Menu
Wróć do listy wpisów
Pozycjonowanie
Strona główna > Blog > Pozycjonowanie zagraniczne – wszystko, co musisz wiedzieć o międzynarodowym SEO

Pozycjonowanie zagraniczne – wszystko, co musisz wiedzieć o międzynarodowym SEO

Pozycjonowanie zagraniczne – wszystko, co musisz wiedzieć o międzynarodowym SEO

Prowadzisz firmę w Polsce, ale chcesz zwiększyć zyski i promować ofertę albo treści na swojej witrynie w innych regionach Europy, a nawet świata? W tym celu możesz wykorzystać pozycjonowanie zagraniczne. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jak skutecznie promować witrynę za pomocą SEO w innych krajach.

Przeprowadź dwie analizy:

  • branżową – rynku i preferencji użytkowników,
  • techniczną – swojego serwisu, a także serwisów firm, z jakimi będziesz konkurować.

Pomoże Ci to odpowiedzieć na pytanie, czy jesteś w stanie z sukcesem zawalczyć o wykorzystanie potencjału zagranicznych rynków.
Pierwszą analizę możesz spróbować wykonać samodzielnie, natomiast audyt SEO warto zlecić specjaliście, który zwróci uwagę na techniczne aspekty pozycjonowania oraz wyniki wyszukiwarki Google w danym języku dla serwisów z Twojej branży.

Analiza rynku i preferencji użytkowników

Przed wejściem na zagraniczne rynki warto sprawdzić, jak zbudowane są zagraniczne strony oraz jakie treści się na nich znajdują, a także jakim językiem są pisane. Planując pozycjonowanie strony na przykład w Barcelonie i Katalonii, warto sprawdzić, czy popularne tam strony mają tekstu po hiszpańsku, czy po katalońsku. To ważne, aby poznać jak najwięcej niuansów przed skokiem na głęboką, zagraniczną wodę.

Dlatego przed rozpoczęciem pozycjonowania strony za granicą zweryfikuj co najmniej takie kwestie jak:

  • język i używane w danym kraju dialekty,
  • zaufanie do firm zagranicznych lub stron, które posiadają rozszerzenie domeny wskazujące na inny kraj,
  • udział różnych wyszukiwarek (np. Google, Yahoo, Bing, Yandex itd.) w rynku w danym kraju, wykorzystywane urządzenia,
  • potencjalny ruch z wyników organicznych dla podobnej strony, najlepiej Twojej bezpośredniej konkurencji,
  • obostrzenia dotyczące zakupu domeny krajowej,
  • konkurencję,
  • prawne i księgowe kwestie związane z prowadzeniem biznesu,
  • przyzwyczajenia konsumentów do form płatności i transportu, zwrotów, gwarancji itd.

Jeśli zdobędziesz jak najwięcej informacji, łatwiej podejmiesz decyzję, czy wejście na zagraniczne rynki jest zasadne biznesowo. Jeśli tak, będziesz już mieć podstawy do dalszych działań SEO.

Audyt SEO konkurencji i Twojego serwisu

Jeśli jesteś przygotowany na ewentualne zmiany w serwisie i prowadzeniu biznesu, a co najważniejsze – widzisz szanse na skalowanie biznesu, następnym krokiem będzie audyt SEO Twojego serwisu oraz ustalenie potencjalnej konkurencji na danym rynku.

To działanie warto zlecić agencji lub specjaliście SEO, który zweryfikuje docelowy kraj pod kątem wymaganych działań związanych z pozycjonowaniem. Jest to jeden z najważniejszych etapów, ponieważ posłuży jako punkt wyjścia do przyszłej strategii SEO.

W audycie powinny zostać poruszone następujące kwestie:

  • weryfikacja ewentualnej „bariery wejścia” (średni czas na osiągnięcie pierwszych przejść z wyszukiwarki),
  • określenie stron konkurencyjnych do Twojego serwisu w danym kraju,
  • weryfikacja kwestii technicznych SEO, w tym rozszerzenie domen w wynikach wyszukiwarek, architektura i objętość treści,
  • weryfikacja źródeł ruchu oraz jego estymacja z wyników bezpłatnych wyszukiwarek,
  • oszacowanie kosztów pozycjonowania na podstawie stron konkurencji,
  • kreślenie potencjalnego czasu na uzyskanie efektów na bazie historycznych wzrostów u konkurencji.

Po wykonaniu audytu SEO można przejść do dalszych działań związanych z pozycjonowaniem.

Przede wszystkim należy zacząć od dostosowania strony do prowadzenia promocji w wyszukiwarce na danym rynku zagranicznym. Tutaj zwykle pojawiają się pytania odnośnie do:

  • nowej domeny lub subdomen, które będą wykorzystywane w działaniach SEO,
  • zmiany w strukturze strony pod kątem wersji językowych, zarządzania tłumaczeniami itd.,
  • optymalizacji technicznej m.in. znaczników hreflang oraz lang, linkowania między różnymi wersjami językowymi.

Dlaczego jest to takie ważne? Dla przykładu, użytkownicy w Niemczech chętniej wybierają strony, które posiadają rozszerzenie krajowe, czyli .de. Podobnie jest w Anglii, gdzie większym zaufaniem może się cieszyć domena .co.uk lub .uk. Tym samym promując serwis w domenie .pl, możesz nawet pomimo dobrych pozycji pozyskiwać mniejszy ruch z wyników organicznych wyszukiwarki.

Dalsze prace związane z pozycjonowaniem

Kolejne kroki związane SEO są analogiczne pozycjonowania w Polsce. Zgodnie z audytem dokonywane są większe i mniejsze zmiany pod kątem optymalizacji strony.

Wykonuje się dodatkowo keyword resarch (dobiera hasła dla konkretnych adresów), aby później przygotować nowe lub rozszerzyć już istniejące treści, o ile nie stanowiło to elementu audytu.

Oczywiście poza pracami w obszarze strony (ang. on-page) wykonywane są działania poza nią (ang. off-page), które polegają na zdobyciu autorytetu przez domenę i serwis, pozyskaniu również linków zewnętrznych. Przykładowe źródła linków mogą być wskazane również w analizie SEO.

Działania związane z pozycjonowaniem stron i jej optymalizacją zostały szerzej opisane w naszym poradniku SEO, który tłumaczy oraz prowadzi przez kolejne etapy procesu i budowania widoczności witryny.

​To warto wiedzieć o pozycjonowaniu międzynarodowym

Chcesz wiedzieć więcej o zagranicznym SEO? Sprawdź krótki FAQ, w którym zebrane są najważniejsze pytania na temat międzynarodowego pozycjonowania.

Czy pozycjonowaniezagraniczne strony musi odbywać się przez lokalną agencję SEO lub freelancera?

Z punktu widzenia klienta (osoby szukającej wykonawcy usługi), pozycjonowanie strony na rynek zagraniczny nie musi być przeprowadzane przez agencje działające w kraju docelowym.

Czasami korzystniejszym rozwiązaniem jest wybranie usług agencji, z którą już współpracujesz lub nawet innej, która z sukcesami świadczy usługi pozycjonowania na rynkach zagranicznych.

Kluczowym czynnikiem przy wyborze odpowiedniej firmy jest doświadczenie (warto dopytać o możliwość przedstawienia efektów dla projektów SEO np. case study dla konkretnej branży) oraz umiejętności zatrudnionych w niej specjalistów SEO.
Powinni mieć oni doświadczenie w działaniach związanych z pozycjonowaniem na rynkach zagranicznych, np. w Niemczech czy Wielkiej Brytanii. Dlaczego? Ponieważ poza sprawdzonymi praktykami, pozycjonowanie za granicą może się różnić od tego prowadzonego w Polsce.

Dlaczego warto wybrać polską agencję SEO do pozycjonowania zagranicznego?

Bardzo często wybór polskiej agencji interaktywnej jest korzystniejszy ze względu na m.in. koszty i praktyczne kwestie, o których więcej poniżej.

Lokalny usługodawca działa w tej samej strefie czasowej co Ty. Nie ma również problemów z komunikacją, kiedy osoba oddelegowania w Twojej firmie do działań marketingowych nie zna języka obcego. W razie konieczności omówienia pilnej sprawy będziesz mieć łatwiejszy kontakt ze specjalistą SEO, nawet na miejscu w biurze (chociaż wszystkie rzeczy możesz „załatwić” online).

Koszty prowadzenia działań SEO również mogą być niższe niż w przypadku agencji zagranicznych. Mowa tutaj głównie o wynagrodzeniach specjalistów czy opłatach wynikających z prowadzenia samej działalności, np. wynajmu biura w centrum Londynu.

Dodatkową zaletą polskiej agencji może być to, że nie traci się na przewalutowaniu złotówki na walutę obcą. To kolejna mała oszczędność.
Zwróć także uwagę na kwestie związane z rozliczaniem kosztów usługi, w szczególności, kiedy chcesz się promować w krajach spoza UE a także tych bardziej egzotycznych.

Co w przypadku pozycjonowania zagranicznego w kilku różnych krajach?

Tutaj również nie musisz zatrudniać osobnych agencji czy specjalistów z każdego z tych rynków.
Zlecając cały projekt jednemu wykonawcy, bardzo często skracasz czas wdrożenia wybranych elementów pozycjonowania. Agencja, która będzie się zajmować SEO zagranicznym, może te same lub podobne zmiany techniczne wdrażać globalnie. Może również ustalić jedną wspólną strategię pozyskiwania ruchu organicznego dla różnych rynków zagranicznych poprzez np. zmiany w strukturze czy rozbudowę treści dla biznesowo uzasadnionych stron w serwisie, biorąc pod uwagę analogiczne zapytania, tylko dla różnych krajów.

Jak przygotować stronę do pozycjonowania na rynki zagraniczne?

Przed rozpoczęciem działań z zakresu SEO, warto wykonać analizę wyników wyszukiwania. Zweryfikuj również konkurencję działającą w lokalizacji, w której chciałbyś promować swoją stronę internetową. O tym etapie mówiliśmy przy okazji audytu SEO, który warto wykonać przed przystąpieniem do jakichkolwiek zmian.

W przypadku pozycjonowania zagranicznego podobnie jak w polskiej wyszukiwarce Google trzeba zadbać o solidny fundament, czyli:

  • optymalizację techniczną,
  • odpowiednią strukturę serwisu,
  • bardzo często nowe treści w języku docelowym bądź ich rozbudowę,
  • wsparcie dla robotów indeksujących pod kątem multijęzyczności,
  • oraz optymalizację dla użytkowników mobilnych.

Google, jak i inne wyszukiwarki stawiają duży nacisk na wysoką jakość serwisów internetowych. Promują w wynikach organicznych te, które spełniają oczekiwania użytkownika i są dla niego najprzyjaźniejsze. Pomimo różnic między rynkami ta zasada się nie zmienia.

Między innymi Google oraz Bing umożliwiają właścicielom i administratorom stron poprawę ich jakości poprzez dostęp do darmowych narzędzi dla webmasterów. Przykładowo, dla Google są to m.in.:

  • Google Search Console,
  • PageSpeed Insight,
  • Structured Data Testing Tool.

Umożliwiają one kolejno:

  • monitoring witryny pod kątem błędów, jak i zaleceń dotyczących jakości i użyteczności, a także weryfikację aktualnej skuteczności w wynikach wyszukiwarki,
  • możliwość testowania prędkości strony oraz elementów Core Web Vitals (to zagadnienie również zostało opisane w naszej bazie wiedzy, jak i artykule blogowym),
  • weryfikację poprawności osadzenia danych strukturalnych.

​Czy algorytm wyszukiwarki Google różni się w każdym kraju?

Po części tak. Musisz pamiętać, że algorytm wyszukiwarki nie jest jawny, ale bazując na obserwacji działań SEO oraz konkurencji na różnych rynkach można zauważyć pewne różnice w prowadzeniu projektów. C Na przykład biorąc pod uwagę kwestię pozyskiwania odnośników zewnętrznych do witryny, strona w Niemczech będzie mieć inny profil linków niż jej odpowiednik w Polsce.

Jednak należy mieć na uwadze, że zasady pozycjonowania strony zagranicznej nie różnią się znacząco od tych obowiązujących w Polsce. Fundamenty działań SEO są uniwersalne i w każdym kraju będą przynosić większe lub mniejsze korzyści, w zależności od niuansów związanych z daną lokalizacją oraz branżą.

​Czy muszę wykupić domenę w kraju docelowym?

Istotną kwestią w procesie pozycjonowania jest domena. Adres zagranicznej strony www wpływa zarówno na jej pozycjonowanie, jak i odbiór w oczach potencjalnych klientów.

Zwykle preferowanym rozwiązaniem jest wykorzystanie domeny z końcówką odpowiadającą danemu regionowi czy krajowi, np.:

  • .de dla Niemiec,
  • .co.uk dla Wielkiej Brytanii,
  • .fr dla Francji.

W pozycjonowaniu na rynki zagraniczne stosuje się też adresy domeny zakończone na .com, jednak taki wariant nie zawsze jest zalecany. Warto go wcześniej zweryfikować pod kątem danego rynku i możliwości osiągnięcia zamierzonych efektów.

Niemniej jeśli chcesz pozycjonować różne wersje językowe, wykorzystując jeden adres domeny i tym samym jedną stronę, to rozszerzenie .com jest potencjalnie najlepszym rozwiązaniem. Domena .com, czyli najwyższego poziomu ma pewne przywileje z racji swojej ogólności – może być w teorii stosowana w każdym kraju.

Korzystając z narzędzia Google Search Console, możesz ustawić predyspozycje względem potencjalnych odbiorców – kraj i język. Tym samym, o ile nie masz zdefiniowanych atrybutów hreflang możesz wskazać wyszukiwarce, do kogo kierujesz swoją stronę i ofertę na niej umieszczoną.

Alternatywnym rozwiązaniem mogą okazać się subdomeny, które umieszcza się jako rozszerzenie domeny głównej. Przykładowo treści w języku angielskim możesz umieścić na witrynie pod adresem en.nazwadomeny.pl.

Innym sposobem jest też wykorzystanie katalogów w adresie serwisu, np. nazwadomeny.pl/de/ lub w przypadku domeny .com będzie to nazwadomeny.com/pl/.

Obie te opcje zaleca się zwykle w przypadku witryn z niską bądź średnią konkurencją, które mają być promowane na mniej popularne słowa kluczowe.

Każdorazowo musisz jednak pamiętać, że zastosowanie domeny z końcówką dla danego kraju, np. .pl, sprawi, że Google automatycznie przyporządkuje ją do polskiej geolokalizacji.

Analogicznie wersja .de czy .co.uk zostanie przyporządkowana do Niemiec oraz Wielkiej Brytanii.

Czy należy kupić hosting dla strony zagranicznej?

Biorąc pod uwagę efekty pozycjonowania, zakup nowego serwera czy hostingu nie jest konieczny, jednak zdecydowanie rekomendowany.
Hosting w lokalizacji użytkowników lub wykorzystanie sieci serwerów pośredniczących skróci czas ładowania zasobów i – tym samym – strony. Będzie to zauważalna korzyść dla użytkowników, którym serwis wyświetli się szybciej.

Adres IP hostingu czy serwera nie jest sam w sobie czynnikiem rankingowym. Weryfikując strony konkurencji znajdujące się w „topach”, możesz samodzielnie wyciągnąć podobne wnioski. Może się okazać, że adresy IP konkurencyjnych serwisów nie będą się pokrywać z krajem, w którym są widoczne i wykonują działania SEO.

Taka obserwacja pozwoli Ci się upewnić, że kwestia lokalizacja serwera nie będzie wpływać na efekty pozycjonowania i jego zakup nie przełoży się na efekty SEO.

Alternatywą do wykupienia hostingu za granicą jest skorzystanie z usługi takiej jak Cloudflare, która może skrócić czas ładowania Twojej strony nawet na całym świecie. Co ważne – bez konieczności zakupu hostingu w różnych lokalizacjach.

Czy adres fizyczny jest niezbędny do pozycjonowania strony w lokalizacji zagranicznej?

Przy wdrażaniu działań SEO dla danej witryny jednym z elementów jest budowanie autorytetu w wyszukiwarce oraz wśród użytkowników.
Pomocne są wizytówki NAP (Name, Address, Phone Number), czyli zawierające dane teleadresowe, jak też katalogi branżowe z podstawowymi danymi , w których często nie można dodać innych danych niż z danej lokalizacji/kraju.

Dodatkowo dane adresowe wykorzystywane są przy weryfikacji wizytówek Google Moja Firma, które dodatkowo zwiększają szansę pozyskania klientów lokalnie i z Map Google.

Wskazane jest również umieszczenie podstawowych informacji kontaktowych na stronie oraz oznaczenie ich za pomocą danych strukturalnych. Zwiększą one zaufanie użytkowników do strony i mogą przełamać obawy przed nieznaną marką i witryną.

Jeśli nie chcesz ponosić kosztów związanych z utrzymaniem oddziału firmy, możesz skorzystać z tańszej alternatywy – wykupienia usługi wirtualnego biura w danym kraju.

Oczywiście działania SEO mogą być prowadzone bez fizycznego oddziału firmy, niemniej może on w pewnym stopniu pomóc w zdobywaniu odnośników, jak i planowaniu strategii pozycjonowania lokalnego.

​Czy polska agencja może trafnie dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania zagranicznego?

Zdecydowanie tak. Zarówno w przypadku doboru haseł dla projektów SEO prowadzonych w Polsce, jak i zagranicznych, wykorzystuje się narzędzia SEO z rozbudowanymi bazami słów kluczowych oraz statystykami dla nich.

Z narzędziami takimi jak na przykład ahrefs i SEMrush można trafnie dobrać hasła, dla których będziesz docelowo promować stronę w wyszukiwarce Google lub innej (o czym za chwilę).

Przy pozycjonowaniu zagranicznym również należy określić strategię zdobywania widoczności ruchu. Warto postawić na promocję dla słów kluczowych zróżnicowanych z punktu widzenia konkurencji. Oczywiście liczba fraz ujętych w strategii, jak i ich trudność będą zależały między innymi od autorytetu domeny, jej optymalizacji, a także budżetu i celów ustalonych z klientem.

Czy za granicą pozycjonuje się strony wyłącznie w wyszukiwarce Google?

Optymalizacja i pozycjonowanie stron internetowych w Polsce są nierozerwalnie związane z promocją w wyszukiwarce Google. To najpopularniejsza wyszukiwarka w naszym kraju. Korzysta z niej ponad 95% użytkowników sieci (bazując na https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland na dzień publikacji artykułu). Prowadząc działania SEO, zwykle monitoruje się więc ich efekty właśnie bazując na pozycjach czy ruchu pochodzącym z Google.

Jednak w pozostałych częściach Europy czy świata skuteczne działania SEO polegające na zdobywaniu widoczności i ruchu mogą opierać się też na innych, alternatywnych wyszukiwarkach, o których mogłeś słyszeć.

W poniższej tabeli znajdziesz więcej informacji na ten temat. Dominik przedstawił ten temat w rankingu przeglądarek na naszym blogu.

Nazwa wyszukiwarki Yandex Baidu Bing Yahoo!
Kraj Rosja Chiny Stany Zjednoczone, Francja Japonia

Podstawą pozycjonowania zagranicznego jest weryfikacja popularności wyszukiwarek w lokalizacji, dla której będą prowadzone działania SEO.

Dobór właściwej osoby lub agencji jest kluczowy. Specjaliści powinni doradzić Ci, z jakich wyszukiwarek korzystają Twoi potencjalni klienci. Dla nich warto prowadzić działania SEO i monitorować ich efekty.

Musisz pamiętać, że Google, Baidu czy Yahoo! różnią się algorytmem wyszukiwania, dlatego działania w nich prowadzone mogą się nieco różnić. Z czego to wynika? W każdej z wyszukiwarek stosowane są inne czynniki oceniające przydatność strony względem zapytania użytkownika i ich wagi. Przez to ta sama strona może notować różne pozycje w poszczególnych wyszukiwarkach.

Popularność danej wyszukiwarki nie zawsze jest związana z preferencjami użytkowników czy ich upodobaniami do urządzeń albo systemów operacyjnych, gdzie fabrycznie instalowane są przeglądarki wraz z domyślną wyszukiwarką. Należy brać pod uwagę również kwestie polityczne.

Na przykład Google praktycznie nie jest używane w Chinach, ze względu na cenzurę internetu przez tamtejszy rząd. Korzysta się tam przede wszystkim z lokalnej wyszukiwarki Baidu. Google nie jest również kluczową wyszukiwarką w Rosji, gdzie z podobnych powodów popularny jest Yandex. Z kolei w Stanach Zjednoczonych czy we Francji poza światowym gigantem – Google, kilka procent tamtejszego rynku zabiera wyszukiwarka od Microsoftu – Bing.

Czy za granicą również można pozycjonować się lokalnie?

Wcześniej przeczytałeś już o wizytówkach NAP oraz Google Moja Firma, które są w pozycjonowaniu zagranicznym przydatne do wykonywania niektórych działań SEO z zakresu link buildingu i budowania zaufania użytkownika do strony.
Jeśli masz oddział firmy w danym kraju docelowym, możesz dodatkowo wykorzystać strategię lokalnego SEO do promocji swoich towarów i usług w danym mieście lub okolicy.

W tym celu należy zastosować odpowiednią strukturę treści, aby móc lokować w nich frazy związane z geolokalizacją, np. „car hire london”.

Zarówno zasady optymalizacji strony internetowej, jak i dobór słów kluczowych są analogiczne do lokalnego SEO w Polsce. Musimy dopasować stronę do zapytań lokalnych, czyli wykonywanych z użyciem nazwy lokalizacji lub przez użytkowników z określoną przez wyszukiwarkę lokalizacją.

Od czego zależy koszt pozycjonowania zagranicznego?

Na koszt pozycjonowania na rynki zagraniczne wpływają specyfika i zakres działań SEO, na które składają się między innymi:

  • audyt SEO, keyword research, przygotowanie strategii SEO,
  • budowanie profilu linkowego domeny,
  • tworzenie treści.

Poza innymi czynnikami, takimi jak trudna konkurencja czy obrane do realizacji cele, cena pozycjonowania zagranicznego jest zwykle wyższa z powodu kosztów poniesionych na treści w obcym języku czy też kosztów pozyskania odnośników na zagranicznych portalach.

Specjalistyczny copywriting po angielsku lub francusku jest jednak niezbędny, aby odpowiednio zoptymalizować Twoją stronę i aby marka mogła dzięki temu zdobyć widoczność w wynikach wyszukiwarki. Nie powinno się obniżać ceny pozycjonowaniakosztem jakości czy też objętości przygotowanego contentu na stronę. Będzie on fundamentem do zdobywania ruchu z wyników organicznych.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony na rynkach zagranicznych?

Koszt pozycjonowania zagranicznego w naszej agencji zaczyna się od ok. 3 – 4 tysięcy netto miesięcznie. To zwykle minimalny budżet przekazywany na SEO, aby móc myśleć o efektach w postaci wzrostu widoczności oraz – potencjalnie – ruchu, a także przyszłych konwersji w perspektywie co najmniej kilku miesięcy.

Cena uwzględnia następujące działania SEO:

  • audyt SEO strony,
  • optymalizację techniczną serwisu lub przygotowanie wytycznych optymalizacyjnych dla developerów,
  • przygotowanie strategii SEO,
  • optymalizację treści – przygotowanie nowych, rozszerzenie istniejących lub ich optymalizacjępod kątem SEO,
  • pozyskanie odnośników zewnętrznych,
  • szereg pomniejszych działań jak weryfikacja i instalacja narzędzi analitycznych lub dla webmasterów, optymalizacja GMF, monitoring efektów itd.

Czy warto pozycjonować się za granicą?

Pozycjonowanie na rynkach zagranicznych to możliwość do dotarcia do nowych użytkowników, jak również potencjalnych klientów. Dzięki niemu możesz zwiększyć nie tylko rozpoznawalność marki na rynkach zagranicznych, ale też wykorzystać potencjał nowych regionów do zdobywania klientów.

Oczywiście musisz brać pod uwagę koszty i możliwości osiągnięcia efektów, niemniej pozycjonowanie w nowych lub kolejnych krajach to szansa na skalowanie firmy poprzez wzrost przychodów.

Jak widzisz, warto zainwestować w SEO na rynki zagraniczne.

    Bezpłatna wycena