Menu
Wróć do listy wpisów
Marketing Różne Strony www UX
Strona główna > Blog > Wyskakujące okno, czyli kiedy pop-up jest skuteczny

Wyskakujące okno, czyli kiedy pop-up jest skuteczny

Wyskakujące okno, czyli kiedy pop-up jest skuteczny

Wielu internautów zapytanych o to, co najbardziej irytuje ich na stronach www, bez wątpienia wskaże na wyskakujące okienka. Pokazuje to, jak trudnym zadaniem jest stworzenie skutecznego marketingowo okna pop-up. Nie jest to jednak niemożliwe! Z tego artykułu dowiesz się, czym są pop-upy, jakie funkcje mogą pełnić i dlaczego użytkownicy tak często blokują wyskakujące reklamy. Poznasz również wskazówki, które pomogą Ci tworzyć okna, które nie tylko nie denerwują użytkowników, ale zachęcają do skorzystania z Twoich usług i podnoszą konwersję. Sprawdź nasze porady!

Co to jest pop-up

Poprzez okno pop-up należy rozumieć wyskakującą reklamę, która pojawia się na stronie internetowej. W czasach RODO oraz innych surowych przepisów o ochronie danych osobowych tego rodzaju detale stały się niejako obowiązkowym elementem „wyposażenia” witryn internetowych. Wyskakujące okienka witają nas już po wejściu na stronę, informując m.in. o wykorzystywaniu plików cookies czy przetwarzaniu danych osobowych. Często pop-upy zawierają prośbę o wyrażenie zgody na zbieranie ciasteczek, na stronach dla dorosłych mogą również służyć do potwierdzania wieku użytkowników.

To oczywiście pierwsza grupa pop-upów, obowiązkowa z prawnego punktu widzenia. Drugą stanowią wyskakujące reklamy oraz okienka zawierające komunikaty marketingowe i to nimi zajmiemy się w dalszej części artykułu, podpowiadając, jak wykorzystać ich potencjał.

Rodzaje pop-upów

W zależności od celu, w jakim na stronie pojawia się pop-up window, może on przybierać różne formy. Do najczęściej stosowanych typów okienek należą m.in.:

  • zaciemniające obszar całej strony lub jego część okienko powitalne welcome mat – bez jego zamknięcia nie sprawdzisz, co znajduje się na witrynie,
  • okno exit mat – pojawia się w momencie, gdy użytkownik zamierza opuścić stronę – ma na celu zatrzymanie go poprzez przyciągnięcie uwagi,
  • okienko manualne – pojawia się w momencie gdy użytkownik kliknie określony link, przycisk lub wezwanie do działania,
  • slide-in box – tego typu okienka wysuwają się z bocznych lub dolnych obszarów witryny, zwykle nie przesłaniając jej treści,
  • overlay – okna pojawiające się nad treścią lub w środku.

Do wyskakujących okienek należy zaliczyć również powiadomienia push, czyli krótkie komunikaty, które pojawiają się w przeglądarce lub na pulpicie po uprzednim wyrażeniu zgody na ich otrzymywanie. Zwykle informują o nowych artykułach lub treściach, które cieszą się szczególną popularnością.

Do czego przydają się okna pop-up

Poszczególne rodzaje wyskakujących okienek mogą służyć realizacji rozmaitych zadań na stronie www. Oprócz poinformowania użytkowników o przetwarzaniu danych osobowych pełnią także wiele funkcji reklamowych.

Jednym z częstszych zastosowań okna pop-up jest zbieranie leadów, np. poprzez możliwość zapisu do newslettera. Innym przykładem użycia wyskakującej reklamy jest powiadomienie o aktualnych promocjach i wyprzedażach w sklepach internetowych. Jeśli zależy Ci na tym, by użytkowcy spędzali w Twoim serwisie jak najwięcej czasu, okienko exit pop-up również będzie dobrym wyborem – jeśli umieścisz w nim odpowiedni komunikat lub dobrą zachętę, masz szansę przyciągnąć uwagę internautów.

Dlaczego użytkownicy nie lubią wyskakujących okienek

Stosując pop-upy, musisz pamiętać o pierwszym zdaniu tego artykułu. Oprogramowanie do blokowania reklam w przeglądarkach cieszy się tak ogromną popularnością, m.in. dlatego że wielu użytkowników poszukuje sposobu na to, jak usunąć wyskakujące okna. Dla wielu z nich pop-up window to po prostu kolejna irytująca reklama, która atakuje ich natychmiast po wejściu na stronę lub wyświetla się w najmniej oczekiwanym momencie, np. w trakcie składania zamówienia w e-sklepie.

Jedną z tych właściwości pop-upów, które najbardziej drażnią użytkowników, jest utrudnione zamknięcie okienka. Mało widoczny, ukryty pod innym elementem lub pojawiający się dopiero po jakimś czasie krzyżyk może skutecznie zniechęcić do dalszego przeglądania Twojej witryny.

Wiele osób decyduje się na blokowanie wyskakujących okienek, również dlatego że wymagają one podawania zbyt wielu informacji. Zastanów się, czy proponując użytkownikom zapis do newslettera, naprawdę potrzebujesz numeru telefonu, imienia i nazwiska lub innych danych? W zdecydowanej większości przypadków prośba o podanie adresu e-mail będzie wystarczająca.

Często zdarza się również, że użytkownik widzi okno pop-up, ale… nie ma pojęcia, co stanie się, gdy w nie kliknie! Brak wyraźnego wezwania do działania oraz mało widoczne przyciski CTA to jedne w najczęstszych powodów, dla których pop-upy nie przynoszą spodziewanych efektów.

irytujące pop-upy

Skuteczny pop-up – jak go przygotować

Znasz już powody, dla których blokowanie wyskakujących okienek jest tak powszechne wśród internautów. Poniżej znajdziesz kilka praktycznych wskazówek, które pozwolą Ci uniknąć błędów irytujących użytkowników i pomogą tworzyć skuteczne marketingowo komunikaty.

  1. Nie atakuj czytelników oknem pop-up natychmiast po wejściu na stronę. Daj czas na zapoznanie się z witryną oraz oferowaną zawartością. Wyskakująca reklama będzie znacznie skuteczniejsza, w sytuacji gdy internautę zainteresuje treść serwisu.
  2. Wzywaj do działania! Twórz krótkie, angażujące i ciekawe komunikaty. Stawiaj na wartościowe informacje, aby pop-up nie został potraktowany jako spam.
  3. Zaproponuj coś ekstra. Kupon rabatowy do sklepu internetowego lub darmowa dostawa w zamian za subskrybowanie newslettera? To brzmi naprawdę nieźle.
  4. Unikaj okien welcome mat, które zaciemniają lub przesłaniają całą treść strony, uniemożliwiając jej przeglądanie użytkownikom.
  5. Zadbaj o czytelne, dobrze widoczne przyciski, które pozwolą użytkownikowi szybko wykonać pożądaną akację lub zamknąć okienko i powrócić do przeglądania strony.

Okno pop-up – wykorzystaj jego możliwości!

Odpowiednio zaprojektowane wyskakujące reklamy mogą pomóc Ci zwiększyć sprzedaż i pomnażać przychody. Serwis Affde.com podaje, że najskuteczniejsze pop-upy mają współczynnik konwersji na poziomie 28% (https://www.affde.com/pl/why-popups-convert-with-statistics.html). To z pewnością jeden z kluczowych powodów, dla których warto wykorzystać tego typu okna w swoim serwisie internetowym.

Wiesz już, jak tworzyć angażujące okienka typu pop-up. Teraz czas wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce. Zaprojektuj własny pop-up lub skontaktuj się z nami, jeśli chcesz powierzyć promocję swojego serwisu internetowego specjalistom z wieloletnim doświadczeniem!

    Bezpłatna wycena