Na ocenę strony internetowej, a docelowo ustalenie jej pozycji w wyszukiwarce Google, wpływ ma kilkaset czynników. Jednym z nich jest ilość i jakość tekstu na stronie. Dlatego oprócz budowania zaplecza linkowego i działań optymalizacyjnych, warto zadbać o dobry content. Sprawdź, co koniecznie warto wiedzieć, a czego nie robić w pracy z tekstem!

Ilość tekstu na stronie

Próżno szukać dokładnych informacji na temat „idealnej” liczby znaków, która sprawi, że po wpisaniu odpowiedniej frazy, tekst znajdzie się na pierwszej pozycji w wyszukiwarce. Zatem odpowiedź na pytanie:  „Ile znaków powinien mieć tekst?”, brzmi:  „To zależy”. Od czego? Od tematu, odbiorców, celu, w jakim jest przygotowany.

Jeśli piszesz tekst na blog, w którym opisujesz trendy w modzie damskiej na sezon jesień/zima – nawet osiem tysięcy znaków może okazać się niewystarczające. Z kolei tworząc notkę o nowej funkcjonalności, jaka pojawiła się np. w opisywanym przez Ciebie wcześniej programie, zapewne wystarczą dwa tysiące znaków, zrzut ekranu i link.

Na polu walki o idealną liczbę znaków nie zostajesz jednak bez pomocy. Z odsieczą przychodzą Ci programy do monitorowania wyników w Google, takie jak Surfer SEO. Niedawno uruchomiony moduł Content Editor porównuje Twój tekst z innymi, podobnymi, w sieci. Wskazuje obszary, które musisz poprawić, w tym liczbę znaków. Więcej, mniej, jakie słowa kluczowe, w jakim natężeniu – między innymi takie informacje znajdziesz w Content Editorze Surfer SEO.

 

content editor Surfer SEO

Źródło: surferseo.pl

 

Tworząc tekst zawsze zwracaj uwagę na to, aby był użyteczny oraz ciekawy dla odbiorcy, który zainspirowany kupi produkt lub skorzysta z usługi. Dlatego staraj się:

  • pomóc mu dokonać wyboru,
  • odpowiedzieć na nurtujące go pytania,
  • rozwiązać problem,
  • czy dać mu jak najwięcej rzetelnych informacji o produktach bądź usługach, które posiadasz w ofercie.

 

Szczególnie ważne jest to w tym przypadku tworzenia treści do sklepu internetowego. Polacy pokochali zakupy w sieci. Według badań Gemius, w tym roku zakupy przez internet zrobiło 62% mieszkańców naszego kraju, czyli o 6 procent więcej niż w 2018 roku. Chwalimy sobie przede wszystkim możliwość kupowania w każdym momencie i z dowolnego miejsca oraz nieograniczony czas wyboru produktów.

Jednak, równie ważne jak dostępność sklepów online, jest także jego odpowiednie zaprojektowanie oraz dostarczenie klientowi kompletu informacji. Skoro nie może przymierzyć lub dokładanie obejrzeć produktu, powinien chociaż jak najwięcej o nim wiedzieć. Wstawiając więc do sklepu online nową parę butów, nie pisz tylko jaki mają kolor i z czego są wykonane. Możesz jeszcze dodać informacje o:

  • wysokości obcasa,
  • wysokości cholewki,
  • wyściółce,
  • podeszwie,
  • rodzaju wyściełania.

Z tym zadaniem doskonale radzi sobie niemiecki gigant na rynku e-commerce – Zalando. Opisy produktów są szczegółowe i dostarczają użytkownikowi kompletu informacji.

opis produktu w zalando

Źródło: zalando.pl

 

Rozbudowany content to lepsza ocena strony

Dobry copywriter to najlepszy przyjaciel SEO-wca. Dlaczego? Bo często od umiejętności tego pierwszego zależą wyniki pracy drugiego. W naszej agencji specjaliści ds. pozycjonowania codziennie kontaktują się z copywriterami i zamawiają u nich różnego rodzaju treści – od opisów produktów po rozbudowane artykuły blogowe. W pracy copywritera liczy się nie tylko kreatywne podejście do tematu i „lekkie pióro”, ale przede wszystkim umiejętne wplatanie w tekst wymaganych przez SEO-wców fraz kluczowych.

To właśnie w różnorodnych treściach, które pojawiają się na witrynie, można zawrzeć ich jak najwięcej. Jeśli pozycjonujemy sklep na frazy:

  • „obuwie letnie”,
  • „sandały zamszowe na lato”,
  • albo „sukienka koktajlowa na wesele”,

frazy te najlepiej umieścić na stronie produktu.

Idealnym miejscem na rozbudowane opisy są zakładki produktowe. Oto przykład tekstu w zakładce „Sukienki” w sklepie Domodi. W długim na 4 tysiące znaków ze spacjami tekście umieszczono słowa kluczowe takie jak:

  • „sukienki damskie”,
  • „stylizacja do pracy”,
  • czy „sukienka koktajlowa”.

Mimo tego, że treść została stworzona w głównej mierze w celu wsparcia pozycjonowania, tekst dobrze się czyta, a użytkowniczka sklepu może zainspirować się podanymi wskazówkami.

zakładka sukienki w domodi.pl

Źródło: Domodi.pl

 

W przypadku tekstów na bloga lepiej sprawdzą się long taile, czyli precyzyjnie dobrane słowa kluczowe, które odpowiadają wyszukiwaniom – np. „jaką sukienkę ubrać na wesele” albo „piżamy ciążowe na lato”.

artykuły blogowe z long tailem

Źródło: mojbrzuszek.pl

Nie masz pomysłu na tekst? Skorzystaj z darmowych rozwiązań. Jednym z najpopularniejszych jest strona AnswerThePublic.com. Po wpisaniu interesującej nas frazy, program podpowie przykładowe long taile z jej wykorzystaniem. Stąd już tylko krok do wymyślenia tematu na artykuł, który ma szansę na „kliki”. Poniżej przykładowe propozycje fraz po wpisaniu „botki zamszowe”. Program podpowiedział takie long taile jak:

  • „zamszowe botki jak wyczyścić”,
  • „botki zamszowe do sukienki”,
  • czy „botki zamszowe bez palców”.

 

answer the public

 

Źródło: answearthepublic.com

 

Opisy alternatywne

Istotne jest również prawidłowe opisywanie zdjęć. Osobom niewidomym lub słabowidzącym specjalistyczny program „przeczyta” wówczas fotografię lub grafikę. Jednak istotą stosowania opisów alternatywnych jest możliwość ich „przeczytania” przez roboty Google. Tekst musi jak najlepiej opisywać zawartość obrazka.

W opisie powinny znaleźć się słowa kluczowe odpowiadające treści, w której zawarty jest obrazek, ponieważ ułatwia to jego pozycjonowanie. Jednak również w tym przypadku musimy pamiętać, że liczy się komfort użytkownika, dla którego podpis musi być zrozumiały, nie umieszczajmy na siłę fraz kluczowych. Co ważne – opis alternatywny może być zapisany polskimi znakami diakrytycznymi – ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż.

 

Przykład dodania opisu alternatywnego w WordPress

 

 

Powielanie treści

Pamiętaj, że równie ważna co ilość tekstu, jest jego jakość. Dlatego nie może on być kopiowany – zarówno jeśli chodzi o kopiowanie od konkurencji, jak i powielanie treści wewnątrz strony.

Skopiowanie tekstu może wiązać się nie tylko z karą od Google w postaci:

  • nałożenia filtra na stronę,
  • znacznego spadku pozycji,
  • czy wreszcie całkowitego usunięcia witryny z wyszukiwarki.

Jest również niedozwolone z natury prawnej – jako naruszenie praw autorskich.

Jeżeli chcesz sprawdzić, czy autorskie treści z Twojej strony zostały wykorzystane na innej, wystarczy, że wpiszesz w okno wyszukiwarki w cudzysłowie fragment tekstu ze swojej witryny. Dzięki temu Google wyszuka identyczny fragment.

 

nie powielaj treści

Przykład, w którym treść nie została nigdzie wykorzystana poza blogiem Grupy TENSE.

 

Powielanie treści wewnątrz strony łatwo sprawdzisz za pomocą narzędzi np. Siteliner. Wystarczy, że na stronie głównej wkleisz adres witryny, którą chcesz sprawdzić. Po chwili otrzymasz informacje w ujęciu procentowym o zduplikowanej treści oraz przykłady powtórzeń.

powielanie treści na stronie

 

Źródło: siteliner.com

 

Pamiętaj o jakości treści

Już wiesz, że Twoja strona musi być wypełniona treścią, a teksty nie mogą być kopiowane ani z zewnętrznych serwisów, ani w obrębie strony. Warto również wziąć pod uwagę jakość tekstów, które umieszczasz na stronie.

  1. Publikuj tylko wiarygodne artykuły i staraj się pogłębiać wiedzę na temat branży, w której działasz. Czytaj, szukaj informacji ze wszelkich możliwych źródeł – wtedy będziesz miał pewność, że wiedza, którą przekazujesz odbiorcom, jest wartościowa.
  2. Pamiętaj również o poprawności językowej – nic tak nie odrzuca, jak brak odpowiedniej interpunkcji czy błędy ortograficzne. Potencjalny klient raczej nie skorzysta z usług firmy, która nawet nie dba o poprawność językową treści na swojej stronie.
  3. Jeżeli nie masz pewności, czy Twój tekst jest poprawnie napisany, możesz to sprawdzić dzięki narzędziu Language Tool Wystarczy, że umieścisz tam fragment tekstu, a program wskaże błędy oraz podpowie, jak powinieneś je poprawić.
language toole

             

Źródło: languagetool.org/pl/

 

Podsumowanie

Jeżeli poważnie podchodzisz do tematu pozycjonowania i zależy Ci na dobrej opinii użytkowników, pamiętaj, aby postawić na oryginalny tekst. Treść bogata w słowa kluczowe zapewni wiarygodność Twojej marce oraz pozwoli uzyskać jej lepsze pozycje w wyszukiwarce.

Nie czekaj – zacznij inwestować w wartościowy content już teraz!

Ty też możesz mieć na stronie ciekawe treści. Napiszemy je dla Ciebie!

 

Treści na stronie – jak tworzyć je mądrze?
5 (100%) z 1 głosów
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!