Menu
Wróć do listy wpisów
Pozycjonowanie PPC Różne
Strona główna > Blog > Pozycjonowanie czy Google Ads? W co zainwestować?

Pozycjonowanie czy Google Ads? W co zainwestować?

Pozycjonowanie czy Google Ads? W co zainwestować?
Wyniki wyszukiwania dzielą się na bezpłatne i płatne. Wysokie, bezpłatne pozycje osiągane są najczęściej dzięki pozycjonowaniu, czyli działaniom, które zwiększają widoczność strony w wyszukiwarce. Płatne wyniki wyszukiwania to efekt kampanii Google Ads. Czym charakteryzują się te dwa rodzaje promocji w internecie? Który powinieneś wybrać dla własnej firmy? O tym przeczytasz w tekście.

Co to jest pozycjonowanie stron?

Pozycjonowanie to zbiór czynności, które w efekcie pozwalają stronie na zwiększenie widoczności w wyszukiwarce internetowej. Najczęściej pisząc o wyszukiwarce, ma się na myśli Google –najpopularniejszą wyszukiwarkę na świecie. W Polsce korzysta z niej 20 mln osób miesięcznie, czyli  93% internautów. Na jakiej zasadzie Google „przyznaje” stronom określone miejsca? Wyróżnia się ponad 200 czynników, które rzutują na miejsce w rankingu wyszukiwarki. To właśnie niejawne algorytmy decydują, który wynik jest wartościowy i powinien się znaleźć w wynikach wyszukiwarki. Można powiedzieć, że pozycjonowanie to dostosowywanie strony internetowej pod kątem czynników rankingowych, które dla branży, a nawet zapytania mogą być inne.

Content marketing, a pozycjonowanie stron

Wyszukiwarka Google duże znaczenie przypisuje użytecznym tekstom na stronie, które cechują się:
  • unikalnością,
  • wartością dodaną dla użytkownika,
  • optymalizacją techniczną,
  • odpowiedzią na wpisane zapytanie zgodnie z intencją internauty.
Treści nie powinny być powielone np. ze stron producentów sprzętów czy innych witryn. Opisy muszą zachęcić klienta do ich przeczytania, a po skończonej lekturze powinny dostarczyć mu przydatnych informacji na temat usług czy produktów. Ważnym elementem jest również część techniczna, w tym odpowiednie nasycenie i rozłożenie słów kluczowych w tekście, wliczając to również powiązane słowa czy prawidłową hierarchię nagłówków Hx, inne elementy różnicujące jak grafiki, tabele czy listy. Content marketing a pozycjonowanie stron  

Link building w procesie pozycjonowania

Kolejnym ważnym elementem, który wzmacnia pozycjonowanie stron, jest link building. To proces naturalnego zdobywania wartościowych i tematycznych linków przychodzących do strony. Im więcej wartościowych linków – tym autorytet strony w „oczach” wyszukiwarki Google wzrasta. Odnośniki mogą pochodzić z różnych serwisów:
  • bloga,
  • katalogów branżowych,
  • mediów społecznościowych,
  • artykułów gościnnych.

Korzyści z inwestycji w SEO

Zalet z pozycjonowania jest wiele. Każda inwestycja, która z założenia ma przynieść biznesowe korzyści, warta jest rozważenia. A korzyści z pozycjonowania jest wiele. Poczynając od optymalizacji strony i dostosowania jej do potrzeb użytkowników, przez wysokie lokaty w wyszukiwarce Google, po prześcignięcie konkurencji i zwiększony ruch na stronie. Poniżej znajdziesz kilka najważniejszych zalet, jakie niesie ze sobą SEO.

Wysokie miejsca w wyszukiwarce

Przede wszystkim, dzięki odpowiedniemu pozycjonowaniu i działaniu zgodnie z zaleceniami Google, witryna ma szansę znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, co zwiększa prawdopodobieństwo przyciągnięcia na nią użytkownika.

Niski koszt SEO

Dodatkowym plusem są również adekwatne i rozsądne koszty pozycjonowania. Fakt – przez pierwsze miesiące korzyści z pozycjonowania mogą być mniej widoczne, jednak gdy się pojawią, będą zwykle rosnąć. W dłuższej perspektywie sprawia to, że usługa pozycjonowania jest bardzo korzystna dla prowadzenia biznesu.

Użyteczne dla klienta treści

Plus pozycjonowania to również  zasielnie strony o wartościowy content, który pozytywnie wpływa na zaufanie użytkowników do marki. Każdy opis usługi, produktu czy wpis blogowy zwiększa świadomość marki u potencjalnych klientów, jednocześnie tworząc „efekt wdzięczności”. Oznacza to, że użytkownik, który otrzymał korzyść w postaci zdobytej wiedzy czy nowych informacji, czując potrzebę odwzajemnienia się, jest bardziej skłonny pozostać wiernym klientem.

Trwałe efekty

Pozycje osiągnięte przez stronę w ramach SEO nawet po zaprzestaniu pozycjonowania utrzymują się przez pewien czas. Jednak brak reakcji na nowe wytyczne i aktualizacje wyszukiwarki Google przyczyni się do tego, że strona będzie tracić widoczność i zniknie z wysokich pozycji na  kluczowe hasłach w wynikach wyszukiwania. Korzyści z inwestycji w SEO  

Monitorowanie rozwoju biznesu

Zwieńczeniem plusów z usługi pozycjonowania jest możliwość prowadzenia statystyk i bieżąca optymalizacja strategii pozycjonowania. Dzięki temu, że istnieje wiele narzędzi do sprawdzania skuteczności prowadzonej kampanii SEO, takie jak Google Search Console czy Google Analytics, możesz sprawdzać, czy dobrane słowa kluczowe i przyjęta strategia pozytywnie wpłyną na liczbę wejść na stronę czy wzrost konwersji. Na podstawie tych danych i wiedzy specjalisty, z łatwością optymalizuje się proces pozycjonowania, by obserwować jeszcze lepsze efekty pozycjonowania.

Dla kogo jest pozycjonowanie?

SEO może być prowadzone dla wszystkich stron, bez względu na rodzaj prowadzonego biznesu. Dzięki pozycjonowaniu zwiększysz liczbę potencjalnych klientów, pozytywnie wpłyniesz na sprzedaż czy liczbę zapytań. Warto zdecydować się na pozycjonowanie strony, zwłaszcza jeżeli konkurencja z branży już je prowadzi. Niektóre elementy pozycjonowania możesz wprowadzać samodzielnie, ma przykład tworzenie wartościowych treści czy atrakcyjnej karty produktu. Tworzeniem wartościowych treści czy atrakcyjnej karty produktu możesz zająć się sam. Jednak usługę pozycjonowania lepiej powierzyć specjalistom, którzy zajmują się tym na co dzień. Dlaczego?
  • Dobiorą odpowiednie frazy kluczowe.
  • Przeanalizują, nad którymi punktami warto popracować w pierwszej kolejności.
  • Wykorzystają odpowiednie narzędzia do sprawdzenia efektów.
  • Będą w trybie ciągłym optymalizować stronę, aby utrzymać dobre wyniki pozycjonowania.

Czym jest Google Ads?

Zacznijmy od krótkiego wyjaśnienia. Google Ads to system, pozwalający na publikowanie płatnych reklam w sieci. Mogą one mieć różną formę – zarówno tekstową, jak i graficzną, a nawet wideo. Można zaplanować ich wyświetlanie na konkretnych stronach internetowych, nie tylko w sieci wyszukiwania Google. Więcej na ten temat przeczytasz w dalszej części artykułu.

Formaty reklam Google Ads

Jeszcze kilka lat temu platforma reklamowa, o której tutaj mowa, znana była jako Google AdWords. Reklama, z jaką wtedy mieli do czynienia użytkownicy wyszukiwarki, była bowiem reklamą tekstową. Wyróżnione linki wraz z krótkim opisem i tytułem zadebiutowały w 2009 roku i wyświetlały się ponad organicznymi wynikami wyszukiwania. Dziś jednak osoby chcące promować się online mogą korzystać z wielu innych formatów reklamowych. Google Ads to już nie tylko czysty tekst. Zobacz, jakie formy promocji masz do dyspozycji.

Kampanie produktowe

Ten typ reklam jest bardzo przydatny osobom mającym sklep internetowy. Z pomocą dobrze zaplanowanej kampanii da się bowiem wypromować konkretne produkty. Warto na to zwrócić uwagę zwłaszcza w kontekście sprzedaży sezonowej – np. przedświątecznej czy letniej. W przypadku tego typu reklam, na etapie kreowania kampanii nie można określać słów kluczowych. Uprzednio należy natomiast stworzyć tzw. feed, czyli odpowiednie dane produktowe zamieścić w bazie Merchant Center. To właśnie stamtąd będą pobierane niezbędne informacje na temat promowanych produktów, takie jak:
  • zdjęcie,
  • nazwa,
  • cena,
  • nazwa strony internetowej sklepu, w których są sprzedawane.
Kliknięcie wybranej reklamy Google Ads przekierowuje bezpośrednio na stronę produktu w sklepie internetowym. Odbiorca nie musi przedzierać się przez rozmaite kategorie, lecz od razu kierowany jest do produktu, który go zainteresował. To zwiększa szansę na osiągnięcie celu kampanii, czyli w tym przypadku zwiększenia sprzedaży. Za reklamę płaci się zwykle w modelu CPC, czyli za każde kliknięcie. Na naszym blogu znajdziesz więcej informacji na temat modeli rozliczeń kampanii PPC.

Kampanie w sieci wyszukiwania

Ten typ reklamy tekstowej wyświetlany jest na górze wyszukiwarki oraz pod bezpłatnymi wynikami wyszukiwania. Patrząc z perspektywy użytkownika, odróżnić go można od bezpłatnych wyników po pogrubionym napisie „Reklama” tuż obok linka. Na czym skupić się, planując taką kampanię? Ogromną rolę odgrywają trafnie dopasowane słowa kluczowe. Oprócz tego znaczenie mają:
  • krótkie, konkretne i chwytliwe nagłówki,
  • zawarcie w treści zalet produktu i jego przewagi nad konkurencją,
  • użycie CTA, czyli zachęcenie odbiorcy do podjęcia działania – wejścia na stronę, dokonania zakupu, zapisania się na kurs online itd.
Reklama powinna być maksymalnie treściwa, a jednocześnie zgodna z prawdą. Nie bez znaczenia jest także jakość witryny, do której użytkownik zostanie przekierowany po kliknięciu. Zanim uruchomi się kampanię reklamową PPC, warto więc zoptymalizować stronę, aby koszty za kliknięcia nie poszły na marne. Zahaczamy tu zatem o SEO, będące świetnym dopełnieniem omawianych reklam płatnych. Charakterystyka kampanii produktowych i w sieci wyszukiwania  

Kampanie w sieci reklamowej

Trzecia grupa reklam to banery graficzne, pojawiające się na tematycznych stronach internetowych. Witryny te należą do sieci, zrzeszającej partnerów Google. Aby przygotować taką kreację, warto dobrze przemyśleć, co ma się znaleźć na grafice reklamowej. Podstawowe elementy kreacji graficznej to buton z CTA, slogan i logo. Całość musi być zgodna ze specyfikacją techniczną przedstawioną przez Google. Szczegóły dotyczące bannerów znajdziesz tutaj.
Kampanie te, zwane displayowymi, realizuje się zarówno w celu budowania świadomości marki, jak i przekierowywania ruchu na określoną stronę i oraz prowadzenia relatywnie niskim kosztem kampanii zasięgowych..
Płatność za tego typu kampanię opiera się często na modelu CPC (za kliknięcie). Ma to miejsce, gdy reklama jest tworzona po to, aby użytkownik kliknął ją i przeszedł do sklepu online bądź danej witryny. Gdy jednak celem ma być wykreowanie świadomości w umysłach odbiorców, można rozliczać się w modelu CPM – płatności za tysiąc wyświetleń.

Kampanie wideo

W ostatnim czasie dużą popularnością cieszą się wszelkie reklamy w formie krótkich nagrań. Możesz więc nakręcić wideo, w którym opowiesz o swojej firmie i pokażesz ją od kuchni. Filmowa kampania znakomicie sprawdzi się też w okresie przedświątecznym jako najtańsza metoda budowania świadomości marki i wizerunku. Takie nagranie da się wyświetlać odbiorcom w serwisie YouTube lub – podobnie jak format displayowy – w sieci reklamowej. Jak rozliczać kampanię? Znów można skorzystać tu z modelu CPM. Inna opcja (domyślna) to CPV, czyli płatność za każde obejrzenie:
  • przynajmniej 30 sekund danego wideo – jeśli to dłuższy film,
  • całego materiału, gdy jest on krótszy niż pół minuty.
Liczy się także to, czy odbiorca dokonał interakcji – np. kliknął zawarte w reklamowym filmie CTA. Charakterystyka kampanii w sieci reklamowej i i wideo  

Korzyści z Google Ads

Czas odpowiedzieć sobie na pytanie: dlaczego warto? Co Ci tak naprawdę da uruchomienie kampanii reklamowej? Przede wszystkim:
  • sprawnie wypromujesz określone produkty czy usługi – tutaj bowiem na efekty działań nie musisz czekać (w przeciwieństwie do działań z zakresu SEO),
  • osiągniesz realne, mierzalne efekty biznesowe dzięki możliwości precyzyjnego targetowania ze względu na wiek, płeć, zainteresowania czy stan cywilny Twoich potencjalnych klientów,
  • elastycznie dostosujesz skalę działań reklamowych do założonego z góry budżetu, jakim w określonym momencie dysponujesz (niezależnie czy jest to 1000 zł, czy 1 000 000 zł!),
  • zwiększysz rozpoznawalność marki wśród osób, które jeszcze nie miały okazji jej poznać,
  • znajdziesz się o krok przed konkurencją – zwłaszcza gdy ona wciąż nie zdecydowała się na tę formę promocji w sieci.
Uruchomienie reklam w tym systemie możesz wykonać równolegle do wdrożenia prac z zakresu pozycjonowania i optymalizacji Twojej strony. Nie jest to jednak konieczne! Jeżeli uznasz, że na tę chwilę wystarczy Ci wyłącznie płatna kampania – eksperci z Grupy TENSE chętnie ją dla Ciebie zrealizują.

Dla kogo jest Google Ads?

Proponowany system spełni oczekiwania tych przedsiębiorców, którym zależy na szybkich rezultatach działań reklamowych. Jeśli chodzi o branże, niemal każdy może promować swoje działania w przedstawiony tutaj sposób. Być może prowadzisz sklep online z wyposażeniem domu. Albo też masz niewielki zakład usługowy i chcesz, aby więcej osób z określonego rejonu dowiedziało się o nim. A może jesteś właścicielem szkoły tańca, klubu fitness czy restauracji? W każdym przypadku dobrze zaplanowana, przygotowana i na bieżąco weryfikowana kampania Google Ads pomoże Ci osiągnąć założone wcześniej cele.

Pozycjonowanie czy Google Ads? Wybierz odpowiednio

Mamy nadzieję, że dzięki informacjom, które Ci przekazaliśmy, świadomie zdecydujesz się na najlepszą dla Ciebie formę promocji w internecie. Pamiętaj jednak, że w niemal wszystkich przypadkach najlepsze okazuje się podejście holistyczne i połączenie sił dwóch narzędzi – pozycjonowania i Google Ads. SEO i „Adsy” idealnie się dopełniają, a dobrze zaplanowane kampanie przyniosą Ci duże zyski lub realizację innych celów biznesowych.
Potrzebujesz wsparcia marketingowego?