„Zadbaj o widoczność swojej firmy w Google” – takim sloganem Google zachęca użytkowników do skorzystania z jednej z oferowanych przez siebie usług – Google Moja Firma. Usługa ma na celu udostępnianie danych firmy do wyszukiwarki, Map Google oraz Google+ zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i urządzeniach mobilnych.
Podstawowym atutem skorzystania z usługi jest łatwość dotarcia potencjalnego klienta do danych dostępowych. W prosty sposób klient otrzyma takie informacje, jak: lokalizacja wraz ze wskazówkami dojazdu, godziny otwarcia, a także numer telefonu, w który wystarczy kliknąć na urządzeniu mobilnym, aby zadzwonić.
Co więcej, aktywne prowadzenie pozwala zbudować grono zaufanych odbiorców poprzez wystawianie ocen oraz dodawanie opinii. Platforma pozwala też na łatwe udostępnianie wpisów w innych miejscach w sieci. Dzięki aktywnym działaniom usługa ta może zwiększyć potencjał Twojej firmy w organicznych wynikach wyszukiwania. Szczególnie zyskać mogą małe i średnie przedsiębiorstwa.
Wystarczy przejść pod adres www.google.pl/intl/pl/business lub zainstalować aplikację ze Sklepu Play.
Pierwszym krokiem jest wyszukanie Twojej firmy poprzez wpisanie jej nazwy lub adresu.
Jeśli system nie wykrył Twojej wizytówki, klikamy w „Chcę podać pełne informacje o firmie”.
Nazwa firmy
Jest to najważniejszy element w wypełnianiu wizytówki. Warto również przyjrzeć się wizytówce firmy konkurencyjnej, znajdującej się na pierwszej stronie wyników.
Kraj/region, ulica i nr lokalu, kod pocztowy oraz miasto
Należy pamiętać o poprawnym wypełnieniu tych danych, ponieważ w dalszym kroku jest możliwość weryfikacji firmy poprzez przesłanie kodu weryfikacji pocztówką na podany adres. Nie jest to jednak główny powód – Google ceni sobie podawanie prawdziwych danych firm.
Kategoria
W tym ekranie mamy możliwość wyboru tylko jednej kategorii, dlatego warto, żeby była ściśle powiązana z naszą ofertą czy usługą. W dalszych krokach jest możliwość dodania większej liczby kategorii.
Dostarczam produkty i świadczę usługi u klientów
Jeśli Twoja firma obsługuje klientów w ich lokalizacjach, należy zaznaczyć tę opcję.
Kolejnym krokiem jest wspominana wcześniej weryfikacja danych oraz możliwość przesłania wizytówki weryfikacyjnej. Jest to rekomendowany krok, ponieważ zwiększamy tym swoją autentyczność. Firma Google dbając o swoich użytkowników, zawsze stara się potwierdzić prawdziwość firmy znajdującej się w wynikach wyszukiwania.
Po uzupełnieniu podstawowych danych, naszym oczom ukaże się główny interfejs aplikacji. Dzięki niemu mamy możliwość uzupełnienia następujących danych:
• godziny otwarcia,
• numer kontaktowy,
• adres strony,
• uzupełnić pozostałe kategorię, z którymi można powiązać firmę,
• opis firmy – warto przygotować krótki, unikalny opis firmy, najlepiej uzupełniając go o wyrażenia powiązane z ofertą.
Warto pamiętać, że część danych można również dodatkowo oznaczyć na stronie za pomocą przykładów ze schema.org, o których więcej można przeczytać w artykule Piotra. Warto również zadbać o część wizualną swojej wizytówki i uzupełnić takie elementy jak:
• zdjęcie profilowe oraz logo,
• zdjęcia z zewnątrz,
• zdjęcia z wewnątrz,
• zdjęcia w trakcie pracy,
• zdjęcia zespołu lub o dodatkowe zdjęcia.
Pełne uzupełnienie wizytówki jest kluczowe – nie dość, że jest atrakcyjniejsza, zarówno dla Google, jak i potencjalnego klienta, to także przez dobre zdjęcia potrafi przyciągnąć wzrok.
Po wykonaniu wszystkich czynności zostanie również utworzona automatycznie nowa strona Google Plus, uzupełniona podanymi wcześniej danymi.
Wykonanie wszystkich powyższych czynności pozwoli nam na wyświetlanie podstawowej wizytówki w wyszukiwarce po wpisaniu w niej własnego brandu.
Dzięki temu klient bez problemu znajdzie podstawowe dane kontaktowe i teleadresowe, będzie mógł wyznaczyć trasę ze swojego punktu do Twojej firmy.
Jest to również łatwy sposób na poznanie opinii na temat Twojej firmy. Pozyskiwanie pozytywnych ocen jest bardzo ważne, gdyż może to być jeden z najistotniejszych czynników, które pozwolą zdobyć nowych klientów.
Narzędzie umożliwia również dostęp do statystyk, jeśli używasz takich usług jak Google Analytics, YouTube.
Utworzenie wizytówki jest również wartościowe dla osób korzystających na co dzień z urządzeń mobilnych. Użytkownicy smartfonów w łatwy sposób otrzymują informacje i mogą wykonywać na ich podstawie różne interakcje – wyznaczanie trasy, dzwonienie do firmy bez konieczności przepisywania numeru.
Google zadbało również o właścicieli firm, udostępniając aplikacje na urządzenia mobilne. Właściciel wizytówki ma możliwość łatwego udostępniania wpisów, zdjęć i filmów, a także możliwość łatwego śledzenia statystyk takich jak: liczba wyświetleń, liczba kliknięć w wizytówkę, liczbę wykonanych połączeń, a także dostęp do podstawowych statystyki z Google Analytics czy serwisu YouTube.
Google Moja Firma to potężne narzędzie dla małych firm, które stanowi dla nich możliwość zaistnienia na rynku lokalnym. Ważne jest również wsparcie dla urządzeń mobilnych oraz ułatwienia w wizytówce przygotowane specjalne pod smartfony. Duży wpływ ma również lokalizacja. Szukając np. pizzerii, taksówki czy warsztatu samochodowego, Google pokaże nam punkty na mapie z wizytówkami firm będących najbliższej miejsca, w którym się znajdujemy.
Według danych z portalu searchengineland.com 56% badanych podczas podróży szukało lokalnych usług w Internecie. Desktopowi użytkownicy najczęściej szukali: 24% – restauracji, 23% – sklepów, 21% – usług, 13% – rozrywki, 11% – placówek związanych ze zdrowiem i fitnessem, 4% – podróży, 3% – usług finansowych. Natomiast wśród mobilnych użytkowników dane prezentują się następująco: 30% – restauracji, 28% – sklepów, 21% – usług, 8% – podróży, 5% – rozrywki, 4% – placówek związanych z zdrowiem, 4% – usługi finansowe. Jak pokazuje również przeprowadzone badanie, większość użytkowników poszukiwało danych firmy (PC 22%, Mobilne 27%), lecz drugim elementem było znalezienie firmy na podstawie oferowanych przez nią usług czy produktu: PC 17%, Mobilne 16% (searchengineland.com).
Istnieje również duża szansa na zwiększenie wejść na Twoją stronę, jeśli strona firmy znajdzie się w Mapach Google. Algorytm na niektóre z wyrażeń dodatkowo wyświetla mapkę z firmami zajmującymi się tą tematyką lub wyświetla konkretną wizytówkę firmy.
Istotnym czynnikiem wpływającym na proces pozycjonowania jest także weryfikacja poprzez zastosowanie kodu z pocztówki – jest to jasny sygnał dla algorytmów, że nasza firma jest wiarygodna poprzez zgodność danych w wizytówce oraz na stronie.