Niezależnie od branży, strony czy budżetu na reklamę, proces pozycjonowania strony www jest bardzo złożony – wymaga nie tylko analizy i opracowania strategii, ale także wdrożenia szeregu zmian dostosowujących witrynę pod wytyczne wyszukiwarki. Proces planowania i wprowadzania odpowiednich modyfikacji to właśnie optymalizacja strony internetowej.
Od czego zaczynamy optymalizację?

Na początku indywidualny Opiekun SEO dogłębnie analizuje i sprawdza pozycjonowaną stronę internetową. Korzysta w tym celu z wielu narzędzi – tych ogólnodostępnych, jak i dedykowanych. Raporty i analizy otrzymane w ten sposób są bardzo przydatne, jednakże kluczowym czynnikiem warunkującym odpowiednią optymalizację strony jest wiedza i doświadczenie Specjalisty SEO.

Co dokładnie optymalizujemy na pozycjonowanej stronie www?

Profil linkowy domeny

Wydawać by się mogło, że linki prowadzące do domeny nie dotyczą bezpośrednio planowanych zmian optymalizacyjnych w serwisie. Jednakże analiza profilu linkowego pozwala Opiekunowi SEO na ułożenie dalszej strategii – w tym na zaplanowanie prac optymalizacyjnych. To właśnie m.in. na podstawie linków dobiera się odpowiednie podstrony do optymalizacji, planuje nasycenie lub dodanie treści i uzupełnia bądź naturalizuje profil linkowy pozycjonowanej domeny.

Analiza systemu CMS

Każdą stronę internetową optymalizuje się inaczej – i do pozycjonowania każdej z domen podchodzimy indywidualnie. Są jednak elementy wspólne i priorytetowe zależne od technologii wykonania danej strony lub wybranego do jej stworzenia systemu CMS. Optymalizacja strony opartej na WordPressie będzie przebiegała zupełnie inaczej niż strony wykonanej na Joomli. Tak jak różne są strony i branże naszych Klientów, tak inaczej należy zaplanować i wykonać prace optymalizacyjne na platformie sklepowej, a inaczej na prostej stronie bez systemu zarządzania treścią. To właśnie wieloletnie doświadczenie i znajomość różnych systemów pozwala nam najlepiej wykorzystać możliwości danego CMS.

Weryfikacja oraz optymalizacja treści

Tak jak jednym z najistotniejszych elementów skutecznego pozycjonowania strony w Google jest optymalizacja, tak jej główną składową jest korekta, nasycenie lub dodanie odpowiednio przygotowanych treści. Priorytetem wszystkich prac optymalizacyjnych zawsze będzie zatem odpowiednie ich przygotowanie i wdrożenie. W ramach działań nad contentem Opiekun SEO zweryfikuje ewentualne duplikaty zewnętrzne i wewnętrzne, ustali najlepszą metodę na ich wyeliminowanie, zaproponuje też modyfikacje w samych tekstach tak, aby zawartość pozycjonowanej strony najlepiej odpowiadała przyjętej strategii wzrostu pozycji w Google. Istotnym elementem optymalizacji treści jest uzupełnienie ich o grafiki, fotografie, tabele, odnośniki, a także to, w jaki sposób treści odpowiadają potrzebom samych użytkowników.

Zaindeksowanie witryny w Google

Prawidłowo zoptymalizowane adresy URL czy linkowanie wewnętrzne są niezbędne do właściwego zaindeksowania pozycjonowanej strony. Zarówno roboty wyszukiwarki, jak i internauci powinni poruszać się w obrębie strony w taki sposób, aby bez problemu odnaleźć wartościowe treści i informacje. W ramach procesu optymalizacji strony Opiekun SEO zweryfikuje zatem linkowanie wewnątrz serwisu, niedziałające podstrony, zwracane nagłówki HTTP czy mechanizm wildcard. Upewni się także, czy wszystkie istotne podstrony są odblokowane oraz czy w kodzie źródłowym nie ma żadnych ograniczeń dla ich indeksacji.

Optymalizacja Hx oraz meta-tagów

Nagłówek na stronie internetowej pełni podobną funkcję do tych zamieszczanych w prasie – wskazuje on bowiem na tematykę danej podstrony, a prawidłowe ich użycie pozwala na szybkie odnalezienie robotom Google odpowiedniej treści. Podczas analizy pozycjonowanej strony Opiekuna SEO zweryfikuje sposób wykorzystania nagłówków, zoptymalizuje je pod kątem wybranych fraz i linkowania wewnętrznego.

Meta-tagi – czyli title i description (tytuł i opis) wyświetlają się w wynikach wyszukiwania nad oraz poniżej danego adresu URL. Wskazują na tematykę danej podstrony dostępnej w wynikach Google – pozwalają także zdecydować użytkownikowi, w który link chciałby kliknąć. Bardzo ważnym momentem optymalizacji jest zatem takie opisanie tytułów i opisów, aby z jednej strony odpowiadały potrzebom procesu pozycjonowania – a z drugiej zachęciły internautów do wyboru tej konkretnej strony.

Optymalizacja elementów technicznych

Optymalizacja treści nagłówków czy linkowania wewnętrznego z pewnością jest widoczna z perspektywy Klienta. Jednak praca nad właściwym dostosowaniem strony do wytycznych Google polega również na wdrożeniu wielu zmian niewidocznych dla użytkownika – przykładowo optymalizacja znaczników alt, wdrożenie danych strukturalnych czy zoptymalizowanie nagłówków HTTP. Dodatkowo weryfikowana jest prędkość ładowania serwisu, ewentualne szkodliwe oprogramowanie czy nałożone w przeszłości kary.

Narzędzia Google wspierające optymalizację

Pierwsze prace optymalizacyjne w obrębie pozycjonowanej witryny zamyka najczęściej odpowiednia konfiguracja w narzędziu Google Search Console oraz instalacja raportów Google Analytics. Są to zewnętrzne narzędzia pozwalające na proste i szybkie monitorowanie procesu pozycjonowania oraz ocenę, czy przyjęta strategia wymaga korekty. Również w tych narzędziach zaobserwować można ewentualne niepokojące sygnały np. gwałtowny spadek ruchu czy zainfekowanie strony złośliwym oprogramowaniem.

Znaczenie optymalizacji

W ramach procesu optymalizacji analizowana i korygowana jest bardzo duża liczba elementów, treści czy fragmentów kodu. Jednakże skuteczne i bezpieczne pozycjonowanie opiera się właśnie na stałej optymalizacji i wartościowym link-buildingu. Dlatego też proces optymalizacji witryny nie może zostać pominięty i to od niego rozpoczyna się kontakt Opiekuna SEO z Klientem. Każda z domen czy firm naszych Klientów jest inna – i tak też podchodzimy do optymalizacji. Mimo iż systemy CMS, konstrukcja czy wygląd stron mogą być podobne, to proces optymalizacji zawsze musi zostać zaplanowany i przeprowadzony indywidualnie.

Ile razy przeprowadzana jest optymalizacja strony?

Optymalizacja pod kątem pozycjonowania jest procesem ciągłym. Oznacza to, że w ciągu całego okresu trwania współpracy – wraz ze zmianą strony, asortymentu czy zmianami pozycji w wynikach Google podejmowane będą kolejne działania mające na celu jej dostosowanie. Oczywiście to w początkowym okresie pozycjonowania strony wdrażany jest najszerszy zakres zmian – jednakże na dalszych etapach drobne modyfikacje z pewnością również będą wprowadzane. Zmieniające się trendy czy algorytmy wyszukiwarki niosą za sobą konieczność stałego monitorowania i optymalizowania witryny. Gdy na Twojej stronie wystąpi poważny błąd krytyczny np. wirus, brak strony czy niedziałający hosting – natychmiast poinformujemy o tym fakcie i pomożemy w naprawieniu sytuacji. Ciągłość funkcjonowania serwisu, jak i wdrożone elementy optymalizacyjne gwarantują bowiem stabilność uzyskanych pozycji i możliwość długofalowego planowania prac pozycjonerskich.

Jakie programy i aplikacje wykorzystujemy do optymalizacji strony WWW?

W procesie optymalizacji używane są ogólnodostępne aplikacje np. Search Console. Wykorzystujemy także komercyjne programy m.in. SEMStorm, Senuto, Ahrefs, MajesticSEO, ScreamingFrog, SimilarWeb i wielu innych. Najistotniejsze jest jednak korzystanie z własnych – autorskich narzędzi i aplikacji.

Co jest potrzebne do wykonania optymalizacji strony?

Jeśli chciałbyś powierzyć wdrożenie wszystkich zmian optymalizacyjnych naszym Opiekunom SEO (jest to najczęściej wybierany model współpracy), wystarczą nam dane dostępowe do serwera FTP oraz panelu CMS (jeśli strona jest oparta na systemie zarządzania treścią). Dane dostępowe powinny umożliwić edycję i zapisywanie zmian w plikach. Przed wdrożeniem jakichkolwiek zmian na stronie wykonujemy oczywiście kopie zapasowe edytowanych elementów. W przypadku wyboru samodzielnej realizacji zmian optymalizacyjnych otrzymasz od nas dokument ze specyfikacją – wytycznymi, jakie elementy na stronie należy zmienić lub zoptymalizować.

Ile trwa optymalizacja?

Pierwsze zmiany optymalizacyjne zamykają się zazwyczaj w ciągu 2-4 tygodni od momentu rozpoczęcia współpracy. Wiele jednak zależy od wielkości pozycjonowanej strony, liczby fraz kluczowych czy indywidualnych preferencji Klienta.
Podsumowanie

Wielu ekspertów z branży SEO często podważa znaczenie optymalizacji pewnych elementów na stronie. Faktem jest, że nie ma jednego i pewnego sposobu na dobre zoptymalizowanie witryny pod kątem wytycznych wyszukiwarki Google. Algorytmy, wskazówki, trendy czy standardy zmieniają się często z dnia na dzień, stąd konieczność bazowania na wiedzy, doświadczeniu i elastyczności Specjalistów SEO. To właśnie umiejętność szybkiego reagowania i dostosowania się do nowych realiów pozwala nam wypracować właściwie strategie i plany – oraz przekuć to wszystko w wysokie pozycje dla strony naszych Klientów.

Karolina ŁukaszewskaKarolina Łukaszewska
koordynator działu pozycjonowania