 miesięcy, nikt nie podał skutecznego rozwiązania problemu.

Chwilę po nagłośnieniu sprawy okazało się, że opisywana aktualizacja dotknęła także wizytówkę naszej firmy. Ograniczenie jej widoczności stanowiło utrudnienia dla użytkowników chcących szybko znaleźć nasze dane kontaktowe czy adres. Postanowiliśmy więc sprawdzić, co może być przyczyną tego stanu rzeczy i rozwiązać problem. Udało się – wizytówka wróciła na swoje miejsce.

Rozwiązanie okazuje się bardzo proste – niektórzy mogą pomyśleć, że zbyt proste – ale zmiany ograniczyliśmy do optymalizacji przypisanych do działalności firmy kategorii. Google, w podlinkowanych na początku tekstu wskazówkach jasno informuje bowiem, że aby prezentowane informacje o firmie nie zostały usunięte należy wybrać jak najmniejszą liczbę kategorii, jednocześnie dbając o to, aby były one najbardziej szczegółowe i ściśle powiązane z główną działalnością firmy.

W naszym przypadku naruszenie wytycznych dotyczyło przekroczenia liczby kategorii – powinniśmy wybrać jedną, a wybraliśmy dwie. Pierwszą i główną z nich była „agencja interaktywna”, drugą zaś „agencja reklamowa”. Pomimo wyboru zbieżnych z działalnością firmy kategorii, Google ukarało taki wybryk, chcąc podkreślić ważność publikowanych przez nich instrukcji. Zastosowaliśmy się zatem do tych wytycznych i po 12 godzinach od usunięcia kategorii „agencja reklamowa”, wizytówka wróciła na swoje miejsce w wyszukiwarce.

Podsumowując, jeśli Twoja firma w ostatnim czasie straciła na widoczności i jej wizytówka Google Moja Firma wyświetla się wyłącznie na zapytanie „brand + miasto”, przyczyny tego stanu rzeczy upatruj w kategoriach, a dokładniej w ich liczbie. Dobrym wyborem będzie wybór jednej kategorii, która najbardziej odpowiada profilowi działalności firmy. Przy okazji przypominam, że sztuczna nazwa firmy, w którą wplecione zostały słowa kluczowe również może powodować problemy. Jeśli więc chcesz uchronić się przed kolejnymi filtrami GMF, przy okazji zmiany kategorii popraw też nazwę firmy.

Sposób, który opisałem i który to okazał się u nas skuteczny nie był testowany na żadnym innym przypadku. W związku z tym, jeśli wdrożenie opisanych wskazówek przyniesie efekt, będę wdzięczny za informację zwrotną w postaci udostępnienia tego artykułu dalej i krótkie, ale miłe „Grupa TENSE dzięki!”. Powodzenia!