Celem pozycjonowania strony internetowej jest najczęściej pozyskanie jak największej ilości użytkowników, którzy z wyszukiwarki przejdą na naszą witrynę, zapoznają się z ofertą i skorzystają z niej. Najczęściej promując witrynę, skupiamy się na optymalizacji kodu i treści, by jak najwyżej znaleźć się na dane słowa kluczowe w tradycyjnej wyszukiwarce. Skupienie się jedynie na tym rozwiązaniu często jest błędem, ponieważ wielu użytkowników szuka także informacji w wyszukiwarce grafiki. Warto zatem zadbać o dobrą optymalizację obrazków i zdjęć znajdujących się na stronie, by pozyskać jak największy ruch z wyszukiwarki images.google.pl.

Optymalizacja i pozycjonowanie zdjęć nie wymaga specjalistycznej wiedzy, ani umiejętności programisty czy grafika, jednak ze względu na ograniczenia niektórych platform, na których powstają strony internetowe, pełne dostosowanie grafiki do wymagań wyszukiwarki może nie być możliwe.

Jakie czynniki wpływają na pozycje obrazków w Google Images?

Google oficjalnie nie podaje czynników, które wpływają na pozycje obrazków w wynikach wyszukiwania ani tego, jakie mają rangi. Na podstawie różnych testów przy optymalizacji grafik możemy jednak z dużym prawdopodobieństwem przypuszczać, że na pozycjonowanie zdjęć mają wpływ następujące elementy:

Parametr ALT – jest to alternatywny tekst wyświetlający się zamiast obrazka w przypadku problemu z jego wczytaniem przez przeglądarkę. Niektóre przeglądarki, np. te wykorzystywane przez osoby niewidome lub niedowidzące, zamiast obrazków odczytują właśnie parametr ALT. Opis ten powinien być unikalny i w kilku słowach informować o tym, co znajduje się na obrazku.

 

Przykłady prawidłowego parametru ALT:

alt=”Smartfon Nokia 8 Dual SIM w niebieskim kolorze z dwoma 13 Mpix aparatami z soczewkami ZEISS”

alt=”Hollister Co. – RUFFLE – Sukienka letnia – biała”

alt=”Honorata II – piętrowy dom dla 4 – 6 osobowej rodziny z garażem na 2 auta”

 

Przykłady nieprawidłowego parametru ALT:

alt=”img_18492″

alt=”Zdjęcie12″

alt=”DSC-2789″

alt=””

 

Linki do obrazka – tak samo jak w przypadku pozycjonowanej podstrony, również w przypadku obrazka należy zadbać o to, by użytkownik i roboty Google mogły się łatwo do niego dostać. Jeśli grafika będzie umieszczona wyłącznie na jednej podstronie i tylko z niej będzie możliwe jej otwarcie, dla robotów Google będzie to informacja, że zdjęcie nie jest ważne. Jednak jeżeli link do grafiki będzie pojawiał się na wielu podstronach serwisu, jest to sygnał dla algorytmów Google, że obrazek ma dużą wartość i ważność.

Atrybut Title grafiki – tytuł zdjęcia pokazuje się w chmurce po najechaniu na nie kursorem. Parametr ten powinien stanowić rozszerzenie treści umieszczonej w alternatywnym opisie (ALT). Nie należy tu powielać tekstu umieszczonego jako alternatywny opis. Tak samo jak w przypadku parametru ALT, warto zadbać, by tytuły były unikalne i zgodne z treścią obrazka. Długość tego elementu powinna się ograniczać do kilkunastu słów.

Treść otaczająca grafikę –  tekst znajdujący się dookoła obrazka powinien być tematycznie powiązany z jego treścią i słowami kluczowymi, na jakie chcemy by zdjęcie rankingowało w wyszukiwarce. Pozycjonując grafikę, nie możemy się ograniczyć tylko do samego podpisu pod zdjęciem. Optymalizacja opisu powinna obejmować całą treść, w tym również takie elementy jak nagłówki hx (h1, h2, h3, …, h6), pogrubienia itp. Sam podpis pod zdjęciem jest tutaj ważną częścią optymalizacji treści, dlatego warto, by krótko i dokładnie opisywał, co przedstawia zdjęcie.

Umieszczenie fotografii na stronie – po wykonaniu optymalizacji treści otaczającej grafikę należy zadbać, by zdjęcie znajdowało się blisko wystąpień słów kluczowych w treści i nagłówku.

Nazwa pliku ze zdjęciem – warto poświęcić krótką chwilę i przed wgraniem grafiki na stronę zadbać o optymalizację jego nazwy. Powinna ona być związana z tym, co przedstawia grafika i słowami kluczowymi, na które ma rankingować. Nie należy jednak przesadzać ze zbyt długim nazewnictwem i wciskaniem na siłę wielu słów kluczowych. W nazwie zaleca się unikania stosowania polskich znaków i tzw. białych znaków (np. odstępu między słowami – spacji, tabulacji itp.). Nie należy używać polskich znaków, , natomiast białe znaki można zamienić na znak myślnika “-”.

 

Przykłady prawidłowej nazwy:

smartfon-nokia-dual-sim.jpg

biala-sukienka-letnia-hollister-co-ruffle.png

dom-pietrowy-z-bala-honorata-ii.jpeg

 

Przykłady nieprawidłowej nazwy:

IMG_2374.png

300_300_productGfx_386fbc3636f6ff239500c4fdb720aed0.jpg

laptop, ultrabook, notebook, komputer przenośny, ACER, Asus, HP, Lenovo, Sony, Toshiba, najtańsze laptopy, najlepsze ultrabooki, niezawodne komputery przenośne, niska cena, wyprzedaż, tablety, smartfony, dla graczy, do biura.jpg

 

Tytuł strony – optymalizując i pozycjonując zdjęcia, musimy również zwrócić uwagę na odpowiednie ustawienie tytułu strony (czyli znacznika <title>), na której znajduje się grafika. Powinien on zawierać słowa kluczowe, na które chcemy, by obrazek osiągał wysokie pozycje w wyszukiwarkach internetowych oraz  być zgodny ze wskazówkami Google dotyczącymi tego elementu (https://support.google.com/webmasters/answer/35769?hl=pl).

Lokalizacja obrazka na serwerze – struktura katalogów na serwerze, w których znajdują się pozycjonowane grafiki również może pomóc w poprawieniu ich pozycji w wyszukiwarce Google Images. Optymalnym rozwiązaniem będzie struktura sugerująca tematyczność grafik w nim umieszczonych. Warto zatem zadbać, by katalog, w którym umieszczamy obrazki miał w nazwie słowa kluczowe. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że nazwa folderu nie powinna być zbyt długa – przeważnie wystarczy jedno, dwa słowa. Tak samo jak w przypadku nazw plików, gdzie zalecane jest unikalnie polskich liter i białych znaków.

 

Przykłady prawidłowej lokalizacji zdjęcia:

domena.pl/smartfony/nokia/smartfon-nokia-dual-sim.jpg

domena.pl/letnie-sukienki/zdjecia/biala-sukienka-letnia-hollister-co-ruffle.png

domena.pl/obrazki/projekty-domow/dom-pietrowy-z-bala-honorata-ii.jpeg

 

Przykłady nieprawidłowej lokalizacji zdjęcia:

domena.pl/smartfon-nokia-dual-sim.jpg

domena.pl/img/smartfon-nokia-dual-sim.jpg

domena.pl/zdjęcia/smartfon-nokia-dual-sim.jpg

domena.pl/upload/images/user/2017/09/09/smartfony tablety komórki laptopy ultrabooki komputery przenośne komputery stacjonarne najlepsze smartfony najtańsze laptopy wydajne ultrabooki Acer, Asus, Toshiba, Lenovo, Sony, Apple, Nokia, Microsoft, tanie, niska cena, wyprzedaż, sprzęt dla graczy i do biura/smartfon-nokia-dual-sim.jpg

 

Świeżość grafiki – niektóre testy pozycjonowania zdjęć wykazały związek między świeżością obrazka, a jego pozycjami w wynikach wyszukiwania w images.google.pl. Jeśli zatem mamy do wyboru umieszczenie na stronie starego zdjęcia, które zostało wykorzystane wcześniej na innej podstronie lub wgranie na serwer nowej fotografii, to lepiej wybrać drugą opcję. Oprócz algorytmów wyszukiwarek rozwiązanie to powinni docenić również użytkownicy, których z pewnością bardziej zainteresują nowe obrazki niż prezentowane po raz kolejny, stare grafiki.

Rozmiar i waga zdjęcia – tak jak tradycyjna wyszukiwarka stara się przedstawić nam w wynikach wyszukiwania strony o najbardziej wartościowej treści, tak Google Images próbuje wyświetlić obrazki o najwyższej jakości. Należy zatem zadbać, by pozycjonowane zdjęcia były jak najwyższej jakości (miały wysoką rozdzielczość). Duży rozmiar wiąże się jednak również z dużą wagą pliku, czyli ilością miejsca zajmowaną przez grafikę na serwerze. Zdjęcia posiadające 10 czy 12 Mpix, bez dobrej kompresji potrafią zajmować po kilka megabajtów, a obrazki w wyższych rozdzielczościach lub formatach, bez kompresji, kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt. Wczytanie takiej grafiki nawet przy najszybszych łączach może zająć kilka sekund, a przy bardzo wolnym połączeniu minutę lub dłużej. Niestety internauci nie należą do cierpliwych i o ile oczekiwanie kilku sekund na wczytanie pojedynczego obrazka raczej nie będzie przeszkadzało większości, o tyle wczytywanie w takim czasie każdego z kilkunastu zdjęć w galerii zniechęci większość osób do przeglądania strony. Przed umieszczeniem grafik na serwerze warto zatem wybrać optymalną rozdzielczość i format grafiki, by jej jakość była wysoka, a plik ładował się szybko, nawet przy słabszym łączu.

Ilość obrazków na stronie – jeśli zależy nam na wypromowaniu konkretnego zdjęcia, lepiej zadbać o to, by na danej podstronie nie było zbyt dużej liczby grafik. Mniej fotografii oznacza wyższą rangę i powiązanie tematyczne danego obrazka, a co za tym idzie wyższe pozycje w wyszukiwarce obrazków.

Format zdjęcia – większość obrazków w sieci zapisana jest w formacie JPG lub PNG. Cechuje je dobra kompresja, dzięki czemu grafiki wczytują się szybko. JPG jest formatem stratnym i im większą kompresję ustawimy, tym gorsza będzie jakość docelowej fotografii. W przypadku PNG straty na jakości nie są widoczne, ale zdjęcia w tym formacie zajmują trochę więcej miejsca na serwerze. Większość stron wykorzystuje format JPG do zapisu różnych zdjęć, natomiast PNG wykorzystuje w przypadku logo, diagramów, wykresów, ilustracji itp.

Dostosowanie powyższych parametrów zgodnie z zaleceniami może jednak nie przynieść żadnych efektów, jeśli obrazek nie jest zaindeksowany. Zatem jeżeli optymalizujemy i pozycjonujemy zdjęcia, koniecznie zadbajmy o to, by znalazły się w wyszukiwarce Google. Ułatwić może to sitemapa grafik zapisana w pliku XML na serwerze i zgłoszona w narzędziach Google Search Console. Plik XML można wygenerować za pomocą wielu darmowych narzędzi np. Screaming Frog SEO Spider (po przeskanowaniu strony tym narzędziem wystarczy wybrać z górnego menu Sitemaps, a następnie Create Images Sitemaps i wybrać nazwę mapy obrazków i lokalizację jej zapisu na dysku.  Uwaga: darmowa wersja tego oprogramowania skanuje do 500 adresów URL, jeśli więc mamy większy serwis lub więcej zdjęć, sitemapa nie będzie pełna). Następnie w narzędziach Google Search Console należy wybrać domenę, dla której zgłaszamy mapę z obrazkami, wybrać z bocznego menu Indeksowanie, a następnie Mapy witryn. Kolejnym krokiem jest kliknięcie w przycisk Dodaj/testuj mapę witryny i wpisanIe w polu formularza ścieżki oraz nazwy pliku z mapą obrazków, a następnie potwierdzenie tego przyciskiem Prześlij. Gdy często dodajemy na witrynie nowe grafiki, warto regularnie aktualizować mapę obrazków i zgłaszać w niej zmiany w Google Search Console.

Kiedy warto wykonać działania optymalizacyjne grafiki?

Nie w każdym przypadku optymalizacja grafik przełoży się na większy ruch na naszej stronie. Niektóre branże, takie jak odzieżowa, gastronomiczna czy turystyczna, mogą odnieść duże korzyści na optymalizacji zdjęć na swoich stronach. Wielu użytkowników szuka obrazów związanych z danym rodzajem odzieży, konkretnymi potrawami, warunkami noclegowymi, okolicą hotelu czy ciekawymi miejscami turystycznymi. To oni będą głównymi odbiorcami zoptymalizowanych grafik. Z drugiej strony istnieją branże, w których optymalizacja i pozycjonowanie zdjęć, mimo osiągnięcia wysokich pozycji, nie będą przekładały się na zwiększenie ruchu na stronie lub podniosą go minimalnie. Przeważnie będą to niszowe dziedziny lub grafiki związane z mało popularnymi zagadnieniami. W takich przypadkach zamiast poświęcić czas na dostosowanie plików graficznych do wymagań wyszukiwarek, lepiej zadbać o rozbudowę treści na serwisie lub jego promocję za pomocą innych kanałów.

Biorąc się za optymalizację i pozycjonowanie zdjęć, pamiętajmy, że nasza strona jest przeznaczona głównie dla użytkowników, a nie tylko dla robotów wyszukiwarek. Zadbajmy zatem, by przedstawione na naszej stronie fotografie i obrazki były nie tylko wysokiej jakości i dostosowane pod dane słowa kluczowe, ale również spójne z treścią przedstawioną na danej podstronie. Powinny wzbogacać nasz serwis, a nie być dodatkiem wciśniętym na siłę.

Dominik Gaertner

Dominik Gaertner
Starszy specjalista ds. SEO