ul. Wolsztyńska 5, poziom II 60-361 Poznań tel: 61 866 77 27 tel:+48618667727

Deloitte Technology Fast 50 Lider przedsiębiorczości Google Partner Google Partners Rising Stars

laptop-mobile

Wybór domeny a pozycjonowanie


SEO 25-10-2016

Każdy, kto rozpoczyna swoją działalność w Internecie, staje przed wyborem domeny dla swojego serwisu. Niestety niekiedy nie zdajemy sobie sprawy, że wybór ten może rzutować później na widoczność witryny w wynikach wyszukiwarek.

Domena przede wszystkim powinna mieć właściwe rozszerzenie – najlepiej, aby odpowiadało obszarowi, na którym chcemy działać. W tym zakresie mamy duże możliwości. Poniżej kilka najbardziej popularnych rozszerzeń, jakie można wybrać.

.com

Domena .com to jedno z najlepszych rozszerzeń, jeżeli nasz serwis ma mieć zasięg globalny i będziemy tworzyć wersje językowe dla oddziałów w różnych krajach. W takich przypadkach rozszerzenie .com będzie bardzo dobrym wyborem. Należy jednak zadbać o prawidłową optymalizację serwisu pod kątem językowym, np. wykorzystywać parametry adresu URL do określania języka.

.eu

Spotykana coraz częściej. Warto się nad nią zastanowić, jeżeli nasz serwis działa w obrębie Unii Europejskiej. Czasami w Polsce jest używana zamiennie do domeny krajowej, czyli .pl. Jeśli nie ograniczamy swojej działalności tylko do danego kraju, a docelowo zasięg serwisu będziemy rozszerzać dla kolejnych państw z UE, warto pomyśleć na wyborem takiego rozszerzenia.

.pl

Czyli jedna z wielu polskich domen krajowych. Polecana szczególnie, jeżeli nasz serwis ma docierać głównie do użytkowników naszego kraju. Niestety może pojawić się problem przy rejestracji domeny – może być już zajęta.

Domeny krajowe drugiego poziomu

Przykładem mogą być: poznan.pl, waw.pl. Rejestrujemy nazwę niejako w subdomenie. Jeżeli nasz serwis ma docierać do mieszkańców danego miasta i okolic, może być to strzał w dziesiątkę. Problem pojawia się w przypadku zmiany lub rozszerzenia obszaru naszej działalności – wtedy pozycjonowanie na inne lokalizacje może być utrudnione.

Nazwa domeny

Czyli ciąg znaków przed rozszerzeniem. Możemy zarejestrować domenę z nazwą firmy lub z tak zwaną nazwą generyczną, czyli ze słowem lub słowami podstawowymi np. kawa.pl, szkolenia-online.pl.

Co jest lepsze pod kątem pozycjonowania?

Odpowiedź jest trudna, ponieważ dla niektórych zapytań na pierwszej stronie wyników występują głównie domeny generyczne, np. hydraulik warszawa.

bez-tytulu

Taka domena bardziej rzuca się w oczy i od razu sugeruje zawartość serwisu. Nie oznacza to jednak, że domeny bez słowa kluczowego nie da się wypozycjonować, ale w niektórych przypadkach należy się liczyć z dłuższym okresem oczekiwania na efekty.

Dobre rady

Przed rejestracją domeny sprawdź profil linkowy, czyli z jakich serwisów i jakie teksty zakotwiczenia (ang. anchor text) posiadają odnośniki kierujące do niej. Można skorzystać z narzędzia Ahrefs, Majestic lub innego, w którym jest możliwość weryfikacji znalezionych odnośników kierujących do stron danej domeny. Jeżeli nie znajdziesz żadnych odnośników to z dużym prawdopodobieństwem domena nie była użytkowana, ale i tak warto ją dodatkowo zweryfikować – o czym poniżej.

Po rejestracji domeny, informacje na temat linków znajdziemy w narzędziu Google Search Console – wystarczy zweryfikować usługę dla wykupionej domeny, m.in. za pomocą pliku czy tagu weryfikacyjnego (więcej na ten temat przeczytasz tutaj).

Dlaczego jest to takie ważne? Jeżeli do serwisu kierują odnośniki z serwisów o niskiej wartości lub nakierowane w większości na wybrane słowa kluczowe, to pozycjonowanie takiego serwisu może być utrudnione. Lepiej to zweryfikować dokładnie, zaczerpnąć informacji u specjalisty SEO albo po prostu pomyśleć nad domeną, która nie była nigdy rejestrowana lub nie posiada takich odnośników.

Jeżeli nie wiesz, jaką nazwę i rozszerzenie wybrać, to zawsze możesz podejrzeć konkurencję. Na rynku polskim dobrym wyborem jest końcówka .pl, a jeśli nasz serwis jest tematyczny, to warto pomyśleć nad domeną generyczną, która będzie się z nim kojarzyć, np. testerzy.pl w przypadku serwisu poświęconego tematyce testowania oprogramowania. Oczywiście krótki i wpadający w ucho brand to zawsze dobry pomysł. Jeżeli nie mamy na niego pomysłu, możemy zgłosić się o pomoc do firm, które zaproponują nazwę firmy oraz domeny.

Mam nadzieję, że wyżej wymienione informacje pomogą w doborze odpowiedniej domeny dla serwisu. Warto pamiętać, że właściwy wybór na początku może ułatwić proces pozycjonowania serwisu w przyszłości.



Zaufali nam:

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!