Jaki był rok 2018 w świecie SEO? Nudny.

Owszem, w Polsce i na świecie miało miejsce kilka ciekawych wydarzeń i premier, ale nie wydarzyło się nic, co wywróciłoby świat SEO do góry nogami. Google z niegdyś rewolucji przeszedł od pewnego czasu w cykliczną ewolucję, powoli i stabilnie zmieniając zasady gry.

Z nostalgią wspominamy rozgryzanie kolejnej aktualizacji algorytmu, w której poszukiwało się odpowiedzi na jedno, bardzo” ważne pytanie – dlaczego? Też tak mieliście? Ach, zapomniałem, u Was zawsze na zielono 😉.

Żarty na bok. Czy faktycznie jest tak nudno? Nie do końca, ale nie oznacza to, że ten wstęp nosi znamiona clickbait’u. Jest przede wszystkim trudniej, ciaśniej i dłużej – ale to dobrze, bo inżynierowie z Google oraz algorytmy wyszukiwarki, choć nadal w pewnym stopniu upośledzone 1) 2), dążą do tego, żeby w SERPach pojawiały się wysokiej jakości wyniki.

1) Ciekawy przypadek opisuje Szymon Słowik na swoim blogu, poruszając tematykę sex shopów. Pozdrawiamy i nie linkujemy, bo nie chcemy zaburzyć wyników testu😉.

2) Teorii spiskowych też pewnie nie brakuje, ale o tym może innym razem… #spiseg

Wróćmy jednak do tematu i przyjrzyjmy się, jakie atrakcje zaoferował nam 2018 rok w SEO.

Mobile-First Index

Po cichu zastanawiałem się ilu zniszczeń dokona ten przerażający twór Google, okryty swego czasu jedną wielką niewiadomą. I tym razem Google postanowiło pójść w ewolucję, stopniowo uwzględniając kolejne mobilne wersje witryn w indeksie wyszukiwarki. Chociaż wdrożenie MFI nie było mobilegeddonem, to nie dajcie się zwieść – posiadanie responsywnej strony internetowej to jeszcze nie jest klucz do sukcesu.

PageSpeed Insights & Lighthouse

Aktualizacja narzędzia do testowania szybkości witryn w oparciu o silnik Lighthouse i uruchomienie https://web.dev/ jest jasnym sygnałem, że techniczne SEO nie traci, a wręcz przybiera na znaczeniu i zmienia swój kształt. Google stara się dotrzymać kroku w świecie, który sam częściowo kreuje – w świecie, w którym JavaScript przeżywa swoją drugą młodość, a strony internetowe już dawno nie są prostymi dokumentami HTML z nutą JS i CSS.

Jednocześnie uważam, że techniczne SEO oraz mobile & user friendliness to jedne z tych trendów, które będą nam dalej towarzyszyć w 2019 roku, a może nawet dłużej.

Nareszcie!

Również długo wyczekiwany, tym razem nie początek, a koniec. Google+ zostanie wyłączone. Nieudana alternatywa na rynku social media, określana miastem duchów. Decyzja o zamknięciu portalu zbiegła się w czasie z ujawnieniem informacji o zatajeniu przez Google faktu istnienia sporej podatności w API, która umożliwiała dostęp do prywatnych danych użytkowników. Don’t be evil… Oh, wait…

Coś się kończy, coś się zaczyna

Rand Fishkin, guru SEO, współzałożyciel Moz, zszokował wszystkich swoim odejściem po 17 latach budowania jednego z najbardziej rozpoznawalnych przedsiębiorstw w branży SEO na świecie. Wraz z odejściem ogłosił rozpoczęcie w SparkToro prac nad nowym narzędziem, ułatwiającym zidentyfikowanie materiałów w sieci, które interesują naszych docelowych odbiorców.

Projekt zdecydowanie ambitny i ciekawy, za który trzymam kciuki i jestem ciekaw finalnego produktu.

Search Engine Result s  Page

Wyniki wyszukiwania przeszły w tym roku nie jeden lifting. Od rozszerzenia długości opisu meta description, przez jego ponowne skrócenie, aż do Zero-Results, w których Google postanowiło wyświetlać tylko jeden wynik z bezpośrednią odpowiedzią na wpisane zapytanie.

Oczywiście Zero-Result SERP pojawia się, póki co przy wyselekcjonowanych zapytaniach, ale to wystarczyło, aby w branży ponownie zawrzało. Zmiany te niosą ze sobą obawy o interakcje użytkowników oraz wysokość współczynnika CTR, który już przy Direct Answer zaczął drastycznie spadać w przypadku niektórych witryn. Czy obawy te są słuszne? Czas pokaże, wszystko zależy od wujka Google i kierunku, który obierze.

Co dalej?

Wspomniałem już, że moim zdaniem na znaczeniu będzie przybierało techniczne SEO oraz przyjazność dla urządzeń mobilnych i oba te trendy będą nam towarzyszyć być może jeszcze przez kilka lat. Szeroko pojęta mobilność będzie wyznaczała kierunek rozwoju i zmian nie tylko w technologii, ale także samej wyszukiwarki Google.

Być może kolejnym przełomem na miarę mobile” będzie wyszukiwanie głosowe, które zdobywa coraz większą popularność, ale jestem przekonany, że nie nastąpi to w perspektywie najbliższego roku.

W tym czasie Google dalej będzie szlifowało swoje algorytmy dotyczące jakości wyników, bo jak wiadomo – content is king 👑.

A Wy?

No właśnie, a Wy? Jakie macie przemyślenia na temat tego co działo się w 2018 roku i co czeka nas w 2019 i dalej? Podzielcie się swoimi uwagami w komentarzach.

Życzę Wam spokojnych świąt i udanego nowego roku – aby zawsze było na zielono i rosło 😉.

Podsumowanie SEO w roku 2018 i prognozy na 2019
5 (100%) z 7 głosów
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!