Wyniki lecą w dół, a Ty rozpaczliwie szukasz sposobu, jak zmotywować swoich pracowników do bardziej efektywnej pracy? Jest na to rada – stymulacja kreatywności!
Kreatywny pracownik entuzjastycznie podchodzi do wykonywanych przez siebie zadań. Nie patrzy na nie przez pryzmat obowiązków, lecz wyzwań. Dzięki temu w 100% ukierunkowuje swoją uwagę na osiągnięcie zamierzonego celu. Skupienie pozwala mu na pełne zaangażowanie w daną czynność, zaś pozytywne nastawienie sprawia, że jego pomysły niejednokrotnie bywają strzałem w dziesiątkę. Efektywna praca przynosi korzyści, które często przechodzą nasze wyobrażenie.
Nic nie zastąpi wartościowego i utalentowanego członka Twojego teamu. Zamiast mieć pretensje, że w zespole nie panuje w ostatnim czasie najlepsza atmosfera, poszukaj rozwiązania problemu. Kwestie motywacji nierzadko są połączone ze spadkiem kreatywności. W jaki sposób możesz pomóc swoim ludziom?
Psychologia niezwykle szczegółowo opisuje, w jaki sposób działa ludzki mózg w sytuacji, w której napotyka na różnego rodzaju bariery. Podczas wykonywania danej czynności nad rozwiązaniem problemów pracują dwa umysły: świadomy oraz podświadomy. Pierwszy z nich jest tym, który przejmuje dowodzenie, zaś drugi ma niewielką siłę przebicia. Jednak to właśnie on jest odpowiedzialny za tworzenie innowacyjnych rozwiązań.
Czy można w takim razie na chwilę uciszyć umysł świadomy? Można. Wystarczy chwilowe odwrócenie uwagi od tego, co aktualnie robisz. Może przybrać ono różną formę: począwszy od szybkiej lektury interesującego artykułu związanego z Twoją branżą, przez rozmowę z kimś z biura, krótki „spacer” do innego działu lub chwilowe wyciszenie się i posłuchanie ulubionej piosenki. Nie przeciągaj jednak tej czynności w nieskończoność – wystarczy Ci od 3 do 6 minut. Gdy po chwili powrócisz do „tu i teraz”, Twój umysł będzie podsuwał Ci coraz lepsze pomysły.
Naukowcy dowodzą, że wzrost kreatywności powiązany jest z obecnością roślin oraz przyrody. Według badań kolor zielony wprowadza nas w stan relaksu, dzięki czemu możemy uzyskać tzw. „efekt flow”. Wystarczy więc, że ustawisz w biurze kilka roślin albo zapewnisz pracownikom dostęp do zielonego widoku za oknem.
Jeżeli w Twojej firmie ludzie pracują cały czas w tych samych grupach, zdecydowanie lepiej oceniają swoją kreatywność i przyjazną atmosferę. Nie daj się jednak zwieść! Wyniki badań naukowych dowodzą, że zmiana zaledwie jednej osoby w zespole przyczynia się nie tylko do zwiększenia ilości pomysłów, ale również do generowania bardziej zróżnicowanych idei. Zastanów się więc, czy raz na jakiś czas nie przeprowadzić małej rewolucji w firmie.
Aby polepszyć sytuację w firmie, warto poszerzyć swoje horyzonty o tematykę szkoleń. Do wyboru masz szereg propozycji z dziedzin takich jak coaching, psychologia, marketing – wystarczy przecież chwila, by wpisać w wyszukiwarkę np.: „szkolenia dla firm Poznań”, „szkolenia sprzedażowe Warszawa”, „szkolenia dla branży IT”. Obojętnie, czy będą to warsztaty z myślenia projektowego (Design Thinking Workshop), czy szkolenie z zarządzania czasem, czy wypad integracyjny z elementami team buildingu – uwierz nam, że warto!