To nadal promowanie strony w wyszukiwarkach internetowych, skupione jednak na danym regionie czy mieście. Dzięki temu firma czy osoba świadcząca usługi na danym obszarze może w szybszy sposób docierać do swoich potencjalnych klientów.

Sam proces pozycjonowania lokalnego nie odbiega od tradycyjnego promowania strony, z tą tylko różnicą, że skupia się właśnie na danym obszarze. Użytkownicy, poszukując usług na danym obszarze, nie będą wpisywali w wyszukiwarkę frazy „kawiarnia”, ale bardziej dopasowaną „kawiarnia Poznań”. Co za tym idzie świadome promowanie marki firmy dla danego miasta ma swoje przełożenie w tym, do jakich użytkowników docelowo dotrzemy.

Na powyższym zestawieniu wyników dla wyszukiwania frazy globalnej (po lewej) otrzymujemy naprawdę niedoprecyzowane wyniki, co utrudnia w uzyskaniu odpowiedzi,  Za to przy wpisaniu frazy lokalnej (po prawej), wyniki są bardziej dopasowane do położenia, w którym potrzebna jest nam dana usługa, w tym przypadku – kwiaciarnia.

Można też łatwo zauważyć zmianę w wynikach, przy wpisaniu frazy lokalnej – jest nam serwowany tzw. wynik hybrydowy, czyli trzy najwyżej pojawiające się wyniki w Mapach Google, które są istotnym czynnikiem w przypadku pozycjonowania lokalnego.

Skoro już sobie wyjaśniliśmy, że pozycjonowanie lokalne jest normalnym procesem pozycjonowania wzbogaconym o promowanie biznesu czy usług na danym obszarze, to przejdźmy do ważniejszego pytania.

Co daje pozycjonowanie lokalne?

Promowanie biznesu nakierowanego na rynek lokalny, a nie globalny jest niezwykle istotne w przypadku takich firm czy branż jak:

  • hydraulika,
  • kawiarnie,
  • pizzerie,
  • kwiaciarnie,
  • serwisy samochodowe/rowerowe.

W przypadku takich działalności istotne jest, aby przede wszystkim dotrzeć do klienta, który skorzysta z ich usług. Dlatego też pojawianie się wysoko w wynikach wyszukiwania na frazy globalne nie gwarantuje, że osoba, która dotrze z takiej frazy, skorzysta z usług firmy. Jeżeli użytkownik poszukuje kwiaciarni w Białymstoku, a po wpisaniu frazy „kwiaciarnia” uzyska wyniki z innego miasta, to najbardziej prawdopodobne jest to, że doprecyzuje swoje zapytanie pod kątem podania konkretnej miejscowości.

Pojawianie się wysoko w pozycjach dla fraz powiązanych z lokalizacją firmy i obszarem świadczonych przez nią usług znacząco zwiększa szansę na dotarcie do użytkowników, którzy faktycznie są zainteresowani skorzystaniem z nich. Dlatego tak ważne jest, aby nie działać na szkodę własnej działalności i zamiast promować się jako globalny dostawca usług, skupić się na grupie docelowej klientów, którzy prędzej skorzystają z przygotowanej oferty.

Działanie pozycjonowania lokalnego pozwala również na znaczne ograniczenie zbędnego ruchu na stronie, który może być generowany przez osoby znajdujące się poza zasięgiem obsługiwania firmy. Determinując lokalizację świadczonych usług, jak w przypadku pizzerii czy hydraulika, nie jest istotnym, aby pojawiać się wysoko dla ludzi z miasta oddalonego o 50 czy 200 kilometrów, ale właśnie dla mieszkańców tej samej miejscowości, dzielnicy czy ulicy. I to właśnie umożliwia pozycjonowanie lokalne i co ważne, daje również okazję na szybsze uzyskanie wyników w przypadku działania, jakim jest pozycjonowanie na długi ogon, które posiada predyspozycje, aby jeszcze szybciej dotrzeć do potencjalnego klienta. Jako przykład weźmy tutaj frazę „wymiana dętki w rowerze”. Ogólne wyniki dla tej frazy będą zupełnie inne niż te, które otrzymamy po wpisaniu w wyszukiwarkę: „wymiana dętki w rowerze poznań”.

Dodatkowym atutem przy zdecydowaniu się na pozycjonowanie lokalne jest również konkurencyjność fraz. W przypadku frazy serwis rowerowy konkurujemy ze wszystkimi serwisami na terenie Polski – precyzując swoje potrzeby i wpisując w wyszukiwarkę frazę „serwis rowerowy Poznań”, w wynikach otrzymujemy firmy bardziej dopasowane do naszej lokalizacji. Oprócz skierowania się do konkretnej grupy odbiorców, ograniczamy również liczbę naszej konkurencji. W Poznaniu nie musimy konkurować z serwisami z Zakopanego, Białegostoku czy Gdyni.

Nie należy jednak zapominać, że pozycjonowanie lokalne czy na długi ogon nadal jest procesem długotrwałym i nikt nie jest w stanie zagwarantować, że dzięki zdecydowaniu się na wyrażenia powiązane z lokalizacją firmy pozycje będzie można uzyskać w tydzień czy miesiąc.

Czego potrzeba do pozycjonowania lokalnego?

Absolutną podstawą, aby w ogóle myśleć o promowaniu biznesu na danym obszarze jest fizyczny adres. O ile w przypadku takich działalności jak kwiaciarnia, pizzeria, kawiarnia czy piekarnia nie jest to problemem, ponieważ przyjmują klientów na miejscu, to jednak pomoc drogowa, hydraulik czy ogrodnik zajmuje się świadczeniem usług u klienta. W tym jednak przypadku, adres firmy podany na stronie determinuje główną lokalizację, w której świadczone są usługi – czy to przez hydraulika, czy też ogrodnika.

Wiadomo, że na przykład hydraulik z Poznania (mowa tu o lokalnym przedsiębiorcy, nie firmie z oddziałami w różnych miastach), nie oferuje swoich usług w Krakowie czy we Wrocławiu. Co za tym idzie, adres firmy powinien znajdować się w mieście, do którego mieszkańców skierowana jest oferta. Daje to większe gwarancje na potencjalne zawarcie transakcji.

Poza standardową optymalizacją SEO niezbędne do efektywnego pozycjonowania lokalnego są:

  • wspomniany wcześniej adres firmy,
  • dane kontaktowe oznaczone przez dane strukturalne – specjalne tagi, które pozwalają robotom wyszukiwarki na szybkie rozpoznanie danych kontaktowych i tym samym lepsze zrozumienie zawartości serwisu (znaczniki danych strukturalnych są niewidoczne dla zwykłych użytkowników),
  • odpowiednie nasycenie frazami meta tagów i treści zamieszczanej w witrynie (nie należy pomijać nazwy miasta w przypadku tworzenia treści, pozwoli to nam na szybsze powiązanie z daną lokalizacją),
  • znacznik na Mapie Google – jest to korzystne, aby użytkownicy określili w którym miejscu znajduje się siedziba firmy).

Jak wspomagać lokalne pozycjonowanie?

Proces ten nie polega jedynie na optymalizacji witryny i zdobywaniu linków, choć jest to niezwykle istotne. Jest jednak jeszcze wiele czynników, które pozwalają na skuteczniejsze  lokalne pozycjonowanie serwisu.

Katalogi firm – lokalne i branżowe bazy firm, pozwalają na sprecyzowanie, do jakiej niszy kwalifikuje się dany biznes i jego strona, takie jak znanylekarz.pl czy Panorama Firm. Wiele z nich oferuje również dodanie firm do tak zwanych działów regionalnych, gdzie agreguje się informacje o firmach ze względu na ich położenie.

 

Google Moja Firma – jest to czynnik, który jest wręcz niezbędny dla każdego biznesu, który chce dotrzeć do użytkowników z danego regionu. Wpis w mapach nie jest uzależniony od strony internetowej i może działać bez jej wsparcia. Wizytówka w Mapach Google, bo tym jest zapis działalności w Google Moja Firma, pozwala klientom na wyszukiwanie biznesu właśnie w mapach wyszukiwarki. Najważniejsze informacje, jakie należy zawrzeć w wizytówce to:

  • nazwa firmy,
  • adres,
  • telefon,
  • strona internetowa (pozwala na ukazanie pełnej oferty klientom).

Korzyścią płynącą z posiadania wizytówki Google Moja Firma jest możliwość różnych ustawień, jeżeli chodzi o adres:

  • punkt stacjonarny – bardzo korzystne dla firm, które działają jedynie w punktach stacjonarnych, jak kwiaciarnie, kawiarnie, sklepy ze zdrową żywnością itp.,

Posiadanie wizytówki w Mapach Google daje możliwość interakcji z klientami i otrzymania ocen oraz recenzji po wykonaniu usługi. Jest to niezwykle przydatne, aby podnieść poziom świadczonych usług. Na każdą recenzję można odpowiedzieć, co daje świadomość użytkownikom, że biznes jest prowadzony przez osoby, dla których liczy się zdanie klientów. O popularności danego miejsca, może świadczyć ilość opinii..

Czy pozycjonowanie lokalne jest dla mnie?

Bardzo ważne pytanie dla każdego, kto prowadzi firmę, bowiem nie każdy biznes powinien poświęcać czas i środki na ten rodzaj pozycjonowania. Firmy, których działania są ogólnokrajowe czy nawet międzynarodowe, powinny skupić się na pozycjonowaniu na długi ogon.

Przykładami biznesów, które nie powinny inwestować w pozycjonowanie lokalne są:

  • sklepy internetowe,
  • spedytorzy międzynarodowi,
  • duże marki, np. Reserved, Coca-Cola.

„Myśl globalnie – działaj lokalnie”

René Dubos

Cytat ten idealnie wpasowujący się w pozycjonowanie lokalne na długi ogon, nie jest rozwiązaniem, które stanowi dobre wyjście na początku działalności i jej promowania w Internecie. Takie frazy,pozwalają na zdobycie początkowego ruchu na stronie i pierwszych klientów, poprawią widoczność strony w sieci i zdobędą rozpoznawalność marki.

Jednak nie można zapominać o tym, że rozwój firmy niesie za sobą również potrzebę większej widoczności w sieci. A co za tym idzie, wyniki uzyskane za pomocą pozycjonowania na długi ogon nie są wystarczające. Dlatego też ważne jest, aby cały czas myśleć o przyszłości naszej widoczności w Internecie. Będzie to dowodem na profesjonalizm i pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji w danej lokalizacji.Jednym z takich czynników jest sukcesywne rozbudowywanie strony, nie tylko o ofertę, ale również o branżowy blog, na którym warto zamieszczać wpisy z poradami dla klientów czy powiązane z działalnością firmy.

Wzbudzenie zaufania u klientów to istotny element promocji – przecież o wiele chętniej wybierzemy serwis rowerowy, który na swojej stronie zawiera porady na temat tego, jak zabezpieczyć rower przed zimą, czy z usług gabinetu kosmetycznego, który podaje szczegółowe informacje na temat zalet danych zabiegów oraz przeciwwskazań do jego wykonywania.