W dzisiejszych czasach mamy do czynienia z natłokiem informacji, który nie sposób w całości przeanalizować czy przyswoić. Nie inaczej jest w internecie – trudno wyobrazić sobie znalezienie adekwatnych informacji bez wiedzy, gdzie takowych szukać. Tutaj z pomocą przychodzą wyszukiwarki internetowe, które bardzo dużą część pracy wykonują za nas, prezentując wyniki adekwatne do naszego zapytania. Sprawdźmy, jak to działa.

Czym jest wyszukiwarka internetowa?

Wyszukiwarka internetowa to program lub strona, z pomocą której użytkownik może wyszukać informacje, które są obecne w jej zasobach. Do jej zasobów należą przede wszystkim treści, ale także różnego rodzaju pliki takie jak np. grafiki czy dokumenty PDF.

Głównym zadaniem wyszukiwarki jest gromadzenie, a także porządkowanie tych danych, które są prezentowane użytkownikom, po wpisaniu przez nich konkretnych zapytań. Użytkownik bez znajomości konkretnych adresów czy parametrów otrzymuje listę stron (linków), gdzie potencjalnie może znaleźć to, czego szukał.

Wyszukiwarki internetowe często w niecałą sekundę potrafią znaleźć miliony wyników na temat danego zapytania. Użytkownik musi jedynie wpisać konkretne słowo kluczowe, aby otrzymać wyniki na jego temat. Słowem kluczowym może być bardzo ogólne zagadnienie np. jednowyrazowe, ale także konkretne pytania, czy bardziej zawężone frazy. Bardziej szczegółowe zapytanie daje bardziej zawężone wyniki. Krótko mówiąc, mamy do czynienia z olbrzymim zbiorem danych, który zostaje dla nas uporządkowany za pomocą konkretnych kryteriów, finalnie tworząc ranking, gdzie pierwsze wyniki są uznawane za najlepsze. Prezentacja wyników może różnić się w zależności od danej wyszukiwarki.  Przykładowo w Google, oprócz typowego rankingu, mogą pojawiać się także mapki czy tzw. direct answer, które bezpośrednio pokazują informacje na temat wyszukiwanego  zagadnienia, bez konieczności klikania w danych wynik.

Jak działają wyszukiwarki internetowe?

Pozornie sprawa wydaje się prosta. Wpisujemy słowo kluczowe i otrzymujemy wyniki, które jemu odpowiadają. Za tą pozornie prostą czynnością kryją się jednak setki procesów. Współczesne wyszukiwarki internetowe to skomplikowane systemy, których działanie opiera się na funkcjonowaniu różnego rodzaju oprogramowania. Do głównych elementów, odpowiedzialnych za działanie wyszukiwarki możemy zaliczyć:

  • robota indeksującego – nazywany też pająkiem lub crawlerem. Jego zadaniem jest czytanie i analizowanie zawartości stron internetowych i ich kodu źródłowego. Ponadto, roboty wyszukiwarek podążają także za linkami, które są umieszczone w obrębie strony. Dotyczy to zarówno linków zewnętrznych, jak i zewnętrznych. Jeśli dana strona internetowa nie została odwiedzona przez robota wyszukiwarki, to nie znajdziemy jej w wynikach. Będzie tak również w sytuacji, w której strona w żaden sposób nie pokrywa się z wyszukiwanym słowem kluczowym (strona ma zupełnie inną tematykę, dana fraza w ogóle na niej nie występuje itd.,
  • indekser – to, co przeanalizowały roboty wyszukiwarki, zostaje w pewien sposób zapisane (zaindeksowane) w wynikach, tworząc indeks stron, które odpowiadają danemu zapytaniu. Indeksowanie jest możliwe tylko wtedy, kiedy na danej stronie nie ma ustawień, które indeksowanie ograniczają. O tym jednak w dalszej części artykułu,
  • searcher (wyniki wyszukiwania) – to baza wszystkich serwisów internetowych, które zostały przebadane i zaindeksowane przez roboty. Dzięki temu powstaje na bieżąco aktualizowana lista serwisów www, które odpowiadają konkretnemu słowu kluczowemu. Searcher jest odpowiedzialny za prezentację wyników, ale także za podpowiedzi do nich itd.

Do tych trzech elementów dochodzą także mniejsze typu konwertery dokumentów, oprogramowanie odpowiedzialne za wykrywanie technik niedozwolonych czy moduły służące do administracji.

Wiemy już mniej więcej, w jaki sposób działa wyszukiwarka, ale należy jeszcze odpowiedzieć na pytanie, co decyduje o kształcie wyników w wyszukiwarce internetowej. Dlaczego niektóre strony zajmują pierwsze miejsca, a niektórych w indeksie nie znajdziemy w ogóle. Kluczowym pojęciem będzie tutaj algorytm wyszukiwarki.

Algorytm wyszukiwarki

Co zatem determinuje kolejność wyników? Odpowiedzialne za to są algorytmy wyszukiwarek.

Algorytm to nic innego jak zbiór reguł i zasad, które stanowią podstawę do oceny danej strony internetowej. W przypadku Google algorytm tworzy ponad 200 czynników.

Pełna ich lista nie jest znana, a wręcz jest pilnie strzeżona. Wiemy jednak, że najpopularniejsze wyszukiwarki zwracają uwagę na takie elementy jak:

  • występowanie słów kluczowych w obrębie danego serwisu,
  • jakość i liczba linków, które prowadzą do danej strony,
  • wartościowe treści – ich zawartość, struktura, unikalność,
  • historia i moc domeny.

To tylko niektóre z elementów, które aktualnie należy zoptymalizować, jeśli chce się zdobywać najwyższe pozycje w wyszukiwarkach. Jednak nie zawsze te czynniki były najważniejsze, jeśli chodzi o pozycję, chociażby w rankingu Google. Algorytmy wyszukiwarek często się zmieniają, przechodzą aktualizacje, co nierzadko ma ogromny wpływ na to, jakie wyniki osiąga dana strona. Jeszcze parę lat temu jednym z kluczowych czynników rankingowych była liczba linków, która prowadzi do strony, nawet kosztem ich jakości. Dzisiaj taka praktyka może przynieść wręcz odwrotny skutek i doprowadzić do nałożenia kary przez wyszukiwarkę, a w konsekwencji do zniknięcia z wyników wyszukiwań. Nie da się przewidzieć ani czasu, ani zakresu zmian w bieżących algorytmach, dlatego najlepszą praktyką jest ciągłe doskonalenie swojej strony i dostarczanie wartościowych treści, pamiętając przy tym, że najważniejszy zawsze będzie użytkownik.

Co dzisiaj może obniżyć wartość strony w wyszukiwarce?

Wartość strony mogą obniżyć na przykład być linki niskiej jakości. Należy się także wystrzegać treści szkodliwych czy uważanych za SPAM. Bardzo ważnym elementem są treści. Wyszukiwarka Google kładzie mocny nacisk na to, żeby pozytywnie oceniać strony, których treści są unikalne, tj. nie występują nigdzie indziej w sieci. Dla robotów wyszukiwarek takie treści są sygnałem, że strona internetowa jest prowadzona z należytą starannością.

Nie bez znaczenia jest także stabilne działanie strony oraz prędkość ładowania. Częste awarie serwera mogą być sygnałem, że strona nie dostarczy użytkownikowi pożądanej zawartości, a przerwy w jej działaniu czynią ją mniej wartościową. To wszystko może się przełożyć na obniżenie pozycji dla poszczególnych słów kluczowych.

Czy wszystkie strony internetowe znajdziemy w wynikach wyszukiwania?

W wynikach wyszukiwarek internetowych znajdziemy przede wszystkim te strony, które w żaden sposób nie są zablokowane przed indeksowaniem.

Ustawienia disallow w pliku robots.txt czy dodanie meta tagu robots z wartością noindex spowodują, że roboty wyszukiwarek nie będą mogły przeanalizować zawartości danej strony, a w konsekwencji jej zaindeksować. To z kolei skutkuje brakiem danej strony w wynikach wyszukiwarki.

Oczywiście pewne zasoby blokowane są przed wyszukiwarkami celowo (np. przez znikomą ich wartość – podstrony takie jak koszyk, strony logowania itp.), ale są to tylko poszczególne elementy całości. Roboty wyszukiwarek powinny mieć swobodny dostęp do strony internetowej i mieć możliwość jej oceny na podstawie konkretnego algorytmu.

W wynikach wyszukiwania nie znajdziemy także podstron, które w żaden sposób nie odpowiadają na dane zapytanie, nowo powstałych serwisów czy podstron, które jeszcze nie zostały przeanalizowane i uwzględnione przez crawlery, a także serwisów, na które została nałożona kara lub filtr algorytmiczny ze względu na nieprawidłowe praktyki.

Wyszukiwarka Google – źródło wszelkiej wiedzy

Bez wątpienia, jeśli chodzi o Polskę, ale także resztę świata to prym wiedzie wyszukiwarka Google. Nazwa ma swoje korzenie w matematycznym terminie googol, który oznacza liczbę 10100.  Celem tej gry słów było oczywiście pokazanie, do jakich rozmiarów będzie dążyć Google, jeśli chodzi o zaindeksowane podstrony.

Według  Statcounter udział w rynku poszczególnych wyszukiwarek  w maju 2020 prezentuje się następująco:

udział wyszukiwarki Google w rynku

Widać zatem, że w skali świata przewaga Google jest wręcz miażdżąca.

Z każdym rokiem (a czasami nawet miesiącem) Google wprowadza coraz bardziej skomplikowane algorytmy, które mają za zadanie znajdować jak najbardziej trafne wyniki i prezentować je użytkownikom.

Gigant, ale nie wszędzie

Pomimo tego, że na świecie Google zgarnia ponad 90% użytkowników i podobnie jest zresztą w większości krajów, są pewne wyjątki, gdzie Google wcale nie radzi sobie tak dobrze. Do takich krajów możemy zaliczyć przede wszystkim Chiny, gdzie najpopularniejszymi wyszukiwarkami są Baidu i Sogou.

zrzut w wyszukiwarki Sogou

Żródło: zrzut z chińskiej wyszukiwarki Sogou

W Chinach Google jest wybierane przez niecałe 3% użytkowników, co plasuje światowego giganta dopiero na czwartej pozycji, za azjatyckimi wyszukiwarkami.

udział Google na rynku chińskim

Ciekawym przypadkiem jest także Rosja, gdzie Google ma dosyć silną pozycję, ale ma tylko minimalną przewagę nad rodzimą wyszukiwarką Yandex.

udział Google w rynku rosyjskim

Google nadal ma tutaj ponad połowę udziału w rynku, ale przewaga nad Yandex nie jest tutaj tak spektakularna jak w innych krajach na świecie. Yandex został stworzony specjalnie dla Rosjan i  może lepiej sobie radzić z niuansami języka rosyjskiego, co pozwala na lepsze dopasowanie wyników.

Pozostałe wyszukiwarki

Jak widać na powyższych wykresach zarówno na świecie, jak i w krajach gdzie Google nie dominuje, pojawiają się także inne wyszukiwarki takie jak Yahoo, Bing czy inne, których udział jest tak mały, że nie zostają wymienione z nazwy. W Korei Południowej dosyć popularna jest także wyszukiwarka Naver  – tutaj powodem podobnie jak w Rosji, może być specyfika języka i fakt, że Naver to produkt koreański stworzony z myślą o koreańskim języku, co może przyczynić się do dokładniejszych wyników.

Co, oprócz kwestii związanych z językiem, powoduje, że użytkownicy wybierają inne wyszukiwarki pomimo tak dużej dominacji Google? Jedną z przyczyn może być kwestia bezpieczeństwa i zbierania informacji. Google nie ukrywa, że zbierane przez wyszukiwarkę informacje są przez firmę wykorzystywane, chociażby do lepszego dopasowania reklam czy nawet samego profilu wyników.

Strach przed przechowywaniem informacji przez wielkie koncerny stał się kolejnym punktem umożliwiającym konkurencję z Google – firma ta zupełnie nie kryje się z tym, że informacje zbiera i wykorzystuje m. in. w podawaniu spersonalizowanych reklam czy nawet wyników wyszukiwania. Wyszukiwarką, która jak twierdzą jej twórcy, nie zbiera żadnych danych użytkowników, jest DuckDuckGo. Brak spersonalizowanych wyników pozwala na dotarcie do takich informacji, które np. przez Google mogą być pomijane. Generalnie jeśli chodzi o korzystanie z różnych wyszukiwarek internetowych, mamy szansę na otrzymanie zróżnicowanych wyników.

Wyszukiwarki internetowe a SEO

Jeśli chodzi o pozycjonowanie to większość wyszukiwarek działa na takich samych zasadach i korzysta z bardzo podobnych metod. Jednym z największych atutów w oczach wyszukiwarek będzie zatem unikalna i wartościowa treść. Trzeba jednak pamiętać, że każdy silnik jest inaczej skonstruowany i korzysta z innych algorytmów. Te z kolei mogą różnic się między sobą, jeśli chodzi o ocenę poszczególnych elementów. Jak zostało wspomniane wcześniej – najlepiej zawsze dążyć do tego, aby dany serwis jak najlepiej odpowiadał intencji użytkownika i ciągle go doskonalić, zarówno jeśli chodzi o aspekty techniczne, jak i merytoryczne. Pozycjonowanie w wyszukiwarkach to zazwyczaj złożony proces, który wymaga czasu, ale przy zachowaniu odpowiednich standardów i przestrzegania reguł, pozycje w nich będą coraz lepsze.

Chcesz, zająć wysokie miejsca w wyszukiwarce Google?
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!