Menu

Optymalizacja SEO strony internetowej

SEO (ang. Search Engine Optimization) to działania polegające na optymalizacji strony internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych, w tym Google. Zorientowane są na wzrost widoczności serwisu w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja strony jest jednym z kluczowych etapów procesu pozycjonowania i najczęściej od niej zaczynają się prace nad poprawą widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwarki. Wykonywane są zmiany w obszarach on-page, m.in. w:

  • architekturze treści,
  • semantyce kodu,
  • linkowaniu wewnętrznym.

W drugiej kolejności lub równolegle są wykonywane są prace off-page, które dotyczą:

  • pozyskiwania odnośników zewnętrznych,
  • propagacji i aktualizacji danych teleadresowych na zewnętrznych serwisach,
  • aktualizacji lub przekierowania uszkodzonych linków (ang. broken links).

    Bezpłatna wycena

    Jakie elementy są weryfikowane i optymalizowane podczas procesu pozycjonowania Twojej strony www?

    Prace optymalizacyjne związane z serwisem, jak i działania poza nim są ustalane po wykonaniu audytu SEO, czyli analizy witryny.

    Weryfikacja strony internetowej Twojej, jak i konkurencji jest składową usługi pozycjonowania stron i następuje zwykle na samym początku. Jest podstawą do określenia strategii SEO oraz zaplanowania prac.

    Podczas audytu SEO są wykorzystywane różne narzędzia, które analizują obszary on-page i off-page i dostarczają informacji na ich temat. Specjalista SEO wykorzystuje je, aby zweryfikować elementy wymagające poprawy lub rozwoju. Bazuje przy tym na swoim doświadczeniu oraz licznych danych i raportach, które dotyczą Twojej strony internetowej oraz konkurencji. Odpowiednia ich interpretacja i wybranie właściwych działań jest kluczowe, aby osiągnąć wzrost widoczności w organicznych wynikach wyszukiwarki.

    Poniżej najważniejsze elementy i obszary analizowane przed podjęciem prac optymalizujących stronę internetową.

    Profil linkowy domeny

    Nie jest to element stricte powiązany z optymalizacją samej strony internetowej (obszarem on-page), jednak dokładna analiza linków prowadzących do Twojej domeny i stron konkurencji pozwoli odpowiednio zaplanować strategię pozycjonowania w wyszukiwarkach.

    Po weryfikacji kondycji domeny, liczby i jakości linków do niej prowadzących oraz aktualnych pozycji na wybrane frazy kluczowe w Google dla najważniejszych adresów witryny, podejmowane są decyzje jak:

    • przyporządkować frazy do aktualnych i nowych stron w serwisie,
    • przygotować strategię contentową,
    • odpowiednio zaplanować pożądany profil linkowy.

    Analiza i optymalizacja profilu linkowego domeny

    System CMS / technologia realizacji strony www

    To, w jakiej kolejności optymalizowane będą poszczególne elementy witryny, w dużej mierze zależy od technologii, na której oparta jest Twoja strona www i systemu zarządzania treścią, w skrócie CMS (ang. Content Management System).

    Jeśli mamy do czynienia z tak popularnym CMS-em jak WordPress, optymalizacja w pierwszej kolejności dotyczyć będzie głównie meta znaczników, struktury nagłówków hx, treści, adresów URL i nawigacji. Strony oparte na tym rozwiązaniu zwykle bardzo łatwo optymalizuje się pod kątem SEO.

    Gdy strona będzie oparta na innym silniku CMS, jakim jest Joomla, dużą uwagę należy zwrócić na duplikaty wewnętrzne. Obniżają one jakość pozycjonowanej strony i należy je wyeliminować. Wskazana jest dokładna analiza linków wewnętrznych oraz indeksu wyszukiwarki, aby zlokalizować powielone treści w obrębie witryny oraz strony o znikomej wartości – shallow/thin content.

    Każda strona internetowa jest inna, dlatego na podstawie wieloletniego doświadczenia Specjalista SEO dobiera metodologię analizy oraz wdrożenia zmian optymalizacyjnych w Twoim serwisie internetowym. Warto zwrócić uwagę, że inaczej przebiega wdrożenie zmian optymalizacyjnych w sklepie internetowym, portalu, a jeszcze inaczej na stronie bez systemu CMS, opartego na statycznych plikach html.

    Content marketing

    Głównym elementem optymalizacji w procesie pozycjonowania są odpowiednio przygotowane i zredagowane treści. To one zapewniają wartość witrynie i późniejszy wzrost widoczności serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania. Weryfikacja i opracowanie contentu stanowią zatem priorytet w działaniach SEO.

    Zidentyfikowanie duplikatów zewnętrznych i wewnętrznych, wyeliminowanie ich oraz odpowiednie przeredagowanie nowych treści tworzą podstawę do dalszej pracy nad widocznością serwisu.

    Jeśli tematyka na to pozwala, treści są bardzo często uzupełniane o grafiki, dane w formie tabelarycznej, odnośniki do innych tematycznych stron czy przykłady oferty (zwłaszcza w przypadku wpisów blogowych).

    Niemałe znaczenie ma także umiejscowienie tekstu na stronie, tak by pomagał w pozycjonowaniu, a jednocześnie nie zakłócał funkcjonalności serwisu. Specjalista SEO, biorąc pod uwagę wytyczne Google, design pozycjonowanej strony oraz jej użyteczność, musi tak wdrożyć treści, aby uzyskać pożądany efekt – zarówno SEO, jak i biznesowy.

    Weryfikacja duplikatów treści

    Indeksacja strony w wyszukiwarce

    Aby Twoja strona prawidłowo indeksowała się w wyszukiwarkach internetowych oraz by zarówno roboty, jak i użytkownicy mogli bez problemu poruszać się w jej obrębie, należy wprowadzić szereg zmian optymalizacyjnych, które będą to umożliwiać.

    Wprowadzane są poprawki w zakresie optymalizacji adresów URL dla stron, jak i odnośników wewnętrznych prowadzących do nich, aby wyeliminować m.in. duplikaty treści, linki do nieistniejących podstron lub, przykładowo, sprawdzić, czy mechanizm wildcard nie powoduje powstawania kopii serwisów, tzw. stron bliźniaczych.

    Uporządkowanie struktury adresów URL oraz nawigacji wewnętrznej to jednak nie wszystko – Specjalista SEO weryfikuje, czy możliwe jest poprawne zaindeksowanie wszystkich wartościowych podstron witryny. Sprawdzane są możliwe blokady i utrudnienia w indeksacji, od braku mapy strony lub konkretnych adresów, które nie zostały uwzględnione, poprzez meta tagi, plik robots.txt, po kody odpowiedzi HTTP.

    Optymalizacja nagłówków

    Podczas audytu strony Specjalista SEO weryfikuje strukturę nagłówków hx. Analizuje braki, nadużycia w liczbie oraz treść nagłówków.

    Nagłówki stanowią jeden z istotniejszych elementów wskazania tematyki strony, stąd właściwie ich użycie ułatwia robotom Google odnalezienie podstrony dopasowanej tematycznie do zapytania użytkownika.

    W ramach procesu pozycjonowania strony zmienia się użycie samych znaczników hx oraz treści w nich zawartych, tak aby nagłówki były zoptymalizowane pod kluczowe hasła i frazy.

    Optymalizacja nagłówków na stronie

    Znaczniki title oraz meta description

    Tytuły (title) oraz opisy (meta description) są bezpośrednio wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Sugerują tematykę danej podstrony oraz opisują, czego użytkownik może oczekiwać po kliknięciu odnośnika.

    Samo dodanie fraz bądź słów kluczowych do tytułów czy opisów jest tylko jedną z wielu możliwości optymalizacji, ale nie jedyną. Znaczniki można uzupełniać o emoji oraz encje, aby zwrócić dodatkową uwagę użytkownika na wynik.

    Znaczniki title oraz meta description

    Inne elementy techniczne strony www

    W trakcie optymalizacji strony wdrażane są nie tylko widoczne zmiany (jak np. treść, nawigacja, nagłówki). Analizie i poprawie podlega także szereg elementów niewidocznych z perspektywy użytkownika.

    Dobrym przykładem jest optymalizacja treści znaczników alt dla grafiki, danych strukturalnych, czy optymalizacja nagłówków HTTP. Sprawdzana jest także prędkość ładowania strony i – jeśli parametry nie są zadowalające – podejmowane są działania w tym zakresie.

    Niekiedy optymalizacja musi uwzględnić usunięcie ze strony szkodliwego kodu, który może generować dużą liczbę niskiej jakości stron lub przekierowywać roboty wyszukiwarek na inne strony.

    Optymalizacja wyników rozszerzonych

    Narzędzia Google

    Optymalizacja strony pod kątem SEO bezpośrednio łączy się z weryfikacją danych w narzędziach Google dla Webmasterów oraz Google Analytics.

    Weryfikacja witryny w Google Search Console oraz późniejsza analiza raportów jest bardzo często sygnałem do wdrożenia kolejnych zmian optymalizacyjnych w obrębie witryny.

    Kolejnym narzędziem jest Google Analytics. Dane w nim zawarte stanowią podstawę do monitorowania postępu pozycjonowania strony w Google oraz oceny efektów biznesowych dla Twojej firmy. Tutaj również znajdziemy informacje, które później będą pomocne w dalszych pracach nad witryną.

    Dalsze zmiany i wytyczne

    Ścisła i stała współpraca z Klientem prowadzi do osiągnięcia zakładanego celu – zwiększenia ruchu, sprzedaży czy liczby zapytań ofertowych dla Twojej firmy.

    Dlatego też, poza zmianami optymalizacyjnymi w obrębie strony www, które Specjalista SEO jest w stanie zrealizować samodzielnie, bardzo często przygotowujemy dodatkowe wskazówki, wytyczne dotyczące tego, jak aktualizować, rozbudowywać czy opisywać serwis, aby rezultaty pozycjonowania były jeszcze lepsze.

    Takie podejście jest zasadne zwłaszcza w przypadku dużych serwisów, w tym sklepów internetowych. Niemałe znaczenie ma sukcesywne uzupełnianie oferty i właściwe opisywanie produktów oraz stosowanie właściwego nazewnictwa dla nich.

    Optymalizacja SEO strony internetowej - tło
    Chcesz zwiększyć konwersję metodami analizy danych?
    Bezpłatna wycena
    Efekt Efekt

    Kilka miesięcy prac nad serwisem tradingforaliving.pl, w tym optymalizacji SEO, pozwoliło osiągnąć wynik w postaci wzrostu liczby sesji o 7733% miesięcznie w porównaniu do roku poprzedniego!

    Udało się to osiągnąć dzięki systematycznej pracy nad treściami i optymalizacji najważniejszych elementów semantycznych – nagłówków, opisów alternatywnych, tytułów, dodatkowych elementów różnicujących treść.

    Strategia Strategia

    Skupiliśmy się przede wszystkim na hasłach, które mogą wygenerować największy ruch, a dodatkowo chcieliśmy uzyskać przejścia z wyników organicznych na hasła o znacznie mniejszej wyszukiwalności. Takie podejście do pozycjonowania pozwoliło zapewnić widoczność strony na blisko 400 fraz w TOP10 wyników.

    Wybrane prace optymalizacyjne Wybrane prace optymalizacyjne
    • Wdrożenie tekstów optymalizacyjnych na podstronach kategorii.
    • Dodanie nowych treści w obrębie sekcji blogowej.
    • Optymalizacja tytułów i meta opisów w obrębie całej witryny.
    • Dodanie elementów nawigacyjnych do najważniejszych stron w obrębie całego serwisu.
    • Scalenie stron, które wzajemnie się kanibalizowały, zapewnienie przekierowań dla usuniętych stron.
    • Optymalizacja crawl budget, m.in. poprzez dodanie odpowiednich dyrektyw w pliku robots.txt.
    • Weryfikacja narzędzi Google Search Console, analiza danych, w wyniku której zostały zablokowane strony o niskiej jakości dla wyszukiwarki.
    • Uzupełnienie adresów w mapie strony i ponowne zgłoszenie w Google Serach Console.
    • Optymalizacja czasu wczytywania strony na podstawie raportu szybkości witryny w Google Analytics.

    FAQ - najczęściej zadawane pytania

    • Ile kosztuje optymalizacja strony?

      Nie można określić konkretnej ceny za zmiany optymalizacyjne na stronie internetowej.

      W zależności technologii, liczby i złożoności elementów do wdrożenia koszt może się diametralnie różnić. W naszej firmie zmiany optymalizacyjne są wprowadzane w ramach usługi pozycjonowania i nie są dodatkowe płatne.

    • Kiedy wykonać optymalizację witryny?

      Optymalizację należy wykonać na pewno na samym początku, kiedy zaczynamy prowadzić działania związane z SEO.

      Następnie zmiany optymalizacyjne powinny być wykonywane cykliczne, aby zintensyfikować efekty innych prac, również poza witryną.

    • Czy optymalizacja SEO jest jednorazowa?

      Nie, a na pewno nie powinna być.

      Optymalizacja w procesie pozycjonowania to tak naprawdę proces ciągły. Wraz z rozwojem strony, oferty czy dodawaniem kolejnych fraz kluczowych podejmowane są dodatkowe prace optymalizacyjne w obrębie witryny.

      Czasami zmiany algorytmu wymagają kolejnych modyfikacji, aby dostosować stronę do aktualnych preferencji wyszukiwarki.

    • Czy wdrożone zmiany są monitorowane?

      Tak. W trakcie procesu pozycjonowania monitorujemy najważniejsze aspekty SEO witryn naszych klientów.

      Jeśli zidentyfikujemy tzw. błąd krytyczny, otrzymasz od nas stosowną informację, a my podejmiemy działania, aby wyeliminować problem lub wskażemy jego źródło, na przykład po stronie dostawcy usługi hostingowej.

    FAQ - pytania i odpowiedzi

    Zebraliśmy najczęściej zadawane pytania przez naszych nowych klientów. Jeśli nie znajdziesz odpowiedzi na swoje – skontaktuj się z nami.

    Jesteśmy do Twojej dyspozycji. Udzielimy odpowiedzi i wyjaśnimy niejasne kwestie.

    Skontaktuj się z nami

    Warto zapamiętać

    Każdy serwis jest tworzony na podstawie indywidualnego projektu, wizji czy wybranej technologii.

    Tak jak nie ma dwóch takich samych firm, tak nie ma identycznych stron www. Mimo iż bardzo często Klienci decydują się na jeden z popularnych systemów CMS, podczas jego wdrożenia następuje jego personalizacja i dopasowanie jego funkcjonalności.

    Zadaniem Specjalisty SEO jest indywidualnie przeanalizować każdą stronę i zoptymalizować ją tak, aby niezależnie od wybranej technologii, wyglądu czy tematyki spełniała wytyczne jakościowe wyszukiwarki Google, a tym samym mogła być skutecznie promowana w Internecie. Jak duże znaczenie ma optymalizacja, wspominaliśmy już na początku, jednak najlepszym dowodem są po prostu wyniki serwisów, na których zmiany optymalizacyjne zostały wdrożone, a prace związane z pozycjonowaniem są cyklicznie i skrupulatnie realizowane.