Nie jest dla Was pewnie zaskoczeniem, że po raz kolejny mieliśmy przyjemność uczestniczyć w semKRK w Krakowie – wracamy tam regularnie, aby czerpać inspiracje i wiedzę od prelegentów i uczestników wydarzenia. Tym razem konferencja odbywała się w piątek trzynastego, co u przesądnych mogło skutkować różnymi obawami. Na szczęście, z tego, co mi wiadomo, nasza ekipa – Piotr Michalak, Bartłomiej Staszyński oraz moja osoba – w podobne zabobony nie wierzy.

Powiem więcej – ta edycja już od początku była dla nas wyjątkowa, ponieważ wiedzieliśmy, że będziemy mieć przyjemność wysłuchania prelekcji Piotra Michalaka – Lidera Sekcji ds. Szkoleń oraz Doradcy Zarządu ds. Rozwoju Biznesu. Piotr ma już mnóstwo wystąpień za sobą, więc spodziewaliśmy się pełnego sukcesu. Nie zawiedliśmy się, o czym przeczytacie kilka akapitów niżej.

Kiedy po siedmiogodzinnej podróży z Poznania dotarliśmy do Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, skorzystaliśmy z dobrodziejstw strefy Prosecco, usiedliśmy wygodnie i wysłuchaliśmy pierwszej prelekcji.

 

Ekspansja 22 rynków: dopasowana strategia, automatyzacja działań i Machine Learning – Krystian Kucharski (Promotraffic)

Zawsze dobrze jest posłuchać o tym, jak przekształcić 3 miliony złotych w zwrot z nakładów na poziomie 700 procent (ROAS). Krystian opowiedział o narzędziach, za pomocą których, możemy zautomatyzować działania zarówno techniczne, jak i optymalizacyjne. Mieliśmy tutaj styczność z ciekawym przypadkiem sporej liczby konwersji z urządzeń mobilnych, oczywiście w oparciu o atrybucję cross-device. Utwierdziliśmy się w przekonaniu, że każdy kraj charakteryzuje się własną strategią działań marketingowych oraz różnorodnością zasad panujących na danym rynku. Krystian wspomniał także o początkowo możliwie jak największej penetracji dolnej części lejka zakupowego, co uskuteczniamy w planowaniu strategii działań PPC już od jakiegoś czasu dla klientów Grupy TENSE, aczkolwiek zawsze jest to kwestia warta przypomnienia.

Case study: jak w pierwszym roku działalności firmy pozyskałem dzięki SEM 1300 klientów i milion złotych przychodu – Maciej Drzewiecki (Kuznia-kadr.pl)

Maciej pokazał w prezentacji kilka ciekawostek z rynku e-commerce. Czy wiedzieliście, że szacowana wielkość rynku e-commerce w Polsce na 2020 rok wynosi aż 60 miliardów złotych? A to tylko jedna z przydatnych informacji, które można było uzyskać od przedstawiciela Kuźni Kadr. Maciej pokazał także ciekawy przypadek zastosowania ponad 50 landing page’y, ogromnie rozdrobnionych list remarketingowych (260 grup odbiorców), 90 skonfigurowanych kampanii, 4 000 słów kluczowych… a to dopiero początek. Case study było wartościowe również z uwagi na specyfikę branży szkoleniowej. Klienci poszukujący usług w jej zakresie, nie muszą znać konkretnej marki, aby wejść z nią w interakcje.

Bardzo inspirująca prezentacja, z której wiele się nauczyliśmy!

Automatyzacja zamówień w branży cateringu dietetycznego – Maciej Wiśniewski (Premiumads.pl)

Kolejna ciekawa prezentacja bazująca na specyficznym rynku – mowa oczywiście o wyżej wspomnianym cateringu dietetycznym. Rynek ten, oprócz ciągłego rozwoju, cechuje się unikalnymi zachowaniami konsumentów – chociażby dlatego, że występuje tutaj sprzedaż subskrypcyjna, jeden z wielu czynników, które trzeba wziąć pod uwagę, planując strategię działań marketingowych w digitalu dla klientów z tego segmentu. Nie jest jednak zaskoczeniem, że aż 64 procent ruchu sprowadzanego na stronę generuje wyszukiwarka – istnieje niewiele branż, które mogą pozwolić sobie na odpuszczenie działań w kanale, który dostarcza nam Google. Z tego względu Maciej również mocno skupił się na Google Ads, dzięki któremu ostatecznie uzyskał wiele pozytywnych efektów przy zachowaniu rozsądnego kosztu konwersji. Usłyszeliśmy także o integracji FB Lead Ads z SMSApi poprzez narzędzie Zapier – jest to rzecz godna odświeżenia. W dalszym ciągu niewiele firm stosuje to przydatne, owocujące w zainteresowanych klientów, rozwiązanie. Maciejowi udało się pozyskać 570 formularzy, gdzie koszt CPL wyniósł 11,88 zł. Gratulujemy wyniku! :)

Case study: jak skrypty, bazy danych i SQL wniosą Twoje kampanie na nowy poziom – Aneta Krystosik i Dawid Krystosik (AdPeak.pl)

Nie będę ukrywać, że oprócz prezentacji Piotra, wystąpienie Anety i Dawida było tym, na które najbardziej czekałam. Z racji tego, że pracuję w dziale kampanii płatnych, każdy skrypt oraz możliwość dostarczenia naszemu adwordsowemu kombajnowi danych z mnogich źródeł, jest jedną z najbardziej istotnych rzeczy. Nie zawiodłam się – nasi mówcy pokazali, w jaki sposób w przeciągu 10 minut, udało się stworzyć… 1 600 grup reklam w Google Ads! Oczywiście za pomocą skryptu, którego stworzenie już zajęło nieco więcej czasu. Oczywiście finalnie czas budowy skryptu nie ma znaczenia, ponieważ raz zbudowany kod można używać wielokrotnie w odniesieniu do różnych kampanii. Oczywiście nie jest to jedyne usprawnienie przedstawione przez Anetę i Dawida – skrypt wykrywający strony 404, skrypt sprawdzający budżet oraz skrypt badający search query to kolejne możliwości do zastosowania w kampaniach.

Dedykowana infrastruktura SEO – jedna strona vs kilka – Piotr Michalak (Grupa TENSE)

Czyli mówiąc inaczej: „Jak dostarczać leady oraz skalować biznes w ramach działań SEO, jak dawać więcej i czy to się opłaca?” Z prezentacji Piotra dowiedzieliśmy się, jakie ograniczenia niesie za sobą pozycjonowanie jednej witryny i czy warto pozycjonować kilka stron dla jednego klienta. Piotr doskonale poradził sobie z odpowiedzią na powyższe pytanie, prezentując przykład z branży automotive. Po przedstawieniu specyfiki rynku oraz blokad do pozyskania większego ruchu czy konwersji przeszedł do opisu skalowania witryny poprzez serwisy ofertowe, Google Ads (w tym kampanię produktową), serwisy ogłoszeniowe czy WoMM.
Piotr przygotował również case study specjalnie na trzynastą edycję semKRK. Stworzył serwisy agregujące salony i serwisy dla wybranych marek i lokalizacji. Witryny miały w założeniu być widoczne, przekazywać ruch poprzez przejścia, a dodatkowo realizować konwersje poprzez przyciski CTA. Pierwsze wyniki zostały zauważone już po pierwszym tygodniu, zaś frazy money keywords po kolejnych dwóch tygodniach pojawiły się w TOP10. Tym samym witryny były widoczne w wyszukiwarce i zaczęły przynosić ruch – nie jest on na razie ogromny, więc warto za każdym razem przekalkulować koszta  pracy w stosunku do pozyskania ruchu czy konwersji. W tym przypadku jednak nie chodziło o chłodne kalkulacje, ale zmianę perspektywy na budowanie zasięgów i generowania leadów dla klientów. Na pewno spore znaczenie w tym przypadku miał też sam test tego rozwiązania, który dostarczył Piotrowi sporo zabawy :)

Bezwładność w Google – Robert Niechciał (Nutri Invest sp z o.o.)

Na przykładzie pieca hutniczego i analogii do procesu cieplnego Robert mówił o potrzebie angażowania mocy obliczeniowej. Niestety przeliczenie stron z indeksu może być nie lada wyzwaniem. Z racji ograniczonych zasobów Google, indeksacja wszystkich podstron witryny może trwać długo, pomimo wprowadzenia zmian. Robert postawił tezę, że istnieje rankbrain budget, który określa czas, jaki powinien poświęcić „googlowy” Machine Learning na potrzeby analizy serwisu. To powoduje, że zmiany w wyszukiwarce są widoczne z opóźnieniem.  Zaprezentowano na podstawie danych z Senuto, jak wyglądał czas zdobywania widoczności z TOP50 do TOP10 serwisu – według klasyfikacji IAB dla wybranych kategorii, to czas nawet kilkunastu miesięcy (ponad 700 dni)!

Historia bardzo, bardzo praktyczna o Google News – Grzegorz Strzelec (SEO Planner)

Grzegorz Strzelec jako jedyny na konferencji poruszył temat Google News. Na początek sięgnął po przykład frazy „niedziele handlowe”. Po wpisaniu wspomnianego słowa kluczowego w wyszukiwarkę możemy zobaczyć, jak bardzo Google News podbija witrynie ruch na stronę. Jednak, aby stało się to możliwe, trzeba spełnić szereg wymagań: należy przede wszystkim śledzić bieżące trendy i szybko reagować na nowe informacje, publikując na ich temat artykuł, najlepiej jeszcze tego samego dnia.

Grzegorz zwrócił uwagę, że Google News nie jest przeznaczony tylko dla dużych firm – wskazał przykłady niewielkich wydawców ukazujących się na łamach GN. Należy również pamiętać, że aby w wyszukiwarce pojawił się bloczek Newsowy, minimum trzy serwisy zrzeszone w usłudze Google News muszą opublikować informację w tym samym czasie na ten sam temat – często jest to trudne do osiągnięcia. Na szczęście dalsza prezentacja Grzegorza nasunęła pomysły, w jaki sposób można manipulować takim miejscem w wyszukiwarce.

A po prelekcjach…

Kiedy już naładowani wiedzą opuściliśmy gmach Mangghi, czas było naładować się w inny sposób –  udaliśmy się zatem na afterparty do pubu Kufle i Widelce. Nie ma to, jak piątkowy wieczór wśród ludzi zainteresowanych tym samym tematem :) Wymiana poglądów, poruszanie tematów z prezentacji prelegentów oraz wspólne analizy sprawiły, że afterparty stało się dodatkowym źródłem zarówno rozrywki, jak i wiedzy. Wszystkim, którzy mieli okazję spędzić ten wieczór z nami, serdecznie dziękujemy i mamy nadzieję, że zobaczymy się na kolejnym semKRK!

 

Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!