ul. Wolsztyńska 5, 60-361 Poznań tel: 61 866 77 27 tel:+48618667727

Deloitte Technology Fast 50 Lider przedsiębiorczości Google Partner Google Partners Rising Stars

Weryfikacja domeny w Search Console


SEO 14-07-2015

Ostatnio pisałem o tym, jak zacząć przygodę z pozycjonowaniem. Wspominałem również o narzędziu Search Console (dawne Google Webmaster Tools) i jego funkcjach. Dzisiaj opiszę natomiast proces weryfikacji domeny w tym narzędziu i przybliżę kilka sposobów, za pomocą których można uzyskać dostęp do wszystkich dobrodziejstw oferowanych przez Search Console.

Jak zweryfikować stronę?
Weryfikacja jest całkiem prosta. Do jej przeprowadzenia niezbędne jest posiadanie konta w usłudze Google. Jeżeli go nie mamy, musimy je po prostu utworzyć. Po założeniu konta możemy zalogować się pod adresem https://www.google.com/webmasters, pod którym dostępna jest usługa Search Console. Następnie w puste pole wpisujemy adres witryny, którą chcemy dodać w usłudze Search Console. Stronę warto zweryfikować zarówno z www, jak i bez www. Jest to dosyć istotne, ponieważ dla Google to dwa różne adresy.

 


Podczas weryfikacji możemy otrzymać podpowiedź dotyczącą zalecanej metody, ale oczywiście nie musimy się jej trzymać. Moim zdaniem, najłatwiejsze i najszybsze są trzy poniższe metody weryfikacji:

  • plik HTML
  • metatag
  • kod śledzący Google Analytics

Możemy też wybrać weryfikację poprzez menadżer tagów Google lub dostawcę nazwy domeny – są to dwie pozostałe metody.

1. Plik HTML
Pierwsza z wymienionych metod opiera się na pobraniu pliku HTML, który zawiera kod weryfikacyjny. W moim przypadku jego zawartość wygląda następująco “google-site-verification: googlecc0711c319ed482b.html”. Plik po pobraniu umieszczamy na serwerze weryfikowanego serwisu w taki sposób, aby był dostępny pod adresem nazwa-domeny.pl/nazwa-pliku-weryfikacyjnego.html Po przesłaniu pliku sprawdzamy, czy jest on dostępny pod adresem wskazanym w punkcie 3. (patrz obrazek poniżej).

Jeżeli plik został prawidłowo umieszczony na serwerze, wyświetli się wspomniana już linia kodu, a to oznacza, że możemy przejść do punktu 4. i kliknąć przycisk „Weryfikuj”.

W przypadku, gdy wyświetli się błąd 404 lub zostaniemy przekierowani np. na stronę główną, należy wprowadzić wyjątek w pliku htaccess lub innym, odpowiadającym za routing w serwisie. Alternatywnym rozwiązaniem jest po prostu wybranie innej metody weryfikacji, którą jest np. metatag.

2. Metatag
Kolejnym, łatwym sposobem jest weryfikacja domeny poprzez metatag. W tym przypadku musimy skopiować i wkleić kod metatagu. Dla mojego serwisu będzie to <meta name=”google-site-verification” content=”aGUmdTQkHabF9bu0SfnokPH_0nEVFTe062CuJweoCm0″ />. Ważne, aby był on umieszczony w sekcji head strony, czyli pomiędzy znacznikami <head></head>. Taki tag można umieścić np. poprzez modyfikację pliku, w którym zawiera się wspominana sekcja kodu. Gdy posiadamy dostęp do panelu administracyjnego możemy poszukać miejsca, w którym można będzie go wkleić. Najczęściej są to ustawienia serwisu lub dodatkowe rozszerzenie/moduł.

Jeżeli dodamy prawidłowo metatag z punktu 1. do kodu strony klikamy “Weryfikuj”. W razie problemów podczas weryfikacji Serach Console wyświetli powiadomienie:


3. Google Analytics
Jeżeli Twój serwis zawiera kod śledzący usługi Google Analytics, to również przy jego pomocy możesz zweryfikować domenę w narzędziu Search Console, oczywiście jeżeli w źródle strony znajdziemy kod podobny do tego niżej.

Pamiętaj, że jeżeli kod śledzący został wygenerowany przez innego użytkownika GA, musisz mieć uprawnienia do edycji w Google Analytics.


Zmiany możemy dokonać w zakładce Administracja Google Analytics.

Po kliknięciu “Dalej” i udanej weryfikacji jedną z wyżej wymienionych metod otrzymamy powiadomienie i będziemy mogli korzystać ze wszystkich funkcjonalności Search Console.

Mam nadzieję, że powyższe informacje przydadzą się wszystkim tym, którzy pierwszy raz weryfikują domenę w Search Console. Jak widzimy, sama weryfikacja nie jest zbyt trudna. Jeżeli mamy dostęp do serwera lub panelu administracyjnego i potrafimy dodać plik weryfikacyjny lub zmodyfikować ten odpowiedzialny za generowanie sekcji head strony albo odszukać i dodać metatag w ustawienia serwisu, to proces weryfikacji możemy przeprowadzić samemu. W razie problemów możemy się zgłosić do twórców serwisu lub osoby, która się nią zajmuje – na pewno pomogą.



Zaufali nam: