Po przeczytaniu tego artykułu nie dowiesz się, jak skutecznie wypromować bloga. Jak za dotknięciem magicznej różdżki nie sprawię, że poznasz tajniki dobierania słów kluczowych, optymalizacji i pozycjonowania wpisów na swojej stronie. Nie będę pokazywał, jak zaplanować harmonogram dodawania treści. Ponadto nie nauczę Cię, jak pisać poprawnie po polsku. Słabo? Nie sądzę! Dostaniesz za to 15 gotowych inspiracji – źródeł oraz narzędzi, z których skorzystasz przy szukaniu tematów blogowych. Wykorzystuję je w praktyce w wielu różnych branżach dla moich klientów i sprawdzają się całkiem dobrze! Gotowy? Zaczynamy!

Podejdź kreatywnie do tematu

Uczestniczyłem w prowadzeniu kilku rozmów kwalifikacyjnych. Osoby ubiegające się o pracę w dziedzinie marketingu, pytane o swój największy atut, często mówiły o kreatywności. Czy robiły to z przekonaniem, czy też nie – to inna bajka. Owszem, uważam, że marketingowiec powinien być kreatywny i sypać innowacyjnymi pomysłami z rękawa. Ale równie kreatywnie powinien umieć korzystać ze sprawdzonych sposobów na ułatwienie swoich działań. Czerpanie z „patentów” oraz narzędzi nie jest niczym złym. Po prostu czasami najprostsze rozwiązania są najlepsze i nie ma potrzeby odkrywania koła na nowo.

gdzie szukać tematów na blog

Podobnie jest z prowadzeniem bloga, który ma na celu m.in.:

  • podkreślić ekspercki wizerunek danej marki – przecież jako profesjonalista znasz się na swojej pracy i warto Cię „słuchać”,
  • wzmocnić pozycjonowanie na długi ogon – tematy blogowe to bardzo często frazy long tailowe niemal prosto skopiowane z okna wyszukiwania w Google’u – o czym za chwilę,
  • zebrać ruch na stronę internetową – z organicznych i płatnych wyników, z miejsc, w których udostępniasz wpisy – mediów społecznościowych, newsletterów, wysyłek prasowych.

Oczywiście przybliżyłem tylko trzy podstawowe przykłady, a jest ich znacznie więcej. Faktyczne założenia prowadzenia bloga pojawią się po analizie tego, co chcesz zyskać dzięki temu kanałowi komunikacji. Określenie celów nie jest łatwe, ale pozostaje niezbędne.

O czym pamiętać podczas tworzenia wpisów?

Wybrałem kilka reguł, które – według mnie – powinieneś stosować. Pamiętaj, że blog ma na celu być jakościowym, merytorycznym i – po prostu lub aż – dobrym źródłem informacji.

Zgodność ze stanem rzeczywistym

Nie chodzi o to, aby zawsze być kurtuazyjnym i płynąć z głównym nurtem. Możesz pisać o kontrowersjach lub tematach wrażliwych dla części osób. Ale w przypadku e-commerce czy prowadzenia biznesowego bloga firmowego zbędne jest wchodzenie w spory polityczno-społeczne. Do tego unikaj zakrzywiania rzeczywistości. To samo dotyczy dawania gwarancji – np. za konkretne działanie czy efekty – gdy nie do końca jesteś pewien, że możesz o niej zapewniać. Istotna jest też dostępność produktów czy usług, które opisujesz. Nie dysponujesz konkretnym asortymentem w magazynie? Nie masz wolnych terminów w gabinecie czy salonie? Stwórz takie treści, które nie wywołają w użytkowniku zniechęcenia, gdy po przeczytaniu wpisu nie będzie mógł skorzystać z opisanego zabiegu czy nie trafi do niego wymarzony gadżet.

Dopasowanie języka wpisu do grupy docelowej​

Zakładam, że skoro chcesz uruchomić bloga na stronie internetowej swojej firmy lub już go prowadzisz i szukasz inspiracji, znasz swoją grupę docelową. Szanowny Panie, Droga Pani, Państwo, a może: Hej, Ty? Jak zwracasz się do „swoich” internautów? Czy wiesz co lubią? Wolą czytać o drogich samochodach, do kupna których aspirują, a może bliższe są im niezawodne „yariski”? Najczęściej kupują w Twoim sklepie sukienki i chcą dowiedzieć się z jakim swetrem je połączyć, a może w ogóle nie zaglądają do tej zakładki? Poznaj dobrze swoich odbiorców i dopasuj do nich język korzyści.

dostosowanie języka do odbiorców

Ciekawość

Tutaj chyba nie muszę zbytnio wyjaśniać i wchodzić w szczegóły. :) Szukaj i wymyślaj takie tematy, o których nie tyle, co sam chciałbyś poczytać, ale prezentuj je w taki sposób, który i Ciebie by do nich przyciągnął. Krótko – obsługuj tak, jak sam chciałbyś być obsłużony. Postaw się na miejscu czytającego i nie myśl, że ciekawość to pierwszy stopień do piekła! :)

Zaspokojenie potrzeb​

Stawiaj na value added marketing! Dobry artykuł już w tytule daje znak: Zobacz, mam w sobie jakąś wartość i stosuję język korzyści, który jest właśnie dla Ciebie, Użytkowniku.

Skoro już wiesz, co zrobić, żeby rozpocząć pisanie, to…

…gdzie szukać tematów do artykułów na bloga?

  1. Wygugluj!

Z wyszukiwarki Google korzysta znaczna większość internautów – pewnie i Ty masz z nią codzienną styczność. Pamiętasz listę podpowiedzi, która pojawia się po wpisaniu części zapytania lub konkretnej frazy? Autouzupełnianie to świetna wskazówka – jednocześnie bardzo prosta i darmowa – do tego, żeby wyselekcjonować tematy na artykuły. Wystarczy do wybranej frazy dodać różne kombinacje pytań rozpoczynających się od: jak, co, kto, dlaczego, w jaki sposób – i voilà!

Sugeruję włączyć przeglądarkę w Trybie incognito, aby nie wpaść w pułapkę, którą sam na siebie zastawiłeś – czyli na historię wyszukiwania i ścisłe profilowanie wyników.
  1. Google Analytics

W prosty sposób wskaże Ci, czego użytkownicy szukają na Twojej witrynie. A ta wiedza będzie przydatna nie tylko w prowadzeniu firmy czy dopasowywaniu sklepu online pod preferencje kupujących, ale również w przypadku znajdywania tematów na bloga. Najczęściej odwiedzane podstrony, frazy kluczowe, po których internauci pojawiają się na witrynie – to tylko część z ficzerów, które znajdziesz w panelu GA. Więcej o tym narzędziu przeczytasz w tekstach Tymoteusza i Dominika.

wyszukiwarka Google

Źródło: google.pl

 

  1. Google Wiadomości 

To bardzo niedocenione narzędzie – zarówno, jeśli chodzi o codzienne użytkowanie i zdobywanie informacji, jak i wykorzystywanie w content marketingu. Google News jest poniekąd następcą kanałów RSS, które zbierały w jednym miejscu aktualności z różnych źródeł. Oprócz najnowszych trendów z wielu różnych dziedzin znajdziesz tu także spersonalizowane artykuły pod profil Twoich zainteresowań czy wyszukiwań. Jak jednak pozyskać tam pomysły na firmowego bloga? Pokazuję poniżej.

Wystarczy, że w wyszukiwarce Google zawęzisz wyniki w zakładce Wiadomości. Osobiście polecam filtrować je według trafności, pokazywania treści tylko w języku polskim i na przykład z ostatniego tygodnia. Świeży content będzie najlepszą inspiracją również dla Ciebie!

Google Wiadomości

Źródło: news.google.com

 

  1. Google Trends

Oprócz tego, że dzięki niemu możesz dowiedzieć się, kiedy użytkownicy zaczynają szukać piosenki „Last Christmas” w Google, zobaczysz również:

    • które frazy zdobywają popularność w konkretnych okresach,
    • co jest obecnie często wyszukiwane – i na świecie, i w Polsce (lub w innym kraju),
  • treści koncentrujące się na kim lub na czym szczególnie zyskują szybko popularność.

Google Trends jest narzędziem dobrym do znalezienia niszy, sprawdzania sezonowości i weryfikacji, czy temat na bloga, którego uważasz za asa w rękawie, będzie w czasie publikacji faktycznie potrzebny użytkownikom. Myślisz, że sanki dziecięce wyszukuje się zimą, gdy spadnie śnieg? Pierwsze „góry” na wykresie z tą frazą w 2019 roku można było zauważyć już we wrześniu! Dlatego Google Trends będzie też dobrym uzupełnieniem do kalendarza wydawniczego – wcześniej zaplanujesz to, o czym inni pomyślą. Ale już po tym, jak przeczytają Twój artykuł!

Google Trends

Źródło: trends.google.com

  1. Treści dostępne na stronie internetowej

Strona Twojej firmy to prawdziwa kopalnia tematów na artykuły. Począwszy od zakładek w sklepie, kategorii produktów, kończąc na FAQ, czyli najczęściej zadawanych pytaniach – ich rozwinięcie jest zawsze dobrym sposobem na ciekawy wpis blogowy. Filtry w asortymencie nie są bez znaczenia – biżuteria do 200 złotych, do 500 złotych, 1000 złotych – i cykl artykułów masz jak na tacy.

Słyszałeś o recyklingu treści? Jeśli nie, już tłumaczę.

W telegraficznym skrócie to selekcjonowanie najlepszych artykułów. Pod kątem wejść użytkowników, czasu spędzanego na ich czytaniu, czy konwersji z linków zamieszczonych w ich treści.

Możesz zapytać – i co zrobić z tymi wpisami? Chodzi o ich cykliczne rozwijanie, uzupełnianie o nowe informacje, branżowe zmiany, które były w pewien sposób milowymi krokami, ważnymi update’ami. Przypominanie więc z pozoru starych artykułów nie jest niczym złym, jeśli mają w sobie to „coś’!

  1. Sprawy prosto od klientów

Prowadząc działania online, trzeba też „wytknąć nosa” poza internet. Prowadzisz biuro obsługi lub Twoi klienci dzwonią i rozmawiają z Tobą o zakupach lub usługach, które świadczysz? Ich problemy czy rozterki – paradoksalnie – są świetną bazą, którą możesz stworzyć jako bieżące uzupełnienie wspomnianej wyżej zakładki FAQ, a następnie umieścić je na blogu. Jeśli jeździsz na spotkania lub masz bezpośredni kontakt z klientami – na bazie takich doświadczeń również napiszesz ciekawe artykuły.

Weź pod uwagę User Generated Content, czyli treści wygenerowane przez samych użytkowników, w tym wystawione opinie. Wskażą Ci, na czym skupić się, opisując produkty lub usługi we wpisie blogowym.

Jeśli pozytywy odnoszą się na przykład do solidności, punktualności oraz atrakcyjnych cenach, „podbij” to na blogu. Stwórz wpisy właśnie o tym, jak istotne są konkretne właściwości, cechy rozwiązań w Twojej branży.

  1. Strony konkurencji

Nie ma co udawać i mydlić innym oczu, że nie podglądasz swojej konkurencji. Z czystej, ludzkiej ciekawości, a pewnie też biznesowego punktu widzenia. Nie chodzi przecież o zazdrość, że „somsiad ma lepiej”… ;) Dzięki analizie tego, jakie działania na blogu podejmuje konkurencja Twojej firmy, łatwo możesz pomóc również sobie. Pisz lepsze artykuły, łatwiejszymi słowami tłumacz w nich trudne pojęcia, prezentuj ofertę – w tym promocje. Do śledzenia ruchów konkurencji możesz wykorzystać narzędzie SEMSTORM. O tym jak działa, opowiada na naszym blogu Katarzyna Ambroziewicz.

  1. YouTube

Według danych od Google’a z 2019 roku na YouTube co godzinę „ląduje” ponad 500 godzin nowych materiałów. Kolejnych liczb nie będę przytaczał, bo są wręcz przytłaczające. W 2017 roku Google podało, że w skali miesiąca na YouTube’a wchodzi 1,5 miliarda ZALOGOWANYCH użytkowników. Nie bez powodu uważa się, że ten serwis ma drugą najpopularniejszą wyszukiwarkę wśród użytkowników internetu. Nie musisz uploadować filmów czy być streamerem, żeby wykorzystać tę platformę w content marketingu. Jak więc znaleźć temat na bloga na YouTube? Jest to banalnie proste – wystarczy, że wpiszesz interesującą Cię frazę ze swojego sklepu bądź świadczoną usługę.

wyszukiwarka YouTube

Źródło: youtube.pl

 

 

  1. Keyword Surfer 

Wtyczka do Chrome’a, która świetnie i bardzo przejrzyście analizuje wyniki wyszukiwania. Oprócz średniej miesięcznej wyszukiwalności danej frazy (w polu, gdzie wpisujesz zapytanie) widzisz również powiązane keywordsy czy estymowany ruch na danej stronie. Dzięki tym informacjom zebranym w jednym miejscu łatwo ocenisz potencjał słów kluczowych oraz ich konkurencyjność do wykorzystania w artykule blogowym. Keyword Surfer przydaje się przede wszystkim dla SEO-wca, ale i contentowiec wykorzysta go na swój sposób. Uwierz, wiem, o czym mówię piszę! ;)

 

SurferSEO

Źródło: seosurfer.com

 

  1. Blog Ideas Generator – HubSpot 

Narzędzie, które – jak wskazuje jego nazwa – generuje pomysły na wpisy blogowe. Możesz go używać wyłącznie w języku angielskim, ale jest na tyle intuicyjne, że poradzisz sobie bez problemów. Wystarczy wpisać kilka rzeczowników (maksymalnie 5), a po kliknięciu magicznego przycisku: „Give Me Blog Ideas” otrzymasz gotowe tematy na artykuły. Darmowe – 5 sztuk, ale możesz odblokować aż 250 szablonów.

HubSpot

Źródło: hubspot.com

  1. Answer the Public 

Nie będę ukrywał, że to moje ulubione narzędzie do szukania inspiracji na tematy blogowe. Każdemu zdarza się kryzys weny. Ten klasyczny z memów i opowieści. Że najchętniej rzuciłoby się wszystko i wyjechało w Bieszczady. Nawet jak bardzo się lubi swoją pracę, czerpie się z niej satysfakcję, a co najważniejsze – zna się na swoim fachu… W takich momentach cały na biało wchodzi (już nie cool dziadek), a pewien pan z modnym zaczesem. O kim mowa?

Answer the Public

Źródło: answerthepublic.com

 

Tadam. Widzisz przewodnika, który wirtualnie pomaga Ci w znalezieniu idealnego tematu na bloga. Oprócz fajnego obudowania narzędzia, jest ono po prostu skuteczne w swojej prostocie. Wpisujesz frazę kluczową – produkt, usługę, po prostu zajawkę. I wtedy dzieje się magia!

Oczywiście oprócz klasycznych ficzerów – czyli wykresów i sugestii słów kluczowych, opcji jest znacznie więcej, ale wolę, żebyś sprawdził je samemu. Answer the Public to narzędzie po prostu warte wypróbowania w każdej branży. Pozwala znaleźć oryginalną niszę, a także wbić się do topów wyszukiwań na long taile. Oczywiście, jeśli artykuł jest dobrze napisany. I nie tylko, ale w tym już moja głowa. ;)

  1. NeilPatel.com – Ubbersugest

Neila Patela nie muszę przedstawiać osobom, które wiedzą, co w marketingu piszczy. Ale jeśli go nie znasz, to – w skrócie. Jeden z najpopularniejszych branżowych blogerów. Specjalista, który współpracował z największymi technologicznymi markami za Oceanem. Współzałożyciel wielu przydatnych narzędzi w optymalizacji i konwersji (np. heatmapy CrazyEgg). Obecnie główna „twarz” Ubersuggesta, którego wskazuję, jeśli chodzi o skuteczne selekcjonowanie tematów blogowych.

Zwróć szczególną uwagę na dodatek Content Ideas. Dostarcza on listę artykułów na dany temat po wpisaniu słów kluczowych lub adresu domeny. Co ważne – można zawężać wyszukiwania pod kątem występowania konkretnych wyrazów lub ich wykluczania. Od razu sprawdzisz też popularność konkretnego wpisu, jeśli chodzi o udostępnienia na Facebooku oraz Pintereście.

Ubbersugest

Źródło: neilpatel.com

 

Spróbuj również wykorzystać zakładkę Keyword Ideas. Sugerowane frazy dla tego samego zapytania, które widzisz wyżej na screenie, czyli – akcesoriów dla dzieci, to między innymi: akcesoria dla dzieci do samochodu, do kuchni i… do jazdy konnej. Wydaje mi się, że mogą być to fajne pomysły do rozwinięcia na firmowym blogu.

 

  1. BuzzSumo

BuzzSumo w darmowej wersji jest dość okrojone – ma ograniczoną liczbę wyszukiwań oraz filtrów. Jednak jeśli zna się kilka trików na jego wykorzystanie i nie będzie się go traktować jako podstawowego narzędzia do szukania tematów – zachęcam do próbowania. BuzzSumo działa trochę jak połączenie wyszukiwarki Google z Ubersuggestem. Po wpisaniu konkretnej frazy w wyszukiwarkę otrzymujesz listę domen z treściami na ten konkretny temat. Oprócz keywordsa polecam dodawać „jak”, „co”, „gdzie”, „kiedy” lub „ile” – w zależności od specyfiki branży.

BuzzSumo

Źródło: buzzsumo.com

 

  1. Agregatory treści i fora

Część z użytkowników typowych forów przeniosło się na grupy na Facebooku. Ale nie wszyscy! W Polsce fora nadal odgrywają znaczącą rolę w internetowym światku. Gdzie rozwiązać problem z ładowarką do laptopa? Jak wybrać narzędzia do remontu? Najlepiej zapytać tam, gdzie zbierają się specjaliści w danej dziedzinie.

Wyszukiwanie w Google poprzez dodanie do frazy kluczowej „forum”, „opinie” albo łącznie – „forum opinie”, może pokazać Ci ciekawy content do wykorzystania w formie wpisu blogowego.

szukanie tematów na forach

Źródło: google.pl

 

Ponadto możesz też sprawdzić wyniki m.in. z:

szukanie tematów na Quora

Źródło: quora.com

 

  1. Artykuły w Allegro

Na koniec zostawiłem coś, co może Cię zaskoczyć.

Większości osób Allegro kojarzy się przede wszystkim z zakupami, a także dobrymi, świątecznymi reklamami. Marketingowiec zna jeszcze inną „twarz” tej platformy – content marketingową.

Kilka lat temu Allegro wyczuło trendy i rozpoczęło rozbudowywanie swojego serwisu o wartościowe artykuły dla kupujących. Znajdziesz tutaj pomocne wpisy rozwiewające wątpliwości nawet dla niszowych branży. Poradniki w Allegro to bardzo ciekawa i merytoryczna baza inspiracji. Przekonaj się sam!

artykuły na Allegro

Źródło: allegro.pl

 

Najpierw „Gdzie”, później „Jak”

Jeśli przeczytałeś wszystko od dechy do dechy, wiesz już, GDZIE szukać pomysłów na artykuły. Nadszedł czas, żeby zacząć działać – czyli zaplanować, JAK zachęcisz użytkowników do czytania. Mam nadzieję, że teraz odkryjesz wiele nowych źródeł, które wykorzystasz w codziennej pracy lub prowadzeniu firmowego bloga. Oczywiście nie jest to zamknięty katalog. Nie mogę zdradzić Ci wszystkiego, bo wtedy mój zawód mógłby nie istnieć… ;)

Pamiętaj, że warto łączyć narzędzia i korzystać z wielu na raz. Najpierw przeszukując pomysły w swojej głowie, a dopiero później sprawdzać je za pomocą różnych narzędzi. Weryfikuj statystyki oraz liczby – tylko tak dowiesz się, czy Twoje tematy są w ogóle popularne.

Właśnie zakończyłeś drugą część mojego cyklu o prowadzeniu bloga na firmowej stronie. Oprócz tego, czym jest kalendarz wydawniczy i dlaczego warto go stosować, wiesz już, skąd brać inspiracje na artykuły. W kolejnych odsłonach poznasz moje triki na chwytliwe tematy, a także formatowanie treści pod kątem UX. Na sam koniec opowiem o dystrybucji wpisów w internecie.

Stay tuned!

Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!