Wróć do listy wpisów
Marketing
Agencja SEO i SEM > Blog > Polska: 6 przykładów marketingu miejsc

Polska: 6 przykładów marketingu miejsc

Polska: 6 przykładów marketingu miejsc

Samochody, odzież, kosmetyki, usługi, artykuły spożywcze… Marketerzy głowią się nad tym, jak sprzedać je konsumentom. Czy wiesz, że promocji podlegają nie tylko towary, ale też… miasta?

Marketing miejsc – zwany także terytorialnym – ma na celu stworzenie pozytywnego wizerunku miast, gmin, województw, a nawet całych państw. W ten sposób buduje się atrakcyjność w oczach inwestorów, podnosi satysfakcję mieszkańców, a także zachęca konkretne grupy do wynajęcia bądź kupna mieszkania właśnie w tym konkretnym miejscu. Niekiedy marketing miejsc może być próbą zmiany przyjętej – zazwyczaj niepochlebnej – opinii o mieście. Chcesz być pierwszy w lokalnych wynikach wyszukiwania? Sprawdź, jak skuteczne może być pozycjonowanie lokalne! Kliknij tutaj i zacznij dominować w swojej okolicy.

Należy pamiętać, że właściwy marketing terytorialny pozwala nie tylko wykreować wizerunek miasta. Działania promocyjne są w stanie zmienić zachowania jego mieszkańców. Przykład? Tworząc kampanię promującą przyjazny i tolerancyjny charakter miasta, możliwe jest zwiększenie odsetka osób przejawiających te postawy. Z kolei zwrócenie uwagi na miejsca dotąd zapomniane, pozwala zmieniać percepcję ludzi, przypominając im o starówce, parkach, a nawet samej historii miasta. Poniżej przedstawiamy 5 przykładów marketingu miejsc – po polsku:

1. Kujawsko-Pomorskie jako Minecraft

W 2015 roku Święto Województwa Kujawsko-Pomorskiego obchodzono w wyjątkowy sposób. Urząd Marszałkowski w towarzystwie Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, postanowił przedstawić region w formie… planszy z popularnej gry Minecraft. Studenci Humanistyki 2.0 na podstawie map satelitarnych stworzyli w Minecrafcie plan województwa łącznie z jego największymi zabytkami. Użytkownicy mogli dołączać do gry i wspólnie brać udział w przygotowanych akcjach. Cele wewnętrzne? Wzmocnienie w mieszkańcach lokalnego patriotyzmu i zaangażowanie w ich „małą ojczyznę”, ale też niestandardowa edukacja najmłodszych. Zewnętrzne? Promocja regionu i zachęta do wspólnego budowania Kujaw i Pomorza. Kampania była jednym z działań promocyjnych regionu pod hasłem „Lubię tu być”, skierowanym przede wszystkim do młodych osób, pasjonatów nowoczesnych technologii.

2. Check-In Poznań

W 2013 roku w ramach akcji „Poznań za pół ceny” zorganizowano pierwszą edycję gry miejskiej Check-In Poznań. Aby wziąć w niej udział, wystarczyło być użytkownikiem platformy Foursquare i zalogować się na stronie www.check-in.poznan.pl. Uczestnicy zabawy otrzymywali punkty za zameldowanie się u partnerów akcji „Poznań za pół ceny” – w muzeach, restauracjach czy hotelach. Oczywiście ci najbardziej aktywni zostali nagrodzeni m.in. zaproszeniem do SPA, voucherem do restauracji, karnetem do Malta Ski i gadżetami.
Projekt zaktywizował uczestników akcji, którzy chętnie meldowali się w wyznaczonych miejscach, tym samym promując stolicę Wielkopolski. Przy okazji budowano wizerunek Poznania jako miasta, które wpisuje się w najnowsze trendy i podąża za nowoczesną technologią, dbając o mieszkańców i turystów.

3. Wrocław podczas EURO 2012

Wrocław to jedno z najlepiej promowanych miast, zaliczanych do pionierów marketingu miejsc w Polsce. Pod koniec lat 90. powstała idea „Wrocław. Miasto Spotkań”, konsekwentnie realizowana i rozwijana aż do dziś. Działania oparto przede wszystkim o PR oraz event marketing, kładąc dużo mniejszy nacisk na kampanie w mediach. Wrocław buduje silny wizerunek stolicy kultury. Podczas EURO 2012 miasto promowano hasłami „Mecz to tylko początek” czy „2012 powodów by odwiedzić Wrocław”. Slogany pojawiły się nie tylko w polskich miastach, ale i stolicach europejskich – Wiedniu, Londynie czy Berlinie. W Wielkiej Brytanii umieszczono billboardy i plakaty w metrze z hasłem „Fall in love in with a city you never heard of before” („Zakochaj się w mieście, o którym nigdy wcześniej nie słyszałeś”).

4. Korale – symbol Małopolski

Lato 2012 pod względem promocji polskich regionów bez wątpienia należało do Małopolski. W kampanii marketingowej wykorzystano korale – symbol tej części Polski. Na początku sierpnia na krakowskim rynku ustawiono ogromny czerwony naszyjnik – stworzony właśnie z korali. Największe kule kryły we wnętrzu ekspozycje fotografii 3D wykorzystujące technikę fotoplastykonu. Turyści, którzy zajrzeli do kul, mieli szansę zobaczenia trójwymiarowego pokazu zdjęć ukazujących charakterystyczne dla Małopolski miejsca i potrawy. Wśród nich znalazły się fotografie m.in. kopalni soli w Wieliczce i Bochni, wnętrza jaskiń Ojcowskiego Parku Narodowego, Tatr, a nawet regionalnych dań! W trakcie inauguracji wystawy, Ambasadorka Małopolskiego Korala, aktorka Anna Cieślak, zapraszała mieszkańców do wejścia w rolę ambasadorów swojego województwa. Po promocji w Krakowie instalacja małopolskich korali stanęła także w stolicy Polski, na deptaku w Krynicy-Zdroju oraz na poznańskich targach Tour Salon.

5. Mazury Cud Natury

Koordynowana przez Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego kampania „Mazury Cud Natury” zyskała wiele ogólnopolskich nagród w dziedzinie marketingu miejsc. Idea powstała w 2009 roku, a jej celem była promocja w międzynarodowym konkursie „7 Nowych Cudów Natury”. W materiałach reklamowych wykorzystano wyjątkowe zdjęcia mazurskich jezior autorstwa Ryszarda Czerwińskiego, Andrzeja Stachurskiego, Mieczysława Wieliczki czy Wojciecha Wójcika, podpisane chwytliwymi hasłami na wzór „To Mazury, nie…”, np. „To Mazury, nie Chorwacja”, „To Mazury, nie Alaska”, „To Mazury, nie Amazonia” i wiele innych. W ten prosty sposób zaprezentowano najbardziej charakterystyczne cechy regionu. Kampanię realizowano nie tylko w Polsce. W Szwajcarii pojawiły się balony podpisane angielską wersją hasła „This is Mazury, not Holland”. Patronat nad kampanią objęło Ministerstwo Sportu i Turystyki, a także Prezydent, Bronisław Komorowski. Na ambasadora natomiast wybrano podróżnika, Jacka Pałkiewicza, wspieranego przez Polską Organizację Turystyczną. W 2011 roku kampania zwyciężyła w konkursie „Złote Formaty”, otrzymując tytuł najlepszej kampanii promocyjnej ostatnich dwóch lat. Samo hasło „Mazury Cud Natury” zostało dwukrotnie wybrane przez Polaków na slogan najbardziej zachęcający do wycieczki w dane miejsce. Działania promocyjne obejmowały PR, marketing eventowy, ambient, reklamę on-line itp.

6. Zieleń miejska w Bytomiu

Gdyby przeprowadzić ankietę wśród Polaków i zapytać, które regiony najmniej kojarzą im się z naturą, z pewnością jednym z faworytów byłby Śląsk. Bytom postanowił zaprzeczyć stereotypom, tworząc cykl filmów prezentujących walory przyrodnicze miasta. „Zieleń miejska w Bytomiu” jest jedną z tych właśnie produkcji, tuż obok historii lasów i parków. Aby akcja stała się jeszcze bardziej wiarygodna, o pomoc poproszono… Krystynę Czubównę! Lektorka, zazwyczaj opowiadająca o życiu egzotycznych zwierząt, tym razem zapraszała odbiorców na wycieczkę po miechowickich skwerach, parkach Grota w Suchej Górze czy placu Słowiańskim. Okazuje się, że parki oraz lasy stanowią aż 20% powierzchni miasta!
Akcja cieszyła się dużą popularnością wśród odbiorców. Wszystkie filmy dostępne są na kanale OPEN Group, w serwisie YouTube.

Kreując wizerunek miejsc, należy pamiętać o tym, iż działania powinny skupiać się zarówno na otoczeniu zewnętrznym, jak i wewnętrznym. Marketing kierujemy nie tylko do inwestorów czy opinii publicznej, ale i samych mieszkańców. Zbudowanie pozytywnego obrazu miejsca w oczach społeczności lokalnej i zadbanie o to, aby jej przedstawiciele czuli się usatysfakcjonowani, pozwoli wzmocnić efekt naszej pracy.
Czy słyszałeś o innych kampaniach promocyjnych miast? A może masz ulubione przykłady marketingu terytorialnego? Podziel się opinią w komentarzu.

Poznaj tajniki skutecznego pozycjonowania SEO! Z naszą pomocą Twoja strona może być na czołowych miejscach w wyszukiwarkach. Skorzystaj z naszego doświadczenia i zwiększ swoją widoczność online.