Wróć do listy wpisów
PPC
Agencja SEO i SEM > Blog > Rozszerzenia reklam Google Adwords Ads – poznaj je wszystkie!

Rozszerzenia reklam Google Adwords Ads – poznaj je wszystkie!

Rozszerzenia reklam Google Adwords Ads – poznaj je wszystkie!

Zdecydowałeś się na prowadzenie kampanii Google Ads (dawniej Google Adwords)? Z pewnością zastanawiasz się nad wyborem haseł, grafik i filmów, które zamieścisz w swoim przekazie. Choć to one stanowią trzon całego przedsięwzięcia, nie gwarantują osiągnięcia wysokiego współczynnika kliknięć. Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie rozszerzeń reklam, czyli dodatkowych elementów, które wyświetlają się w sieci wyszukiwania. Niektóre dostarczają użytkownikom cennych informacji na temat produktu lub usługi, a inne umożliwiają szybki kontakt z Twoją firmą. Sprawdź, dlaczego warto wdrożyć je do swojej kampanii.

Co to reklamy Google Ads?

Google Ads (dawniej Google Adwords) to system reklamowy firmy Google, który pozwala na wyświetlanie reklamy tekstowej i produktowej w wyszukiwarce, graficznej (banerowej) w sieci reklamowej Google Display Network oraz wideo na platformie YouTube. Umożliwia także prowadzenie działań marketingowych na karcie Zakupów, Grafice Google, Gmailu oraz Discover Cards, aby dotrzeć do możliwie najszerszej grupy potencjalnych klientów.

System reklamowy Google Ads rozlicza się w oparciu o kilka modeli, np. PPC (pay per click), w którym reklamodawca płaci tylko w przypadku, gdy użytkownik kliknie w odnośnik i tym samym przejdzie na jego stronę docelową. Często używanym sposobem rozliczeń jest CPV (cost per view), w którym płatność odbywa się za każde obejrzenie reklamy, a także CPM (cost per mile), czyli koszt za tysiąc wyświetleń, stosowany w reklamach zasięgowych i wizerunkowych.

Ogromną zaletą korzystania z reklam Google Ads jest samodzielnego zarządzania kontem, czyli ustalanie wysokości budżetu kampanii, kosztu na kliknięcie poszczególnych fraz oraz nakładów, jakie chcesz ponieść w przeciągu dnia/tygodnia/miesiąca. Masz również wpływ na treść przekazu, wybór słów kluczowych, grupy odbiorców oraz obszar wyświetlania się reklam. Samo założenie konta jest proste i intuicyjne. W każdej chwili możesz zrezygnować z prowadzenia kampanii oraz ponownie ją uruchomić. Dodatkowo masz do wyboru różne typy reklam Google Ads, których zasięg jest bardzo duży.

Jaki jest główny cel wyświetlania rozszerzeń reklamy?

Reklamy tekstowe Google pomimo faktu, że napotykamy je codziennie, korzystając z wyszukiwarki, mogą uchodzić za niezbyt oryginalne i ginąć w tłumie innych podobnych przekazów graficznych. Istnieją jednak metody, które w łatwy sposób pozwalają reklamom wyróżnić się, zająć trochę więcej cennego miejsca na pierwszej stronie wyników wyszukiwania oraz sprawić, że konkurencja zacznie zastanawiać się nad jakością swoich działań za pośrednictwem Google Ads. Nie trzeba nikomu mówić, że największy współczynnik klikalności (CTR) mają trzy lub cztery pierwsze płatne wyniki wyszukiwania. Jak sprawić, żeby był on jeszcze większy?

Najprostszym sposobem jest umiejętne i konsekwentne wykorzystanie rozszerzeń reklam tekstowych. Nie tylko zwiększają one widoczność przekazu, ale także mogą wpłynąć na ograniczenie kliknięć, które mają mniejszą szansę osiągnięcia konwersji (najczęściej sprzedażowej). Im więcej szczegółowych informacji zawrzesz w każdym z rozszerzeń, tym łatwiej trafisz z przekazem do tych użytkowników, których potrzeby możesz zaspokoić. Niestety jako twórca reklamy nie masz wpływu na to, jakie rozszerzenia będą się ukazywać. Google dobiera rozszerzenia, gdy przewiduje większą skuteczność przekazu oraz gdy reklamy mają odpowiednio wysoki rating i pozycję.

Rozszerzenia lokalizacji

Możesz zachęcić użytkowników do sprawdzenia, w którym miejscu znajduje się siedziba Twojej firmy. Często decyzje o zakupie podejmuje się pod wpływem faktu, że usługodawca znajduje się w najbliższej okolicy. Wyświetlenie adresu lokalizacji znacznie to ułatwia. Adres firmy może zostać połączony z danymi dostępnymi w Profilu Firmy w Google. Kiedy Twój biznes operuje na zasadach sieci, przydatne może wydać się także rozszerzenie powiązanych lokalizacji.

Rozszerzenia powiązanej lokalizacji

Ten rodzaj rozszerzenia Google Ads skierowany jest do producentów oraz dealerów. Jego celem jest przedstawienie użytkownikowi, gdzie może nabyć towar określonej marki. Aktualnie rozszerzenie powiązanej lokalizacji nie posiada danych o sprzedawcach detalicznych i dealerach w Polsce.

Rozszerzenia opinii

Profil Firmy w Google udostępnia nie tylko informacje o lokalizacji Twojego biznesu, ale także zawiera opinie, które zostały wystawione przez użytkowników, klientów, współpracowników itp. Te komentarze w formie tekstowej, a także pod postacią gwiazdek, mogą pojawiać się w towarzystwie reklam tekstowych. Z ich pomocą, możesz pochwalić się, że Twoje produkty lub usługi są na najwyższym poziomie.

Rozszerzenia objaśnień

Jak najszybciej poinformować klienta, że Twoje produkty są trendem w tym roku i dodatkowo dotrą do odbiorcy w 24 godziny? Rozszerzenia objaśnień pozwalają doprecyzować ofertę i zaprezentować aspekty funkcjonowania firmy w krótki i przejrzysty sposób, unikając zbędnym uogólnień.

Rozszerzenia aplikacji

Jeśli Twoim celem jest zachęcenie użytkowników wyszukiwarki do skorzystania z aplikacji mobilnej, którą stworzyłeś, rozszerzenie pomoże Ci w realizacji tego planu. Użytkownicy mobile to spora część rynku, więc dotarcie do nich z wygodnym i przejrzystym przekazem nie zawsze prowadzi przez desktop. Pamiętaj, że pobranie aplikacji z Google Play i App Store jest bezpłatne. Płacisz tylko, gdy użytkownik kliknie rozszerzenie.

Rozszerzenia połączeń

By zachęcić użytkowników wyszukiwarki do sięgnięcia po telefon i umówienia się na wizytę w Twoim salonie fryzjerskim, naprawienia auta lub skorzystania z Twojej oferty – użyj rozszerzenia połączeń. Wyświetlenie się Twojego numeru może sprawić, że telefony będą się urywać. Ponadto interfejs Google Ads pozwala śledzić konwersje wykonanych połączeń. Uzyskanie statystyk pomoże w odpowiednim optymalizowaniu reklam.

Rozszerzenia wiadomości

Już na poziomie reklamy tekstowej możesz nakłonić użytkowników do wysłania do Ciebie SMS-a. Używając rozszerzenia wiadomości, umożliwiasz potencjalnemu klientowi bezpośredni kontakt z Twoją firmą. Uzyskujesz tym samym natychmiastową informację zwrotną, że Twoje reklamy przynoszą realne korzyści.

Rozszerzenia cen

Popularne ostatnio rozszerzenie umożliwia implementację cen usług i towarów już na poziomie reklamy tekstowej. Informujesz w niej użytkowników, jaki powinni rozważyć budżet, decydując się na Twoje usługi. Dodatkowo potencjalni klienci mogą zapoznawać się z ofertą produktów i usług zanim odwiedzą Twoją stronę internetową. To bardzo wygodne i pozwala na ograniczenie kliknięć użytkowników, których zakres Twoich usług niekoniecznie może interesować.

Rozszerzenia linków do podstron

Jeśli struktura Twojej strony jest złożona, możesz za pomocą tego rozszerzenia kierować użytkowników na konkretne podstrony, np. kontakt, promocje, bestsellery. Ułatwia to klientom nawigowanie i dowodzi, że potrafisz dostosować komunikaty reklamowe do ich potrzeb, tym samym oszczędzając ich czas.

Rozszerzenia informacji w witrynie

Zaprezentowanie użytkownikom wyszukiwarki typów usług lub produktów już na etapie reklamy tekstowej ma na celu przybliżenie branży, w której działasz. Za pośrednictwem tego rozszerzenia, możesz np. poinformować, że zajmujesz się instalacjami elektrycznymi, nie remontami i malowaniem. Doprecyzowanie przekazu powinno odbywać się za pomocą maksymalnie dwóch typów kategorii.

Rozszerzenia promocji

Nowością wśród rozszerzeń są promocje. Z ich pomocą powiadomisz potencjalnych klientów, że z okazji Czarnego Piątku, Walentynek czy Bożego Narodzenia mogą liczyć na rabat procentowy lub kwotowy na konkretne produkty. Za pośrednictwem krótkiego przekazu możesz dostosowywać reklamy zgodnie z harmonogramem funkcjonowania Twojego biznesu. Podobnie jak w przypadku innych rozszerzeń kliknięcie będzie odsyłać użytkownika na konkretną podstronę zawierającą szczegółowe informacje dotyczące promocji.

Rozszerzenia formularzy kontaktowych (beta)

Są dodatkiem do reklam w wyszukiwarce i pozwalają skłonić użytkowników do pozostawienia swoich danych: adresu mailowego, numeru telefonu, nazwiska czy kodu pocztowego. Wdrożenie rozszerzenia formularzy wymaga jednak podania linku do stosowanej przez firmę polityki prywatności.

Jaki typ rozszerzeń reklam w wyszukiwarce?

Rozszerzenia reklam w Google Ads mają za zadanie poprawić atrakcyjność i skuteczność przekazu, a tym samym prowadzić do osiągnięcia większej liczby kliknięć i konwersji. Wzbogacają reklamę o dodatkowe informacje o firmie – jej lokalizacji, danych kontaktowych, cenach czy linkach do konkretnych podstron. Mogą być dodawane ręcznie lub automatycznie przez system Google Ads.

Ręczne rozszerzenia są tworzone i dodawane przez reklamodawcę. Są to np. linki do podstron witryny, lokalizacje, numery telefonów czy formularze kontaktowe. Pozwalają zachować większą kontrolę nad wyglądem i zawartością reklam, a także umożliwiają dodawanie spersonalizowanych elementów w pełni odpowiadających na potrzeby klientów. Sam możesz zdecydować, które rozszerzenia znajdą się w Twojej kampanii i w jaki sposób będą wyświetlane.

Rozszerzenia automatyczne, zwane inaczej dynamicznymi, są z kolei tworzone przez algorytmy Google Ads. To one analizują dane pochodzące ze strony internetowej reklamodawcy i decydują, jaki typ rozszerzenia dodać do Twojej reklamy, aby przyniósł jak najlepsze efekty. W ramach dynamicznych rozszerzeń Google Ads może uzupełnić Twoją reklamę o informacje o firmie oraz ocenie sprzedawcy.

Decydując się na konkretne rozszerzenie, niestety nie masz pewności, że za każdym razem zostanie ono wyświetlone z Twoją reklamą. O tym decyduje algorytm Google, który uwzględnia następujące elementy:

  • prognozy jasno wskazują, że wyświetlenie rozszerzenia do reklamy podniesie jej skuteczność i atrakcyjność w odbiorze użytkowników,
  • reklama musi zajmować wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, ponieważ Google oferuje ograniczoną przestrzeń ponad organicznymi wynikami, dlatego komponenty wyświetlą się w pierwszej kolejności przy reklamie z najwyższą pozycją,
  • reklama musi zdobyć co najmniej minimalny wynik rankingu reklamy kwalifikujący ją do wyświetlenia rozszerzenia. Może to wiązać się z koniecznością podniesienia stawki lub jakości reklamy, a nawet obu tych czynników jednocześnie.

Nie wszystkie wybrane rozszerzenia reklam wyświetlą się jednocześnie – algorytm wybierze te, które najpewniej podniosą efektywność reklamy. Dlatego warto zamieszczać jak największą możliwą ich liczbę, a nie ograniczać się tylko do jednego. Dzięki temu zwiększysz szanse na uzyskanie lepszych wyników kampanii.

Które rozszerzenia reklam mogą wyświetlać się automatycznie?

Jak już wspomniano, rozszerzenia automatyczne są dodawane do reklamy dzięki informacjom zebranym z różnych źródeł, takich jak strony docelowe. Nie wymagają więc żadnych Twoich działań w panelu Google Ads. Na poziomie konta wyróżnia się kilka następujących komponentów automatycznych:

  • dynamiczne linki do podstron – to typ rozszerzenia, który pomaga w kierowaniu użytkowników do właściwego miejsca na Twojej witrynie. Uzupełnia reklamy tekstowe oraz wideo o trafne linki prowadzące do konkretnych podstron witryny internetowej;
  • dynamiczne rozszerzenie informacji – jego zadaniem jest uzupełnienie opisu o cenne informacje dla klientów, dzięki czemu będą mogli lepiej zapoznać się z ofertą promowaną w reklamie Google Ads;
  • automatycznie utworzone komponenty z lokalizacją – ułatwiają użytkownikom znalezienie lokalizacji Twojej firmy. Na komponenty składają się takie dane jak: adres siedziby, odległość, wskazówki dojazdu, numer telefonu, przycisk połączenia itp.;
  • oceny sprzedawców – przedstawiają opinie użytkowników na temat reklamodawcy. Ten typ rozszerzenia umożliwia określenie poziomu zadowolenia klientów, którzy skorzystali z usługi i zdecydowali podzielić się swoimi doświadczeniami poprzez wystawienie odpowiedniej oceny od 1 do 5 gwiazdek. Taka informacja bardzo skutecznie buduje zaufanie użytkowników do marki i pomaga uzyskać wyższą konwersję;
  • dynamiczne objaśnienia – to typ komponentu tekstowego, który wyświetla się automatycznie w reklamach w wyszukiwarce Google. Użytkownicy, którzy wpisują konkretne zapytanie zobaczą reklamy i wyniki podobne do Twojej strony internetowej. Reklamy Google Ads zaprezentują wszystkie najważniejsze informacje o promowanej ofercie w witrynie, aby ułatwić podjęcie decyzji potencjalnemu klientowi;
  • zautomatyzowanie komponenty z linkiem do aplikacji – służą do implementacji w reklamie tekstowej linku do aplikacji przeznaczonej na komórki lub tablety. Użytkownicy po kliknięciu nagłówka reklamy, zostaną przeniesieni do witryny. Mogą także skorzystać z linku przekierowującego ich bezpośrednio do aplikacji. To rozszerzenie działa wyłącznie w reklamach w wyszukiwarce;
  • komponenty z dynamicznym z obrazem – umożliwiają wybór ze strony docelowej Google elementów graficznych, uzupełniających reklamy w sieci wyszukiwania. Ich celem jest wzmocnienie przekazu reklamowego w formie tekstowej za pomocą atrakcyjnych wizualizacji przedstawiających produkt lub usługę. Istnieje jednak kilka wymogów, które należy spełnić, aby skorzystać z rozszerzeń z dynamicznym obrazem w reklamie Google Ads: wybór odpowiedniej branży (z wyłączeniem kontrowersyjnych treści), przestrzeganie zasad Google oraz utworzenie konta Google Ads 90 dni przed włączeniem komponentu z obrazem dynamicznym.

Możesz również spotkać inne automatyczne rozszerzenia, które pojawiają się znacznie rzadziej w wynikach wyszukiwania. Należą do nich zautomatyzowane rozszerzenia podmiotów stowarzyszonych oraz połączeń.

Dlaczego warto korzystać z rozszerzeń reklam?

Istnieje wiele powodów, dla których warto korzystać z rozszerzeń reklam w wyszukiwarce i sieci reklamowej Google. Przede wszystkim dostarczasz użytkownikom większą ilości cennych informacji na temat firmy oraz przekonujesz ich do dokonania pożądanej konwersji (złożenia zamówienia, zapisania się do newslettera, wypełnienia formularza kontaktowego itp.). Twoja reklama zyskuje lepszą widoczność w rankingu oraz zajmuje większą przestrzeń w wynikach wyszukiwania. Wypada znacznie lepiej na tle konkurencji.

Korzystając z komponentów reklam Google Ads, masz również szansę zwrócić uwagę odbiorców i osiągnąć większy współczynnik klikalności. Dzięki temu optymalnie wykorzystasz budżet zaplanowany na kampanię PPC, obniżysz koszt kliknięcia oraz wygenerujesz wysokiej jakości leady. Dobrym rozwiązaniem jesty wybór kilku typów rozszerzeń, które najlepiej odzwierciedlają Twój biznes lub odpowiadają poszczególnym grupom reklam. W ten sposób zwiększysz widoczność (rozmiar) przekazu w wynikach wyszukiwania i skutecznie zainteresujesz użytkowników swoją ofertą. Pamiętaj, że algorytmy Google wysoko oceniają reklamy z ważnymi i pomocnymi rozszerzeniami, dzięki czemu zwiększa się ich jakość i szansa na wyświetlenie na szczycie SERP.

Rozszerzenia reklam umożliwiają także docieranie do klientów już zainteresowanych ofertą, którzy odwiedzają Twoją stronę nie w celu przejrzenia produktów, lecz dokonania zakupu. Wówczas udostępnianie większej ilości danych o firmie, cenach, markach itp. zachęci odbiorców do podjęcia ostatecznej decyzji. Korzystanie z komponentów reklam Google Ads może również poprawić wydajność Twojej kampanii bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Lepsza widoczność na stronach wyników wyszukiwania oraz szansa na przyciągnięcie bardziej zdecydowanych klientów przekłada się na wyższe wskaźniki klikalności i konwersji, a w konsekwencji uzyskanie wysokiego zwrotu z inwestycji (ROI) w Twojej kampanii reklamowej.

No dobrze, ale ile płacę?

Dobrą informacją jest to, że za dodawanie rozszerzeń do reklam tekstowych nie musisz płacić. Środki budżetowe przeznaczone na reklamę zostają uszczuplone tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie konkretny odnośnik. Istnieje jednak wyjątek – opłaty nie są pobierane w przypadku kliknięć w Rozszerzenia Ocen.

Warto jest dodawać tak dużą liczbę rozszerzeń, jak tylko jest to możliwe. Google może wtedy modyfikować reklamy tekstowe i dopasowywać do potrzeb użytkowników, tak by uzyskać największą szansę kliknięcia, a w rezultacie – konwersji. W kampaniach Google Ads (dawniej Google AdWords) prowadzonych w Grupie TENSE korzystanie ze wszystkich metod dostosowania reklam tekstowych jest standardem. Nauczeni doświadczeniem wiemy, że bez umiejętnie dopracowanych rozszerzeń nie wykorzystujemy pełnego potencjału.