Wróć do listy wpisów
Analityka
Agencja SEO i SEM > Blog > Trendy, czyli co nowego w Google Analytics

Trendy, czyli co nowego w Google Analytics

Trendy, czyli co nowego w Google Analytics

Wtorek. Punkt 7:55 włączam komputer i jak co dzień loguję się do Google Analytics. Wtem moim oczom ukazuje się ikonka podpisana słowem Trendy. Do tej pory wydawało mi się, że GA znam od podszewki, wszak to podstawowe narzędzie pracy każdego pozycjonera, ale jak widać – człowiek uczy się przez całe życie. Nie tracąc ani chwili, szybko przeklikuję się przez nową funkcję i już po chwili wiem, że będę tu często zaglądał, do czego i Was zachęcam. Przeczytajcie, czego dowiedziałem się o Analytics Intelligence.

Czym są “Trendy?”

Trendy są nową zakładką Google Analytics wyświetlającą powiadomienia Analytics Intelligence. Jak podaje na swoim Twitterze Google, nowa usługa, przy pomocy samouczących się algorytmów, automatycznie analizuje dane zebrane na koncie GA i wyświetla informacje na temat najważniejszych zmian. Dzięki temu użytkownicy mogą je lepiej rozumieć i na ich podstawie wprowadzać zmiany. Statystyki dostępne są w 39 językach.

Czym jest Analytics Intelligence?

Analytics Intelligence w prosty i bardzo przystępny sposób pokazuje nam ważne zmiany w statystykach, gotowe raporty porównawcze oraz wskazówki, co możemy poprawić (modelowanie użytkowników i konwersji). Jedna funkcja szczególnie zwróciła moją uwagę. Otóż, jak informuje Google, Analytics będzie odpowiadał na nasze pytania! Musimy tylko zadać je po angielsku w prosty i zrozumiały sposób, np: „Which channel had the highest goal conversion rate” (Który kanał miał najwyższy współczynnik konwersji celu) albo Which channel had the highest revenue? (Który kanał przyniósł największe przychody?).

Tej funkcji niestety jeszcze nie udało mi się przetestować. W polskiej wersji Analytics Intelligence jest okrojony nawet z podstawowych, gotowych pytań, do których dostęp można uzyskać zmieniając w ustawieniach konta język na angielski. Prawdopodobnie ta funkcjonalność będzie dostępna dopiero po jakimś czasie tak, jak miało to miejsce z asystentem głosowym.

 

Porównywanie statystyk

Analytics automatycznie porównuje ze sobą dane i wyświetla w Trendach raporty dotyczące najważniejszych zmian, które mogą być dla nas kluczowe. Przykładowo, jeśli na naszym koncie wystąpi spadek odwiedzin strony, Analytics Intelligence przygotuje raport, który otrzymamy zaraz po zalogowaniu się do konta GA (powiadomienie w zakładce Trendy).

Ok Google, jak to działa?

Jak już wcześniej wspominałem, analiza pozwala na zadawanie pytań i uzyskiwanie odpowiedzi na przykład o korelacje pomiędzy danymi i wymiarami: “How much organic traffic increased this month?” (O ile zwiększył się ruch organiczny w tym miesiącu?)

Wykrywanie anomalii

Analytics Intelligence potrafi wykrywać anomalie. Mechanizm zbiera dane z poprzednich okresów czasowych, uczy się przewidywać, a następnie sprawdza, czy nie ma znacznych odchyleń od planowanej normy. O anomalię także możemy spytać. Na przykład: „Did anything unusual happen this week?” (“Czy w tym miesiącu wydarzyło się coś niezwykłego”?)

Badanie zmian

Mechanizm Analytics to nie tylko proste odpowiedzi na podstawowe pytania. To także zaawansowany, samouczący się algorytm, który potrafi wskazać przyczynę zmian.
Jak to działa? Musimy zadać pytanie poprzedzone słowem “why”, które pozwoli uruchomić badanie. Następnie podajemy dane i dwa zakresy dat, na których podstawie Analytics obliczy różnicę między danymi, sprawdzi korelację ze zmianami w najpopularniejszych wymiarach i przygotuje raport.

Jakość sesji

Analytics pozwoli także na automatyczne badanie jakości sesji. Opisując w dużym uproszczeniu, będzie to ocena sesji na podstawie zachowań użytkownika na stronie, która pozwoli na optymalizacje kanału konwersji. Mówiąc najprościej, Google pokaże nam, co jeszcze możemy zrobić, aby pozyskać konwersje oraz wskaże mało opłacalne kierunki zdobywania ruchu, które powinniśmy wyeliminować.

Prawdopodobieństwo konwersji

Udostępnione zostaną także raporty dotyczące prawdopodobieństwa konwersji, które na podstawie oceny transakcji użytkowników, pozwolą procentowo ocenić prawdopodobieństwo konwersji w ciągu najbliższych 30 dni.

Dla kogo jest Analytics Intelligence?

Podstawowym zadaniem Analytics Intelligence jest przyspieszenie naszej pracy. Nie ma znaczenia, czy narzędzia będzie używał początkujący adept SEO, analityk danych, czy marketingowiec – GA nie został stworzony dla określonej grupy odbiorców. Służyć ma każdemu użytkownikowi.

W nowej funkcjonalności widzę przede wszystkim szansę skrócenia drogi do zdobycia odpowiedzi na nurtujące nas pytanie. Nie będziemy już potrzebowali kilkunastu kliknięć, aby zobaczyć interesujące nas dane, samodzielnie je porównać i wysnuć wnioski.

Szczególnie spodobało mi się wykrywanie anomalii i ich automatyczne raportowanie. Do tej pory musieliśmy sami monitorować zmiany, a nie na wszystkie udawało się zwrócić należytą uwagę.

Co dał mi automatyczny raport?

Bardzo szybko przekonałem się do Trendów. Przede wszystkim, o czym wcześniej wspominałem, skrócił się czas dostępu do danych. Intelligence analizuje także znacznie większą liczbę danych, niż sami bylibyśmy w stanie przejrzeć, przez co ma większą szansę zauważyć nieprawidłowość, którą my moglibyśmy przeoczyć.

Za wcześnie, żeby wysuwać daleko idące spekulacje, jednak widzę w Analytics intelligence szanse optymalizacji naszej codziennej pracy i jestem gotowy na dalsze poznawanie tej funkcji.