Kompendium wiedzy o SEO, pozycjonowaniu stron i optymalizacji. FAQ

Gdyby ktoś zapytał Cię, czym jest marketing internetowy, pewnie bez problemu wymieniłbyś kilka najpopularniejszych usług z tej dziedziny. Nie jest to niczym dziwnym – działania promocyjne w sieci to już po prostu podstawa i codzienność. Jednak marketing, szczególnie ten online ciągle ewoluuje, więc bycie na bieżąco w pojawiających się trendach, często bywa po prostu trudne. Tym bardziej warto co jakiś czas odświeżyć swoją wiedzę – zarówno wtedy, gdy rozpoczynasz zgłębianie tajników, jak i masz do czynienia z e-marketingiem od dłuższego czasu.

Po to powstał właśnie ten artykuł – w którym przybliżamy, a także przypominamy, poszczególne elementy działań związanych z pozycjonowaniem stron oraz prowadzeniem działań marketingowych w Internecie. To paczka wiedzy i dobrych praktyk na temat SEO – do zastosowania w każdej branży. W jednym miejscu zebraliśmy odpowiedzi naszych ekspertów na najczęściej pojawiające się pytania od klientów. Dlatego, jeśli szukasz wyjaśnienia, np. czym jest długi ogon bądź też ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie nie tylko w Polsce, ale w Anglii czy w Niemczech – trafiłeś we właściwie miejsce!

Jakie są podstawowe zalety pozycjonowania

Pozycjonowanie stron internetowych (z ang Search Engine Optimization – SEO), prowadzenie działań onsite (na stronie) oraz offsite (poza stroną) mających na celu zwiększenie widoczności witryny firmowej w wyszukiwarkach… Określeń na działania specjalistów zajmujących się wynikami organicznymi w Google jest znacznie więcej. Zresztą – podobnie jak korzyści wynikających z wyboru promowania swojego biznesu właśnie z ich pomocą.

Co da się uzyskać dzięki indywidualnie dobranej strategii pozycjonowania stron?

Bezpośredni wpływ na rozwój nawet małej firmy, wzrost liczby klientów, korzystanie z najnowocześniejszej formy nieinwazyjnej reklamy – to właśnie może być zasługą SEO. Pozycjonowanie niesie ze sobą korzyści:

  • wizerunkowe – lepsza rozpoznawalność marki i budowanie do niej zaufania, zdobycie przewagi nad konkurencją z branży,
  • biznesowe – konwersja zakupowa, a co za nią idzie – większe obroty,
  • techniczne – związane z optymalizacjami pod kątem użyteczności, jak np. szybkości ładowania i wydajności, przejrzystości menu czy dostosowania mobilnej wersji strony internetowej.
Dowiedz się więcej

Nazwa domeny, a pozycjonowanie

Adres www odgrywa dużą rolę zarówno pod kątem marketingowym, jak i w przypadku działań z zakresu SEO. Należy pamiętać, że jego dobór może ułatwić lub utrudnić proces pozycjonowania. Dlatego przy zakładaniu nowej strony internetowej każdy powinien poświęcić czas na to, aby dobrze dopasować jej adres – zgodnie z kilkoma wskazówkami.

Co trzeba wziąć pod uwagę przy wyborze domeny?

1. Rejon działania

Jeśli Twoja firma to biznes lokalny, a usługa, którą proponujesz, dociera do osób zamieszkałych na konkretnym obszarze, możesz postawić nie tylko na końcówkę „.pl”. W grę wchodzi również tzw. domena krajowa drugiego poziomu – np. poznan.pl czy też waw.pl. Jednak to nie wszystko. Istnieją również rozszerzenia funkcjonalne, takie jak m.in. shop.pl, .business, .cafe czy .fitness – tematycznie zawężające grono odbiorców.

2. Słowa kluczowe w nazwie, czyli…

…domena generyczna. Dobrze jest zarejestrować ją w taki sposób, aby zawierała najważniejsze wyrażenia dla danego biznesu – grupę produktów, usługę, miasto itd.

3. Daj się zapamiętać!

Wpadająca w ucho domena to pomysł, który warto rozważyć. Jeśli Twoja firma chce być rozpoznawalna i dobrze kojarzona, taka decyzja bez wątpienia okaże się strzałem w dziesiątkę.

Dowiedz się więcej

Dobór słów kluczowych do pozycjonowania – konieczność czy opcjonalne działanie?

Wybór słów kluczowych to podstawa nie tylko przy konfiguracji reklam w Google Ads, ale także w SEO. Tę decyzję należy podjąć na samym początku rozwoju strony internetowej lub rozpoczęcia działań specjalistów. Co daje staranna selekcja słów kluczowych? Przede wszystkim pewność, że na witrynę firmy zostaną skierowani klienci nastawieni na realizację konkretnej usługi lub produktów z asortymentu sklepu.

Dopasowuję słowa kluczowe do pozycjonowania. Na co muszę zwrócić uwagę?

Zawsze dobieraj je w zależności od branży. W niektórych dziedzinach idealnie sprawdzą się słowa kluczowe w formie zapytań – użytkownicy szukają przecież jasnych odpowiedzi. Z kolei w innych warto skoncentrować się na ich preferencjach zakupowych. Należy pomyśleć również o frazach, które jednocześnie pozwolą na zwiększenie pozycji w Google, a „ominą” strony producentów, agregatory treści czy duże portale z wieloletnią historią i renomą.

Dowiedz się więcej

Na ile fraz pozycjonować stronę?

Jedno, dziesięć, pięćdziesiąt wyrażeń? Słowa kluczowe na tzw. długi ogon, a może krótsze zapytania, odpowiadające ogólnopolskim preferencjom? Pytanie brzmiące: „Na jakie frazy pozycjonować stronę internetową?” zadaje sobie każdy, kto rozpoczyna lub bierze udział w procesie optymalizowania firmowej witryny. Skuteczna promocja biznesu w Internecie nie może być dziełem przypadku. Zaplanowanie działań – zarówno pod kątem wyboru liczby słów kluczowych, jak i ich ostatecznej formy – to po prostu priorytet.

Na jakie frazy pozycjonować stronę, aby SEO było efektywne?

Na to pytanie nie ma uniwersalnej odpowiedzi. Słowa kluczowe, które są najczęściej wyszukiwane – czyli te najbardziej atrakcyjne w danej branży – są również najtrudniejszymi do zdobycia pozycji. Jak temu zaradzić? Należy skupić się na frazach na tzw. długi ogon (ang. long tail). Dobre rozwiązanie w niszowych branżach to mała liczba słów, jednak rozbudowanych – od 3-5 wzwyż. Jeśli masz większy budżet, możesz pokusić się o „walkę” z dużymi portalami. Jedno jest pewne – zawsze warto dopasowywać strategię do posiadanych funduszy.

Dowiedz się więcej

Sposób na poprawę pozycji w Google

„Moja strona jest niewidoczna!”, „Witryna firmowa pojawia się dopiero na 5 stronie wyszukiwania!”, „Jeszcze tydzień temu znajdowałem się w TOP10!” – takie sytuacje w branży SEO są poniekąd normą. Google ze swoim algorytmem jedynie wskazuje dobre praktyki, np. w jaki sposób zapewnić użytkownikom to, aby witryna była funkcjonalna, przyjazna i wygodna. Czy to wystarczy? Zdobycie wiedzy, jak poprawić pozycje strony w Google, to dobry wstęp do profesjonalnych działań.

Jak być wyżej w Google niż moja konkurencja?

Przede wszystkim należy spełnić podstawowe kryteria, bez których nie ma możliwości do zaplanowania, a następnie wdrożenia strategii pozycjonowania. Należą do nich m.in.:

  • unikalna i użyteczna treść (teksty, grafiki),
  • optymalizacja tagów podstron – czyli tytułów i opisów meta (widocznych w wyszukiwarce Google),
  • dodanie danych strukturalnych,
  • responsywny szablon – przyjazny urządzeniom mobilnym,
  • szybkość ładowania strony,
  • instalacja certyfikatu SSL,
  • pozyskiwanie odnośników do witryny,
  • działania w mediach społecznościowych.
Dowiedz się więcej

Na czym polega optymalizacja stron internetowych?

Wokół pozycjonowania powstało wiele mitów. Jednak nikt nie posiada wątpliwości co do jednego. Dobrze zaplanowana optymalizacja stron internetowych jest już koniecznością, a nie planem na przyszłość. To jednak trudny proces. Warto zauważyć, że nie ma sprawdzonego, zawsze skutecznego szablonu na to, jak zoptymalizować stronę internetową. Należy działać według szeregu wytycznych w zakresie technicznym, przygotowania treści czy user experience. Nie bez znaczenia jest ciągła opieka i reagowanie na nawet najmniejsze zmiany. Wszystko to jest ze sobą nierozerwalnie powiązane.

Co to jest optymalizacja stron?

Na to pytanie nie da się odpowiedzieć jednym zdaniem. Specjaliści ds. pozycjonowania poruszają się przede wszystkim w obrębie trzech filarów:

  • analityki,
  • opracowania strategii zmian,
  • wdrażania modyfikacji zgodnie z sugestiami Google.

Ich praca odbywa się za pomocą wielu różnych, w tym autorskich narzędzi. Ponadto korzysta się m.in. z Google Search Console, SEMStorm, Senuto, Ahrefs, MajesticSEO, ScreamingFrog czy SimilarWeb. Implementacja pierwszych optymalizacji może potrwać nawet do 4 tygodni. Z niczym nie należy się spieszyć, aby nie otrzymać kar od samej wyszukiwarki. Duże znaczenie mają również wysokiej jakości teksty – bez duplikatów, z użyciem fraz kluczowych. Muszą odpowiadać na zapytania i potrzeby użytkowników.

Dowiedz się więcej

Co to jest link building?

W branży SEO codziennością są zwroty akcji w przyjętych strategiach, a także spadki i wzrosty w pozycjach fraz kluczowych. Ponadto obserwujemy zmiany pod kątem optymalnej liczby linków – prowadzących do i ze strony. To dlatego często podkreśla się, że obok optymalizacji, link building stanowi najważniejszą część działań pozycjonerów.

Zaplanowanie bezpiecznej strategii pozyskiwania odnośników to podstawa

Pingwin – zwierzę, które stało się zmorą niektórych pozycjonerów. Dlaczego? To nazwa algorytmu Google (obecnie w wersji 4.0), który skutecznie ograniczył pojawianie się spamerskich katalogów i zapleczy w Internecie. Były one wykorzystywane typowo do działań Black Hat SEO. Czym z kolei są słabej jakości linki? To takie, które pochodzą z niewiarygodnych źródeł, czyli z miejsc o wątpliwej reputacji – zarówno dla Google, jak i użytkowników. Po prostu nie można z nich korzystać. Praca nad tym, jak zdobywać linki będące wartościowymi odnośnikami jest nierozerwalnie powiązana z wysokiej jakości treścią. Tylko taka przyciąga użytkowników, zachęca do dzielenia się nią i korzystania z niej w innych artykułach, podsumowaniach czy wpisach blogowych.

Dowiedz się więcej

Pozycjonowanie lokalne – sprawdź, czy będzie dla Ciebie

Prowadzisz firmę usługową, która działa tylko w konkretnym mieście? Jako specjalista obsługujesz wyłącznie dany obszar – gminę, powiat czy województwo? Marketing internetowy niesie za sobą mnogość rozwiązań. Jednym z najczęściej sprawdzających się pomysłów na zwiększenie widoczności w sieci jest pozycjonowanie lokalne. Strategia SEO dopasowana do określonej lokalizacji świetnie sprawdza się np. dla restauracji, mechaników, fryzjerów czy hydraulików – czyli wszelkich fachowców z jasno określonym obszarem pracy.

Czym różni się SEO lokalne od działań skierowanych na całą Polskę?

Z wyjaśnieniem przychodzą sami… użytkownicy, czyli Twoi potencjalni klienci. To właśnie oni, wpisując w wyszukiwarkę konkretną usługę lub zawód, zawężają wyniki do miasta czy regionu (np. „kwiaciarnia Poznań” czy też „dobry fryzjer Gdynia”). Wniosek? Nie interesuje ich przecież biznes prowadzony w Warszawie czy Gdańsku. Samo Google pomaga w pozycjonowaniu lokalnym, udoskonalając funkcję geolokalizacji. Dlatego wyświetla inne wyniki w zależności od miejsca przebywania lub pobiera miejsce urządzenia za pomocą GPS i sieci komórkowej.

Dowiedz się więcej

Wizytówka Google Moja Firma – prosty sposób na widoczność w sieci

Mapy to jeden z największych i najbardziej rozwijających się projektów Google. Nie powinno to nikogo dziwić – prawie każdy korzysta z nawigacji – np. podczas podróży. Nieodłączną częścią tej platformy są również wizytówki czyli profile z rozszerzonymi danymi kontaktowymi, które wyświetlają się w wyszukiwarce (po prawej stronie), gdy wpiszemy nazwę konkretnej firmy. Dzięki nim użytkownicy łatwo mogą m.in. sprawdzić dojazd do siedziby, godziny otwarcia firmy czy natężenie ruchu w konkretnych godzinach (pomocne w przypadku restauracji i planowania rezerwacji).

Zatem jak dodać firmę do Google Moja Firma? Cały proces trwa ok. 14 dni i odbywa się w trzech krokach obejmujących:

  • utworzenie konta Google,
  • rejestrację w Google Moja Firma,
  • weryfikację za pomocą kodu z kartki pocztowej (tradycyjny list jest wysyłany na adres podany na wizytówce, czyli tam, gdzie zlokalizowana jest firma).

Jak z kolei prawidłowo pozycjonować stronę w Mapach Google?

Przede wszystkim należy dokładnie wypełnić wszelkie wymagane informacje. Chodzi przede wszystkim o:

  • nazwę firmy (z głównym słowem kluczowym opisującym działalność, np. Hydraulik Jan Kowalski – JanKol czy Centrum Stomatologii Nowak Sp. z o.o.), adres strony www, e-mail, godziny otwarcia siedziby,
  • umieszczenie logo, zdjęć z wnętrza przedsiębiorstwa.

Po zoptymalizowaniu Wizytówki może zwiększyć się widoczność firmy w samych Mapach. Pod kątem technicznym zadbajmy o mikrodane (algorytmy Schema.org) oraz dodawanie linków do strony do katalogów biznesowych (np. Zumi.pl, PKT.pl). Należy pamiętać o opiniach użytkowników. Więcej pozytywnych ocen oznacza wzrost prawdopodobieństwa, że Google zasugeruje internautom właśnie Twoją markę na konkretne zapytanie. Na stronie internetowej, np. w zakładce kontakt, warto dodać Mapę Google z zawężonym obszarem – z widoczną wizytówką w formie czerwonej pinezki.

Dowiedz się więcej

Uatrakcyjnij Wizytówkę dzięki wpisom w Google Moja Firma

Dzięki Google Moja Firma nie tylko wspieramy siłę swojej marki. Możemy także zadbać o dostępność praktycznych informacji dla potencjalnych klientów. Po wpisaniu nazwy danej firmy w wyszukiwarkę pojawiają się m.in. wskazówki dojazdu, godziny otwarcia, dane kontaktowe i zdjęcia siedziby. Zachęcają one do zrobienia zakupów czy też skorzystania z potrzebnych usług.

Jak dodać wpis?

Dodawanie wpisów, które wyświetlają się pod najważniejszymi danymi, jest banalnie proste. Istnieją na to dwa sposoby. Skorzystanie z panelu zarządzania wizytówką (zakładka Wpisy) bądź z przycisku „Utwórz post”. Krótka aktualność to nie tylko ciekawy element uzupełniający. Jest również kolejnym źródłem, w którym można zapoznać się z ofertą. „Zajawki” do 300 znaków lub wydarzenie z pewnością przyciągną uwagę użytkowników. Okresowa promocja czy też wyprzedaż pokazana w taki sposób okaże się szansą na większą konwersję.

Dowiedz się więcej

Pozycjonowanie stron za granicą

Czy pozycjonowanie zagraniczne różni się od tego w Polsce? Tak. Nie mamy tu na myśli zupełnie innych standardów działań. To wyzwanie wymagające poznania specyfiki lokalnego rynku. Obejmuje podejście do doboru fraz, preferencji zakupowych klientów, innych grup docelowych, a także mobilnych przyzwyczajeń. Nie bez znaczenia jest również sposób korzystania z Internetu. Jak przygotować się do prowadzenia działań SEO w Anglii czy w Niemczech? Na wstępie warto poznać kilka podstawowych wskazówek.

Co trzeba wiedzieć w przypadku pozycjonowania stron w Anglii i Niemczech?

U naszych zachodnich sąsiadów istnieją prawne obostrzenia. Każda strona musi mieć tzw. Impressum – rozszerzoną wizytówkę. Z kolei w Anglii należy zadbać o obecność tzw. wpisów NAP (Name Adress Phone). Świetnie sprawdzą się słowa kluczowe na długi ogon, tzw. long taile. Użytkownicy posługujący się językiem angielskim często wpisują zapytania rozszerzone, np. „asbestos removal contractor watford” zamiast „asbestos removal”, a także polecenia – co widać w Google Assistant („Hey Google, show me nearby wine bars”).

Dowiedz się więcej

Aktualizacje algorytmów Google na przestrzeni lat

Dziesiątki, setki, tysiące, miliony… Dokładnej liczby algorytmów w Google nie zna nikt – oprócz wtajemniczonych pracowników. Ale nie ma wątpliwości co do tego, że wyszukiwarka stała się potęgą dzięki temu, że po prostu ułatwia życie. Szybkość, trafność, jakość – na tym chce bazować Google. Nie byłoby to możliwe bez opierania się na coraz to nowszych, skuteczniejszych algorytmach.

Od PageRank do Pingwina – zmiany w algorytmach Google

Takim elementom wpływającym na SEO jak: PageRank, uzupełnianie meta tagu „keywords” czy pozyskiwanie jak największej liczby odnośników, położył kres „zwierzyniec” od Google. Pierwszym milusińskim okazała się Panda – algorytm udoskonalany w latach 2011-2015. Wskazywał konieczność rozwoju witryny w miejsce z unikalną, wartościową i użyteczną treścią. Kolejnym podopiecznym Google stał się Pingwin. Uzupełnia wytyczne Pandy od 2012 roku o strategię prawidłowego linkowania do strony z zaufanych źródeł. Nie można zapomnieć również m.in. o Kolibrze – dbającym o semantykę zapytań (analiza słów, zależności, związki). Z kolei Gołąb odpowiedzialny jest za wyniki pod kątem lokalizacji oraz map. Zmian algorytmów było dużo więcej – oznaczonych m.in. jako Page Layout, Pirat, Payday Loan czy Mobile Update.

Dowiedz się więcej

Co to jest Google Analytics?

Prawidłowa segmentacja danych wraz z bieżącą analizą zachowania użytkowników to podstawa w wielu dziedzinach – sprzedaży, marketingu, zarządzaniu czy w pozycjonowaniu. Jednym z najpopularniejszych, a zarazem dobrze rozwiniętych narzędzi do tego typu prac, jest Google Analytics. Dzięki jego łatwej dostępności, a także możliwości zbierania statystyk z różnych miejsc, stał się wręcz niezbędną aplikacją dla wielu specjalistów.

Jak działa Google Analytics?

Google Analytics zbiera, a następnie segreguje szereg informacji związanych z konkretną stroną www. Dzięki niemu możemy sprawdzić, które produkty są atrakcyjne dla internautów, po jakim czasie opuścili witrynę, czy w jaki sposób na nią trafili. Oczywiście to tylko niewielka część możliwości platformy. Aby poznać jej wszystkie opcje, warto zaufać profesjonalistom, wiedzącym jak prawidłowo skonfigurować Google Analytics. To pierwszy krok, który trzeba wykonać na drodze realizacji swoich celów biznesowych z wykorzystaniem marketingu internetowego.

Dowiedz się więcej

Jaki adres wybrać do pozycjonowania?

Strona internetowa to wizytówka – miejsce, gdzie wirtualnie spotykamy się z potencjalnymi klientami. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Jeśli można je połączyć z zyskiem, to warto zadbać, aby witryna była funkcjonalna i przejrzysta. Niezbędna jest także strategia doboru poszczególnych fraz na konkretne podstrony w serwisie – a nawet stworzenie tzw. landing page’a.

Jak wybrać podstronę do pozycjonowania i kampanii PPC?

Zarówno pozycjonowanie, jak i kampanie w Google Ads, należy przygotowywać tak, aby zrealizować wcześniej założone cele. Jednym z nich jest przeważnie konwersja. Dlatego w przypadku sprzedaży przedmiotu warto kierować użytkowników na konkretną kategorię w asortymencie lub bezpośrednio do produktu. Gdy działasz np. w budownictwie, możesz stworzyć zakładki ściśle odpowiadające poszczególnym elementom oferty. Nie jest to jednak żelazna zasada. Zawsze trzeba przeanalizować preferencje użytkowników, a także zbadać statystyki ich obecności w witrynie. Może wówczas się okazać, że strona główna jest dla nich najważniejsza. Wówczas to tam powinno się zebrać najważniejszy content. Postaw na teksty wyczerpujące tematykę, zdjęcia z realizacji, referencje oraz wszelkie dane kontaktowe.

Dowiedz się więcej

Instalacja SSL na stronie

Google przestało być utożsamiane tylko z wyszukiwarką. Z kolei ona sama nie jest już wyłącznie przydatnym narzędziem do znajdowania odpowiedzi. Usługi spod szyldu marki z Mountain View kierują się ku ciągłej synchronizacji. Machine learning, automatyzmy, podpowiedzi – Google dąży nie tyle, co do rewolucji, ale do ewolucji korzystania z Internetu. Kolejnym krokiem jest konieczność instalacji certyfikatu SSL. Zapewnia on użytkownikom niezbędne bezpieczeństwo na stronie.

Czy warto włączyć certyfikat SSL – HTTPS?

Odpowiedź jest jednoznaczna: Tak. Każdy użytkownik najpopularniejszych przeglądarek (w tym Chrome i Firefox), niejednokrotnie spotkał się z komunikatem: „Odwiedzana witryna jest niebezpieczna”. To właśnie powoduje brak certyfikatu HTTPS. Skutek? Potencjalni klienci mogą być po prostu przestraszeni. Skutecznie zniechęci ich to do skorzystania z usług lub zakupów. Co więcej, SSL jako jedno z kryterium oceny, wspiera proces pozycjonowania.

Dowiedz się więcej

Jak przyspieszyć indeksację strony?

Bez zaindeksowania strony nie pojawi się ona w wynikach Google. Oczywiście należy mieć na uwadze to, że nie jest to proces natychmiastowy. Nowe witryny lub wszelkie zmiany wykonane w danym serwisie są widoczne w wyszukiwarce nawet do kilku dni. Jeśli mijają kolejne doby i wydaje Ci się, że sytuacja utknęła w martwym punkcie, Google przygotowało kilka potencjalnych rozwiązań Twojego problemu.

Indeksacja stron w Googleproste porady

1. Kluczem jest Google Search Console, gdzie zebrano niezbędne narzędzia dla każdego właściciela strony czy też pozycjonera. Jak można tam wymusić indeksację? Poprzez metodę Pobierz jako Google. W zakładce Indeksowanie – w imieniu Googlebota – prześlesz URL.

2. Wygenerowanie mapy strony – czyli tzw. sitemap.

3. Dbanie o wysokiej jakości linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne sprawia, że Google na podstawie wcześniejszych doświadczeń szybciej szuka na stronie ciekawych treści – wówczas napotyka właśnie nowe elementy.

Dowiedz się więcej

Jak zaprojektować stronę zgodnie z SEO?

Zaprojektowanie strony internetowej to nie lada wyzwanie. Pomimo ułatwień w postaci gotowych szablonów, wielu poradników, a także prostych w obsłudze generatorów, nowe witryny nadal bardzo ciężko zoptymalizować. A co za tym idzie – prowadzić skoordynowane działania z zakresu SEO. Staranne zadbanie o elementy, pozwalające na ułatwienie pozycjonowania, to wymagająca i czasochłonna procedura. Jednakże – jak się później okazuje – niezwykle opłacalna.

O czym należy pamiętać, wdrażając nową stronę?

1. Czytelna nawigacja. Zarówno menu na stronie głównej, jak i pozostałych podstron – przyjemna dla oka, dobrze zaprojektowana pod kątem UX oraz robotów Google.

2. Ciekawe nagłówki – dobrane również pod kątem fraz kluczowych.

3. Wartościowy content – bez duplikowania treści, odpowiadający na zapytania klientów. W przypadku opisów produktów – wyczerpująco ukazujący ich właściwości, z wysokiej jakości zdjęciami.

4. Układ strony – ważny szczególnie w sklepach internetowych. Produkty muszą być widoczne bez przewijania strony (zasada Above the Fold).

Dowiedz się więcej

Jak zacząć pozycjonować stronę?

Rozpoczynając przygodę z pozycjonowaniem na własną rękę – bo tak warto nazwać pierwsze kroki z SEO – należy opierać się na sprawdzonych poradnikach. Tylko takie są zgodne z faktami i branżowymi praktykami. Jeśli nie dostosujesz się do nich, czeka Cię duży zawód po „zachłyśnięciu się” marzeniami o wysokich pozycjach w wyszukiwarce.

Usystematyzuj swoją wiedzę

Czym należy zająć się na początku? Weryfikacją witryny w Google Search Console, a także jej podpięciem w Google Analytics. Warto również dodać tytuł i opis strony. Unikalny, powiązany z działalnością, zachęcający potencjalnych kupujących, zgodny z zasadami SEO Copywritingu. Niezbędne są tzw. call to action oraz frazy kluczowe – umieszczone w pełni naturalnie! To dobry wstęp do tworzenia contentu na pozostałe podstrony – wykorzystywanego w link buildingu. Nie można zapomnieć również o prawidłowej nawigacji strony czy rozszerzonych fragmentach wyświetlanych w wynikach wyszukiwarki (Rich Snippets).

Dowiedz się więcej

Czym są frazy long tail?

Pozycjonowanie szerokie, long tail, długi ogon – branżowych nazw na prowadzenie działań SEO związanych z precyzyjnymi zapytaniami użytkowników jest kilka. Jednakże koncentrują się na tym samym – pomagają w odnalezieniu się w coraz bardziej konkurencyjnych wyrażeniach kluczowych. Te z kolei powiązane są ze zwiększającymi się oczekiwaniami samych użytkowników.

Czy powinienem korzystać z fraz long tail w pozycjonowaniu mojej strony?

Jak najbardziej! Wybierając frazy kluczowe o niskiej konkurencyjności, a co za tym idzie – będące niszowymi zapytaniami, masz większą pewność, że trafisz na świadomego użytkownika. Taka osoba jest gotowa na zakup konkretnego produktu. Idea pozycjonowania szerokiego dobrze sprawdza się w sklepach internetowych. Sprzedając np. akcesoria komputerowe i posiadając słowo kluczowe „czarna torba ze skóry naturalnej Apple MacBook Air i5”, z powodzeniem przekierujesz użytkownika na poszukiwany przez niego produkt.

Dowiedz się więcej

Profil na Facebooku – czy pomaga w pozycjonowaniu?

Obecność marki w mediach społecznościowych to już najczęściej konieczność. Warto jednak skorygować opinię, że sam fakt założenia fanpage’a bezpośrednio odgrywa dużą rolę w procesie pozycjonowania. To oczywiście mit. Jednak nie da się ukryć, że regularne interakcje czy publikacja ciekawych treści sprawiają, że użytkownicy zaczynają identyfikować się z daną firmą, która budzi ich zaufanie. To zazwyczaj przekłada się na zyski, odwiedziny na stronie internetowej, a także większe możliwości marketingowe.

Social media a SEO. Związek idealny?

To dowód na to, że pozycjonowanie jest nie tylko czysto technicznym procesem, który polega na optymalizacjach i działaniach prowadzonych zza monitora. Bez „ludzkiego pierwiastka” oraz otworzenia się na inne rodzaje komunikacji SEO nie osiągnie efektu, na jaki się nastawiamy. Media społecznościowe to nie przyszłość, a teraźniejszość – dlatego także tam warto docierać do swoich grup docelowych.

Dowiedz się więcej

Czy trzeba długo pozycjonować stronę?

Natychmiastowe pojawienie się ogólnych słów kluczowych na pierwszych pozycjach, szybko zwiększony budżet reklamowy o kilka zer, setki nowych klientów – brzmi dobrze, prawda? Jeśli z takimi sukcesami utożsamiasz pozycjonowanie, musimy wyprowadzić Cię z błędu. SEO to proces ciągły, niezwykle złożony i przede wszystkim – nie tak szybki, jak mogłoby się wydawać. Efekty pozycjonowania są tożsame z dobraniem dedykowanej strategii dopasowanej do środków finansowych czy stanu witryny. To długofalowa perspektywa.

Pozycjonowanie – proces krok po kroku

1. Dobór słów kluczowych – dopasowanych do Twojej oferty, celu biznesowego, konkurencji.

2. Analiza strony www.

3. Optymalizacja witryny – w tym wychwycenie błędów w obrębie serwisu.

4. Pozyskiwanie linków – wartościowych odnośników do strony.

5. Dalsza rozbudowa strony, dbanie o jej prawidłowe działanie.

Pamiętaj, że pozycjonowanie to proces ciągły – wymagający reakcji, bieżącej opieki, zaangażowania. Raz rozpoczęte działania trzeba pielęgnować, dopóki… nie zdecydujemy się na zaprzestanie sprzedaży czy zamknięcie biznesu.

Dowiedz się więcej

Lokalizacja w Google, czyli jak szybko sprawdzić wyświetlanie się fraz

Lokalizacja w Google wpływa na wiele czynników. Powiązana z usługą nawigacji ułatwia poruszanie się różnymi środkami transportu, ale to nie wszystko. Dużą rolę odgrywa również w wyszukiwaniu. Dla każdego użytkownika jest ona nierozerwalnie powiązana z wyświetlanymi wynikami na konkretne zapytania. Będąc w konkretnym miejscu w Polsce, np. we Wrocławiu, po wpisaniu: „bar” – otrzymamy wyłącznie wyniki lokalne, a nie puby znajdujące się w Poznaniu czy Szczecinie.

Jak zmienić lokalizację?

Pytanie to może wydawać się na początku dziwne. Jednak przez pryzmat pozycjonowania i pracy specjalistów z tej dziedziny jest w pełni zasadne. Dzięki zmianie lokalizacji w przeglądarce możemy szybko sprawdzić w samym Google, jak kształtują się wyniki na konkretne frazy w dowolnym miejscu – zarówno w kraju, jak i na świecie (w przypadku chęci pozycjonowania zagranicznego). Kilkadziesiąt sekund spędzone we wbudowanym w Chrome Narzędziach dla Webmasterów pozwala na weryfikację pozycji słów kluczowych w różnych miastach czy regionach:

  1.  Kliknij skrót klawiaturowy Ctrl+Shift+I, aby uruchomić Narzędzia dla Webmasterów lub wciśnij prawy przycisk myszy i następnie opcję Zbadaj.
  2. Z rozwijalnego menu na dole – obok Console i What’s New (przycisk złożony z trzech kropek) – wybierz zakładkę Sensors.
  3. W polu Geolocation znajdź Custom location. W odpowiednie pola wpisz szerokość oraz długość geograficzną. Współrzędne miasta możesz znaleźć w Google Maps.
Dowiedz się więcej

Dlaczego niektórzy mają dodatkowy opis w wynikach wyszukiwania i jak go dodać samemu?

Fragmenty rozszerzone, czyli tzw. Rich Snippets, to bardzo popularny element wykorzystywany przy optymalizacji ważnych treści dostępnych na stronie internetowej. W telegraficznym skrócie – to krótkie informacje wyświetlane w wynikach dostępnych w wyszukiwarce, np. obok miniatury zdjęcia, tuż pod nagłówkiem. Są one pożyteczne zarówno dla użytkownika, jak i robotów Google.

Wdrożenie Rich Snippets nie jest skomplikowane

Można je wykonać, zgłębiając wskazówki dla Webmasterów od Google. Pomocny staje się serwis Schema.org – pozwalający na edycję etykiet danych podstron. Dzięki temu obok poradnika wyświetli się część jego treści. Z kolei np. przy blogowym przepisie na ciekawe danie z produktów z Twojego sklepu, pojawi się skrócona instrukcja jego przygotowania. Często widoczne są również oceny w formie gwiazdek, a także liczba opinii wystawionych przez użytkowników.

Dowiedz się więcej

Wyniki się pogorszyły, jak je poprawić?

Przyzwyczajamy się do wielu rzeczy czy konkretnego stanu. Dlatego korzystanie z wyszukiwarki jest dla nas, czyli użytkowników Internetu, czymś normalnym. Na porządku dziennym posługujemy się tą usługą Google nawet kilkadziesiąt razy. Podobnie bywa z wypracowanymi pozycjami dzięki SEO. Wiele firm myśli, że gdy już raz udało się osiągnąć sukces i zdobyć wymarzony TOP10 lub nawet czołowe pozycje, można spocząć na laurach. Rzeczywistość jest zupełnie inna.

Spadki pozycji są… normalne

Nie bez powodu mówi się, że – paradoksalnie – zmiana to jedyne, co jest pewne. Podobnie bywa z procesami SEO. Google w każdej chwili może zmienić swoje zasady. Dlaczego? Po prostu ma do tego prawo. Dlatego wszelkie udoskonalenia algorytmów, a także ich najmniejsze zmiany wpływają na wyniki pozycjonowania. Nie jest to niczym dziwnym. Często widząc nawet duże wahania, wystarczy dokładna analiza, a następnie dostosowanie się do nowych, branżowych reguł. Jednak może być i tak, że cała strategia pozycjonowania zmieni się o 180 stopni. Dlatego warto zabezpieczyć się oraz „wyposażyć” stronę we frazy na długi ogon, regularne wpisy na blogu, czy też prowadzić dodatkowe działania marketingowe.

Dowiedz się więcej

Czemu wyskakuje mi informacja, że Google bot nie może uzyskać dostępu do plików .css i .js?

Takie powiadomienie pojawiające się w Google Search Console dla osób, które nie mają zaawansowanej wiedzy w zakresie pozycjonowania, może okazać się kompletnie niezrozumiałe. Dość enigmatyczny komunikat wydaje się niemalże… groźny. W praktyce nie jest niczym strasznym. Naprawienie tego problemu trwa dosłownie kilka chwil. Warto na początku wiedzieć, czym jest robots.txt. To plik na serwerze, który powiadamia roboty Google, żeby indeksowały stronę w wynikach wyszukiwania. Właśnie w nim może być zablokowany dostęp do plików .css i .js. Co wówczas zrobić?

Niezbędne jest odblokowanie zasobów

Do rozwiązania problemu można podejść na kilka różnych sposobów. Najlepszym z nich jest zmiana reguł we wspomnianym robot.txt. Z pomocą przychodzi dopisanie dyrektywy, np.: Allow: /wp-includes/js/*.js, a następnie przetestowanie jej działania w narzędziu dostępnym w Google Search Console. Po dokonaniu zmian należy wymusić ich sprawdzenie. Przydatny do tego jest przycisk Poproś Google o aktualizację. Voilà!

Dowiedz się więcej
Kompendium wiedzy o SEO, pozycjonowaniu stron i optymalizacji. FAQ
5 (100%) z 5 głosów