ul. Wolsztyńska 5, poziom II 60-361 Poznań tel: 61 866 77 27 tel:+48618667727

Deloitte Technology Fast 50 Lider przedsiębiorczości Google Partner Google Partners Rising Stars

blog-graf-RWD-vs-mobilna

RWD kontra strona mobilna


23-07-2015

Uczestnictwo w rynku mobilnym nie jest już wyborem czy przejściową modą. Przeglądanie witryn internetowych w ruchu stało się codziennością, a liczba użytkowników smartfonów i tabletów stale rośnie i nie zamierza się zatrzymać. Jeśli nie dowierzamy statystykom, wystarczy rozejrzeć się w drodze do pracy, pubie czy właściwie gdziekolwiek. Niemal wszędzie widzimy ludzi korzystających ze smartfonów, czyli potencjalnych odbiorców naszej oferty w Internecie.

wykres
W poprzednim wpisie (Rynek mobilny – standard czy chwilowy trend?) omówiłem jeden ze sposobów szybkiego i relatywnie taniego sposobu zaistnienia na rynku mobilnym, jakim jest osobna, przeznaczona do tego celu strona – wersja mobilna. Co jednak, gdy stoimy przed realizacją nowej strony internetowej lub nasza obecna strona jest rozbudowana pod względem ilości i zróżnicowania podstron oraz funkcjonalności? Przyjrzyjmy się dokładnie reposnywnemu designowi, czyli automatycznej adaptacji strony do zmiennej wielkości ekranu.

Jeśli nie masz dużo czasu na lekturę, bo np. czytasz ten wpis w drodze do pracy na swoim smartfonie (tak, ta strona jest responsywna :D), to możesz od razu przejść do tabelki z krótkim porównaniem RWD vs Wersja mobilna na końcu artykułu. A jeśli szukasz trochę więcej informacji – zapraszam do lektury.

 

Coś na start

Czyli skala ocen. Oba warianty wejścia w świat mobilności ocenimy surowo, ale sprawiedliwie, dzięki trójstopniowej skali.

 

Bez pracy nie ma kołaczy

Tak, wersja responsywna zdecydowanie wymaga włożenia o wiele więcej wysiłku od wersji mobilnej. Najwięcej czasu zajmie nam testowanie strony na różnych urządzeniach. Wersja RWD to jeden szablon i jeden kod, który musi działać dobrze w wielu wariantach. Rynek urządzeń mobilnych zmienia się każdego dnia, a my musimy zastosować rozwiązania uniwersalne.

Gdy wdrażamy RWD na istniejącej stronie sprawa dodatkowo się komplikuje. Działamy bowiem na starym kodzie, często wielokrotnie już modernizowanym i generującym wiele problemów. Czas pracy ulega wydłużeniu, a umiejętności realizatorów muszą być odpowiednio wysokie, by sprostać wymaganiom takiego projektu. W wersji mobilnej zarówno testy, jak i praca ze starym kodem nie stanowiły problemu – testy ograniczały się do określonych urządzeń mobilnych, a w stary kod nie ingerowaliśmy – tworzyliśmy bowiem od podstaw nową stronę.

Wygoda realizacji
RWD – 2/3
Wersja mobilna – 3/3

 

Być na bieżąco

Wersja mobilna to rozdzielenie dwóch światów – desktopowego i mobilnego. RWD to jedność. Wszystkie zmiany wprowadzone na stronie RWD są automatycznie widoczne zarówno na komputerach jak i smartfonach i tabletach. Ponadto – użytkownik dysponuje jednym adresem strony. W wersji mobilnej musimy rozdzielić obie wersje – poprzez subdomenę lub osobny katalog, np. m.domena.pl lub domena.pl/mobile.

W wersji RWD użytkownik zna jeden adres i znajduje na nim dostosowane dla siebie treści, a my nie musimy aktualizować dwóch stron. W ten sposób oszczędzamy czas na bieżących zmianach. Wprowadzenie dwutorowo treści na dwóch stronach to strata zarówno czasu, jak i pieniędzy, jeśli poprawek nie wprowadzamy samodzielnie. Możemy oczywiście współdzielić bazę danych przy dwóch instalacjach wybranego CMS-a lub wdrożyć autorskie rozwiązanie, ale są to dodatkowe komplikacje, z którymi nie będziemy musieli sobie radzić w RWD. Spójność strony to niewątpliwa zaleta RWD i łatwiejsze zarządzanie treścią, szczególnie na często aktualizowanych stronach.

Wygoda aktualizacji treści
RWD – 3/3
Wersja mobilna – 1/3

 

Wysokie pozycje

Pozycjonowanie to jedna z najpopularniejszych form marketingu internetowego. Wysokie pozycje w wyszukiwarce to cel wielu właścicieli stron. Optymalizacje kodu i treści strony to jeden z filarów skutecznego pozycjonowania. Gdy posiadamy dwie strony musimy to zrobić… tak, podwójnie. W przypadku RWD przechodzimy tylko jeden proces optymalizacyjny. Oszczędność czasu i pieniędzy jest oczywista.

Wygoda SEO
RWD – 3/3
Wersja mobilna – 1/3

 

Zawsze gotowa do akcji

Wspominaliśmy już o tym wcześniej, ale dla porządku podkreślmy to jeszcze raz. Wersja RWD to synonim uniwersalności na różnych urządzeniach. Wersja mobilna doskonale sprawdza się na smartfonach i tabletach, ale na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń pośrednich o nietypowych wymiarach. RWD jest gotowa i na nie.

Uniwersalność
RWD – 3/3
Wersja mobilna – 2/3

 

Satysfakcjonujące doświadczenie

Zadowolenie z korzystania ze strony to nadrzędny cel dobrego projektowania według efektywnych standardów UX (user experience). Zarówno wersja mobilna, jak i RWD oddają w nasze ręce szereg narzędzi, aby korzystanie ze strony było dla użytkownika maksymalnie użyteczne. W wersji RWD możemy dodawać, przemieszczać, skalować i ukrywać elementy w zależności od urządzenia użytkownika, a to tylko podstawowy zestaw możliwości.
W wersji mobilnej wszystkie elementy są wstępnie dostosowane do wyświetlania mobilnego, a elementy nie dostosowują się “w locie” do danego urządzenia. Np. mobilny wariant menu nie zostanie zmieniony na desktopowy na urządzeniu mobilnym, nawet w sytuacji, gdy tak byłoby wygodniej korzystać ze strony. Użyteczność wersji mobilnej ma więc swoje ograniczenia.

User Experience
RWD – 3/3
Wersja mobilna – 2/3

 

Podsumowanie

Omówiliśmy sobie kilka podstawowych cech rozwiązań dostosowujących naszą stronę pod rynek mobilny. Skorzystajmy więc z tabeli, by podsumować, co zostało powiedziane.

Cecha RWD Wersja mobilna
Wygoda realizacji dla nowych stron 2/3 3/3
Wygoda realizacji dla istniejących stron 1/3 2/3
Wygoda aktualizacji treści 3/3 1/3
Wygoda SEO 3/3 1/3
Uniwersalność 3/3 2/3
User Experience 3/3 2/3
Ogólna ocena 15/18 11/18

Warto pamiętać, że wersje mobilne to swojego rodzaju stadium pośrednie. Będzie doskonale funkcjonować przez określony czas, do momentu, gdy rynek stron w całości zostanie przeniesiony na RWD. Proces przejścia na rynek mobilny jest dzięki wersjom mobilnym łagodniejszy, a właściciele małych, rzadko aktualizowanych stron-wizytówek nie muszą dużo inwestować, by równie w nim zaistnieć. Dlatego – jeśli masz niewielką wizytówkę – przemyśl realizację wersji mobilnej, prawdopodobnie sprawdzi się doskonale. Jeżeli jednak jesteś posiadaczem dużego serwisu, sklepu bądź tworzysz nową stronę – wybierz RWD, szybko przekonasz się, że był to dobry wybór.RWD w ogólnym rozliczeniu ma przewagę nad wersją mobilną, która pomimo swojej wygody przy wdrożeniu, przy bardziej skomplikowanych i rozbudowanych stronach nie jest satysfakcjonującym rozwiązaniem. Ma ona swoje zalety – jak szybkość realizacji oraz cena, jednak gdy tworzymy nową stronę nie jest to alternatywa, którą warto brać pod uwagę.

Nie jesteś pewien, czy Twoja strona spełnia wymogi mobilności?
Sprawdź jej stan naszym testerem – test-zgodnosci.pl



Zaufali nam:

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!