ul. Wolsztyńska 5, 60-361 Poznań tel: 61 866 77 27 tel:+48618667727

Deloitte Technology Fast 50 Lider przedsiębiorczości Google Partner Google Partners Rising Stars

Od Londynu po Monachium, czyli kilka słów o pozycjonowaniu za granicą


SEO 21-04-2017

Pomimo sporej konkurencji na rynku, w wielu regionach świata (w tym również w Polsce) największy kawałek tortu zgarnia Google, które jest niekwestionowanym liderem, jeśli chodzi o wyszukiwarki internetowe. I chociaż Google dostępne jest w taki sam sposób dla użytkowników w Anglii czy Polsce, to jednak działania promocyjne (w tym pozycjonowanie i AdWords) różnią się diametralnie. Nie chodzi tu wcale o brak optymalizacji czy linkowania, ale o wyzwania dla polskiej agencji, która podejmie się promocji zagranicznego projektu. Postanowiliśmy naświetlić temat, ponieważ coraz więcej zapytań, które do nas spływają, dotyczy działań marketingowych strony na rynku zagranicznym. Jakie warunki powinna spełniać strona, aby myśleć o SEO za granicą? Jak dobierać frazy? O co jeszcze zadbać i w końcu – ile to kosztuje? Odpowiedzi znajdziesz w tym artykule.

Domena i hosting

W przypadku pozycjonowania stron na rynku brytyjskim i niemieckim preferowane są dedykowane dla danego kraju rozszerzenia (*co.uk, *de). Sprawdzą się one lepiej niż domeny z rozszerzeniem *eu czy rzadko już używane na Wyspach *gb. Użycie międzynarodowego rozszerzenia *com jest możliwe po wcześniejszej weryfikacji domeny (przy użyciu Google Search Console) i konsultowane indywidualnie. Stosowanie nazwy językowej strony oraz subdomeny w adresie URL domeny, na przykład: de.domena.com czy domena.pl/de/ może nie być do końca optymalne. Mając domenę *pl i podkatalog z inną wersją językową (np. domena.pl/de/) nadal możliwe jest rankingowanie zagranicą, ale raczej tylko w przypadku bardzo mało konkurencyjnych wyrażeń. Dodatkowo posiadanie domeny krajowej to sposób na automatyczną geolokalizację na kraj wskazany w adresie, np. w przypadku domeny *co.uk Google skieruje ją na Wielką Brytanię. W przeciwnym razie geolokalizowanie na dany obszar możliwe jest poprzez dostosowanie ustawień w Google Search Console.

Utrzymywanie strony na brytyjskim hostingu będzie na pewno atutem (lokalny adres IP), nie ma to jednak dużego znaczenia – w przeciwieństwie do google.de, gdzie lokalne IP jest koniecznie (i gdzie konieczne jest posiadanie na stronie internetowej Impressum). Przed rozpoczęciem pozycjonowania za Odrą warto również zaszyfrować dane na stronie m.in. za pomocą certyfikatu SSL.

Wersje językowe i treści

Google jest wyszukiwarką treści, dlatego też unikalne treści przetłumaczone na konkretny język to podstawa. Jeżeli strona posiada kilka wersji językowych w zależności od lokalizacji – jako domyślny preferowany będzie język angielski lub niemiecki. Pozostałe wersje językowe powinny być dostępne pod innym adresem URL, na przykład domena.co.uk/fr/.

Lokalizacja i adres firmy

Jednym z elementów pozycjonowania jest NAP (ang. Name, Address, Phone), dlatego też ugramy więcej, jeżeli posiadamy fizyczny adres w konkretnym kraju, przykładowo:

Odwołania do konkretnej lokalizacji można uwzględnić również w słowach kluczowych, jak na przykład „asbestos removal in london”. W niektórych przypadkach dopuszczalne są także wyrażenia geolokalizowane, które nie pokrywają się z fizyczną siedzibą firmy. Takie wyjątki muszą jednak zostać wcześniej zweryfikowane.

Słowa kluczowe, ich dobór i ilość

Uważamy, że promowanie sporej ilości fraz – od prestiżowych po long taile – to dobre rozwiązanie nie tylko w Polsce, ale przede wszystkim za granicą. Wybierając słowa kluczowe, warto skupić się na frazach, które będą generowały większy ruch na stronie. Każda fraza prestiżowa powinna więc mieć odpowiednie wsparcie w postaci tzw. wyrażeń long tail, na przykład: „asbestos removal contractor watford” jako wsparcie dla frazy „asbestos removal”. Większa ilość słów kluczowych pozwala dotrzeć do znacznie szerszej grupy klientów. Dla jednego z naszych partnerów biznesowych, spółki Blue A Ltd, promujemy dziś blisko pół tysiąca fraz!

 

 

 

CIEKAWOSTKI

Gogle.co.uk

  • Rynek brytyjski jest o wiele bardziej konkurencyjny od polskiego.
  • Brytyjczycy częściej korzystają z urządzeń mobilnych niż z komputerów, dlatego bardzo ważne jest, aby strona była przystosowana możliwie na wszystkie platformy (RWD).
  • Największy odsetek użytkowników Internetu w UK to osoby młode, w wieku 16 – 25 lat.
  • Według danych statystycznych za SEO w UK płaci się średnio 250 – 350 funtów miesięcznie.

Google.de

  • Niemcy traktują strony jak wizytówki produktów. Jeśli wizytówka jest przygotowana pieczołowicie, jest w stanie przekonać użytkownika o wysokiej jakości wyrobu lub usługi.
  • Popularna jest wymiana linków (nawet płatna) między serwisami o podobnej tematyce.
  • Na rynku jest bardzo mało darmowych katalogów typu Yellow Pages. Większość z nich popiera opłatę abonamentową za utrzymanie wpisów lub wymaga umieszczenia linku zwrotnego.
  • Według danych statystycznych, za SEO w Niemczech płaci się średnio 80 – 150 euro miesięcznie.

Ceny i modele rozliczeń

Planując wycenę kampanii promocyjnej za granicą, należy uwzględnić m.in. różnicę w kursie złotówki do euro czy funta, koszty tłumaczeń treści optymalizacyjnych itp. Pozycjonowanie w google.co.uk czy google.de – w przeciwieństwie do google.pl – nie rozliczamy wyłącznie za TOP 10. Do wyboru pozostaje natomiast rozliczenie abonamentowe ze stałą kwotą od początku do końca umowy oraz hybrydowe (minimum 1500 zł opłaty stałej) – reszta rozliczana za pozycje w pierwszej dziesiątce. Ostateczna cena zależy więc od ilości promowanych fraz, a także ich konkurencyjności.

Podsumowanie

Większość działań podjętych przy promocji stron *co.uk czy *de nie różni się znacząco od tych podejmowanych na stronach z rozszerzeniem *pl. Zmienia się język, środowisko i… użytkownicy. Na przykład serwisy niemieckie często są bardzo mocno nasycone treściami, dokładnymi specyfikacjami produktów. Dzieje się tak, ponieważ tamtejsi użytkownicy preferują tzw. long taile, czyli precyzyjne zapytania, pomagające szybciej wyszukać konkretny produkt. Oba rynki są także znacznie bardziej konkurencyjne niż rodzimy, co przekłada się na wyższe niż w Polsce ceny. Z uwagi na większą konkurencyjność (w zależności od branży) na pierwsze efekty możemy poczekać nieco dłużej niż 3 miesiące.

Historia naszego Klienta

Mimo dość rygorystycznych wytycznych dotyczących promocji w zagranicznych wersjach Google – możemy pochwalić się kilkoma sukcesami na tym polu. Wśród nich należy wspomnieć o założonej blisko 5 lat temu brytyjskiej spółce Blue A Ltd. Początkowo firma zajmowała się wyłącznie inspekcjami budynków i identyfikacją próbek azbestowych. Bardzo szybko rozwinęła jednak wachlarz usług i obecnie jest jedną z czołowych firm usuwających azbest na Wyspach.
Grupa TENSE nie była pierwszą agencją, która podjęła się promocji Blue A. Jak przyznaje właściciel spółki, Dan Lukas (Daniel Łukaszewski), poprzednia firma poległa, jeżeli chodzi o obsługę klienta.

– Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak radzą sobie z SEO nasi rodacy. Szukaliśmy firmy, która potrafi zadbać o swoje SEO. Grupa TENSE znalazła się na pierwszych miejscach w wyszukiwarce, ponadto pierwszy kontakt, profesjonalizm, szybkość w komunikacji oraz konkurencyjne ceny zadecydowały o złożeniu zamówienia – przyznaje właściciel.

Pierwsze efekty naszych działań Pan Daniel zauważył już po około 2 – 3 miesiącach. Początkowo promowaliśmy dla Blue A ponad 200 fraz, po niespełna roku współpracy liczba ta ociera się już o pół tysiąca! Włodarze spółki zdają sobie sprawę, że wraz ze wzrostem widoczność w sieci, rośnie szansa na pozyskanie potencjalnych klientów.
Blue A bez wahania poleca nasze usługi, podkreślając przede wszystkim profesjonalizm w działaniu. Myślisz o promocji strony za granicą? Skontaktuj się z nami – wspólnie rozwiniemy Twój biznes!

Artykuł powstał przy pomocy merytorycznej naszych ekspertów SEO: Łukasza Frąckowiaka i Krzysztofa Kilewskiego

Źródła:
Top 15 Most Popular Search Engines
Top Tips for Search Engine Marketing in Germany, Part 1
Pozycjonowanie stron polskich firm na rynkach UE (na przykładzie Niemiec)
Google Says More Than Half Of Its UK Searches Are Performed On Mobile
Internet users in the UK: 2016
Incentivised SEO Pricing


Zaufali nam: