ul. Wolsztyńska 5, poziom II 60-361 Poznań tel: 61 866 77 27 tel:+48618667727

Deloitte Technology Fast 50 Lider przedsiębiorczości Google Partner Google Partners Rising Stars

2

Poradnik Google Analytics dla początkujących – cz. 2: Na żywo


SEO 27-04-2016

W drugiej części artykułu przedstawię możliwości drzemiące w zakładce Na żywo, w której, jak sama nazwa sugeruje, możemy analizować na bieżąco działania wykonywane przez użytkowników w naszym serwisie lub te, które wykonywane były w ostatnich 30 minutach. Jeśli nie korzystasz jeszcze z narzędzia Google Analytics, serdecznie zapraszam do pierwszej części poradnika zawierającej podstawowe informacje na temat tego, jak założyć konto i zainstalować kod śledzący.

Na żywo, czyli co aktualnie dzieje się na stronie

Analityka w czasie rzeczywistym pozwala śledzić na bieżąco aktywność użytkowników witryny lub aplikacji, a tym samym umożliwia skuteczne monitorowanie uruchomionej kampanii reklamowej zaraz po jej wystartowaniu. Raporty znajdujące się w tej zakładce są stale aktualizowane, co pozwala na śledzenie aktualnej liczby użytkowników na stronie, źródeł wejść i tego, jak wyglądały ich interakcje.

Ogółem – zbiór podstawowych danych dostępnych online

1

W zakładce tej znajdziemy dane o użytkownikach, którzy aktualnie korzystają z serwisu, a dokładnie informacje o:
Liczbie aktywnych użytkowników: czyli liczbie osób odwiedzających stronę w czasie rzeczywistym.
Sposobie, w jaki trafili na stronę: rozróżniane są 3 metody wejścia na nasz serwis: przez bezpośrednie witryny odsyłające, przejście na stronę z odnośnika udostępnionego w mediach społecznościowych i trafienie na nią z wyników wyszukiwania, poprzez konkretne słowo kluczowe.
Liczbie odsłon na minutę oraz sekundę.
Najlepszej aktywnej stronie: jest to informacja o tym, które podstrony są w danej chwili najliczniej przeglądane przez użytkowników.
Z jakiego urządzenia korzystają: znajduje się tu podział na użytkowników mobilnych oraz korzystających z komputerów stacjonarnych.
Lokalizacji: czyli o mieście, z którego odbywa się wizyta. Informacje te prezentowane są na mapie.

Lokalizacje – gdzie przebywa użytkownik strony

2

W tym raporcie możemy uzyskać precyzyjne dane na temat lokalizacji. Narzędzie umożliwia także sprawdzenie dokładnej liczby wyświetleń stron odbywających się w ciągu ostatnich 30 minut z poszczególnych miast. Ta zakładka może okazać się bardzo przydatna dla osób kierujących swoją ofertę dla konkretnego regionu.

Źródła wizyt – jak trafiono na stronę

3

Zakładka Źródła wizyt pozwala przekonać się, jakie źródła bądź media doprowadziły użytkownika do strony. Wyróżniamy następujące media:
Bezpłatne: wejście z bezpłatnych wyników wyszukiwania.
CPC (koszt kliknięcia): wejście z płatnych wyników.
• Odesłanie: wejście wykonane przez odesłanie do witryny.
Brak: wejście bezpośrednie na stronę.
Inne, własne media: np. email.

Każde medium dzielone jest pod kątem źródła, czyli miejsca, z którego odbyło się wejście. Wyróżniane źródła to między innymi: nazwa wyszukiwarki lub portalu społecznościowego, z którego odbyło się wejście, np.: Google, Bing, Facebook czy Google+. Podobnie jak w przypadku mediów, mamy możliwość ustawienia własnego źródła, np. dla konkretnej listy mailowej informującej o promocji w serwisie, co pozwala na monitorowanie, jak dużym zainteresowaniem cieszy się nasza akcja mailingowa. Jednym ze źródeł jest również wejście bezpośrednie i podobnie jak w przypadku medium, polega ono na docelowym wejściu na stronę poprzez wpisanie adresu URL serwisu w przeglądarce lub odwiedzenie jej przez zakładkę.

Zawartość – co jest aktualnie przeglądane

4

Raport, jakim jest Zawartość, pozwala na sprawdzenie aktualnie wyświetlanych przez użytkowników stron/ekranów lub tych z nich, które były popularne w przeciągu ostatnich 30 minut. Jest to bardzo przydatna zakładka, jeśli chcemy się dowiedzieć, czy dodane w tym dniu treści lub nowe produkty promocyjne cieszą się zainteresowaniem. Oprócz konkretnego adresu podstrony z serwisu, otrzymamy też informacje o tytule tej podstrony, liczbie jej wyświetleń oraz na temat tego, z jakiego urządzenia korzysta osoba wyświetlająca stronę.

Zdarzenia – jakie działania podejmują użytkownicy

5

Dzięki temu raportowi jesteśmy w stanie śledzić uruchamiane przez użytkowników zdarzenia w czasie rzeczywistym. Zdarzenie to interakcja wykonana przez użytkownika z konkretnym elementem na stronie, np. treścią lub przyciskiem. Do tego typu akcji należą np.: kliknięcie w reklamę mobilną, pobranie konkretnego elementu ze strony, odtworzenie filmu czy uruchomienie elementu w technologii AJAX lub Flash. Tabela znajdująca się na tej zakładce przedstawia 20 najważniejszych zdarzeń posortowanych według liczby użytkowników wykonujących interakcje z danym zdarzeniem. Dodatkowo klikając w konkretne zdarzenie mamy możliwość analizy aktywności w konkretnej kategorii.

Konwersje – jak kształtuje się sprzedaż

6

Jeśli korzystamy z funkcjonalności e-commerce, otrzymamy informacje dotyczące tego, jak kształtują się realizacje celów w czasie rzeczywistym. Cele to konkretne założenia, jakie ma osiągać dany serwis, np. złożenie zamówienia czy odwiedzenie strony Kontakt. Tabela przedstawia również 20 najważniejszych celów, które zrealizowane zostały przez aktywnych użytkowników podczas ich sesji. Klikając w konkretny cel uzyskamy informacje o konwersji. Współczynnikiem konwersji nazywamy natomiast stosunek sprzedaży do liczby wizyt, pomnożony przez 100%.

Uruchomienie e-commerce

Po przejściu do zakładki Administracja, w tabeli Widok wybieramy opcję Ustawienia e-commerce.

Konieczne jest przesunięcie przycisku na pole włączone. Po zrobieniu tego strona będzie się prezentować następująco:

7

Dzięki włączeniu tej opcji mamy możliwość śledzenia tego, jak przedstawia się sprzedaż w sklepie.

Uwaga: powyższe działania wystarczą dla użytkowników systemu PrestaShop z wykorzystaniem modułu ganalytics. Jeśli korzystasz z innego systemu sklepowego, konieczna jest odpowiednia modyfikacja kodu trackera zgodnie z wytycznymi Google dostępnymi pod adresem: https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/analyticsjs/ecommerce

Dodanie celu

8
Aby dodać cel należy przejść do zakładki Administracja i w tabeli Widok wybrać Cele.

Mamy możliwość wyboru czterech elementów do śledzenia:
Miejsce docelowe – np. podstrona kontakt.
Czas trwania.
Strony/ekrany na sesje.
Zdarzenie – odtworzenie filmu, dodanie produktu do koszyka.

Więcej informacji na temat konwersji i celów znajdziesz w kolejnych artykułach opisujących widoki tych raportów.

Statystyki w czasie rzeczywistym – to jest to!

Kiedy w 2011 uruchomiono możliwość śledzenia informacji w czasie rzeczywistym, użytkownicy byli wręcz wniebowzięci, ponieważ pozwala to na bieżąco pozyskiwać cenne statystyki na temat strony i błyskawiczne niwelować ewentualne błędy. W kolejnej części artykułu przedstawię informacje na temat zakładki Pozyskiwanie, w której znajdziemy szczegółowe informacje na temat tego, skąd bierze się ruch na naszej stronie.

Źródła:
Analytics Pomoc. Korzystanie z raportów Na Żywo
Analytics Pomoc. Raporty Czas rzeczywisty – informacje
Analytics Pomoc. Wymiary związane ze źródłami wizyt
Analytics Pomoc. Zdarzenia – informacje


SPRAWDŹ POZOSTAŁE CZĘŚCI PORADNIKA GOOGLE ANALYTICS:
Poradnik Google Analytics dla początkujących cz. 1: Odbiorcy
Poradnik Google Analytics dla początkujących cz. 3: Pozyskiwanie
Poradnik Google Analytics dla początkujących cz. 4: Zachowanie
Poradnik Google Analytics dla początkujących cz. 5: Konwersje



Zaufali nam:

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!