Już jest. Jeszcze ciepły i pachnący farbą drukarską – „SEO Playbook”, a w nim niemal 400 stron praktycznych porad i wskazówek z zakresu pozycjonowania. Książka powstała przy udziale ponad 20 ekspertów ds. marketingu internetowego i SEO, w tym Piotra Michalaka z Grupy TENSE.

O tym, czym różni się „SEO Playbook” od innych podręczników i wprowadzeń do pozycjonowania oraz jakie to uczucie postawić na półce napisaną przed siebie książkę, rozmawiamy z jego autorem Sławomirem Czajkowskim, właścicielem agencji KampanieSEO oraz jednym z założycieli Surfera.

 

Skąd pomysł na wydanie „SEO Playbooka”?

Wydanie książki chodziło mi po głowie już od kilku lat. Szkoląc nowych pracowników, zawsze pojawiał się problem ze wskazaniem im rzetelnych źródeł wiedzy, szczególnie w języku polskim. Poza tym wydania książki nie ułatwiał sam charakter naszej branży. SEO jest bardzo dynamiczne. Zmieniają się algorytmy, a czynniki, które jeszcze kilka lat temu były kluczowe dla osiągnięcia TOP 10, dzisiaj stają się drugorzędne. Z drugiej strony istnieją zasady, złote reguły SEO, które wykorzystuję w swojej pracy od lat i chciałem się nimi podzielić z początkującymi pozycjonerami. Marzyłem, żeby uszeregować porozrzucane, chaotyczne rady, a niekiedy nawet sprzeczne ze sobą informacje, które znajdziemy w Internecie, w uporządkowaną, rzetelnie napisaną, całość. Nie miałem jednak na to czasu – pełniłem codzienne obowiązki właściciela agencji Kampanie SEO: zarządzanie zespołem, kreowaniem strategii marketingowych oraz wprowadzanie ich w życie.

Sytuacja zmieniła się, kiedy rok temu dołączyłem do świetnego zespołu i rozwój Surfera stał się zawodowym priorytetem. Wydanie książki jest zasługą ich wszystkich, ale szczególnie chciałbym podziękować Tomkowi Niezgodzie i Michałowi Suskiemu, którzy mieli pełne ręce roboty w kwestii zadań marketingowych w Surferze, podczas gdy ja mogłem zająć się pisaniem.

Czym książka różni się od innych wydawnictw na temat SEO, jakie znajdziemy na polskim rynku?

Polski rynek SEO jest specyficzny, różni się zarówno od zachodniego, jak i wschodniego, gdzie pojawia się problem choćby bariery językowej czy wyzwań stawianych przez Yandex.

Wydając książkę na rodzimym rynku, zdecydowaliśmy się dobrać segmenty tematyczne tak, aby optymalnie dopasować ją do lokalnej specyfiki pracy SEOwca. Dodatkowo zdecydowaliśmy się wydać książkę samodzielnie, na zasadzie self-publishingu, dzięki czemu ma niską, nawet jak na polskie warunki, cenę.

Książka powstawała na przestrzeni ostatniego roku. Informacje, jakie w niej znajdziemy są więc aktualne, a do tego poparte badaniami. Poza tym w projekt zaangażowali się znakomici eksperci z różnych dziedzin SEO i marketingu internetowego, którzy wzbogacili książkę o dodatkową wartość.

No właśnie, opowiedz nieco o formie książki. Do pracy nad nią zaprosiłeś 22 specjalistów. Jak dobierałeś autorów? Czy trudno było zaplanować działania tylu osób?

Zanim zaprosiliśmy autorów do współpracy, stworzyliśmy listę ekspertów SEM z całej Polski, a przy każdym z nich dodaliśmy adnotację o specjalizacji. Co ciekawe zaangażowanie 22 autorów nie tylko nie spowolniło całego procesu, ale wręcz go przyspieszyło. Dodatkowo specjaliści wyciągnęli esencję z tematów, w których są ekspertami. Aby faktycznie skupić się na meritum, poprosiliśmy wszystkich o zachowanie określonej objętości treści, co oczywiście nie każdemu się udało. (śmiech)

Założyliśmy, że sporo osób odmówi nam ze względu na sztywne ramy czasowe i brak wynagrodzenia w formie pieniężnej. Było wręcz odwrotnie, dlatego jestem wdzięczny każdemu, kto przyczynił się do wydania i promocji książki.

Nadzór nad procesem wymiany informacji, redakcją i składem przypadł w udziale Tomkowi Niezgodzie. Zadanie wymagało wysiłku, ale Tomek świetnie sprawdza się w boju nawet przy zadaniach niemożliwych.

 

Do kogo jest skierowany jest „SEO Playbook”?

„SEO Playbook” dedykowany jest osobom odkrywającym potencjał pozycjonowania stron, a także specjalistom z mniejszym doświadczeniem. Książka opisuje metodykę. Zrozumienie tematu jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu w różnych przypadkach, tematykach i na wielu rynkach.

Głównym celem, jaki przyświecał mi przy pisaniu, było obniżenie progu wejścia w branżę SEO, co w długofalowej perspektywie powinno przełożyć się na podniesienie skuteczności usług i zwiększenie rynku pozycjonowania w Polsce. Poza tym świadomość skutecznej i opłacalnej reklamy może sprawić, że jeszcze więcej firm przekona się do inwestowania w marketing internetowy z korzyścią dla całej branży SEO.

Być może eksperci będą narzekać, że w „Playbooku” jest zbyt mało protipów, a część tematów opisaliśmy ogólnie, jednak musimy pamiętać, że to książka wprowadzająca do świata SEO. Na publikację skierowaną dla ekspertów przyjdzie jeszcze czas.

Czy książka ukaże się także w formie e-booka?

Pierwsze wydanie ukazuje się jedynie w formie papierowej. Chcieliśmy, żeby było wyjątkowe. Moim osobistym celem było odciągnięcie nas, chociaż na chwilę, sprzed ekranów. Wydaje mi się, że łatwiej uczymy się i przyswajamy treść z podręcznika, który trzymamy w ręce, niż spoglądając na niego na tablecie czy na monitorze.

Być może kolejne wydania ukażą się również w formie e-booka, aczkolwiek nie chciałbym na tym etapie niczego deklarować.

Do książki dołączony jest także darmowy miesiąc korzystania z „Surfera”.

Dodanie „Surfera” do książki było spontaniczne. Zdajemy sobie sprawę, że dla osoby, która dopiero zaczyna przygodę z pozycjonowaniem, dostęp do naszego narzędzia może być zbyt drogi, a sama teoria to za mało, żeby usystematyzować wiedzę. Miesiąc praktyki pozwoli stwierdzić, czy ta branża jest dla mnie, czy może czuję, że chcę robić coś innego.

Sławomir Czajkowski Surfer SEO

Wymień pięć powodów, dlaczego warto kupić książkę.

Tylko pięć? Ok, więc po kolei. „SEO Playbook” to:

– niezbędna teoria, ale napisana zrozumiałym językiem, nawet dla mniej zaawansowanych odbiorców,

– ponad 20 świetnych współautorów, którzy dołożyli cenne informacje, ale też pokazali, że na SEO można patrzeć z różnych perspektyw,

– pełen zakres tematyczny – począwszy od treści, przez on-site, off-site, a skończywszy na analizach i raportowaniu.

– cena przystępna nawet jak na polskie warunki.

– możliwość sprawdzenia się w boju z darmowym dostępem do Surfera!

Jakie to uczucie postawić swoją książkę na półce?

Niesamowite, szczególnie mając świadomość ogromu pracy włożonej w projekt.

W wielu momentach wydawało się, że założony harmonogram jest niemożliwy do zrealizowana.  I szczerze mówiąc, gdybyśmy mieli jeszcze miesiąc, na pewno dopieścilibyśmy niektóre kwestie. Jednak w momencie, kiedy dostaliśmy kilka próbnych wydruków, uświadomiłem sobie, że było warto.

Kilkaset sztuk książki z przedsprzedaży trafiło już do odbiorców, a pierwsze komentarze są bardzo pozytywne.

Czy planujesz kolejne wydawnictwa?

Najprawdopodobniej tak, aczkolwiek nie mam przygotowanego harmonogramu, dlatego ciężko określić, kiedy byłoby to możliwe. Na razie cieszę się tym, co udało mi się osiągnć, bo jest to spełnienie jednego z moich zawodowych marzeń.

Dziękuję za rozmowę.

Zamawiam „SEO Playbook”

 

 

 

Sławomir Czajkowski, autor „SEO Playbooka”

Ponad 12 lat doświadczenia w zarządzaniu projektami oraz kreowaniu strategii marketingowych. Właściciel agencji KampanieSEO oraz jeden z założycieli Surfera – docenianego na całym świecie narzędzia do optymalizacji. W świecie marketingu internetowego czuje się jak u siebie w domu. Dzieli się wiedzą na szkoleniach, konferencjach oraz branżowych blogach. Miał okazję współpracować przy ponad 500 kampaniach marketingowych.

Wyróżniony za projekty SEO, Certyfikowany Specjalista Google Adwords (wszystkie specjalizacje) oraz Google Analytics. Możliwość przekazywania wartościowej wiedzy to spełnienie jednego z jego zawodowych marzeń, które zrealizował wydając książkę SEO Playbook.

Sławomir Czajkowski

 

 

SEO Playbook – naucz się pozycjonowania od ekspertów
4.9 (97.14%) z 7 głosów
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!