Wyniki wyszukiwania Google ewoluowały na przestrzeni lat z prostej listy linków do stron internetowych związanych z wpisaną frazą do rozbudowanej o dodatkowe elementy przestrzeni informacyjnej. Pozycjonowanie stron (z ang. web positioning, search engine optimization) jest szeregiem działań związanych z obraną strategią marketingową, które mają zagwarantować wysokie pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania (z ang. organic search result page).
Celem pozycjonowania jest oczywiście zwiększenie ruchu organicznego na stronie internetowej oraz pozyskanie nowych klientów czy czytelników. Zaletą tego typu działań jest ich długotrwałość – początkowe inwestycje, jeśli są odpowiednio zagospodarowane, przynoszą w pozycjonowaniu efekty przez długi czas od momentu uzyskania wysokich pozycji dla danych słów kluczowych.
Sama strategia pozycjonowania zależna jest od charakterystyki branży, w której działasz. Każdy plan opiera się jednak na dwóch typach działań: on-site (optymalizacja w obrębie serwisu) oraz off-site (za pośrednictwem innych stron). Specjalista, na podstawie profesjonalnego audytu SEO, ocenia, jakie działania będą konieczne. Między pierwszym pojawieniem się strony w wynikach wyszukiwania a stabilną pozycją w TOP 10 strategia opisuje szereg czynności związanych z content marketingiem, optymalizacją elementów technicznych serwisu, link buildingiem i UX (z ang. user experience). Wszystkie te czynniki oraz metody pozycjonowania opiszemy w dalszej części poradnika.
Prawidłowo wykonany audyt SEO skupia się na czynnikach rankingowych, które wyszukiwarka bierze pod uwagę, oceniając jakość serwisu internetowego. Chociaż Google nie przedstawił konkretnej listy elementów do optymalizacji, w swojej dokumentacji umieścił wiele cennych wskazówek.
Profesjonalny audyt SEO strony internetowej wykonywany jest na podstawie dokładnej checklisty czynników technicznych. Ich poprawa pozwoli robotom wyszukiwarki sprawniej poruszać się po poszczególnych podstronach oraz lepiej rozumieć ich treść. Analiza powinna skupić się w pierwszej kolejności na elementach krytycznych, które posiadają największy wpływ na pozycjonowanie. Następnie należy przyjrzeć się czynnikom o mniejszym priorytecie i usunąć zbędne tagi, których Google nie bierze już pod uwagę.
Wyszukiwarka Google w dużej mierze ocenia pozycję Twojej strony na podstawie treści, które publikujesz. Optymalizację SEO warto więc rozpocząć od przygotowania wysokiej jakości contentu w oparciu o dobrane wcześniej słowa kluczowe.
W ramach pierwszych prac warto zindentyfikować najważniejsze podstrony, które chcemy pozycjonować, oraz upewnić się, że znajduje się na nich odpowiednia, pomocna dla użytkownika treść. Następnie możemy przejść do jej optymalizacji – uzupełnienia o nagłówki H1, H2 i H3-H6, wprowadzenia linkowania wewnętrznego, które skutecznie pokieruje użytkowników w inne miejsca na stronie, czy też poprawy grafik.
Algorytmy Google oceniają serwis także na podstawie linków przychodzących z innych serwisów. Działania związane z link buildingiem polegają na pozyskiwaniu wartościowych odnośników zewnętrznych. Wyobraź sobie, że jeden link jest jak pojedynczy głos oddany na Twoją stronę. Im więcej pozytywnych opinii pozyskasz od szanowanych autorów, tym wyższe pozycje możesz zająć w wynikach wyszukiwania.
Z linkowaniem powiązane jest kilka specjalistycznych parametrów, za pomocą których wydawcy starają się określić moc swoich serwisów. W zależności od stosowanego narzędzia może to być np. Domain Rating (Ahrefs) lub Trust Flow (Majestic). Nie są one jednak do końca miarodajne. Doświadczony specjalista SEO ocenia jakość linku na podstawie wielu czynników, takich jak np. tematyka i powiązany z nią profil linków serwisu czy ogólna widoczność na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy. Istotna jest również liczba linków wychodzących ze strony internetowej – odnośnik pozyskany z tzw. farmy linków nie da zbyt dobrych efektów.
Przeczytaj również: Zlecasz działania SEO? Zobacz, dlaczego i jak monitorować pozycje serwisu w Google!
Najlepszy link z punktu widzenia pozycjonowania to ten pozyskany naturalnie. Tworząc dobre treści, które są przydatne użytkownikom i odpowiadają intencji wyszukiwania, możesz w prosty sposób pozyskać wartościowe linki. Ludzie chętnie polecają content, który ich zaciekawi.
Oto kilka typów linków, które możesz zdobyć samodzielnie w ramach działań marketingowych:
Wyszukiwarka Google nie jest prostym mechanizmem, który określa pozycję strony na podstawie kilku czy kilkunastu czynników rankingowych. Zaawansowane algorytmy są udoskonalane przez inżynierów każdego dnia, a cyklicznie przechodzą gwałtowne zmiany (tzw. Google Core Update). Oprócz czynników technicznych czy związanych z treścią na stronie istotne są również inne aspekty.
Z powyższych punktów wynika, że dla tego samego słowa kluczowego układ pozycji w wynikach wyszukiwania może być inny dla różnych osób. Google stara się zadowolić użytkowników, serwując im serwisy odpowiadające urządzeniu, lokalizacji i zainteresowaniom, które zaobserwowało w przeszłości. Wynikają z tego czasem nieporozumienia, gdy dla tych samych słów kluczowych u jednej osoby strona wyświetla się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, a u innej – na dalszych pozycjach.
W branży SEO często pojawiają się pytania o to, jak długo trwa pozycjonowanie strony. Odpowiedź jest jednak na tyle niejednoznaczna, że pojawiło się wiele mitów związanych z czasem oczekiwania na pierwsze efekty.
Faktem jest natomiast, że działania z zakresu pozycjonowania nie powinny być jednorazowe. Algorytm wyszukiwarki Google ulega nieustannym zmianom. Pojawiają się też kolejne biznesy, które ostrzą zęby na pierwsze pozycje w wynikach organicznych. Uzyskawszy nawet TOP 1, TOP 3 czy TOP 10 na najważniejsze dla nas słowa kluczowe, nie możemy spocząć na laurach. Może się okazać bowiem, że za miesiąc lub dwa pojawi się konkurent, który nas przebije.
Przyjmuje się, że pierwsze sygnały na temat tego, czy obrana przez nas strategia jest właściwa, powinny pojawić się w ciągu pierwszych trzech miesięcy od rozpoczęcia intensywnych działań. Po tym czasie, w zależności od uzyskanych pierwszych efektów, możemy kontynuować prace lub dostosować plany do nowych analiz i obserwacji.
Z biegiem lat SEO ewoluowało poprzez wzbogacenie działań optymalizacyjnych o elementy z pogranicza UX i CRO (ang. conversion rate optimization). Pozycjonowanie w 2022 roku opiera się więc nie tylko na wysokich pozycjach, ale też na odpowiedniej optymalizacji konwersji i doświadczeń użytkownika na stronie, aby ruch organiczny przynosił korzyści materialne dla biznesu.
W 2022 roku technologia ruszyła do przodu, zwłaszcza w tematach związanych ze sztuczną inteligencją (ang. artifical intelligence, AI). Szybsze pozyskanie i analiza danych z wykorzystaniem sztucznych sieci neuronowych pozwalają na jeszcze szybsze efekty pozycjonowania stron. Wykorzystując specjalistyczne narzędzia, możemy zaplanować efektywny content plan czy też bardziej wspomóc copywriterów w tworzeniu treści, które będą rankingowały na pierwszej pozycji w Google.
Pozycjonowanie na bazie danych to najlepszy sposób na efektywne kampanie w wyszukiwarce. Dzięki możliwości synchronizacji danych z różnych narzędzi i prezentowaniu ich w przystępny sposób jesteśmy w stanie lepiej ocenić efekty pozycjonowania strony internetowej oraz zaplanować kolejne prace.
Stały kontakt specjalistów z klientem na każdym etapie to konieczny element udanej współpracy, a przede wszystkim sukcesu w wyszukiwarce. Tylko komunikacja i sprawne podejmowanie właściwych decyzji pozwoli na skuteczne wypozycjonowanie strony.
Wykorzystanie standardowych metod pozycjonowania witryn www nie w każdym przypadku przynosi satysfakcjonujące efekty. Czasami należy podjąć działania specjalne – dedykowane dla konkretnej branży – aby zapewnić skuteczne pozycjonowanie. Co się do nich zalicza?
Wybór strategii opieramy na ocenie aktualnej widoczności, działań konkurencji oraz obranych do realizacji celów. To stanowi punkt wyjściowy do opracowania planu pozycjonowania strony w Google.
Harmonogram prac, jak i same działania zależą od wielu czynników. Wymagana jest analiza m.in. optymalizacji treści i serwisu, weryfikacja rankingujących haseł, linków prowadzących do serwisu oraz potrzeby zmian w zakresie contentu, która odbywa się również na dalszych etapach pozycjonowania strony.
Specjalista ds. SEO planuje działania w zakresie on-site i off-site. Wykorzystuje przy tym szereg narzędzi, które dostarczają szczegółowych informacji. Są to m.in. dane o widoczności w wynikach wyszukiwania, źródłach odnośników i możliwości ich republikacji, problemach związanych z optymalizacją i dostępnością strony dla robotów i użytkowników mobilnych.
Etap ten kończy się określeniem możliwości optymalizacji, wybraniem kluczowych stron i sekcji do promowania – na tym etapie mogą zostać ustalone ogólne założenia odnośnie do grup słów kluczowych i ich trudności do pozycjonowania.
Sklepy www wyróżniają się dużą liczbą podstron z unikalną treścią dostosowaną do standardów SEO.
W tej strategii pozycjonowania sklepów internetowych pod kątem wyszukiwarek internetowych trzeba skupić się zarówno na optymalizacji strony, jak i na rzetelnym doborze słów kluczowych dobrze konwertujących. W ten sposób można uzyskać większe zainteresowanie witryną, a także dochody ze sprzedaży. Jednocześnie z punktu widzenia klienta takiej platformy ważne jest to, żeby była ona nowoczesna, funkcjonalna, przejrzysta, a do tego gwarantowała bezpieczeństwo podczas zakupów – co również oceniane jest przez algorytmy wyszukiwarek. W pozycjonowaniu sklepu internetowego istotne jest także zwrócenie uwagi na poprawną, szybką indeksację nowych produktów czy tzw. crawl budget.
Kolejna strategia jest dedykowana głównie branży e-commerce, choć sprawdza się również w przypadku większych portali. Konieczna jest w niej dokładna analiza słów kluczowych, nie tylko generycznych (tzw. money keywords), ale też bardziej rozbudowanych, często niszowych fraz, które jednak prowadzą do większej konwersji.
Chodzi tutaj o pozycjonowanie sklepu internetowego na tzw. długi ogon (ang. long tail keywords). Wykorzystuje się w nim frazy składające się z wielu słów. Oprócz tego stronę internetową należy odpowiednio zoptymalizować oraz umieścić na niej rozbudowane treści na poszczególnych podstronach. Zmniejsza to koszty prowadzenia kampanii reklamowej, dodatkowo zwiększając „odporność sklepu” na wahania pozycji pojedynczych fraz.
To specjalna strategia pozycjonowania przeznaczona dla właścicieli firm poszukujących klientów głównie na lokalnym rynku.
W pozycjonowaniu lokalnym stosuje się tzw. frazy geolokalizowane, a więc np. z nazwą województwa, miasta czy dzielnicy. Są one mniej konkurencyjne, co ułatwia wyprowadzenie strony www na wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Ponadto pozwala na dotarcie z ofertą do osób faktycznie nią zainteresowanych.
Celem tej strategii jest optymalizacja kanału prowadzonego przez firmę na YouTubie.
Dzięki temu staje się on atrakcyjniejszy, wyróżnia się na tle konkurencji i przyciąga wielu nowych widzów. Tę strategię często wybierają właściciele sklepów internetowych, którzy publikują autorskie filmy i reklamy wideo.
Dobrze przygotowana wizytówka Google Moja Firma ułatwia klientom np. znalezienie siedziby firmy, ale także zwiększa jej wiarygodność.
Prawidłowo zoptymalizowany profil w Google Moja Firma będzie miał również pozytywny wpływ na pozycjonowanie w wyszukiwarce. Algorytm Google potrafi bowiem połączyć wizytówkę z daną stroną internetową, a także wyświetlić wizytówkę np. w sytuacji, gdy strona www zawiera w treści jedno ze słów kluczowych użytych w zapytaniu.
Na przestrzeni lat, kiedy pozycjonowanie stron internetowych zyskiwało na popularności w Polsce, pojawiło się w związku z nim wiele mitów i nieprawdziwych stwierdzeń, które niestety na stałe zagościły w nomenklaturze specjalistów. Jedną z nich jest traktowanie SEO jako synonimu dla pozycjonowania. W istocie jednak są to pojęcia powiązane, ale nie oznaczają tego samego.
Optymalizacja strony pod wyszukiwarki internetowe (z ang. SEO, search engine optimization) to jedno z kluczowych działań w pozycjonowaniu. Polega na poprawie elementów technicznych, takich jak indeksacja, nagłówki H1-H6, meta tagi czy przyjazne użytkownikom adresy URL. Do SEO zaliczamy też pracę nad techniczną stroną contentu – dostosowanie treści przygotowanej przez zespół content marketingu do publikacji na stronie www. Działania SEO są więc tylko składową całego procesu pozycjonowania.
SEM (z ang. search engine marketing) to z kolei cały zestaw działań promocyjnych, które mają za zadanie pozyskanie ruchu z wyszukiwarki Google. Istotne jest tutaj, że oprócz ruchu bezpłatnego ze skutecznego pozycjonowania strony internetowej do SEM zaliczamy również traffic z wyników płatnych, czyli reklam umieszczonych w wyszukiwarce.
Na SEO składa się optymalizacja techniczna i inne prace na stronie (on-site SEO) oraz prace związane z linkami przychodzącymi (analiza profilu linkowego, zrzekanie się szkodliwych odnośników, pozyskiwanie nowych, dobrych linków, czyli tzw. off-site SEO). Wymagają one doświadczenia, stąd SEO na większą skalę może okazać się zbyt trudne dla osób początkujących. Warto korzystać tutaj z usług profesjonalistów, czy to pod względem kursów SEO, czy też optymalizacji własnej strony internetowej.
Optymalizacja SEO to solidny fundament dla pozycjonowania witryny, bez którego ciężko o lepsze efekty. Widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google nie będzie stabilna, jeśli na naszej stronie pojawiać się będą błędy optymalizacyjne. Wraz z kolejnymi aktualizacjami algorytmu Google coraz lepiej rozumie zawartość serwisów, a czynniki techniczne związane z SEO nie tracą na znaczeniu od wielu lat.
Strategia pozycjonowania zakłada wykonanie poszczególnych etapów w określonej kolejności, by efekty były jak najlepsze. Każdy krok prowadzi do kolejnego, dzięki czemu pozycjonowanie stron www przebiega kompleksowo i nie pomija żadnych kwestii z istotnych dla wysokich pozycji w Google.
Ważne jest, by już na początku przyjąć do wiadomości, że pozycjonowanie charakteryzuje się efektami rozłożonymi w czasie. Oznacza to, że korzyści odczujemy dopiero po kilku miesiącach inwestycji – będą one jednak długotrwałe w późniejszym okresie. Poznaj kolejne kroki, które należy wykonać, aby utrzymać stronę w TOP 10 wyników wyszukiwania.
Oferta każdej firmy może być określona za pomocą zestawu słów kluczowych, które cieszą się popularnością wśród potencjalnych klientów. Specjalista SEO jest w stanie zweryfikować, jak wielu użytkowników wyszukuje w miesiącu daną frazę, określić jej konkurencyjność oraz potencjalny budżet na uzyskanie wysokiej pozycji w Google dla tego wyrażenia.
Profesjonalny audyt SEO powinien być wykonany za pomocą narzędzi, które ułatwiają identyfikację błędów na stronie – tych podstawowych oraz ukrytych, do których ciężko dotrzeć, analizując serwis ręcznie. Jednym z podstawowych narzędzi analitycznych na tym etapie jest Google Search Console. Za jego pomocą możesz sprawdzić błędy związane z indeksacją serwisu. Błędy techniczne zweryfikujesz natomiast za pomocą programów Screaming Frog czy Sitebulb.
Ukończony audyt SEO przedstawia najważniejsze problemy, z którymi boryka się serwis. Optymalizacja techniczna (z ang. technical SEO) pozwoli natomiast zlikwidować przeszkody, które mogą potencjalnie zaszkodzić w pozycjonowaniu stron www. Część zmian wdrażamy z poziomu kodu szablonu w plikach na serwerze, inne jesteśmy w stanie wprowadzić za pomocą rozszerzeń dedykowanych konkretnym systemom CMS, np. dla WordPressa będzie to Yoast SEO lub Rank Math SEO. Wiele silników posiada też wbudowane konfiguracje w kokpitach, więc część optymalizacji możemy wykonać bez zaglądania do kodu HTML czy PHP.
Zgodny z intencją użytkownika content poradnikowy oraz opis firmy czy jej usług są kluczowe w pozycjonowaniu stron. Google jest w dużej mierze wyszukiwarką tekstową – odpowiednie, rozbudowane treści to must have, jeśli chodzi o wzrost pozycji. Doświadczony zespół copywriterów tworzy nowe teksty na podstawie wytycznych od specjalisty SEO. Mamy wówczas pewność, że nowe podstrony będą przydatne dla użytkowników oraz dobrze zoptymalizowane pod SEO.
Ruch z wyników organicznych mogą generować praktycznie wszystkie typy podstron. Skuteczne pozycjonowanie stron opiera się na dobraniu odpowiednich adresów URL do fraz kluczowych i przygotowaniu tekstu zoptymalizowanego pod dane wyrażenia. Właściwa strategia powinna uwzględnić w procesie pozycjonowania strony następujące typy podstron:
Artykuły sponsorowane, wpisy gościnne czy tworzenie tzw. wizytówek NAP – to tylko kilka ze sposobów na budowanie linków przychodzących. Analizując obecny profil linkowy, decydujemy, jakich odnośników brakuje, by uzyskać lepsze efekty pozycjonowania stron. Audyt linków zewnętrznych pozwoli też określić strategię linkbuildingową na kolejne miesiące prac nad stroną.
Narzędzia SEO pozwalają monitorować codzienną pozycję Twojej strony w wyszukiwarce Google. Dla wskazanych fraz możemy z dnia na dzień badać efekty, jakie daje pozycjonowanie stron. Po zakończeniu pierwszych prac istotna jest również analiza KPI (z ang. key performance indicators), które wykażą, w jakim stopniu efekty są zadowalające. Powinna być ona wykonywana cyklicznie, ponieważ działania z zakresu pozycjonowania odnoszą skutki dopiero po pewnym czasie. Zależy on m.in. od tempa indeksowania zmian na stronie przez roboty wyszukiwarki czy też częstotliwości odwiedzin googlebota w całym serwisie.
Część podstawowych działań związanych z pozycjonowaniem własnej strony internetowej możesz rozpocząć samodzielnie. Przedstawimy Ci teraz kilka cennych wskazówek, które pozwolą zacząć optymalizację Twojej witryny. Wspominaliśmy wcześniej o dwóch typach działań związanych z pracami bezpośrednio na pozycjonowanym serwisie oraz z działaniami poza domeną, czyli na innych stronach (np. link building). Nasz krótki kurs SEO pozwoli Ci naprawić proste błędy w optymalizacji strony, zanim skorzystasz z usług profesjonalistów.
Roboty Google, analizując każdą z podstron, rozkładają ją na części pierwsze. Oceniają w ten sposób poszczególne elementy – nie tylko content, ale również kod HTML, który został zwrócony przez serwer. Aby poprawnie zoptymalizować czynniki on-site, musimy mieć dostęp do back-endu serwisu, np. panelu CMS czy plików na serwerze. O ile pierwsza opcja nie wymaga zwykle umiejętności programistycznych (zmiany w panelu wykonamy w intuicyjnych kreatorach lub zaznaczając odpowiednie opcje w danych modułach), o tyle wprowadzaniem poprawek w plikach PHP czy HTML powinna zająć się osoba mająca odpowiednie doświadczenie.
Mały błąd w pojedynczym pliku może czasem spowodować, że cały serwis przestaje działać, co oczywiście zaszkodzi w pozycjonowaniu. Kiedy ów fakt zauważą googleboty, pozycje prawdopodobnie zaczną stopniowo spadać. Istotne jest więc, by optymalizację w kodzie serwisu wprowadzał developer. Robiąc to samodzielnie, pamiętajmy natomiast o obowiązkowej kopii zapasowej (ang. backup) zarówno bazy danych, jak i edytowanych plików. W ten sposób w przypadku wystąpienia błędu możemy przywrócić poprzednią wersję strony.
Odpowiedni tytuł strony umieszczony w tagach title jest istotnym elementem w pozycjonowaniu stron www. To na jego podstawie algorytmy wyszukiwarek dopasowują Twój serwis do słów kluczowych wpisywanych przez użytkowników. Optymalizacja tytułu to podstawowe działanie, które pozwoli Ci pozyskać potencjalnych klientów z wyszukiwarki. Tytuł powinien zawierać frazy kluczowe, a także być unikalny w obrębie całego serwisu. Oznacza to, że dwie podstrony nie mogą posiadać takiego samego tytułu. Przyjmuje się, że meta title nie powinien też przekraczać ok. 60 znaków, co jest jednak kwestią dyskusyjną wśród wielu specjalistów ds. pozycjonowania.
Popularne CMS-y i silniki sklepowe posiadają wbudowane rozwiązania, dzięki którym łatwo poprawisz tytuły podstron informacyjnych, wpisów blogowych, produktów czy kategorii. Inne wymagają instalowania dodatkowych wtyczek lub rozszerzeń, np. Yoast SEO dla WordPress.
Friendly URL, czyli przyjazny adres podstrony, to kolejna ważna rzecz. Użytkownik chętniej kliknie link, który zawiera frazy kluczowe niż ciąg niezrozumiałych liczb. Czynnik ten jest o tyle istotny, że wielu z nas w obecnych czasach poważnie podchodzi do bezpieczeństwa w sieci. Odpowiednie adresy URL poprawią pozycjonowanie strony internetowej. Najlepiej rankingują adresy, które są również krótkie – nie warto więc na siłę napychać ich kolejnymi słowami.
Odpowiednie linki wewnętrzne, czyli prowadzące z jednego adresu URL na inny w obrębie tej samej strony internetowej, pomagają zarówno użytkownikom, jak i robotom Google. Dzięki nim przenosimy ruch z jednej podstrony na inną, co ostatecznie prowadzić może do pozyskania potencjalnych klientów lub konwersji w postaci zakupu czy wysłania zapytania ofertowego. Roboty wyszukiwarek natomiast wykorzystują linkowanie wewnętrzne do odnajdowania nowych adresów na Twojej stronie. Umożliwia to więc indeksację nowych treści, których boty nie znalazłyby bez odpowiednich linków w treści strony.
W przewodniku SEO dla początkujących Google podaje szereg wskazówek, które mają na celu ułatwienie użytkownikom poruszanie się po stronie. Jednym z zaleceń jest stosowanie odpowiedniej hierarchii nagłówków – źródło: https://developers.google.com/search/docs/beginner/seo-starter-guide?hl=pl#headingtags. Zawarte w przewodniku wytyczne jasno wskazują, co robić, a czego unikać, umieszczając nagłówki na stronie. W przypadku elementów HTML, takich jak H1 i H2, staraj się umieszczać w nich słowa kluczowe adekwatne do danego adresu URL. Ułatwi to uzyskanie lepszych pozycji w wyszukiwarce Google.
W przypadku optymalizacji strony zawierającej grafiki możemy wyróżnić kilka wskazówek, które ułatwią zrozumienie i prawidłowe zaindeksowanie obrazków przez Google. W przypadku wyszukiwarek tekstowych zdjęcie jest jedynie plikiem graficznym, który bez odpowiedniej nazwy i tekstu alternatywnego niewiele znaczy dla robotów Google. Warto więc umieścić w tych miejscach zrozumiałe teksty w postaci fraz kluczowych.
Innym istotnym czynnikiem w przypadku optymalizacji SEO dla grafik jest szybkość ładowania się tych zasobów. Zdjęcia nie powinny ważyć wiele, a dodatkowo powinny posiadać takie rozmiary, jakie prezentujesz na stronie. Jeśli więc wyświetlasz na blogu grafikę o rozmiarach 600 px na 400 px, rzeczywisty jej rozmiar również powinien tyle wynosić. Do optymalizacji możesz zastosować również tzw. lazy-load oraz pamięć podręczną (cache), co przyspieszy wczytywanie się elementów graficznych na stronie internetowej.
Poprawnie zainstalowany certyfikat SSL zwiększa bezpieczeństwo strony internetowej, zwłaszcza takiej, na której wykorzystywane są dane wrażliwe, jak imię, adres domowy czy numer telefonu. Dzięki zabezpieczeniom w postaci certyfikatu SSL mamy większą pewność, że nasze informacje nie dostaną się w niepowołane ręce. Bezpieczeństwo serwisu jest jednym z czynników rankingowych, stąd warto zatroszczyć się o wszelkie aspekty z nim związane.
Kompleksowe pozycjonowanie stron nie może odbywać się bez prac off-site. Pozyskiwanie linków przychodzących to jedno z podstawowych działań, ale nie tylko ono zalicza się do tej grupy. Off-site SEO to wszelkie sygnały, które dostaje wyszukiwarka poza naszą witryną – nie tylko odnośniki zewnętrzne, ale też wzmianki brandowe czy aktywność w mediach społecznościowych. Jeśli więc często wspomina się o Twojej marce, algorytm wyszukiwarki wychwyci to i potraktuje jako czynnik rankingowy w pozycjonowaniu. Serwisy o mocniejszym brandzie niż strony konkurencji rankingują zwykle wyżej, zdobywając większy ruch organiczny.
Znaczenie ma też tutaj wszelki content marketing poza Twoją witryną. Wartościowe treści, których autorami są osoby powiązane z Twoją firma, również pośrednio wpływają na autorytet serwisu w wyszukiwarce. Jak widzisz, skuteczne pozycjonowanie stron www zawiera szereg działań z pogranicza wielu dziedzin. Ważne jest więc, by wielu specjalistów pracowało wspólnie na sukces Twojej witryny.
Skuteczne pozycjonowanie strony nie może odbywać się bez użycia profesjonalnych narzędzi SEO, które nie tylko ułatwiają codzienną pracę, ale także gwarantują najlepsze efekty. Za ich pośrednictwem pozyskasz bowiem dane, na których opierać się będzie cała dalsza strategia pozycjonowania.
Wśród podstawowych, a zarazem darmowych programów przydatnych w pozycjonowaniu są:
Oprócz powyższych, istnieje szereg przydatnych, ale często płatnych aplikacji. Ich obsługa może wymagać też specjalistycznej wiedzy na temat poszczególnych dziedzin pozycjonowania strony. Wśród najpopularniejszych narzędzi znajdziesz: Senuto, Semstorm, SurferSEO, Ahrefs, Majestic, czy Semrush.
Oprócz narzędzi badających profil linkowy, widoczności, czy optymalizację treści, na rynku dostępne są rozwiązania przydatne przy technicznych aspektach serwisów. Dzięki programom takich jak ScreamingFrog SEO Spider, czy Sitebulb możemy zbadać stronę pod kątem błędów związanych m.in. z:
Szybkość ładowania się strony to jeden z kluczowych wskaźników o dużym znaczeniu w pozycjonowaniu. W dzisiejszych czasach wyszukiwania mobilne, czyli pochodzące z wyszukiwarki na urządzeniu przenośnym, często przewyższają zapytania z desktopowych przeglądarek. W związku z tym, od wielu miesięcy domyślnym botem crawlującym serwisy jest mobilny googlebot, który symuluje wizytę użytkownika na smartphonie.
Prędkość ładowania powinna być zoptymalizowana pod słabe połączenie internetu, dzięki czemu użytkownik wyświetli stronę internetową nawet przy ubogim transferze danych. Jest to istotny czynnik rankingowy, powiązany również z metrykami Core Web Vitals. O tych możesz przeczytać na naszym blogu firmowym.
Narzędzie, które pozwoli zbadać szybkość Twojej strony www jest PageSpeed Insights. Wskaże ono jakie elementy powinieneś poprawić, aby uzyskać lepszy wynik na urządzeniach mobilnych (smartphone, tablet), jak i desktopowych (komputery stacjonarne, laptopy). Dostosowanie do mniejszych rozdzielczości ekranu sprawdzisz natomiast za pomocą Mobile Friendly Test.
W przypadku domen o krótkiej historii efekty pozycjonowania stron mogą pojawić się w dłuższej perspektywie, niż ma to miejsce z kilkuletnimi serwisami. Kluczową rolę odgrywa tutaj crawl budget oraz tzw. efekt piaskownicy (z ang. sandbox effect, sandboxing).
Pierwszy z czynników określa, jak często i w jakim zakresie roboty Google odczytują poszczególne adresy URL w celu indeksacji lub poszukania zmian w treściach. Crawl budget rośnie, w miarę jak serwis staje się popularniejszy, więc świeże domeny, które zostały zarejestrowane na przestrzeni nawet ostatnich trzech miesięcy, mogą być rzadziej indeksowane.
Efekt sandbox dotyczy natomiast nowych stron internetowych. Nie został nigdy oficjalnie potwierdzony przez przedstawicieli Google, jednak specjaliści na całym świecie obserwują podobną tendencję do słabej indeksacji dla niedawno utworzonych domen. Zgodnie z teorią dotycząca efektu piaskownicy nowe strony internetowe muszą zdobyć autorytet w danym temacie, by pojawiła się zarówno lepsza indeksacja, jak i efekty w postaci wyższych pozycji.
Aby algorytm chętniej promował nowe serwisy, warto już na początku pozyskać wartościowe linki, które przyśpieszą cały proces. Dodatkowo, popularną praktyką jest odkupowanie lub ponowne rejestrowanie domen (tzw. expirki, wygasłe domeny), które istniały już w przeszłości. Adresy z historią z reguły szybciej pojawiają się w wyszukiwarce, a co za tym idzie – na efekty pozycjonowania strony internetowej nie musimy czekać aż tak długo.
Pozycjonowanie strony na większą skalę wymaga doświadczenia, którym mogą pochwalić się specjaliści SEO obeznani w swoim fachu. Korzystając z usług agencji SEO, masz pewność, że prace nad Twoją stroną prowadzone są w kompleksowy sposób. Dodatkowo firmy zajmujące się podobnymi usługami dysponują dostępem do narzędzi, których cena może przewyższyć budżet, jaki jest w stanie przeznaczyć przedsiębiorca na promocję strony internetowej.
W cenie usługi pozycjonowania otrzymujesz:
Frazy z długim ogon, chociaż mają mniejszą wyszukiwalność, charakteryzują się większym współczynnikiem konwersji. Użytkownicy wpisujący dokładniejsze zapytanie, np. „kurtka skórzana z kapturem”, są zdecydowani na zakup konkretnego produktu.
W przypadku fraz kluczowych z mniejszą liczbą słów intencją jest często jedynie zapoznanie się z dostępnymi ofertami w sieci. Wpiszemy więc „kurtka skórzana”, ale naszą intencją jest jedynie rozejrzenie się za modelami kurtek, które będą nam odpowiadały. Często drugim krokiem jest użycie w wyszukiwarce Google zapytania z długim ogonem.
Pozycjonowanie na money keywords (czyli słowa kluczowe z dużą liczbą wyszukiwań) cechuje się również dużą konkurencją, w której na pierwszej stronie wyników wyszukiwania znajdziemy duże sklepy lub domeny o długiej historii pozycjonowania. Łatwiej jest więc uzyskać dobre pozycje dla wyrażeń z mniejszą konkurencją. Takie działania kosztują też dużo mniej.
Specjaliści dobiorą odpowiednie frazy długiego ogona dla całego asortymentu czy wachlarza usług na Twojej stronie internetowej. Przeprowadzą dokładny keywords research, a następnie zoptymalizują serwis pod wszystkie wyrażenia z potencjałem na pozyskanie ruchu z wyników organicznych. Agencje SEO posiadają również często własne zaplecza, dzięki którym obniżysz koszty link buildingu.
Koszty działań SEO związane są bezpośrednio z niezbędnymi pracami, które będą konieczne do uzyskania wysokich pozycji w Google. Oprócz optymalizacji technicznej weź pod uwagę ilość treści, którą należy przygotować, oraz koszty linkowania. Dla mniejszych firm, korzystających z usługi pozycjonowania lokalnego, działania mogą być prowadzone przy relatywnie niskich kosztach. Większe serwisy lub takie, które konkurują z dużymi brandami, wymagają większego nakładu prac, co wiąże się oczywiście z wyższą ceną za usługę.
Popularne są dwa podstawowe modele rozliczeń – pozycjonowanie na efekt oraz płatność abonamentowa. Pierwszy zależny jest od uzyskanych wyników – nie ponosisz kosztów, jeżeli pozycjonowanie stron nie przynosi korzyści dla Twojego biznesu. W drugim modelu płacisz stałą kwotę, co pozwala na lepsze budżetowanie działań marketingowych.
Chociaż kwestia wyceny jest mocno indywidualna, nadal możemy wyróżnić kilka czynników, które weźmiemy pod uwagę przy ustaleniu kosztów pozycjonowania strony:
Na blogu regularnie publikujemy ekspercką wiedzę, przeznaczoną dla właścicieli stron internetowych. Oto niektóre z tematów, które mogą cię zainteresować:
Narzędzie Google Search Console, o którym wspominaliśmy wcześniej, jest niezbędne w prowadzeniu profesjonalnych, a przede wszystkim efektywnych działań z zakresu pozycjonowania strony internetowej. W poradniku przygotowanym przez jednego z naszych ekspertów SEO przeczytasz między innymi o tym, jak poprawnie wdrożyć i zweryfikować usługę w GSC. Poznasz też podstawowe funkcje, które będą przydatne w przeprowadzeniu pierwszej analizy widoczności strony.
Przeczytaj artykuł: Google Search Console – poradnik
Google Analytics to najpopularniejsze narzędzie do pomiaru i analizy ruchu przepływającego przez serwisy internetowe. Ma wiele przydatnych funkcji. Nasz tutorial wyjaśnia, jak zainstalować i skutecznie korzystać z GA, audytując zachowanie użytkowników pozyskanych nie tylko w wynikach wyszukiwania Google.
Przeczytaj artykuł: Poradnik Google Analytics dla początkujących – cz. 1
Bezpłatne narzędzie Google Tag Manager (w skrócie GTM) pozwala na zarządzanie fragmentami kodu z poziomu intuicyjnego panelu zarządzania. Za jego pośrednictwem stworzysz nie tylko reguły dotyczące śledzenia zdarzeń w serwisie. Bez znajomości języka programowania PHP dodasz w kodzie swojej strony internetowej nowe fragmenty skryptów wedle własnego uznania.
Przeczytaj artykuł: Google Tag Manager – praktyczny poradnik
Jeśli prowadzisz blog z danej tematyki lub interesuje Cię pozycjonowanie bloga firmowego, ten poradnik wskaże Ci najważniejsze elementy, na które warto zwrócić uwagę w optymalizacji pod SEO. W prosty sposób tłumaczymy, jakie kroki podjąć, by generować większy ruch organiczny z wyników wyszukiwarki.
Przeczytaj artykul: Jak pozycjonować blog? SEO dla bloga krok po kroku
Serwisy oparte o CMS WordPress są przyjazne w optymalizacji ze względu na dużą liczbę dostępnych wtyczek i łatwy do zrozumienia kod szablonów. Dowiedz się, jak bez większych trudności możesz przeprowadzić podstawową optymalizację strony internetowej opartej o WordPress.
Przeczytaj artykuł: Pozycjonowanie WordPress
System zarządzania treścią Joomla nadal należy do popularnych rozwiązań. W obsłudze może jednak różnić się od stron na innych silnikach, do których jesteśmy przyzwyczajeni. Sprawdź, jak wprowadzać zmiany optymalizacyjne na stronach opartych o ten CMS.
Przeczytaj artykuł: Pozycjonowanie Joomla
Mniej popularny Drupal posiada szereg indywidualnych rozwiązań. Aby nie zagubić się w opcjach konfiguracyjnych, zerknij do poradnika, w którym tłumaczymy obsługę tego systemu zarządzania. Drupal powstał w 2001 roku i po ponad 20 latach nadal cieszy się dobrą opinią wśród webmasterów. Oferuje bowiem ciekawe opcje, które pozwalają także na skuteczne pozycjonowanie stron internetowych.
Przeczytaj artykuł: Pozycjonowanie Drupal
Na czym polega SEO oraz jak wykonać kompleksową optymalizację swojego serwisu? Jeden z naszych specjalistów stworzył na bazie swojej praktycznej wiedzy przyjazny poradnik, w którym tłumaczy najważniejsze czynniki rankingowe. Dowiedz się, czym jest White Hat SEO i dlaczego działania Black Hat SEO wbrew wytycznym dla webmasterów mogą przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.
Przeczytaj artykuł: SEO – co to jest?