ul. Wolsztyńska 5, poziom II 60-361 Poznań tel: 61 866 77 27 tel:+48618667727

Deloitte Technology Fast 50 Lider przedsiębiorczości Google Partner Google Partners Rising Stars

m.maz1

Rewolucja Pandy i czasy świetności content marketingu, czyli słów kilka o dobrych treściach


CONTENT MARKETING 17-06-2015

Jeszcze nie tak dawno pozycjonowanie polegało głównie na tworzeniu dużej ilości tekstów i ciągłym rozbudowywaniu tej bazy. W efekcie bezwartościowe treści niczym ogromna fala tsunami systematycznie zalewały Internet. Jakość zupełnie nie miała znaczenia, a najważniejsze było to, żeby tekstów było więcej, więcej i jeszcze raz – więcej.

Bardziej doświadczeni – a może raczej sprytniejsi pozycjonerzy – w celu ułatwienia sobie zadania, zaczęli tworzyć fałszywe podstrony, na których wyświetlały się treści generowane przez rozmaite mieszarki synonimów, co znacznie obniżyło ogólną wartość i merytorykę treści w Internecie.

Wielbiciele i pasjonaci języka polskiego na myśl o tamtych czasach z pewnością chwytają się za głowę i przeklinają tego typu praktyki. Skoro jednak zabiegi te przynosiły pożądane efekty i strona wyświetlała się w najlepszych wynikach wyszukiwania, a przekaz, produkty i usługi trafiały do zamierzonych grup odbiorców, to czemu pozycjonerzy mieliby z tego rezygnować? A jednak musieli…

Postrach Google

Na istne wysypisko małowartościowych treści postanowiło zareagować Google i w 2011 roku stworzyło algorytm Panda. Jego zadaniem było (i nadal jest) wyszukiwanie oraz karanie stron niewnoszących żadnej realnej wartości dla użytkownika Internetu. Algorytm bada głównie to, co znajduje się na witrynie. Wyszukuje treści niskiej jakości, przeoptymalizowane (zawierające zbyt dużą ilość słów kluczowych) oraz zduplikowane teksty, a także strony, na których nie została umieszczona żadna treść.

Kto został zdemaskowany przez Pandę jako pierwszy i zaliczył drastyczny spadek w wynikach wyszukiwania? Przede wszystkim były to strony ze sztucznie generowanymi tekstami, a także serwisy posiadające dużą liczbę zduplikowanych i nieprzydatnych użytkownikom stron. Wkroczenie Pandy w świat Internetu było o tyle bolesne, że nie rozdrabniała się na poszczególne podstrony, a karała witrynę jako całość. W efekcie na szczycie list w wyszukiwarce umieszczone zostały strony, na których użytkownicy mieli do czynienia z tzw. dobrymi treściami.

I tak oto narodziło się pojęcie content marketingu, który obecnie skutecznie wykorzystywany jest do wszelkich działań związanych z pozycjonowaniem i polega na umieszczaniu w sieci wyłącznie wartościowych treści. Jak je zdobyć?

#1: Unikalne i wartościowe treści

Przede wszystkim należy skupić się na rzeczywistych odbiorcach, a nie jak dawniej, na robotach wyszukiwarek. Dlatego też treści publikowane na stronie internetowej powinny być unikalne i wartościowe – zwykłe przeredagowanie tekstu może okazać się nieskuteczne. Żeby przyciągnąć uwagę odbiorców, trzeba ich zainteresować. Strona, na której setny raz przeczytają ten sam tekst, napisany innymi słowami, z pewnością nie sprawdzi się tu najlepiej.

#2: Materiały multimedialne

To świetny sposób na promocję. Doceniany również przez wyszukiwarkę Google, która promuje szczególnie wysoko w wynikach wyszukiwania zwłaszcza materiały multimedialne umieszczone w serwisie YouTube. Działania tego typu pomogą dotrzeć do szerokiego grona użytkowników zarówno Google, jak i You Tube.

#3: Treści angażujące odbiorców

Unikalna treść i wysoka jakość to nie wszystko. Równie ważne jest zaangażowanie odbiorców. Publikuj materiały, które nie tylko będą chętnie czytane, ale także cytowane, udostępniane i komentowane przez użytkowników Internetu. Dzięki temu Twoja treść trafi do większej grupy odbiorców, a Ty – poza większym zasięgiem – zdobędziesz również cenne informacje dotyczące Twoich produktów i usług.

#4: Współpraca i wizerunek eksperta

Pokaż się jako ekspert w swojej branży, doskonale znający potrzeby, oczekiwania i preferencje swoich odbiorców. Jednym ze sposobów na budowę takiego wizerunku są artykuły gościnne, publikowane w branżowych serwisach internetowych. Nie chodzi tu o reklamę firmy i artykuły sponsorowane, a o wartościowe treści spełniające oczekiwania odbiorców. Dzięki temu zdobędziesz ich zaufanie i prawdopodobnie zyskasz wartościowy link do strony głównej z wiarygodnego i cenionego przez użytkowników internetu źródła.

Jako ekspert warto przedstawić się również na innych platformach, takich jak branżowe fora, Facebook, Google+ czy inne media społecznościowe, na których będziesz podpisywać się swoim imieniem, nazwiskiem i zamieścisz informacje o tym, jaką firmę reprezentujesz. Równie ważna jest współpraca z innymi ekspertami z branży, w której działasz. Postaraj się pozyskać od nich wpisy na bloga firmowego. Wpisy te z pewnością zostaną polecone przez autorów swoim znajomym, dzięki czemu Ty poszerzysz grono swoich odbiorców.

#5: Infografiki

Perfekcyjnie przygotowana infografika powinna przede wszystkim przedstawiać najistotniejsze, aktualne i prawidłowe informacje – nie może na niej niczego zabraknąć, ale też nie możemy przedstawiać na niej zbyt szczegółowych danych. Przygotowanie informacji w formie grafiki jest stosunkowo tanie i szczególnie doceniane przez użytkowników Internetu, którzy chętnie komentują je i udostępniają w sieciach społecznościowych.

Infografiki doceniają również eksperci z branży marketingu, ponieważ zwiększają one znajomość i świadomość marki wśród odbiorców, a także umacniają status eksperta. Dobrze przygotowane infografiki nie tylko są udostępniane przez odbiorców, ale także przez rozmaite portale branżowe, dzięki czemu mogą pozyskać nawet kilkadziesiąt nowych linków na stronie.

I wiele, wiele innych…

Wymienione powyżej przykłady to jedynie część działań zaliczanych do content marketingu. Równie wiele korzyści przynoszą wszelkie treści niebędące zwykłym przekazem reklamowym, który w dzisiejszych czasach jest raczej mało istotny i pozbawiony jakiejkolwiek wartości. Doskonale sprawdzą się także e-booki, profile w mediach społecznościowych, zdjęcia z wydarzeń firmowych, newslettery, organizowanie warsztatów i szkoleń, aplikacje mobilne i ogólnie wszystko to, co sprawi, że odbiorca zatrzyma się przy danej treści, zapozna się z nią, przemyśli i podejmie decyzję o zakupie danego produktu lub współpracy z tą, a nie inną firmą.

 Bierz przykład z najlepszych!

O tym, jak istotnym elementem komunikacji marketingowej jest content marketing może świadczyć chociażby fakt, że wykorzystują go największe koncerny, takie jak Red Bull, Ikea czy Coca-Cola. Red Bull jest idealnym przykładem wykorzystania marketingu treści, który obecnie aktualizowaną stroną internetową, posiada największy w sieci zbiór informacji dotyczący sportów ekstremalnych i wydarzeń, których patronem był lub będzie, kanał Red Bull TV oraz biuletyn, który publikowany jest także w formie papierowej.

Coca-Cola z kolei skupiła się na publikowaniu całej masy ciekawych reportaży video i wywiadów, a także ekspertyz analityków giełdowych, którzy komentują działalność firmy na wielu płaszczyznach. Nie ma tu już mowy o zwykłej stronie internetowej, a o całym potężnym serwisie, na którym w ciekawy sposób przedstawiona została między innymi historia firmy i samej butelki, a także udostępniona muzyka z reklam i nie tylko.

Ikea natomiast utworzyła blog „Ty tu urządzisz”, na którym można znaleźć mnóstwo inspiracji i porad, przedstawionych w stylu, który idealnie pasuje zarówno do marki, jak i do samych produktów, tworząc tym samym jej spójny obraz.

Rozwój content marketingu można obserwować już od kilku lat, a jego obecna pozycja może wskazywać na to, że stale będzie się rozwijał i rósł w siłę. Współcześnie coraz szersze grono specjalistów ds. marketingu zdaje sobie sprawę z tego, że kluczem do sukcesu jest traktowanie człowieka jak istoty żądnej wiedzy i ciekawej świata, a nie biernego odbiorcy, któremu można podsunąć każdą treść. Zwykłe spoty reklamowe i tradycyjne przekazy reklamowe stopniowo przestają mieć sens. Teraz liczy się konkretna wartość, wzbudzenie zainteresowania i zaangażowanie odbiorcy w to, co chcemy mu dać.



Zaufali nam:

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!