Z SEMSTORM nasi specjaliści ds. pozycjonowania korzystają codziennie. Postanowiliśmy przybliżyć Wam jego początki, główne funkcje i plany na rozwój narzędzia. A spytaliśmy o to Katarzynę Ambrożewicz, Marketing Manager w SEMSTORM.

 

Kiedy powstał SEMSTORM i skąd pomysł na jego stworzenie?

SEMSTORM uruchomiliśmy w 2013 roku, a pomysł wziął się, jak to zwykle bywa, z życia. Pracując w agencji marketingowej, brakowało nam danych dotyczących słów kluczowych. Stworzyliśmy więc narzędzie, które pomaga uzyskać informacje o konkurencji, zainteresowaniach oraz problemach klientów, pozwala także monitorować sukcesy i porażki, jakie notuje strona.

Z jakimi głównymi problemami musieli się Państwo mierzyć, wypuszczając na rynek SEMSTORM? Co może Pani poradzić młodym polskim przedsiębiorcom, którzy chcą zawojować rynek usług internetowych?

Przede wszystkim dużo pracy wymagało od nas zrozumienie klienta i jego potrzeb. I to jest główna rada, którą chciałabym udzielić. Dobry produkt musi rozwiązywać realny problem użytkownika. Jak zatem wejść w buty klienta?

Warto porozmawiać z użytkownikiem naszego produktu. Jeżeli projektujemy aplikację webową, możemy zorganizować testy i przyjrzeć się, w jaki sposób się z niej korzysta, czy pojawią się jakieś problemy techniczne lub które funkcje są niezrozumiałe.

Z drugiej strony, powinniśmy sprawdzać dane i statystyki. Dają one informację o tym, jak zachowuje się większość użytkowników i pozwalają wyznaczyć trendy. SEMSTORM umożliwia dostęp do takich danych.  Na przykład, za pomocą Generatora tematów możemy sprawdzić, w jaki sposób klienci szukają rozwiązań lub z jakimi problemami się borykają.

Projektując SEMSTORM, a dokładniej tworząc model przedstawiania danych, wiele czasu poświęciliśmy na badania, testy i rozmowy z użytkownikami. Zależało nam na tym, aby interfejs był jak najlepiej zaprojektowany i spełniał ich oczekiwania.

Na jakie problemy polskiego przedsiębiorcy odpowiada zatem SEMSTORM?

SEMSTORM pomaga promować biznes osobom niemającym doświadczenia w prowadzeniu działań marketingowych w wyszukiwarkach. Wśród naszych klientów jest wielu przedsiębiorców, którzy samodzielnie sprawdzają pozycje własnej strony oraz szukają słów kluczowych lub inspiracji do artykułów na bloga. Wciąż pracujemy nad tym, aby korzystanie z systemu było łatwe i przyjazne dla każdego użytkownika.

Wprowadziliśmy ostatnio nowe narzędzia – wtyczki, które pozwolą zintegrować dowolny CMS (m.in. WordPress, Magento, Woocommerce) z SEMSTORM. Dzięki takim rozwiązaniom przedsiębiorca będzie mógł korzystać w trybie rzeczywistym z podpowiedzi słów kluczowych pracując nad własną stroną.

wtyczki w SEMSTORM

 

Właściciele jednoosobowych działalności gospodarczych często tłumaczą się, że nie mają czasu na korzystanie z narzędzi analitycznych. Wolą iść z prądem i na bieżąco rozwiązywać wszystkie problemy. Czemu tak ważne jest zatrzymanie się, czasem zrobienie kilku kroków do tyłu i przeanalizowanie swojej pozycji w Google?

Ponieważ daje to szansę, aby w przyszłości działać lepiej. Bez analizy pozycji w Google nie możemy sprawdzić, czy nasze działania przynoszą pożądany efekt. Pozycjonowanie bez monitoringu można porównać do malowania z zamkniętymi oczami. Na pewno coś tworzysz, jednak nie wiadomo, co z tego wychodzi.

Dzięki kontroli pozycji widzimy, jakie kampanie przynoszą najlepsze efekty, a w razie czego możemy skorygować strategię i wrócić na dobre tory.

SEMSTORM służy również do monitorowania konkurencji. Czy własną konkurencję też monitorują Państwo z użyciem autorskiego narzędzia?

Oczywiście. Nie tylko sprawdzamy konkurencję, ale szukamy też słów kluczowych i piszemy treści w naszym Edytorze. Każdy tekst, który pojawił się na naszym blogu, najpierw został sprawdzony w narzędziach treści. Najbardziej interesuje nas czytelność oraz słowa kluczowe. Nie raz znaleźliśmy inspirację na blog w Generatorze tematów. I zawsze te tematy wywołują duże zainteresowanie naszych użytkowników.

Dobrze pamiętam świat bez powszechnego dostępu do internetu i YouTube’a . Dzisiaj z sieci korzysta regularnie 77,5% Polaków, a 98% z nas używa wyszukiwarki Google. Jak ocenia Pani te zmiany, czy szybkość z jaką się toczą, jest dla Pani zaskoczeniem czy spodziewała się Pani takiego obrotu sprawy?

Rzeczywiście, świat bardzo szybko się zmienia. Obecnie posiadamy o wiele łatwiejszy dostęp do informacji i źródeł wiedzy niż 20 lat temu.

Coraz częściej pojawiają się nowe systemy, które zmieniają układ naszego codziennego życia. YouTube oraz sieci społecznościowe zastępują w pewnym stopniu telewizję. Powoli dochodzimy do momentu, kiedy innowacyjne jeszcze niedawno social media, takie jak Facebook, stają się przestarzałe. Dlatego dzisiaj, żeby utrzymać się na rynku oraz odnosić sukces, trzeba być bardzo elastycznym oraz dostosowywać się do potrzeb odbiorców.

Czy według Pani świat bez internetu i Google jest jeszcze możliwy?

Moim zdaniem, internet jest już częścią naszej kultury. O ile życie prywatne można prowadzić „off line”, o tyle prowadzenie biznesu w takich warunkach wydaje się niemożliwe…

Google staje się częścią codziennego życia. Jednak z historii wynika, że jeżeli firma nie jest w stanie adaptować się do zmian, może zniknąć z rynku. Świat bez Google jest możliwy, o ile zastąpi go nowe rozwiązanie.

Co jest ważniejsze w pracy z Google – człowiek czy robot?

Rzeczywiście, sprawdzeniem stron internetowych zajmują się roboty Google. Jednak Google działa na takiej samej zasadzie, jak reszta firm – dostarcza usługi klientom i jest od nich zależny. Jeżeli prześledzimy rozwój wyszukiwarki, łatwo zauważymy, jak system zmienia się w kierunku zaspokajania potrzeb „przeciętnego Kowalskiego”.

Każdy przedsiębiorca, który chce pozycjonować własny serwis, musi pamiętać, że towary kupują od niego ludzie, nie roboty.

Jak widzi Pani rozwój SEMSTORM w perspektywie najbliższych pięciu lat?

Chcielibyśmy jeszcze silniej wspierać naszych użytkowników. Być tam, gdzie jesteśmy potrzebni – na dowolnej platformie (WordPress, Magento czy Prestashop) oraz w dowolnej wyszukiwarce. Już pracujemy w tym kierunku.

Zamierzamy także poszerzyć obszary naszego działania. Coraz więcej klientów mamy spoza Polski. Chcemy wejść na nowe rynki.

Wciąż tworzymy nowe produkty. Ostatnio wdrożyliśmy dwie wtyczki – do słów kluczowych oraz do tworzenia contentu.

Za pomocą wtyczki słów kluczowych użytkownik może szukać fraz bezpośrednio w Google. Nowe narzędzie pozwala gromadzić wybrane słowa w jednym miejscu, a później wyeksportować je do pliku.

 

wtyczka słów kluczowych w SEMSTORM

 

W edytorze treści  można teraz w łatwy sposób przenosić teksty z Edytora do WordPress i z powrotem nie tracąc formatowania treści.

Warto wspomnieć o monitoringu pozycji, gdzie jednym kliknięciem w dowolną pozycję można otworzyć listę TOP 10 wyników wyszukiwania. Pozwala to w łatwy i wygodny sposób badać konkurentów. Nowe raporty pozwalają zobaczyć, jak intensywna jest konkurencja i który z rywali stanowi największe zagrożenie.

 

edytor treści w SEMSTORM

 

Mamy 40 tysięcy zarejestrowanych użytkowników i wciąż pracujemy nad tym, aby dotrzeć do jeszcze większej liczby osób. Nie wyznaczyliśmy liczby subskrypcji, jaką musimy osiągnąć. Zależy nam na tym, aby każdy, kto chce rozwijać swój biznes poprzez promocję w wyszukiwarkach, wiedział, że SEMSTORM może mu w tym pomóc.

Według platformy HackerRank polscy programiści są 3. na świecie. Jeśli chodzi o znajomość Javy – jesteśmy najlepsi. Jak skomentuje Pani te wyniki? Czy rzeczywiście nie mamy się czego wstydzić na tle twórców internetowych narzędzi na świecie?

Myślę, że Polacy mają bardzo zdolnych programistów nie tylko w języku Java. Nie mamy się czego wstydzić, natomiast nasza samoocena jest dużo niższa niż twórców internetowych z innych krajów. Myślę, że Polakom brakuje wiary we własne pomysły. Niepotrzebnie.

Dziękuję za rozmowę!

***

 

Katarzyna Ambrożewicz  — marketing manager w SEMSTORM. Na co dzień zajmuje się opracowaniem strategii content marketingowej oraz jej realizacją. Wierzy w „Inbound” i siłę słowa. Prywatnie jest pasjonatką kina europejskiego i dobrej dyskusji.

 

Dodatkowa informacja o SESMTORM

Moduł monitoringu (informacja ogólna):

  • monitoring ponad 25 mln fraz,
  • dane uaktualniane codziennie dla wybranej puli fraz; im fraza częściej wyszukiwana, tym częściej jest skanowana,
  • porównanie do 5 domen jednocześnie,
  • widoczność dla domen, URL i sekcji serwisu,
  • wyznaczenie konkurentów dla dowolnej kombinacji filtrów,
  • raport technologii użytych na stronie.

Słowa kluczowe:

  • ponad 40 źródeł słów kluczowych zależnych od trybu pobierania danych,
  • dedykowane źródła e-commerce dla Polski – Google Shopping, Amazon, OLX, Allegro, eMAG, Skąpiec, Sprzedajemy.pl,
  • podpowiedzi i wyszukiwania dla konkretnego miasta,
  • dwa tryby pracy: szybki-uproszczony i dla specjalistów,
  • tryb szybki-uproszczony:
    • podpowiedzi tematów,
    • podpowiedzi z przyimkami,
    • podpowiedzi z Youtube,
    • wszystkie kombinacje,
  • tryb dla specjalistów:
    • dane z Google Ads w trybie rzeczywistym,
    • możliwość pobrania podpowiedzi i wyszukiwań dla konkretnego miasta,
    • wiele źródeł danych – źródła zależne od trybu pobierania danych przykładowo dla filmów Youtube i Vimeo, dla e-commerce Allegro, Olx, Google Shopping.

Content / narzędzia treści:

  • zaawansowany edytor,
  • wykrywanie błędów ortograficznych, stylistycznych i interpunkcyjnych,
  • określanie mglistości tekstu w oparciu o algorytmy FOG/ indeks czytelności FOG,
  • optymalizacji: poprawność (jak dużo jest błędów), czytelność (jak trudny jest tekst do zrozumienia), SEO (ile i jakie słowa zawiera treść),
  • automatyczne podpowiedzi słów oraz tematów dla artykułu.

 

Pozycjonowanie bez monitoringu, to jak malowanie z zamkniętymi oczami. Rozmowa z Katarzyną Ambrożewicz, Marketing Manager z SEMSTORM
5 (100%) z 2 głosów
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!