ul. Wolsztyńska 5, poziom II 60-361 Poznań tel: 61 866 77 27 tel:+48618667727

Lider przedsiębiorczości Google Partner Google Partners Rising Stars

4

Poradnik Google Analytics dla początkujących – cz. 4: Zachowanie


SEO 11-05-2016

W tej części omówię raporty z zakładki Zachowanie, która przedstawia informacje na temat czynności wykonywanych przez użytkowników: poruszania się, podejmowanych działań oraz informacji, czego szukają oni w serwisie. Po analizie danych z raportu Pozyskiwanie, opisanej w trzeciej części poradnika, raporty przybliżone w tej części będą istotne do uzyskania informacji na temat tego, jak długo użytkownicy przebywają na naszej stronie oraz które jej podstrony są popularne, a które praktycznie nieodwiedzane. Oprócz tego mamy możliwość sprawdzenia statystyk innych działań cennych dla naszej strony, np. kliknięcia w przycisk, reklamy czy odtworzenia materiału multimedialnego.

Ogółem – raport z najważniejszymi danymi

1

Ogólny raport zawiera wykres wyświetlający jeden z pięciu typów danych, znajdujących się w tabeli:
Odsłony – łączna liczba wyświetlonych stron, gdzie sumowany jest pojedynczy lub ponowny przypadek wczytania strony przez przeglądarkę.
Unikalne odsłony – łączna liczba wyświetlonych stron, gdzie przypadek wczytania zliczany jest raz dla danego użytkownika podczas trwania jego sesji.
Średni czas spędzony na stronie – średni czas przeglądania określonej strony/ekranu albo zestawu stron/ekranów przez użytkowników.
Współczynnik odrzuceń – procent wizyt, podczas których użytkownik nie wykonał interakcji z stroną, czyli opuścił witrynę zaraz po odwiedzeniu strony wejścia.
Procent wyjść – odsetek wyjść z witryny z określonej strony lub zbioru stron.

2

Raport uzupełniony jest o szczegółową tabelę z możliwością analizowania trzech typów danych: Zawartości witryny, Wyszukiwań w witrynie oraz Zdarzeń. Tabela z danymi dotyczącymi stron zawiera adres URL lub tytuł strony, liczbę jej odsłon oraz procentowy stosunek wszystkich odsłon. Drugi typ danych wyszukiwania w witrynie będzie prezentował dane po odpowiedniej konfiguracji wyszukiwarki na stronie, natomiast ostatni wyświetla informacje związane z wydarzeniami na naszej stronie.

Przepływ zachowań – szczegółowy wykres poruszania się po stronie

3

Zakładka ta dostarczy nam szczegółowych informacji na temat zachowania użytkownika na stronie. Możemy sprawdzić, np. po jakich podstronach się poruszał, z uwzględnieniem kolejności, na którą podstronę najczęściej trafiał w pierwszej kolejności i jak kształtuje się procent wyjść.

4

Oczywiście nie jest to jedyny widok, który możemy analizować. Jak widać na powyższym ekranie, oprócz stron wyjścia do wyboru mamy ogromną liczbę typów danych do analizy.

5

Raport ten posiada sporo możliwości sortowania, jak i pozyskiwania informacji nas interesujących. Klikając w ikonę zębatki, mamy możliwość dodania filtrów pozwalających na ustawienie poszukiwanego przez nas typu dopasowania, który pozwoli nam wyodrębnić konkretne dane.

Zawartość witryny – co się dzieje na konkretnych stronach

Raport ten został dodatkowo podzielony na 4 podzakładki: Wszystkie strony, Analizę treści, Strony docelowe i Strony wyjścia. Każda ze stron raportów zawiera wykres z możliwością zmiany interesującego nas typu danych oraz szczegółową tabelę informacyjną.

Wszystkie strony

Sam raport podzielony został na 3 zakładki: Eksploratora, Podsumowania nawigacji oraz Nakładkę na stronę.

6

Eksplorator

7

Eksplorator przedstawia informacje na temat konkretnej podstrony, wyświetlając jej adres URL lub tytuł oraz szereg informacji związanych z jej popularnością. Otrzymujemy między innymi dane dotyczące liczby odsłon, unikalnych odsłon, średniego spędzonego czasu oraz liczby wyjść. Dane te dodatkowo zostały uzupełnione o współczynnik odrzuceń i o procent wyjść. Jeśli korzystamy z e-Commerce (uruchomienie zostało opisane w drugiej części) wyświetlana jest też wartość strony, liczonej ze wzoru: ((przychody z transakcji + łączna wartość celu) / przez unikalne odsłony strony lub zestawu stron)). Raport ten pozwala w łatwy sposób ocenić, które z naszych podstron w serwisie są atrakcyjnie i przynoszą konwersję, a nad którymi należałoby popracować.

Podsumowanie nawigacji

8

Raport ten przedstawia dane dla konkretnej podstrony, pokazując, w jaki sposób kreował się na niej ruch z nawigacji wewnątrz serwisu. Po lewej stronie widoczne są dane dotyczące wejść wraz z tabelą ścieżki dla poprzedniej strony. Prawa strona prezentuje dane w ten sam sposób, jednak tyczą się one wyjść, a tabela zawiera ścieżki następnej strony.

Nakładka na stronę

9

Raport Nakładka na stronę to widok pokazujący procentową liczbę kliknięć w konkretny element nawigacji na stronie.

10

Podobny widok jest również dostępny w specjalnie przygotowanej wtyczce Page Analytics dla przeglądarki Chrome.

Analiza treści

11

Raport ten jest rozszerzeniem widoku Eksploratora z zakładki Wszystkie strony i skupia się on bardziej na elementach związanych z atrakcyjnością strony. Dodatkowo, każdy z elementów ścieżki w tabeli jest klikalny i po jego wybraniu otrzymujemy kolejne informacje z następnego poziomu ścieżki.

Strony docelowe

Raport ten został podzielony na dwie zakładki: Eksplorator i Ścieżki wejścia.

Eksplorator

12

Ten raport jest również rozszerzeniem widoku Eksploratora z zakładki Wszystkie strony, jednak dodatkowo zawiera dwie kolumny, informujące o zachowaniu oraz konwersjach, z możliwością wyszukania wszystkich danych lub wybranych z E-commerce albo z konkretnego celu. Informacje, jak dodać cele, znajdują się w drugiej części artykułu.

Ścieżki wejścia

13

Raport przedstawia dane na temat strony wyjścia dla konkretnej ścieżki od strony docelowej, poprzez następnie wyświetloną stronę.

Strony wyjścia

14

Jest to kolejne rozszerzenie widoku Eksploratora z zakładki Wszystkie, jednak tym razem skupia się on tylko na elementach związanych z wyjściem ze strony.

Szybkość witryny – czy strona działa szybko?

15

Raport ten został podzielony na 4 podzakładki, gdzie jedna z nich jest zakładką ogólną, pozostałe 3 natomiast prezentują bardziej szczegółowe dane. Co nam daje ten raport? Jest on informacją na temat szybkości działania naszej witryny. Znajdziemy w nim informacje, jaki jest czas wczytywania konkretnej podstrony w stosunku do średniego czasu. W podzakładce Sugestie dotyczące witryny Google Analitycs wykorzystując narzędzie PageSpeed Insights, przekazuje uwagi, których wdrożenie przyśpieszy działanie naszego serwisu. Więcej szczegółowych informacji na temat tej zakładki można znaleźć w oficjalnej pomocy Google.

Wyszukiwanie w witrynie – czego szukają użytkownicy?

Aby zobaczyć dane dla tego raportu, konieczna jest wspominana wcześniej odpowiednia konfiguracja ustawień Google Analytics, a w przypadku korzystania z metody POST przez naszą wyszukiwarkę wewnątrz serwisu, odpowiednia modyfikacja kodu śledzącego, o której możesz przeczytać w artykule Damiana na naszym blogu. Informacje związane z instalacją znajdą Państwo również w oficjalnej pomocy Google.
Korzystanie z tego raportu pozwala uzyskać odpowiedź na 5 pytań:

1. Jak często użytkownicy korzystają z mojego pola wyszukiwania i czego szukają?
2. Gdzie użytkownicy zaczynają wyszukiwania i co znajdują?
3. Czy użytkownicy są zadowoleni z wyników wyszukiwania?
4. Jak przeszukują moją witrynę różne grupy użytkowników?
5. Jakie efekty biznesowe przynosi przeszukiwanie witryny przez użytkowników?

Posiadanie tego typu informacji pozwoli wdrożyć w serwisie odpowiednie modyfikacje, mające na celu dostarczenie użytkownikowi tego, czego najczęściej szuka, a także pozwoli uzupełnić konkretne podstrony i wyszukiwane informacje.

Zdarzenia – gromadź dane o interakcji ze stroną

16

Zdarzenia pozwalają nam ocenić, jak wyglądają konkretne działania użytkownika, czyli interakcja z tym, co znajduje się na naszej stronie. Śledzonymi zdarzeniami mogą być, np. pobrania, kliknięcia reklam mobilnych, gadżety, elementy Flash, osadzone elementy AJAX, odtworzenia filmów, kliknięcie w przycisk formularza oraz inne elementy określające dla nas konkretny cel. Sam raport został podzielony na 4 zakładki:
Ogółem – zawiera ogólne informacje na temat zdarzeń, podając ich całkowitą liczbę, unikalność, wartość oraz procentowy rozkład.
Najczęstsze zdarzenia – bardziej precyzyjny raport, wyświetlający informacje z najczęstszymi zdarzeniami.
Strony zdarzeń – pokazuje liczbę zdarzeń, ich unikalność oraz wartość dla konkretnej podstrony.
Przepływ zdarzeń – wykres obrazujący przepływ zdarzeń w sposób krokowy.

Więcej szczegółowych informacji na temat zdarzeń oraz ich konstrukcji można znaleźć w Pomocy Google.

Podsumowanie – czy warto analizować zachowanie?

Nie bez powodu Google zadbało o tak rozbudowane raporty związane z zachowaniem użytkownika na stronie. Odpowiednia analiza oraz wyciągnięcie trafnych wniosków mogą przynieść efekty w postaci zwiększonej sprzedaży, a modyfikacja nawigacji czy umieszczenie brakujących informacji na podstronach, na których użytkownik najczęściej szukał czegoś konkretnego, sprawi, że nasza strona stanie się dla niego przyjazna i wartościowa. W kolejnej części artykułu omówione zostaną raporty związane z konwersją.

Źródła:
Analytics Pomoc. Odsłona
Analytics Pomoc. Odsłony a unikalne odsłony
Analytics Pomoc. Współczynnik odrzuceń
Analytics Pomoc. Zdarzenia – informacje
Analytics Pomoc. Szybkość witryny – informacje
Analytics Pomoc. Dane wyszukiwane w witrynie – pięć pytań, jakie należy sobie zadać


SPRAWDŹ POZOSTAŁE CZĘŚCI PORADNIKA GOOGLE ANALYTICS:
Poradnik Google Analytics dla początkujących cz. 1: Odbiorcy
Poradnik Google Analytics dla początkujących cz. 2: Na żywo
Poradnik Google Analytics dla początkujących cz. 3: Pozyskiwanie
Poradnik Google Analytics dla początkujących cz. 5: Konwersje



Zaufali nam:

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!