Reprezentacja Grupy TENSE rozpoczęła wtorek od… marketingowego espresso. Brzmi ciekawie? Właśnie tak było! Druga edycja eventu SEMpresso organizowanego przez Fox Strategy w Strefie Kultury we Wrocławiu zgromadziła nie tylko osoby, które nie wyobrażają sobie rozpoczęcia dnia bez dobrej kawy, ale przede wszystkim specjalistów z branży e-marketingu i przedsiębiorców rozwijających swoje marki w internecie. Temat przewodni? O sprzedaży w sieci. Marketing Twojego sklepu internetowego. Bez zaskoczenia? Wydaje Ci się, że nic odkrywczego nie da się już na ten temat powiedzieć? Po raz kolejny – nuda? Trzy razy nie – możemy tylko zaprzeczyć!

SEO nie istnieje bez SEM

SEMpresso #2 rozpoczęło się dwugodzinnymi warsztatami. Dawid Pietkiewicz (SEO Specialist), Oktawian Kitala (SEO Project Manager) i Damian Kołodziej (Digital Marketing Manager) z Fox Strategy opowiedzieli o fundamentach SEO i SEM w sklepie internetowym, udowadniając, że te dwie dziedziny są ze sobą nierozerwalnie połączone. Warsztaty przyniosły ogromną porcję wiedzy dotyczącej:

  • użytkowania konkretnych narzędzi (w tym przede wszystkim Google Analytics i szczegółów analizowania pod e-commerce – począwszy od sprawdzania najczęściej kupowanych produktów, przez poznanie danych demograficznych, kończąc na ustawianiu wykluczeń, filtrów i celów),
  • przygotowywania reklam w Google Ads,
  • a także działaniach związanych z techniczną optymalizacją sklepu pod SEO.
sempresso

Damian Kołodziej podkreślał, jak ważne jest zestawienie oczekiwań klienta z danymi z Google Analytics. Nie zawsze to, co wydaje się za słuszne z perspektywy właściciela sklepu, jest zgodne z rzeczywistością – zarówno w przypadku samych kupujących, jak i ich realnych działań popartych statystykami w narzędziach. Jak współpracować z developerami? Dlaczego nie można mieć zainstalowanych pięciu (takich samych) kodów Google Analytics? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań o „higienę pracy” padło w trakcie prelekcji Damiana, który następnie stwierdził, że…

…Google Ads kocha się z Google Analytics!

Co było tylko kolejnym potwierdzeniem tezy postawionej na początku. “Trzeba się zastanowić, co chcemy sprzedawać” – paradoksalnie wydaje się to jasne, jednak nie zawsze takie okazuje się w praktyce. Jak przygotować strukturę konta w Google Ads, aby… wyglądała jak „komoda”? Które słowa kluczowe wykreślić z dopasowań, żeby kampanie okazały się naprawdę skuteczne i adekwatne do posiadanego asortymentu w sklepie? Co mają wspólnego adsy w sieci reklamowej ze szturmowcami w Gwiezdnych Wojnach? Czy warto robić “psikusy” konkurencji poprzez zaczepne reklamy? Wiele protipów, gotowych rozwiązań, podkreślenie ciągłej pracy nad reklamami na konkretne sposoby – to tylko część z propozycji, które otrzymaliśmy od Damiana.

Jak szukałbyś swoich produktów w sieci?

Od tego pytania trzeba zacząć dzień w każdym e-commerce! Zazwyczaj okazuje się, że początkowo dobrane frazy kluczowe są po prostu błędne – i nie zapewniają skutecznego “ściągnięcia” użytkowników z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Prowadzisz sklep internetowy z siedzibą stacjonarną? Skup się na keywordsach dopasowanych nawet pod dzielnicę, w której masz główną siedzibę. Mniej zapytań nie oznacza wcale czegoś gorszego – liczy się przecież konwersja. Na co zwracać uwagę w doborze fraz? Oktawian Kitala szczególnie podkreślił, że warto przeanalizować:

  1. średnią miesięczną liczbę zapytań,
  2. ich adekwatność do oferty, którą dysponuje sklep internetowy,
  3. precyzyjność – im bardziej szczegółowe słowo kluczowe, tym większa szansa na konwersję – przy czym maleje potencjalna liczba zapytań. Zagmatwane? Podaję przykład – ten użytkownik, który szuka kosiarki z napędem spalinowym, jest bardziej zdecydowany na jej zakup niż ktoś, kto po prostu wpisał w wyszukiwarkę słowo: “kosiarka” – taki user może np. chcieć dowiedzieć się o jej działaniu, a nie kupować konkretnego modelu,
  4. konkurencyjność – konieczne jest zweryfikowanie budżetów, czasu, a także bezpośrednich konkurentów dla danego e-commerce. Warto wiedzieć, kto jest w TOP10 w Google oraz w jaki sposób wybiera swoje keywordsy.

Ruch organiczny z fraz poradnikowych? Jak najbardziej! Warto inwestować w blogi i artykuły, które odpowiadają: Co? Jak? W jaki sposób? Dlaczego? – content marketing jest w cenie! Z kolei Dawid Pietkiewicz wskazał kilka narzędzi, które wspierają poszukiwanie słów kluczowych. Zgromadzeni we wrocławskiej Strefie Kultury poznali tajniki dotyczące:

  • sezonowości fraz w Google Keyword Plannerze – wraz z jego codziennym użytkowaniem,
  • szukaniu long tailowych fraz w UbberSuggest,
  • czy podpowiedziach do tematyki blogów w Answer the Public.

Architektura – także i na stronie

Od adresu do adresu, od podstrony do podstrony – i tak tworzy się mapa witryny przez roboty Google. Warto dbać o przemyślane linkowanie wewnętrzne pomiędzy zasobami na stronie – to ważne zdanie przekazał Dawid, zwracając uwagę, że “wędrówka” użytkowników, a także samych robotów nie rozpoczyna się wcale zawsze na stronie głównej. Czym jest menu okruszkowe (które nie ma nic wspólnego z ciasteczkami)? Jak działa zasada First link counts? To tylko nieliczne aspekty, o których była mowa.

Ponadto otrzymaliśmy mnóstwo zajawek o:

  • User Experience (od przekierowań, sortowania oraz filtrowania kategorii, przez ustawianie szybkości ładowania witryny oraz wdrażania wersji mobilnej, kończąc na rodzajach paginacji, a takżę scrollowania),
  • technicznej optymalizacji treści – zarówno przyjaznej dla użytkowników, jak i Googlebota (oczywiście bez duplikatów!),
  • czy samej widoczności strony w wyszukiwarce.

Panowie z Fox Strategy skutecznie zachęcili do dalszego pogłębiania wiedzy, a co najważniejsze – sprawdzania jej w praktyce. Dzięki!

Czy mały sklep internetowy jest w stanie sprzedawać?

Mariusz Sondej ze sklepu Antyczek.pl w swojej prelekcji podkreślał szczególną wartość danej obietnicy i gwarancji jej spełnienia wobec przyszłych klientów. Kreowanie wizerunku ekspertów, zapewnienie użytkowników o solidności usługi, budowanie zaufania w oczach kupujących – poprzez np. certyfikaty autentyczności, czy też możliwość odbioru osobistego – to filary prowadzenia własnego e-commerce wg Mariusza.

sklep antyczek

Czy wada produktu może być jego zaletą? W jaki sposób tworzyć opisy dopasowane do grupy docelowej i jak długie powinny one być? Jak ważne są wysokiej jakości zdjęcia, jak je wykonywać, aby ukazać faktyczną wielkość przedmiotu? Czy regularne pojawianie się artykułów na blogu oraz serwisach zewnętrznych jest potrzebne? Mariusz opowiedział, jak tworzyć content w praktyce, ponownie wskazując konieczność postawienia się w roli klienta – któremu po prostu warto opowiedzieć o produkcie i nie bać się zrobić tego od A do Z. – Nie każdego, jako właściciela, stać na darmową dostawę bądź 100-dniowy zwrot, dlatego pomyśl, czego innego użytkownik może od Ciebie oczekiwać – radził zgromadzonym.

Dopasowanie treści na poszczególnych etapach lejka sprzedażowego? To nic trudnego!

Udowodnił to Piotr Michalak – specjalista SEO z naszej firmy. Oprócz zajmowania się obsługą klientów Grupy TENSE, jest również Liderem sekcji szkoleniowej, a także Doradcą Zarządu ds. Rozwoju Biznesu. Zebranym na SEMpresso #2 zaprezentował kilkadziesiąt tipów na prawidłową optymalizację treści – zarówno pod kątem użyteczności dla potencjalnych klientów, jak i widoczności dla wyszukiwarki.

Czym jest „magiczny” lejek? To schemat w marketingu ukazujący proces sprzedażowy, który zazwyczaj składa się z 4 poziomów. Różni się on w zależności od branży, a także nie zawsze wygląda identycznie. Piotr podzielił się swoimi przemyśleniami, a także praktyczną wiedzą, którą wykorzystuje w przypadku swoich klientów. Pokazał, jakie działania pod kątem tworzenia treści, powinny być stosowane podczas:

  • budowania świadomości marki,
  • zainteresowania użytkownika ofertą,
  • decyzji kupna,
  • a także wyrażenia opinii po procesie sprzedaży.

Ponadto Piotr Michalak wskazał, którymi narzędziami można zrobić dobry research słów kluczowych, a także jakie pułapki czekają podczas jego wykonywania. Nie zabrakło porad, w jaki sposób dzielić słowa kluczowe i przypisywać je do etapów konwersji (np. na podstawie produktów, intencji użytkownika wpisującego zapytanie do wyszukiwarki), a następnie jak weryfikować działania wraz z bieżącą optymalizacją konkretnych podstron znajdujących się w sklepie internetowym.

Piotr Michalak Grupa TENSE

Jakie treści szczególnie polecane są przez Piotra? Te, które mają zarówno wartość dodaną dla użytkownika, przekazując mu jasno określone informacje, jak i przyjazne dla Google – o odpowiedniej długości, przystosowane do procesów SEO. Są to przede wszystkim:

  1. Kategorie produktowe.
  2. Opisy produktów, a także usług.
  3. Artykuły na bloga w formie rankingów, zestawień, trendów, porównań – wraz z infografikami, materiałami wideo.
  4. Uzupełnienie Bazy wiedzy, FAQ, słowniczków terminów branżowych.
  5. Tutoriale, instrukcje, testy.
  6. Opinie i recenzje.

W prezentacji Piotra nie zabrakło także technicznych aspektów optymalizacji treści dla wyszukiwarki.

From zero to hero

Skąd bierze się sukces w e-commerce? Zwycięstwo nie obędzie się bez słynnych fuckupów. Michał Stankiewicz – freelancer w branży e-commerce, opowiedział o tym, że każdy uczy się na błędach. Przynajmniej powinien!

Przedstawił nam historię o perfekcyjnym modelu sprzedażowym, z zapewnioną obsługą klienta – a produktu nikt nie chciał kupić przez internet, działała wyłącznie sprzedaż telefoniczna. Bieżące koszty funkcjonowania wzrosły do takich kwot, że sklep z hakami do samochodów, którym zajmował się Michał został zamknięty po dwóch sezonach działalności. Wniosek? Nie da się zbudować skalowalnego biznesu bez wykorzystania wszystkich elementów marketingu mix – 4P, czyli Promocji, Produktu, Ceny, a także Miejsca sprzedaży.

Ponadto Michał Stankiewicz dobitnie pokazał, jak małe sklepy internetowe (nie)radzą sobie ze wzrostem sprzedaży i że da się prowadzić sklep internetowy… bez wiedzy o e-commerce na poziomie właścicielskim. I wcale nie trzeba zatrudniać specjalisty od tej działki, żeby mieć… 80% więcej przychodów w rok w sklepie internetowym. I to nie w jednym przypadku!

Co dzieje się po przekroczenia pierwszego miliona złotych obrotu? Przede wszystkim warto zainwestować w rozwiązania, które:

  • zwiększą wydajność,
  • wprowadzą wiele automatyzacji, w tym np. w procesie zamówień i fakturowania,
  • lepiej będą synchronizować dane (kolektory),
  • pozwolą na uporządkowanie logistyki,
  • dadzą szansę na efektywne szkolenie nowych pracowników.

Co należy zrobić, żeby biznes w sieci się udał? Wrodzone wyczucie, wyczulenie na rozumienie potrzeb klientów, manię obserwacji konkurencji, a także – jak stwierdził Michał, po prostu “ogarnięcie”.

Trzeba być specyficznym człowiekiem, żeby odnieść sukces w internecie – podsumował.

Zakończenie

Jak obiecywali organizatorzy wydarzenia z Fox Strategy, to nie ostatnie spotkanie z cyklu SEMpresso we Wrocławiu. A my zapewniamy już dziś, że chętnie zameldujemy się na kolejnej, trzeciej edycji eventu! Dziękujemy za zaproszenie, a w imieniu Piotra – również za możliwość wystąpienia. Do zobaczenia!

 

Spotkanie SEMpresso #2 we Wrocławiu – relacja z wydarzenia
4.9 (97.14%) z 7 głosów
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!