Wróć do listy wpisów
Analityka Audyt SEO Link building Marketing Optymalizacja stron (SEO) Strony www
Agencja SEO i SEM > Blog > Słowa kluczowe w SEO – czym są i jak je dobierać

Słowa kluczowe w SEO – czym są i jak je dobierać

Słowa kluczowe w SEO – czym są i jak je dobierać

Słowo kluczowe, znane również jako fraza, to logiczny ciąg znaków, który użytkownicy wpisują w wyszukiwarce, aby odnaleźć strony internetowe zawierające interesujące ich informacje. Może to być zarówno jeden wyraz jak i kilka – wszystko zależy od tego, jak dokładne wyniki wyszukiwania użytkownik chce uzyskać.

Po wpisaniu słowa kluczowego w wyszukiwarce pokazują się użytkownikom strony, które są z nim powiązane. Przykład: wpisujesz „hotele pięciogwiazdkowe w Pcimiu Dolnym” i pokazują Ci się strony internetowe luksusowych hoteli w Pcimiu Dolnym oraz popularne porównywarki noclegowe z ofertami w Pcimiu Dolnym (na przykład Booking, Kayak, Trivago). Jeśli wpisałbyś samo „hotel”, to zapewne w pierwszej kolejności otrzymałbyś wyniki z definicją słowa hotel – jest to zbyt ogólna fraza. A już na pewno nie mógłbyś liczyć na propozycje hoteli w Pcimiu Dolnym, jeśli akurat się w nim nie znajdujesz. Dotarcie do tego, czego szukasz, zajęłoby Ci wiele więcej czasu.

Ponieważ witryn internetowych w sieci są tysiące, na pierwszych kilku stronach wyników wyszukiwania pokazują się jedynie te, które Google klasyfikuje jako najbardziej wartościowe. Ocena dokonywana jest na podstawie konkretnych czynników rankingowych Google. Dlatego właśnie słowa kluczowe odgrywają ogromną rolę w pozycjonowaniu stron internetowych. Dzięki wybraniu odpowiednich fraz dla danej strony oraz wypozycjonowaniu jej na te frazy, witryna ma szansę osiągać wysokie wyniki w SEO i szybciej trafić do targetowanych użytkowników. Wybór słów kluczowych nie może być więc przypadkowy. Trzeba brać pod uwagę różne czynniki i analizować konkretne dane. Jakie to czynniki i jakie dane? Odpowiedź poznasz w dalszej części artykułu.

Gdzie na stronie umieszczamy słowa kluczowe

Chcesz rozpocząć prace nad pozycjonowaniem strony? Musisz wiedzieć o tym, że jest kilka strategicznych miejsc, w których muszą lub mogłyby znaleźć się dobrze dobrane frazy.

  1. URL
    Tutaj może pojawić się kłopot z umieszczeniem frazy, ponieważ mamy do dyspozycji naprawdę niewiele znaków. Możesz więc umieścić na przykład jej ważniejszą część. Co więcej, zazwyczaj firmy umieszczają w URL swoją nazwę, szczególnie gdy brand jest już rozpoznawalny. Podpowiemy jednak, że brand też może być częścią słowa kluczowego – wspominamy jeszcze o tym w dalszej części artykułu.
  2. Meta description
    To tag HTML umieszczony w kodzie źródłowym strony, który ma opisywać to, co się na niej znajduje. Zawiera około dwóch zdań. Wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google pod tytułem strony (meta title).
  3. Meta title
    To tytuł strony, który wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Bardzo podobny do meta description, ale znacznie krótszy (około 60 znaków).
  4. Nagłówek H1 i kolejne
    To nagłówki dzielące treść na stronie na mniejsze części, na przykład tytuł artykułu na blogu lub nazwa kategorii produktów.
  5. Atrybut alt
    Dotyczy grafik, ilustracji i zdjęć na stronie. Zadaniem atrybutu alt jest opis tego, co znajduje się na grafice.
  6. Treści
    Znajdują się na stronie głównej, w artykułach blogowych i poszczególnych podstronach (np. O firmie), a w przypadku sklepów internetowych to także opisy kategorii produktów.

Rodzaje słów kluczowych

Jak już wiesz, frazy mogą być pojedynczymi wyrazami lub kilkoma słowami tworzącymi spójne wyrażenie. Możemy podzielić je na kilka rodzajów:

  1. brandowe słowo kluczowe – jak sama nazwa wskazuje, zawiera brand, czyli na przykład nazwę firmy, której witryna jest pozycjonowana,
  2. ogólne, money keywords, generyczne – zazwyczaj jest to jeden lub dwa wyrazy, które obejmują szerokie zakresy wyszukiwania, na przykład „sukienka”,
  3. frazy long-tail – są jeszcze bardziej złożone, składają się z wielu określeń i można powiedzieć, że trafiają w niszę, na przykład „rozkloszowana czerwona sukienka tiulowa z koronkowym gorsetem”’
  4. lokalne – zawierają lokalizację, na przykład „sklep z sukienkami Poznań” lub „sklep z sukienkami w Poznaniu”.

słowa kluczowe

 

Wyszukiwarka słów kluczowych, czyli jak szukać

Istnieją specjalne narzędzia, za pomocą których samodzielnie możesz odszukać frazy kluczowe pasujące do profilu Twojej działalności w Internecie. Poniżej wymieniamy kilka darmowych oraz płatnych propozycji. Dzięki nim dowiesz się, jakie są najbardziej popularne frazy w Twojej branży, czego najczęściej szukają użytkownicy, jakie słowa kluczowe są powiązane z wskazanym przez Ciebie wyrażeniem. Wystarczy, że wpiszesz określone wyrażenie, wybierzesz, w jakiej lokalizacji (może to być wybrany kraj lub rejon) oraz w jakim języku chcesz szukać. Bardziej zaawansowane narzędzia pokażą Ci również, na jakie frazy wyświetla się dana strona.

Pomyśl, co najbardziej kojarzy się z Twoją działalnością. Co potencjalnie może wpisać użytkownik, by trafić na Twoją stronę? Jeśli oferujesz usługi pogrzebowe, to warto dodać nazwę miasta, by łatwiej było Cię odnaleźć – „usługi pogrzebowe w Radomiu”.

Darmowe narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych:

  • Google Ads Planner,
  • Google Search Console,
  • Google Trends,
  • Keyword Surfer,
  • Answer The Public,
  • Ubersuggest.

Dodatkowo:

  • automatyczne podpowiedzi w wynikach wyszukiwania Google (Google Instant),
  • wyszukiwania pokrewne w Google pod wynikami wyszukiwania na wybraną frazę.

Płatne narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych:

  • Ahrefs,
  • Senuto,
  • Semstorm,
  • KWFinder.

Mądre szukanie, czyli jak zrobić analizę słów kluczowych

Poniżej wskażemy, na co warto zwracać szczególną uwagę, korzystając z narzędzi wymienionych powyżej. Biorąc pod uwagę te czynniki, masz szansę na lepszy dobór słów kluczowych. Przeanalizuj każdy z nich, aby ocenić, na które frazy możesz uzyskać najwyższe pozycje w wyszukiwarce. Realnie oceń ich potencjał.

  1. Dopasowanie
    Chodzi o dopasowanie do contentu znajdującego się na Twojej stronie. Algorytmy Google doskonale odczytują treści, rozpoznają synonimy słów i kolokacje. Jeśli będziesz próbować pozycjonować się na daną frazę tylko dlatego, że dobrze się wyszukuje, a Twoja działalność nie ma z nią nic wspólnego – niczego nie ugrasz w SEO!
  2. Częstotliwość wyszukiwań
    Określa, jak dużym zainteresowaniem cieszy się dane słowo kluczowe. Wybierasz przedział czasowy i możesz zobaczyć liczbę wyszukań frazy w tym czasie. Należy pamiętać, że liczba wyszukań nie jest tożsama z liczbą kliknięć w daną stronę. Często Google sam sugeruje odpowiedź na dane zapytanie i umieszcza ją w SERP w postaci rich results, więc użytkownik nie musi przechodzić na żadną stronę. Chyba, że sprecyzuje swoje wyszukiwanie, wpisując na przykład frazę long-tail.
  3. Klikalność
    Jest to liczba rzeczywistych wejść na stronę po wyszukaniu danego zapytania. Pomoże Ci oszacować, czy dane słowo kluczowe generuje duży ruch na stronie, czy nie. Bardziej zaawansowane narzędzia dodatkowo dzielą przedstawiony ruch na organiczny oraz na pochodzący z płatnych reklam (Google Ads).
  4. Konkurencyjność
    To bardzo ważny wskaźnik – im wyższy, tym więcej czasu i budżetu pochłonie wypromowanie strony na wybraną frazę. Konkurencyjność oznacza, że dużo stron w tym samym czasie próbuje wybić się na to samo słowo kluczowe. Jeśli Twoja strona jest na początku drogi SEO, a konkurencyjność na wybrane przez Ciebie wyrażenie jest wysoka, radzimy odpuścić – lepiej nie walczyć z wiatrakami.
  5. Sezonowość
    Jest grupa fraz kluczowych, które są popularne tylko w niektórych okresach roku. W czasie walentynek będą to czekoladki, wyjazdy weekendowe, pomysły na prezenty dla partnera, bielizna nocna. W czasie Świąt Bożego Narodzenia – ozdoby choinkowe, opakowania na prezenty, przepisy na potrawy świąteczne. Jeśli zamierzasz pozycjonować się na te wyrażenia, koniecznie bierz sezonowość pod uwagę, budując swoją strategię.

Jak dobierać słowa kluczowe

Słowa kluczowe mają ogromne znaczenie w SEO, ponieważ biorą czynny udział w generowaniu ruchu na stronach internetowych. Użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę konkretne zapytania, a odpowiedzi na nie może oferować właśnie Twoja strona. Dobieraj frazy pod to, co się na niej znajduje, i cel, jaki chcesz osiągnąć – na przykład pozycjonowanie lokalne wymaga fraz lokalnych. Umieszczaj je w strategicznych miejscach (np. w nagłówkach H, w meta description), a będziesz mieć masz szansę na wyświetlanie się w TOP wynikach wyszukiwania.

Korzystaj z wyszukiwarek słów kluczowych, ale zawsze dokładnie analizuj wyniki, które tam znajdziesz. Bierz pod uwagę takie czynniki, jak: dopasowanie, częstotliwość, klikalność, konkurencyjność i sezonowość.

Zyskałeś właśnie solidną dawkę wiedzy na temat słów kluczowych i ich roli w SEO – zatem do dzieła, walcz o swoją pozycję w TOP 10 wyników wyszukiwania!