Menu
Wróć do listy wpisów
Marketing Prowadzenie firmy Reklama Różne
Strona główna > Blog > TikTok – czy i jak może wspierać biznes?

TikTok – czy i jak może wspierać biznes?

TikTok – czy i jak może wspierać biznes?

TikTok to potężna platforma społecznościowa, która zyskuje coraz większą popularność. Jest ona najmłodszym ze wszystkich innych dobrze znanych nam mediów społecznościowych typu: Facebook, Twitter, YouTube czy Instagram, ponieważ wystartowała w 2018 roku. W tym momencie można śmiało uznać, że wiedzie ona prym i podbija rynek swoją innowacyjnością. Przewiduje się, że do 2023 roku liczba użytkowników na platformie będzie wynosić ponad 2 miliardy. Warto zaznaczyć, że z aplikacji korzystają nie tylko dzieci i młodzież, ale coraz częściej są to także osoby dorosłe, których zainteresowania i upodobania są naprawdę przeróżne.

Kim jest twórca TikToka i co sprawiło, że platforma odniosła tak wielki sukces

Założycielem firmy jest 39-letni Zhang Yiming, który pochodzi z Chin. Jego majątek, głównie dzięki sukcesowi TikToka, jest obecnie wyceniany na 49,5 miliarda dolarów, co czyni go drugim najbogatszym człowiekiem w Chinach. Ma on na swoim koncie również takie sukcesy, jak przedsiębiorstwo ByteDance, które wykupiło w 2017 roku aplikację musical.ly.

Debiutujący TikTok zdecydowanie wyróżnił się na tle ówczesnej konkurencji, z tego względu, że wzbudzał w użytkownikach nowe doznania. Platforma jest genialnym tworem psychologicznym, zachęcającym konsumenta do interakcji. Na początku służyła ona do wstawiania krótkich filmików, na których autorzy tańczyli do muzyki. Obecnie znajdziemy tam wszystko, zaczynając od słodkich zwierzątek, aż do aktywistów głoszących swoje poglądy na dany temat. Niewątpliwie unikalność tej platformy tkwi w samej społeczności, która bardzo aktywnie wstawia content, dzięki czemu każdy może znaleźć tam coś, co go zainteresuje. Dodatkowo aplikacja została zaprojektowana w taki sposób, aby nasz mózg podczas przeglądania zaczynał wydzielać ogromne ilości dopaminy, chociażby dzięki wiecznemu scrollowaniu niekończącej się treści.

Jak TikTok może pomóc nam w rozwoju naszego biznesu

Dlaczego powinniśmy szukać nowych klientów na TikToku

Tak jak wcześniej sobie powiedzieliśmy, na TikToku jest olbrzymia różnorodność użytkowników, dzięki czemu z łatwością można dotrzeć do konkretnej grupy docelowej.

Jeżeli będziemy prowadzić odpowiednio przemyślane i zaplanowane działania marketingowe, możemy dotrzeć do osób, które są gotowe do zakupu naszego produktu lub usługi, a następnie przekonwertować je na klientów. Wielu reklamodawców oraz firm zauważyło, że TikTok jest świetnym narzędziem do zwiększania sprzedaży i zaczęło przeznaczać spore kwoty na marketing właśnie w tym miejscu. Dodatkowo platforma umożliwia nam dotarcie do konsumenta na kilka różnych sposobów.

współpraca

Zbudowanie profilu i publikowanie treści

Jeżeli określimy sobie grupę docelową i zdecydujemy się podjąć kroki związane z pozyskiwaniem nowych klientów na TikToku, w wielu przypadkach jednym z najlepszych rozwiązań będzie budowa profilu z contentem skierowanym prosto do naszego targetu, czyli do osób potencjalnie zainteresowanych naszym produktem bądź usługą.

Pozwala to na zbudowanie społeczności, która regularnie nas ogląda, ponieważ nasze treści są dla niej atrakcyjne. Przeważnie jest to równoznaczne z tym, że skoro interesuje ich prezentowana przez nas tematyka, możliwe, że będą chcieli kupić produkt z nią związany. Oczywiście nie możemy zapominać o tym, dlaczego użytkownicy zaczęli nas oglądać, i cały czas powinniśmy starać się dostarczać najwyższej jakości treści, żeby nie tracić zaufania i oglądalności.

Warto już na etapie określania grupy docelowej skontaktować się ze specjalistami, którzy odpowiednio poprowadzą nas przez cały proces marketingowy od pierwszego do ostatniego kroku. W innym przypadku, jeżeli nie mieliśmy wcześniej do czynienia z marketingiem, możemy z większym prawdopodobieństwem na etapie planowania popełnić jakiś błąd, co następnie może przełożyć się na brak efektów z prowadzonych później działań, a w ostateczności całkowitą rezygnacją z tego kanału i potencjalną utratę nowych, bardzo wartościowych klientów.

W momencie gdy zaczniemy już przygodę z dodawaniem contentu na nasz profil i zacznie on zyskiwać na popularności, warto rozważyć również inne aktywności, chociażby w postaci live’ów lub tworzenia wyzwań. Możemy dzięki temu angażować użytkowników do wchodzenia z nami w interakcję, co jeszcze bardziej wspomoże proces zdobywania nowych klientów, ponieważ osoby nas śledzące będą miały poczucie, że są z nami w przyjacielskiej relacji i będą chciały utożsamiać się z naszą marką.

Prowadzenie live’a

Jeżeli zdobyliśmy już swój pierwszy tysiąc followersów, TikTok umożliwia nam nadawanie transmisji na żywo. Podczas takiego live’a mamy możliwość dokonania różnych typów konwersji, dlatego warto jeszcze przed jego rozpoczęciem zastanowić się, co jest naszym celem, co chcemy dzięki niemu uzyskać i co chcemy oglądającym zaoferować. Możemy np. zachęcić ich do:

  • zapisania się na nasz newsletter, oferując przy tym darmowego e-booka,
  • wejścia na nasze inne social media,
  • kupna naszego produktu.

Możliwości jest naprawdę wiele, wszystko jednak zależy od typu działalności, jaki prowadzimy, dlatego jest to kwestia bardzo indywidualna i każdy sam powinien zastanowić się, na czym mu najbardziej zależy.

Dodatkowo live’y są świetnym narzędziem do pozyskiwania nowych followersów, dlatego warto zadbać o:

  1. agendę – czyli przede wszystkim powinniśmy mieć zaplanowany przebieg transmisji, aby była ona prowadzona płynnie i widzowi przyjemnie się ją oglądało,
  2. tytuł – zawsze powinien być zachęcający, ale zgodny z tematem live’a,
  3. tematy, które chcemy poruszyć – ułatwi nam to panowanie nad tym, co chcemy powiedzieć, a także pozwoli nie zapomnieć o kluczowych kwestiach, gdy będziemy poruszać dane zagadnienie,
  4. regularność w ich prowadzeniu – najlepiej jeżeli potestujemy, w jakich porach dnia nasza widownia jest najliczniejsza, a następnie na tej podstawie ustalimy sobie konkretne dni i godziny, w których taką transmisję będziemy prowadzić.

Jeżeli zadbamy o wyżej wymienione aspekty, z pewnością szansa na sukces naszej tiktokowej transmisji znacząco wzrośnie i efekty nie powinny nas rozczarować.

Tworzenie wyzwań

Platforma słynie także, z tzw. challenge’y. Polegają one na tym, że tworzymy filmik i zachęcamy odbiorców do przygotowania własnej wersji zainspirowanej naszym materiałem. Jeżeli podejdziemy do tego w kreatywny sposób, rezultaty mogą być naprawdę spektakularne. Ważnym elementem stworzenia takiej akcji jest dobranie odpowiedniego hasztagu, który ludzie będą umieszczać pod swoją interpretacją naszego wideo.

Świetnym przykładem jest marka Ralph Lauren. Na TikToku zasłynęli m.in. z tego, że stworzyli challenge oznaczony jako #WinningRL i zachęcają ludzi do udostępniania filmików podpisanych tym właśnie hasztagiem, na których mają oni dzielić się codziennymi zwycięstwami ze swojego życia.

TikTok wyzwanie Ralph Lauren

Źródło: https://www.tiktok.com/@ralphlauren/video/6730446255056538886

Współpraca z influencerami

Kolejną formą promowania naszych produktów lub usług na TikToku jest współpraca z influencerami. Jeżeli nie mamy czasu, pomysłu, a przede wszystkim chęci lub środków na budowanie własnego profilu, warto poszukać osób, które już go posiadają i zajmują się tematem, jakim zainteresowani mogą być nasi potencjalni klienci. Jeżeli znajdziemy takie osoby, powinniśmy szczególną uwagę zwrócić na ich statystyki. Jeśli dany profil ma atrakcyjne wyniki pod kątem wyświetleń, komentarzy oraz lajków i po przeliczeniu kosztów związanych z taką współpracą nadal będzie nam się to opłacać, to zdecydowanie warto z taką osobą się skontaktować. Influencerzy przeszli już całą drogę, jaką my musielibyśmy przejść w kontekście budowy swojej społeczności, dzięki czemu możemy zaoszczędzić bardzo dużo czasu.

Tworzą oni kontent oraz związaną z nimi społeczność, więc tak naprawdę wykonują całą pracę, jaką my musielibyśmy zrobić. Jedyną kwestią do dogadania będą warunki współpracy, które każdy ustala indywidualnie.

Jak wygląda współpraca z influencerami na TikToku

Przebiega ona w ten sposób, że kontaktujemy się z influencerem, przedstawiamy mu nasz produkt lub usługę, a następnie on promuje je głównie za pomocą filmików lub live’ów na swoim profilu. Warto dać takiej osobie narzędzia do sprzedaży w postaci np. specjalnego kodu rabatowego, co powinno pozytywnie wpłynąć na ilość konwersji.

Z influencerami można rozliczyć się na trzy różne sposoby. Każdy z nich ma swoje wady i zalety, jednakże nie ma reguły na to, który z nich jest najlepszy, więc znowu warto w tym przypadku potestować, a ostatecznie metodą prób i błędów wybrać najkorzystniejsze dla nas rozwiązanie.

  • Barter – produkt za reklamę

Możemy rozliczać się na zasadzie barteru, czyli influencer promuje nasz produkt, a w zamian otrzymuje go od nas w gratisie.

  •  Wynagrodzenie pieniężne

Kolejnym sposobem jest zapłacenie określonej kwoty influencerowi za podjęcie przez niego działań związanych z promocją naszej marki, produktu lub usługi.

  • Prowizja od sprzedaży

Ostatnim i często z perspektywy przedsiębiorstw, najkorzystniejszym modelem rozliczania się z influencerem jest wypłacanie prowizji od każdego sprzedanego produktu.

Reklamy

Rozpoczęcie kampanii reklamowej na TikToku jest bardzo proste. Wystarczy, że założymy konto na stronie: https://www.tiktok.com/business/en/apps/tiktok?tt4b_lang_redirect=1, a następnie przejdziemy do ustawień kampanii. Tak naprawdę nie potrzebujemy nawet profilu na platformie, aby ją rozpocząć.

Panel jest skonstruowany w przyjazny dla użytkownika sposób, dzięki czemu każdy może taką kampanię ustawić sam. Na zdjęciu poniżej możemy zobaczyć, jak wygląda to w praktyce.

ustawienie reklamy na TikToku

Źródło: https://www.tiktok.com/business/en?tt4b_lang_redirect=1

Najważniejsze jest, abyśmy wybrali cel, na którym najbardziej nam zależy, a kampania automatycznie dopasuje się względem naszych oczekiwań. Do wyboru mamy takie opcje, jak:

Awareness – budowa świadomości istnienia naszej marki wśród jak największej ilości użytkowników;

Consideration – w zależności od naszej potrzeby możemy ustawić kampanię w taki sposób, aby:

  • kreowała ruch na naszej stronie internetowej,
  • zachęcała do instalacji naszej aplikacji,
  • uzyskiwała więcej wyświetleń przy filmikach,
  • generowała leady (potencjalnych nabywców naszego produktu/usługi),
  • gromadziła wokół profilu społeczność, która zacznie go obserwować;

Conversions – ta opcja skupia się na konwersji, czyli stara się przekonwertować użytkownika na naszego klienta.

Dalsze etapy są równie proste, wystarczy zaznaczyć płeć, wiek oraz wybrać lokalizację, jaka nas interesuje i w zasadzie to tyle.

Platforma oferuje oczywiście jeszcze szereg niestandardowych, bardziej złożonych możliwości reklamowania się, jednak są to opcje bardziej zaawansowane, których nie będę omawiać w tym artykule. Tworząc kampanię, musimy mieć na uwadze, aby reklama była filmikiem lub animacją.

Podsumowanie

Wracając do pytania „Czy TikTok może wspomóc nasz biznes?”, odpowiedź brzmi: TAK!

Przede wszystkim dlatego, że platforma oferuje szeroki zakres reklamowania swojej marki, przez co potrafi dopasować się do potrzeb praktycznie każdej firmy chcącej z niej skorzystać.

Oczywiście działania marketingowe nigdy nie powinny ograniczać się tylko do jednego kanału i warto dywersyfikować sposoby dotarcia do klienta. Natomiast jeżeli TikTok ma posłużyć nam jako wsparcie sprzedaży czy też do budowy rozpoznawalności marki, to zdecydowanie warto w niego zainwestować. Aplikacja z dnia na dzień zyskuje na popularności i przyciąga nowych użytkowników, którzy mogą zostać naszymi klientami, dlatego nie powinniśmy ignorować oferowanych przez nią możliwości.

    Bezpłatna wycena