Sky-Shop Day to cykl spotkań, które poszerzają wiedzę właścicieli i pracowników sklepów internetowych na temat e-commerce oraz współpracy B2B i B2C. Kolejna, druga edycja wydarzenia, odbyła się we Wrocławiu 13 marca 2019 roku. W Hotelu Qubus czekało na nas blisko 100 osób zainteresowanych tematem e-commerce i solidna dawka wiedzy na temat prowadzenia sklepu w sieci. Ja, autor tego wpisu, miałem przyjemność opowiedzieć uczestnikom o pozycjonowaniu e-sklepów, a Sandra Wójcik, Mateusz Cymbała oraz Mateusz Pszczoliński z Grupy TENSE służyli im swoją wiedzą i radą w zakresie marketingu sieciowego.

Pięć prezentacji, które trwały nawet 60 min!

Wyróżnikiem Sky-Shop Day są prezentacje, które trwają nawet godzinę! 60 minut to jednak nie tak długo, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że podczas wystąpienia prelegenci dokładnie omawiają dane zagadnienie, a uczestnicy dowiadują się istotnych informacji o prowadzeniu biznesu w sieci i jego promocji. Nie inaczej było w tym roku. Konferencja obfitowała w wiele ciekawych tematów, w tym wprowadzenie do kluczowych etapów prowadzenia sklepu internetowego.

Jak otworzyć gotowy sklep internetowy? | Dominika Hołota, Doradca Klienta E-Commerce w Sky-Shop.pl

Prezentacja Dominiki była skierowana do początkujących przedsiębiorców, którzy dopiero planują założenie sklepu internetowego. Prelegentka przedstawiła w niej najważniejsze aspekty, na które powinni zwrócić uwagę przyszli przedstawiciele e-commerce.

  1. Branża – czyli co będziemy sprzedawać. W tym temacie Dominika wyróżniła kilka podejść. Możemy zbadać rynek i zdecydować się na konkretną kategorię produktów, bądź wybrać wiele z nich, kierując swą ofertę do szerszego grona odbiorców. Możemy także wybrać produkty, na których dobrze się znamy i jesteśmy ekspertami w ich temacie lub zaryzykować z wyróżnieniem niszy, którą uda nam się zagospodarować jako pionierom w branży.
  2. Nazwa – przed jej wyborem należy zweryfikować dostępność domeny i zobaczyć, czy adres www, o którym myśleliśmy, nie jest już zajęty. Pamiętajmy, że nie warto wybierać nazw podobnych do konkurencji oraz trudnych do zapamiętania.
  3. Budżet – to od niego zależą dalsze kroki prowadzące do rozwoju naszego sklepu. Budżet nie musi być duży, ale powinien być na tyle pojemny, aby pozwolił na zaprojektowanie logo, zatowarowanie sklepu oraz wybór najlepszego systemu do jego prowadzenia. Dominika poleca prowadzenie sklepu w systemie abonamentowym, w którym nie musimy przejmować się kwestiami technicznymi i możemy liczyć na pomocny support. Oczywiście należy pamiętać, by wygląd sklepu był dopasowany do sprzedawanych produktów. Przy okazji prezentacji oferty należy w szczególności zadbać o kartę produktów, która powinna zawierać najważniejsze informacje i parametry dotyczące danej oferty.
  4. Finalizacja zakupów – na nic nie zda się nawet najpiękniejszy sklep internetowy, jeśli nie będzie on spełniał swojej podstawowej funkcji – nie będzie sprzedawał. Prosty w obsłudze koszyk, kilka możliwości zapłaty, dogodny sposób dostawy, proste zwroty – to bardzo istotne kwestie, którymi klienci kierują się wyborze sklepu internetowego, w którym dokonają zakupów.

Podczas prezentacji wspomniano również o kwestiach związanych z kontaktem i bezpieczeństwem – skrzynce pocztowej w domenie oraz certyfikacie SSL. Bez tych elementów trudno wyobrazić sobie prowadzenie biznesu, w którym chcemy zdobywać zaufanie klientów.

Na koniec Dominika zwróciła uwagę, że poruszone przez nią kwestie, to dopiero początek drogi ku osiągnięciu sukcesu i należy pomyśleć o kolejnych etapach rozwoju sklepu – takich jak zdobywanie nowych klientów, promocja w sieci i program lojalnościowy.

Jak zdobywać nowych klientów i zwiększać sprzedaż w sklepie internetowym? | Aleksandra Batko, Specjalistka ds. marketingu i PR w Sky-Shop.pl

Kolejną prelegentką była Ola, która opowiadała o tym, jak przyciągnąć do swojego sklepu klientów.

Prezentacja rozpoczęła się od podziału źródeł ruchu w sklepie. Ola wymieniła najważniejsze kategorie, czyli wyszukiwarki, social media, witryny odsyłające i źródła płatne. Trudno określić, które z nich są najlepsze, bo jak trafnie zauważyła Ola, ich skuteczność może różnić się w zależności od branży, dlatego warto testować różne strategie pozyskiwania klientów.

Podczas promocji warto pamiętać, że każdy z kanałów może inaczej oddziaływać na klienta podczas procesu zakupowego – co zaprezentowano na przykładzie lejka sprzedażowego. Ola podpowiedziała, które kanały warto używać przy budowaniu świadomości i zainteresowania, klasyfikacji leadów, czy sprzedaży i obsłudze.

Kolejna część prezentacji była podzielona na działania płatne i bezpłatne zwiększające sprzedaż w sklepie, wliczając działania, które możemy wykonać samodzielnie. Do najważniejszych z nich Ola zaliczyła między innymi prezentację oferty, czyli zdjęcie i opis produktu oraz czytelność strony ofertowej. To właśnie te elementy mogą skłonić potencjalnego klienta do zakupu, nawet jeśli nasza propozycja będzie droższa od konkurencyjnej.

Ważne są oceny i opinie, które warto pozyskiwać od użytkowników. Przekładają się na większe zaufanie do sklepu w równym stopniu, jak informacje o certyfikatach i oceny z innych serwisów.

Podczas prezentacji Ola omówiła także działania SEO – tworzenie unikalnych treści, nagłówki, adres URL, wersję mobilną strony, czy jej tytuł. Najważniejsze elementy wpływające na widoczność strony w wynikach wyszukiwarce to linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, prędkość ładowania strony oraz certyfikat SSL.

Istotną kwestią w prowadzeniu każdego sklepu jest reklama, a w przypadku e-commerce – reklama internetowa. Wymienić tutaj możemy Google Shopping, czyli prezentację zakupów ze zdjęciem, reklamy tekstowe, czy remarketing w sieci reklamowej i remarketing dynamiczny.

Ciekawym pomysłem na reklamy, jaki poruszyła Ola, jest docieranie do klienta przez e-mail i SMS-y. Warto jednak zastanowić się nad jakością wysyłanych treści – pomyślmy o poradnikach, nowinkach z branży oraz innych informacjach, które mogą zaciekawić naszych klientów.

Warto rozważyć także pomysł współpracy z osobami rozpoznawalnymi w sieci. Influencerzy mogą dotrzeć do naszej grupy docelowej i prezentować im nasze produkty. Musimy jednak uważać, aby nie współpracowali z konkurencyjnymi markami oraz sprawdzić, czy społeczność, którą wokół siebie skupiają, pasuje do odbiorców naszej marki. Mierzmy także jakość kampanii prowadzonych przez influencerów, aby sprawdzić, czy takie działania są dla nas opłacalne.

Na koniec Ola wspomniała o porównywarkach i marketplace, które zyskują na znaczeniu w Polsce i możemy je zintegrować z naszym sklepem.

Pozycjonowanie sklepu w 7 etapach – praktyczne porady i wskazówki do samodzielnego wykonania | Piotr Michalak, Starszy specjalista ds. SEO, Lider Sekcji Szkoleniowej w Grupie TENSE

Moja prezentacja dotyczyła pozycjonowania sklepu w podejściu procesowym.

Zacząłem od tego, że przed rozpoczęciem pozycjonowania, musimy posiadać dane o ruchu na naszej stronie. Warto zatem zintegrować serwis z podstawowymi narzędziami analitycznymi, takimi jak Google Search Console, Google Analytics i Keyword Hero. Zbierają one dane między innymi o liczbie sesji, zapytaniach, kanałach ruchu i zachowaniach użytkownika w serwisie, które później możemy wykorzystać podczas przygotowywania strategii SEO.

Kolejnym etapem jest określenie konkurencji. Ważne, aby skupiać się na serwisach, które oferują identyczne lub bardzo zbliżone produkty. Dzięki temu będziemy mogli zweryfikować widoczność i estymację ruchu na konkretne adresy w sklepie konkurencji.
Do określenia podobnych serwisów mogą posłużyć nam takie narzędzia jak:

  • SEMSTORM,
  • SENUTO,
  • ahrefs,
  • SimilarWeb.

Bazując na konkurencji i danych dla naszego serwisu, będziemy mogli wytypować hasła bądź grupy haseł, a tak naprawdę docelowe adresy stron do dalszej promocji w wynikach wyszukiwarki.
Wybór haseł to istotny etap. Nie warto skupiać się w pierwszej kolejności zawsze na money keywords, ale przeanalizować aktualną widoczność lub hasła o mniejszej konkurencyjności. Przy tej okazji zweryfikujemy sezonowość i liczbę wyszukiwań frazy w każdym miesiącu, aby dobrać frazy w taki sposób, by kierowały ruch na naszą stronę przez cały rok. W tym zadaniu pomogą nam wyżej wymienione narzędzia, a także Keyword Planner, dostępny jako jedno z narzędzi w Google Ads.

Podczas prezentacji opowiedziałem też o zasadach przygotowania „wartościowego” contentu, najlepiej w oparciu o dane z Surfer SEO i zweryfikowanych w edytorze SEMSTORM. Dzięki temu rozszerzenia opisów bądź nowe treści będą wpływać korzystnie na widoczność serwisu. Pamiętajmy każdorazowo, aby treści odpowiadały na ewentualne pytania przyszłych klientów i co najważniejsze, inwestujemy w unikalny content, także poprzez angażowanie użytkowników sklepów do opiniowania zakupionych produktów. Same treści warto dodatkowo różnicować, wykorzystując tabele, nagłówki i grafikę.

Kolejnym krokiem po napisaniu i dodaniu treści, może być techniczna optymalizacja całego serwisu pod kątem robotów indeksujących. Należy przeprowadzić audyt SEO serwisu, a następnie wybrać najlepszy sposób na poprawę ewentualnych błędów oraz wdrożyć dodatkowe elementy wpływające pozytywnie na zdobywanie widoczności serwisu.
Do lokalizacji problematycznych elementów możemy wykorzystać crawlery – Sitebulb i Screaming Frog, które przeskanują serwis i przedstawią raport najważniejszych czynników on-page. Przy okazji optymalizcji warto zwrócić uwagę na dane strukturalne – schema.org i Open Graph, dzięki temu strony naszej oferty mogą się wyróżnić w wynikach wyszukiwarki i social media.

Po indeksacji zmian w serwisie, zarówno globalnych jak i nakierowanych na konkretne adresy, możemy przejść do kolejnego etapu – pozyskiwania odnośników do naszego sklepu. Pomogą nam w tym takie narzędzia jak ahrefs, Surfer SEO i platformy Linkhouse oraz WhitePress. Dzięki nim będziemy mogli przeanalizować historię pozyskiwania odnośników oraz wybrać konkretne bądź podobne źródła, z których konkurencja do tej pory pozyskała odnośniki nofollow oraz tzw. dofollow. Linki możemy pozyskiwać na własną rękę, kontaktując się z wydawcami, dodając wpisy w katalogach branżowych, komentarze bądź posty na forach lub wykorzystać do tego platformy, takie jak Linkhouse i WhitePress, które pośredniczą między reklamodawcą, a wydawcą. Przy publikacji warto każdorazowo zwracać uwagę na profil linkowy serwisu, z którego chcemy pozyskać link, a także powiązanie z naszą ofertą – jest wtedy większa szansa, że poza przepływem tzw. link juice pozyskamy przejścia potencjalnych klientów.

Na koniec opowiedziałem kilka słów o monitorowaniu wpływu naszej pracy. Działając w zakresie pozycjonowania, warto mieć na uwadze mierzenie efektów na każdym z etapów. W tym celu warto weryfikować widoczność (pozycje kluczowych haseł, nowe frazy, rozkład pozycji), ruch i zachowanie naszych użytkowników, ale także skłonność do wykonywania akcji na naszym serwisie. Makro i mikro cele będą mogły służyć w optymalizacji strategii marketingowej. Oczywiście możemy obrać własne miary na przykład wartość sprzedaży w naszym sklepie jako ten nadrzędny wskaźnik efektywności naszego biznesu w sieci.

Jak wykorzystać integracje z hurtowniami przy sprzedaży przez dropshipping, Allegro i marketplace’y | Tomasz Kubica, Doradca klienta ds. e-commerce

Tomek swoją prezentację rozpoczął od omówienia samego modelu, jakim jest dropshipping, który obniża koszty rozwoju biznesu, a tym samym próg wejścia na rynek. Realizując sprzedaż w tym modelu, nie musimy mieć własnego magazynu, ani przeprowadzać researchu w poszukiwania produktów, które na pewno sprzedamy.

Prezentacja poruszała najważniejsze kwestie współpracy z hurtownią – w tym rejestrację i integrację z systemem hurtowni oraz reklamację i zwroty. W przypadku kiedy nie zawsze będziemy mogli zwrócić towar, warto go zmagazynować, ale najpierw wykonać zdjęcie w dobrej jakości i dokładnie je opisać, w celu późniejszej sprzedaży towaru.

Kredyt kupiecki to kolejny sposób ułatwiający handel w sieci. Hurtownie bardzo często udzielają go po zakupie produktów na daną kwotę. Innym udogodnieniem jest wysyłka bezpośrednio od hurtowni, nawet za pobraniem, wtedy może skrócić się czas dostarczenia towaru, a jeśli nie mamy wynegocjowanych rabatów w firmach kurierskich, może to być dla nas dodatkowo korzystne finansowo.

Podczas prelekcji Tomasz omawiał również kwestie integracji, w tym pobierania produktów do sklepu i aktualizację opisów.

Kolejnym omawianym tematem była sprzedaż na Allegro i na innym marketplace’ach, które oferują zaufanie i ochronę kupującego. Sky-Shop oferuje na przykład możliwość wystawienia produktów, które są dostępne w hurtowni, dzięki czemu możemy w kilku kanałach lokować naszą ofertę.

Jak współpracować z hurtownią dropshippingową? | Paweł Leśniewski, Właściciel hurtowni LeanToy

Tym razem nie była to prezentacja, a dyskusja na temat prowadzenia biznesu w modelu dropshippingowym. Podczas rozmowy padło kilka ciekawych informacji i zostały rozwiane ewentualne niejasności w temacie dropshippingu.

Bardzo zainteresowała mnie taka forma omówienia tematu, dodatkowo dowiedziałem się więcej o podejściu do prowadzenia sprzedaży w oparciu o ten model.

Paweł Leśniewski zdradził między innymi jak wygląda czas wysyłki, polityka cenowa, kiedy warto zaopatrywać się w produkty oraz podpowiadał, jak rozwiązać kwestie wysyłki.

Całej dyskusji towarzyszyły dodatkowe pytania z widowni, które odnosił się do konkretnych i szczegółowych kwestii m.in. reklamacji i udziału procentowego w przypadku branży zabawek, sposobu obsługi klienta po sprzedaży czy technicznej integracji z innymi systemami wspomagającymi prowadzenie biznesu m.in. księgowością.

Ten czas również dobrze został spożytkowany. Uczestnicy mogli porozmawiać zarówno z nami jak i przedstawicielami Sky-Shop na temat usług i rozwoju swojego sklepu.

Wraz z Sandrą i Mateuszem pomagaliśmy odpowiadać na pytania związane z rozwojem biznesu i usługami marketingu sieciowego, bazując na naszym doświadczeniu w kontekście wyboru kierunku oraz doboru kanałów promocji.

 Podsumowanie

Sky-Shop Day był bardzo wartościowym eventem, zarówno dla uczestników jak i dla nas – mogliśmy podzielić się swoją wiedzą i dowiedzieć się czegoś nowego, nie tylko w kontekście dropshippingu.

Zdecydowanie polecamy kolejne edycje – można poznać na nich osoby stojące za rozwojem sklepów i prowadzeniem działań marketingowych, wymienić się doświadczeniami i przemyśleniami. Możliwość zadania pytań, udostępnienie materiałów i rozmowy podczas networkingu, rabaty na usługi Sky-Shop i Grupy TENSE to dodatkowe korzyści dla uczestników Sky-Shop Day.

Mamy również nadzieję, że to nie ostatnie wydarzenie, w którym braliśmy udział – dziękujemy również za zaproszenie i możliwość wystąpienia!

Sky-Shop Day #2 Wrocław 13 marca – relacja
4.8 (96%) z 5 głosów
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!