Google na swoim oficjalnym blogu opublikowało właśnie 4 wskazówki dotyczące migracji z dedykowanej strony mobilnej na responsywną (RWD). Jako że wskazówki są w języku angielskim zdecydowaliśmy się je przetłumaczyć i zachęcić do korzystania z tej wiedzy na naszym rodzimym podwórku.

Jednocześnie Google wskazuje na to, że wybór responsywnej wersji strony jest rozwiązaniem przez nich sugerowanym, lepszym i bardziej przyjaznym botom, aniżeli dedykowane wersje mobilne. Decydując się na opcję dopasowującą do wielkości ekranu/okna przeglądarki możemy mieć pewność, że nasza witryna jest zgodna z aktualnie obowiązującymi standardami oraz trendami panującymi w wyszukiwarce i nic nie blokuje ani nie ogranicza jej widoczności. W dobie doniesień o wdrożeniu tzw. indeksu mobilnego dostosowanie się w tym zakresie może być niezwykle istotne w kontekście widoczności naszego serwisu w wyszukiwarce oraz osiąganych pozycji w jej rankingu.

Jeśli dotychczas korzystałeś z dedykowanej wersji witryny mobilnej, ale postanowiłeś dokonać zmian i jej główna wersja stała wersją responsywną (RWD), powinieneś pamiętać o wszystkich wymienionych poniżej elementach.

  1. Przygotuj lub zoptymalizuj stronę pod kątem jej dopasowywania się do urządzeń względem wielkości ekranu (okna przeglądarki).
  2. Dla starych adresów mobilnych stwórz przekierowania 301 na ich odpowiedniki w stosunku 1:1, czyli m.adres.pl -> adres.pl; m.adres.pl/podstrona -> adres.pl/podstrona. Przekieruj dokładnie każdy jeden adres.
  3. Usuń warunkowe przekierowania do wersji mobilnej, zależne np. od nagłówków HTTP, prezentowanego user-agent czy wersji przeglądarki.
  4. Ustaw adresy kanoniczne (rel=canonical) do adresów, które obsługują resposnywność.

Powodzenia!