Z jednej strony jest projekt graficzny: oryginalny, z przyjemnymi kolorami, intuicyjną nawigacją, przyciągającymi uwagę animacjami. Z drugiej strony, treść: ciekawa, zawierająca użyteczne informacje, wciągająca, ale też konkretna, zachęcająca do skorzystania z Twojej oferty. To dwa elementy, których symbioza jest niezbędna dla sukcesu Twojej witryny. Warto więc zadbać, by idealnie ze sobą współgrały.
Ludzie szukają w Internecie rozmaitych rzeczy. Część z nich chciałaby się dowiedzieć, jaki jest najlepszy sposób na pozbycie się plamy z dywanu, inni poszukują nowego telewizora, a jeszcze inni chwili odprężenia przy zabawnych filmikach. W trakcie takich wyszukiwań trafiają także na Twoją stronę i jeżeli stwierdzą, że znaleźli tam to, czego szukali, zostaną na niej na dłużej. Jeżeli z kolei uznają, że jest inaczej – będą szukać dalej. Dlatego tak istotne jest, by dowiedzieć się, czego szukają użytkownicy Twojej strony, jakie pytania zadają i jakich odpowiedzi oczekują. Sposobem na to może być stworzenie persony Twojego odbiorcy. Posiadając informacje o użytkownikach możesz opracować treści, które pozwolą im nie tylko stwierdzić, czy trafili we właściwe miejsce, ale też zaciekawią i skłonią do skorzystania z Twojej oferty.
Sam tekst to za mało, by być uważanym za godnego zaufania specjalistę. Profesjonalna firma wymaga też profesjonalnie wyglądającej strony. I choć nie należy oceniać książki po okładce, to właśnie grafika tworzy pierwsze wrażenie o Twoim biznesie. Nawet najciekawsza treść może zginąć na tle źle zaprojektowanego designu. Trudno mówić o innowacyjnej ofercie i nowoczesnych narzędziach, gdy Twoja strona jest wspomnieniem lat 90., jak ta, znajdująca się w linku poniżej:
www.cl.cam.ac.uk
Z drugiej strony, design nie powinien odciągać uwagi od treści. Użytkownik musi mieć możliwość skupienia się na tym, co oferujesz. Jego uwagi nie powinny odciągać intensywne kolory, natłok grafik czy ciągłe animacje, jak na poniższej stronie:
www.lingscars.com
Jak sprawić, żeby design i content, zamiast rywalizować o uwagę użytkownika, współgrały ze sobą? Przede wszystkim istotne jest, aby nie powstawały niezależnie od siebie. Dlatego też copywriter powinien najpierw porozmawiać z grafikiem o jego wizji strony. Wspólnie z osobą odpowiedzialną za UX powinni oni opracować ogólny szablon witryny, czyli liczbę i tytuły konkretnych podstron, a także ich powiązania między sobą. Następnie wszystkie te elementy powinny zostać uporządkowane, w sposób który umożliwi zaprojektowanie nawigacji. Do których podstron będzie można dotrzeć używając głównego menu? Ile poziomów będzie ono posiadało?
Dzięki tego typu informacjom copywriter będzie mógł przystąpić do pracy, mając na uwadze nie tylko atrakcyjność tekstu, ale też jego układ na stronie. Powstałe w ten sposób treści powinny trafić do grafika, którego zadaniem jest jak najlepsze wyeksponowanie ich na stronie. Wiedząc jaka będzie ich długość i czy będą podzielone na sekcje, designer może w taki sposób zaprojektować stronę, by była ona łatwa w odbiorze, atrakcyjna i intuicyjna dla użytkownika.
Oczywiście, aby być pewnym, że strona zawiera interesujące treści i została w odpowiedni sposób zaprojektowana, należy się o tym przekonać podczas testów. Nic nie zastąpi oceny typowego użytkownika naszej witryny – w końcu to dla niego projektujesz swoją stronę.