Wróć do listy wpisów
Strony www
Agencja SEO i SEM > Blog > Porównanie platform do sprzedaży w Internecie

Porównanie platform do sprzedaży w Internecie

Porównanie platform do sprzedaży w Internecie

Chcąc rozpocząć działalność handlową w Internecie, musimy podjąć decyzję o tym, z jakiej platformy sprzedażowej skorzystamy. Na rynku dostępnych jest ich bardzo dużo, ale różnią się one możliwościami, ceną i przeznaczeniem. Dodatkowo, nie każdą platformę do handlu online da się tak samo skutecznie pozycjonować. Wynika to z ograniczeń wprowadzania zmian w części silników sklepów internetowych.

Pierwszym czynnikiem, jaki sprzedawcy biorą pod uwagę, jest cena platformy i koszt jej utrzymania. Jeśli zależy nam na własnej nazwie strony, koniecznie trzeba do kosztów doliczyć zakup i utrzymanie domeny – wahają się one od kilkudziesięciu złotych do nawet kilku tysięcy złotych rocznie w zależności od rodzaju domeny. Oprócz tego, jeśli wybraliśmy sklep wymagający indywidualnego serwera, konieczny będzie również własny serwer. Ceny hostingu zaczynają się od kilkudziesięciu złotych za rok, ale parametry takiego serwera nie będą imponujące i bardziej wymagające skrypty sklepów będą na nich działały bardzo wolno. Jeśli sklep ma posiadać sporą bazę produktów i będzie oparty o wymagającą dobrego serwera platformę, roczny koszt utrzymania może nawet przekroczyć 1000 złotych.

Bezpłatne sklepy internetowe

Część skryptów do sprzedaży online jest darmowa, a ich instalacja bardzo łatwa. Jeśli więc dopiero zaczynamy handlować w Internecie i na początku chcemy sprawdzić, jakie zyski przyniesie nam ten kanał sprzedaży, warto rozważyć bezpłatne sklepy. Pomogą one poznać nam, jakie funkcjonalności w panelu są dla nas ważne, jakie statystyki przydają się przy analizie danych ze sprzedaży i czego oczekujemy od sklepu internetowego. Wiedza ta ułatwi nam później wybór płatnej platformy lub zmianę na inny darmowy system, który będzie spełniał wszystkie nasze wymagania. Bezpłatne skrypty do handlu online mają też sporą przewagę nad płatną konkurencją dostępną w większości wyłącznie jako usługa. Mimo, że przeważnie są słabiej zoptymalizowane pod pozycjonowanie, to dzięki pełnej dostępności kodu sklepu, wprawny programista może bez problemu naprawić wszystkie błędy i przygotować kod pod pozycjonowanie w Google czy innych przeglądarkach.

Analizie zostały poddane poniższe bezpłatne sklepy internetowe:

  • PrestaShop
  • Magento
  • Quick.Cart
  • OpenCart
  • WooCommerce
  • VirtueMart

PrestaShop 

Jednym z najpopularniejszych darmowych sklepów internetowych jest PrestaShop. Oferuje on intuicyjne menu, prosty system zarządzania kategoriami i produktami. Standardowa wersja sklepu daje możliwość ustawiania wielu ważnych dla SEO elementów strony takich jak tytuł, opis strony czy przyjazny adres URL. Dzięki ciągłemu rozwojowi tej platformy, standardową instalację można rozbudować o nowe funkcjonalności dzięki dodatkowym modułom. Wiele z nich jest płatnych, ale niemal każdy ma swój darmowy odpowiednik. Dzięki bardzo dużemu wsparciu społeczności, bardzo łatwo znaleźć pomoc w konfiguracji sklepu czy rozwiązanie problemów trapiących PrestaShop.

Sklepy oparte na platformie PrestaShop  sprawdzą się bardzo dobrze w przypadku małych oraz średnich sklepów. Niestety przy bardzo dużej liczbie produktów szybkość działania platformy pozostawia wiele do życzenia.

Nie jest to jedyna wada PrestaShop. Kolejną są błędy w kodzie, które są eliminowane przez twórców, ale dla właścicieli sklepów, którzy nie aktualizują silnika platformy na bieżąco, mogą być poważnym problemem. Prowadzenie sprzedaży online na platformie, której luki są znane hakerom, powoduje niebezpieczeństwo włamania do sklepu i kradzieży danych lub wgrania wirusa.

Sklepy oparte na PrestaShop  są dobrym wyborem dla początkujących i średniozaawansowanych sprzedawców. Oferują one duże możliwości, a w razie potrzeby możliwość poszerzenia funkcjonalności za pomocą płatnych modułów.

PrestaShop
Zalety Wady
  • darmowy,
  • duża społeczność i wsparcie (również w języku polskim),
  • intuicyjny panel CMS,
  • duża ilość wbudowanych funkcjonalności,
  • możliwość poszerzenia, funkcjonalności za pomocą płatnych i darmowych modułów,
  • szybka reakcja twórców i łatanie błędów,
  • dobre rozwiązanie dla małych i średnich sklepów,
  • duży wybór darmowych szablonów graficznych.
  • powolne działanie przy bardzo dużej liczbie produktów,
  • błędy, które w przypadku braku aktualizowania sklepu mogą być przyczyną włamania,
  • funkcjonalności rozszerzane przez płatne moduły u konkurencji są często darmowe,
  • nie nadaje się dla bardzo dużych sklepów,
  • standardowa konfiguracja wymaga sporej optymalizacji szablonów pod SEO.

Magento

Podobnie jak PrestaShop, Magento jest darmową platformą (Community Edition) do handlu przez Internet, ale dostępna jest również jej płatna wersja (Enterprise Edition). Obie platformy cieszą się podobną popularnością wśród użytkowników. Magento ma jednak znacznie więcej funkcjonalności do obsługi sprzedaży oraz analizowania danych i generowania raportów. Z tego powodu platforma ta wymaga bardzo wydajnego, czyli również droższego, serwera do działania.

Panel administracyjny w tym sklepie nie jest intuicyjny, ponieważ znalezienie niektórych funkcjonalności wymaga przeglądania dokumentacji lub pomocy ze strony społeczności. Podobnie jest z wprowadzaniem niestandardowych zmian i optymalizacji w sklepie pod kątem SEO – wymagają one zaawansowanej wiedzy programistycznej, więc przeciętny użytkownik będzie miał z tym spore problemy.

Zainwestuj w widoczność online z naszym pomocą! Zapytaj o szczegóły naszych usług w naszym cenniku pozycjonowania.

Platforma ta cieszy się dużym wsparciem społeczności – jeśli przeszkodą nie jest język angielski, znalezienie rozwiązania większości problemów nie powinno stanowić wyzwania. Magento umożliwia instalację dodatkowych modułów, które dodają nowe funkcjonalności, ale w większości są one płatne. Ze względu na koszty utrzymania oraz modyfikacji, wybór tej platformy będzie dobry dla średnich i dużych sklepów.

Magento
Zalety Wady
  • bezpłatny,
  • rozbudowany zakres funkcjonalności,
  • bardzo dobre wsparcie techniczne (głównie w języku angielskim),
  • możliwość poszerzenia funkcjonalności poprzez dodatkowe moduły,
  • łatwość optymalizacji pod kątem pozycjonowania,
  • możliwość prowadzenia wielu sklepów z jednego miejsca.
  • wymaga wydajnego serwera,
  • mało intuicyjny panel administratora,
  • dodatkowe moduły w większości są płatne,
  • duże koszty utrzymania i modyfikacji oprogramowania,
  • standardowa instalacja wymaga optymalizacji pod kątem SEO.

Quick.Cart

W przypadku, gdy sklep Internetowy przeznaczony jest do zarządzania małą ilością produktów, warto rozważyć wybór polskiej platformy Quick.Cart. Wyróżnia się ona prostą obsługą oraz dużą wydajnością, którą zawdzięcza temu, że baza danych oparta jest na plikach, a nie na bazie SQL jak u konkurencji. Ma to swoje plusy, ale również wady. W miarę jak baza danych będzie rosnąć, sklep zauważalnie będzie zwalniał. Quick.Cart  posiada dobre wsparcie społeczności oraz dokumentację w języku polskim. Decydując się na jego wybór, trzeba się liczyć ze skromną liczbą darmowych rozszerzeń, które zwiększą funkcjonalności platformy. Oprócz bezpłatnej wersji, skrypt ten jest również dostępny w wersji płatnej, która posiada większe możliwości dzięki dodatkowym funkcjom.

Osobom, które bardzo dobrze znają PHP, HTML i CSS, platforma ta umożliwia wprowadzenie pełnej optymalizacji potrzebnej do wypozycjonowania serwisu w wyszukiwarce Google i innych. W przypadku, gdy brakuje nam znajomości powyższych języków programowania, zoptymalizowanie całego kodu pod kątem wymagań wyszukiwarek może okazać się niemożliwe do wykonania za pomocą samego panelu CMS.

Wybór tego rozwiązania można polecić osobom planującym mały sklep z niewielką liczbą produktów, którym zależy na szybkości działania.

Quick.Cart
Zalety Wady
  • darmowy,
  • szybkie działanie,
  • prosta obsługa,
  • wsparcie społeczności w języku polskim,
  • niskie wymagania wobec serwera,
  • świetne rozwiązanie dla małych sklepów.
  • mała liczba dodatkowych funkcjonalności (większe możliwości daje dopiero płatna wersja),
  • duża liczba danych w bazie spowalnia sklep,
  • modyfikacja szablonów wymaga znajomości PHP, HTML i CSS,
  • nie nadaje się do dużych i średnich sklepów,
  • optymalizacja pod SEO wymaga ingerencji programisty.

OpenCart

Kolejnym popularnym sklepem internetowym nad Wisłą jest OpenCart. W porównaniu do wcześniej omawianych Magento i PrestaShop standardowa instalacja daje znacznie mniejsze możliwości niż konkurencyjne platformy. OpenCart możemy jednak rozbudować o nowe funkcjonalności, instalując wiele darmowych oraz płatnych wtyczek. Informacji, jak tego dokonać oraz jak rozwiązać typowe dla tego silnika problemy, z łatwością uzyskamy od sporej społeczności, zapewniającej wsparcie również w języku polskim.

Platforma tego sklepu internetowego ma małe wymagania sprzętowe i powinna działać szybko nawet na słabszych konfiguracjach serwera. Jeśli jednak zaczniemy dodawać kolejne wtyczki poszerzające możliwości tego skryptu, musimy się liczyć z tym, że wymagania sprzętowe się zwiększą i jeśli ich nie spełnimy, nasz sklep znacznie zwolni.

Dużą zaletą OpenCart jest łatwy w obsłudze panel administracyjny, który będzie intuicyjny nawet dla osób zaczynających swoją przygodę z handlem online.

Dzięki temu, że twórcy skryptu nie zdecydowali się na wykorzystanie szablonów Smarty, do edycji plików wystarczy dobra znajomość PHP, HTML i CSS, z którymi większość programistów radzi sobie bardzo dobrze.

Niestety oprogramowanie to ma też swoje wady. Jednym z największych problemów jest dość często występujący po aktualizacji platformy brak kompatybilności zainstalowanych dodatków z wersją sklepu. Jeśli w działającym sklepie posiadamy zainstalowane rozszerzenia, jego aktualizacja może spowodować, że część z nich przestanie działać lub będzie powodowała błędy.

Z uwagi na znacznie mniejsze możliwości konfiguracji sklepu z poziomu panelu administracyjnego w porównaniu do darmowej konkurencji, jego pełna optymalizacja pod kątem pozycjonowania wymaga ingerowania w pliki szablonów na serwerze FTP oraz sam silnik sklepu. W tym zakresie jest zatem konieczna pomoc dobrego programisty.

OpenCart
Zalety Wady
  • bezpłatny,
  • intuicyjna obsługa,
  • małe wymagania techniczne podstawowej wersji,
  • wsparcie w polskim języku,
  • dobry dla małych i średnich sklepów.
  • za niektóre funkcjonalności dostępne u konkurencji w standardzie trzeba dodatkowo płacić,
  • instalacja dodatków spowalnia działanie sklepu,
  • małe możliwości panelu administracyjnego,
  • po aktualizacji sklepu zdarzają się konflikty zainstalowanych wcześniej dodatków z aktualną wersją skryptu,
  • jeśli chcemy pozycjonować sklep, potrzebna będzie pomoc programisty.

WooCommerce

W przeciwieństwie do wszystkich omawianych tu platform, poza VirtueMart, WooCommerce nie jest typowym sklepem internetowym. Jest to rozbudowana wtyczka do WordPressa rozszerzająca możliwości tej najpopularniejszej platformy blogowej o funkcje sprzedaży online. W przypadku, gdy prowadzimy bloga czy stronę na WordPressie i chcemy rozszerzyć swoją działalność o handel przez Internet jest to warta rozważenia opcja. Osobom przyzwyczajonym do panelu WordPressa, obsługa WooCommerce nie powinna sprawić problemu, jednak jeśli ktoś nie miał do czynienia z WordPressem i jest przyzwyczajony do paneli zwykłych sklepów internetowych, może poczuć się zagubiony w gąszczu nieintuicyjnego menu.

Z uwagi, że sam WordPress jest jedną z najpopularniejszych platform na świecie, niemal na pewno znajdziemy do niego wtyczkę poszerzającą funkcjonalność naszego serwisu w pożądanym zakresie. Wśród nich znajduje się wiele przydatnych w pozycjonowaniu, które pomogą zoptymalizować witrynę, nawet bez wiedzy programistycznej.

Dzięki ogromnej, międzynarodowej i polskiej społeczności, nie będziemy mieli również problemu ze znalezieniem pomocy w konfiguracji i obsługą sklepu opartego o WooCommerce.

Sklep ten jest godny polecenia osobom, które mają swoją stronę zbudowaną na WordPressie i chcą dodatkowo zacząć prowadzić swój pierwszy, mały sklep powiązany z serwisem. W przypadku, gdy planujemy oferować dużą gamę asortymentu, lepiej zastanowić się nad platformami stworzonymi typowo do sprzedaży online.

WooCommerce
Zalety Wady
  • darmowy,
  • dobry dla małych i średnich sklepów,
  • łatwa instalacja i konfiguracja,
  • intuicyjny panel (dla osób korzystających z WordPressa),
  • duża społeczność i dobre wsparcie, również w języku polskim,
  • zintegrowany ze stroną na WordPressie,
  • bardzo dużo wtyczek, w tym sporo bezpłatnych i pomagających w optymalizacji pod SEO.
  • przy większej liczbie produktów wymaga serwera o dobrych parametrach technicznych,
  • nieintuicyjny panel (dla osób bez styczności z WordPressem),
  • brak niektórych przydatnych integracji, które ma większość konkurencji.

VirtueMart

Podobnie jak WooCommerce, VirtueMart nie jest typowym sklepem, a rozszerzeniem do bardzo popularnego CMS jakim jest Joomla. Takie rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Jeśli prowadzimy stronę internetową zbudowaną na Joomli, to instalacja tej wtyczki i rozszerzenie możliwości witryny o sprzedaż internetową będą dość proste. Również zarządzanie sprzedażą z panelu CMS nie powinno sprawić problemu osobie obeznanej z tą platformą. Jeśli jednak nigdy nie mieliśmy do czynienia z Joomlą, to obsługa panelu z pewnością nie będzie intuicyjna. System ten oferuje bardzo duże możliwości, jednak nie jest tak łatwy w obsłudze jak WordPress. Ponadto sam VirtueMart posiada sporo błędów pod kątem pozycjonowania, których poprawienie wyłącznie z panelu CMS może okazać się niemożliwe i konieczna będzie ingerencja w pliki silnika sklepu.

Jest to opcja dobra raczej tylko dla osób posiadających stronę na systemie Joomla i chcących poszerzyć jej możliwości o sprzedaż online. Dla osób pragnących prowadzić typowy sklep online rozwiązanie to nie będzie wygodne, więc znacznie lepszym wyborem będzie skorzystanie ze skryptu typowego sklepu internetowego.

VirtueMart
Zalety Wady
  • bezpłatny,
  • integracja ze stroną na Joomli,
  • duża liczba dodatków,
  • duże wsparcie również w języku polskim,
  • dobry dla małych i średnich sklepów.
  • mało intuicyjny panel (dla osób nie mających styczności z Joomlą),
  • brak niektórych przydatnych dodatków, które ma konkurencja,
  • brak optymalizacji pod kątem SEO,
  • część zmian pod pozycjonowanie musi być wykonana bezpośrednio w plikach silnika sklepu – konieczna pomoc dobrego programisty.

Płatne

Drugą grupą internetowych sklepów są platformy płatne. Większość nich jest udostępniana w modelu Saas (ang. Software as a Service – oprogramowanie jako usługa), czyli wyłącznie jako usługa bez dostępu do kodu źródłowego. Wiąże się to ze sporymi ograniczeniami w optymalizacji kodu strony. Do wprowadzania zmian, których nie można dokonać z poziomu panelu, będzie konieczna pomoc programistów danej platformy, co może być dość kosztownym rozwiązaniem. Ponadto terminy wdrożeń takich wytycznych mogą być dość długie, a jak wiadomo o sukcesie w SEO decyduje m.in. szybkość reakcji na zmiany w algorytmie. W przypadku, gdy aktualizacja takiego sklepu będzie zawierała błędy w optymalizacji, np. będzie blokowała indeksowanie wszystkich kategorii, zmuszeni będziemy czekać na jej naprawienie przez twórców sklepu. Sytuacje takie nie są odrealnione, choć zdarzają się raczej tym mniejszym platformom.

W czym płatne rozwiązania mają przewagę nad darmowymi? Przede wszystkim oferują pomoc techniczną i programistyczną, które przydadzą się osobom bez takiej wiedzy. Sklepy takie są intensywnie rozwijane, a ich funkcjonalności dostosowane do polskiego rynku. Oprogramowanie takie działa przeważnie na serwerach twórców, które są przystosowane do obsługi danej platformy i z reguły zapewniają szybkie i płynne działanie. Ponadto niektóre firmy oferują pomoc w przeniesieniu swojego sklepu na ich platformę.

Dobierzemy odpowiednią do Twoich potrzeb platformę sprzedażową!

Analizie zostały poddane poniższe płatne sklepy internetowe:

  • TrisoSHOP
  • Shoper
  • IAI-Shop
  • RedCart
  • SkyShop
  • Sote Shop

TrisoSHOP

Coraz popularniejsza na polskim rynku staje się platforma sklepowa TrisoSHOP od firmy Triso.pl. Platforma ma intuicyjny pandel administracyjny, z którym poradzą sobie nawet niedoświadczeni użytkownicy.

Większość modułów niezbędnych do prowadzenia sklepu internetowego zawartych jest w cenie pakietów abonamentowych. Brak ukrytych opłat za systemy płatności, integracje z porównywarkami czy portalami aukcyjnymi sprawia, że system TrisoSHOP jest konkurencyjną ofertą na rynku. Za miesięczny pakiet Podstawowy zapłacimy 84 zł, pakiet Optymalny (najczęściej wybierany przez Klientów) kosztuje 109 zł, a za pakiet Premium trzeba zapłacić 169 zł miesięcznie.

Integracje z hurtowniami zawarte są w pakietach, co z pewnością ucieszy sprzedawców korzystających z systemu dropshipping. Oprogramowanie sprzedawane jest zarówno w systemie SaaS jak i z możliwością zakupu w opłacie jednorazowej wraz z instalacją na własnym serwerze i dostępem do kodu źródłowego.

System jest dobrze przygotowany pod działania SEO, udostępniając szereg wbudowanych modułów umożliwiających sprawne zarządzanie sklepem internetowym w tym zakresie. W przypadku usługi SaaS część modyfikacji musi zostać wykonana przez obsługę systemu, ze względu na brak dostępu do kodu.

Sprawnie działający support, gdzie ewentualne modyfikacje wykonywane są w bardzo krótkim terminie i często bez dodatkowych opłat to duża zaleta korzystania z systmu. Firma Triso.pl rozwija swój system już od niemal 10 lat, a ostatnio wydana wersja v3 daje użytkownikom wiele nowych modułów umożliwiających rozbudowane zarządzanie i promowanie sklepu internetowego.

 

TrisoSHOP
Zalety Wady
  • intuicyjny panel,
  • przejrzysty cennik,
  • sprawny support,
  • niskie koszty utrzymania,
  • wbudowane integracje z najpopularniejszymi systemami,
  • szybkość działania,
  • intensywny rozwój platformy,
  • wsparcie w języku polskim,
  • możliwości optymalizacji pod SEO z poziomu panelu administracyjnego,
  • okres próbny na 14 dni
  • mniejsza liczba integracji w porównaniu do konkurencji,
  • brak dostępu do kodu strony w przypadku usługi SaaS

 

 

 

Shoper/Click Shop

Jedną z najpopularniejszych platform do handlu online w Polsce jest Shoper i oparty na nim Click Shop. Pierwszy z nich jest oferowany zarówno jako usługa świadczona przez producenta i utrzymywana na jego serwerach, jak również po wykupieniu licencji do instalacji na własnym serwerze. Click Shop jest dostępny wyłącznie jako usługa w hostingu home.pl. Shoper posiada dużą przewagę nad konkurencją, ponieważ ma on wbudowaną możliwość integracji z popularnymi w naszym kraju serwisami aukcyjnymi, programami do księgowości czy firmami kurierskimi. Decydując się na miesięczny abonament, mamy do wyboru 3 standardowe pakiety różniące się m.in. ilością produktów, które można umieścić w sklepie, rocznym transferem i dodatkowymi modułami i funkcjonalnościami.

Miesięczny koszt netto wynosi od 72 zł za pakiet Złoty, przez 108 zł za Platynowy do 136 zł za Diamentowy. W chwili pisania tego artykułu Shoper oferował promocję na wszystkie 3 pakiety, obniżając ceny odpowiednio do 29 zł, 33 zł i 82 zł. Samodzielna licencja na własnym serwerze to z kolei koszt 1449 zł netto.

Platforma ta oferuje duży wybór gotowych szablonów, zarówno bezpłatnych, jak i płatnych, ale jeśli chcemy mieć indywidualny wygląd sklepu, nic nie stoi na przeszkodzie, by zlecić jego przygotowanie twórcom sklepu. Programiści skryptu nieustannie rozwijają go, eliminując błędy i dodając nowe funkcjonalności.

Shoper i oparty na nim ClickShop są dość dobrze przygotowane do pozycjonowania. Platforma ta umożliwia ustawienie meta-tagów kategorii, podstron produktowych i informacyjnych, ustawienie indywidualnego, przyjaznego adresu, tworzenie własnych modułów, a dla zaawansowanych użytkowników w panelu administracyjnym istnieje możliwość modyfikacji plików szablonów. Takie rozwiązanie pozwala na wdrożenie niemal wszystkich niezbędnych zmian optymalizacyjnych. Niestety ta druga opcja jest przeznaczona wyłącznie dla osób znających bardzo dobrze Smarty, ponieważ ingerencja w szablony nie jest objęta pomocą techniczną.

Intuicyjny panel administracyjny, ciągły rozwój i spore możliwości mają jednak swój koszt. Shoper do szybkiego działania wymaga serwera o bardzo dobrych parametrach, a na słabszych konfiguracjach chodzi dość wolno. Nie jest to też platforma, która nadaje się na sklep z bardzo dużą ilością produktów, ponieważ ich znaczna liczba również widocznie spowalnia działanie całego sklepu.

Shoper / Click Shop
Zalety Wady
  • dostosowany do polskiego rynku,
  • ciągle rozwijany i aktualizowany,
  • intuicyjny interfejs,
  • duże możliwości wprowadzania modyfikowania strony w panelu administracyjnym,
  • duży wybór szablonów (darmowych i płatnych),
  • dobry wybór do małych i średnich sklepów,
  • dobre wsparcie techniczne i obszerna dokumentacja w języku polskim,
  • bezpłatny okres próbny na 14 dni,
  • bardzo duże możliwości optymalizacji pod SEO z poziomu panelu administracyjnego,
  • czytelny cennik.
  • dość wysoki koszt zakupu licencji lub abonamentu,
  • wymaga wydajnego serwera,
  • bardzo duża liczba produktów spowalnia działanie sklepu,
  • modyfikacja szablonów wymaga bardzo dobrej znajomości Smarty.

 

 

IAI-Shop

Kolejny cieszący się bardzo dużym zainteresowaniem klientów sklep internetowy to IAI-Shop. W przeciwieństwie do konkurencyjnego Shopera, ta platforma jest dostępna tylko w formie usługi świadczonej przez producenta. Sklepy utrzymywane są na serwerach twórców platformy, a miesięczny koszt ich utrzymania zależy od wybranego pakietu i zaczyna się od 149 zł netto za wersję Cloud. Bardziej zaawansowani użytkownicy mają do wyboru wersję Dedicated Cloud, której koszt zaczyna się od 799 zł netto za miesiąc, a najbardziej wymagający mogą wybrać Plan Indywidualny ze stawkami ustalanymi indywidualnie. Do ceny oprócz abonamentu należy doliczyć jednorazowe opłaty: aktywacyjną i wdrożeniową. Pierwsza przy umowie na co najmniej 2 lata wynosi 0 zł, ale w przypadku krótszych lub bezterminowych umów oznacza wydatek 599 zł netto. Z kolei opłata wdrożeniowa jest zależna od wybranego wyglądu sklepu. Wybór jednego ze standardowych szablonów (pakiet Standard) jest bezpłatny, decydując się na dostosowanie wyglądu sklepu na swoje potrzeby musimy liczyć się z kosztem od 1899 do 9499 zł netto (Pakiety Wdrożeniowe). Ostatnia opcja opłaty wdrożeniowej i Oferta Indywidualna obejmują stworzenie własnych rozwiązań wykraczających poza predefiniowane propozycje, a ich ceny są ustalana indywidualnie.

Platforma kusi użytkowników wieloma ciekawymi rozwiązaniami i ciągłym rozwojem przez twórców. Wśród dostępnych funkcjonalności znajdziemy tu możliwość integracji z najpopularniejszymi platformami aukcyjnymi (np. Allegro, eBay), systemami płatności, programami magazynowo-księgowymi, wysyłanie automatycznych powiadomień za pomocą sms lub poczty e-mail oraz wiele więcej.

Dla osób, które wcześniej korzystały z innych platform, początkowa obsługa sklepu IAI-Shop może przysporzyć problemów. Menu oferuje nam sporo opcji, ale nie są one ułożone w intuicyjny sposób, więc z pewnością będziemy zmuszeni ich szukać w gąszczu opcji. Pomóc może nam dość dobra dokumentacja w języku polskim lub duża społeczność skupiona wokół tego silnika do e-handlu.

Jeśli chodzi o dostosowanie skryptu do wymagań SEO, to z powodu braku dostępu do silnika sklepu bardzo często konieczne jest zlecanie wdrażania zmian na zasadzie wytycznych wysyłanych do IAI-Shop, które za godzinę pracy swoich programistów bierze dodatkowe 100 zł.

IAI-Shop
Zalety Wady
  • rozbudowane funkcjonalności zarządzania sprzedażą i magazynem sklepu,
  • możliwość integracji z popularnymi platformami aukcyjnymi, systemami płatności, oprogramowaniem księgowo-magazynowym itp.,
  • wsparcie w języku polskim,
  • ciągły rozwój platformy,
  • dodatkowa oferta na pozycjonowanie sklepu i SEM,
  • darmowy okres próbny na 14 dni.
  • nieintuicyjny panel administracyjny,
  • duże koszty uruchomienia sklepu,
  • dodatkowe koszty w postaci opłat za pracę programistów,
  • brak możliwości samodzielnej, pełnej optymalizacji sklepu – konieczność współpracy na wytycznych,
  • mało czytelny cennik złożony z opłat za różne etapy uruchomienia sklepu i abonamentu.

RedCart

Bardzo chętnie wybierana przez klientów platforma RedCart, tak jak IAI-Shop, oferowana jest jedynie w modelu SaaS (Software as a Service), czyli jako usługa. W przeciwieństwie do wcześniej omówionej konkurencji (IAI-Shop), cennik tego sklepu jest bardzo przejrzysty, a same ceny znacznie przystępniejsze dla zaczynających przygodę z handlem internetowym. Twórcy oddają do wyboru trzy pakiety Silver, Gold i Platinum kosztujące miesięcznie odpowiednio 50 zł, 75 zł i 125 zł (przy opłacie za 12 miesięcy). Różnice pomiędzy nimi to m.in. liczba produktów, które można dodać, liczba administratorów, pakiety korzyści czy certyfikat SSL, który w najdroższej opcji jest darmowy. W ofercie znajduje się również dedykowany plan RedCart – Diamond, który jest dobrym rozwiązaniem dla klientów, którzy nie chcą mieć żadnych ograniczeń platformy.

Obsługa sklepów RedCart jest intuicyjna, a sam panel – mimo, że jest prosty – dostarcza dużo ciekawych rozwiązań i umożliwia integrację z popularnymi w naszym kraju porównywarkami cen, aukcjami internetowymi, systemami płatności, hurtowniami i dostawcami oraz innym oprogramowaniem. Obsługa nie powinna nastręczyć problemów zarówno początkującym sprzedawcom, jak i tym, którzy mają doświadczenie z innymi sklepami internetowymi. Platforma ta daje możliwość stworzenia sklepu w kilku językach oraz obsługi wielu sklepów z jednego Panelu Sprzedawcy.

Silnik RedCart jest intensywnie rozwijany od kilku lat, a błędy w kodzie czy braki opcji w panelu administracyjnym regularnie poprawiane, dzięki czemu daje spore możliwości wprowadzania optymalizacji w pozycjonowanych sklepach. Niestety mimo potencjału, niektóre zmiany pod SEO nadal muszą być wprowadzane na zasadzie wytycznych przez programistów RedCart.

RedCart
Zalety Wady
  • intuicyjny panel,
  • przejrzysty cennik,
  • niskie koszty utrzymania,
  • integracja z popularnymi serwisami aukcyjnymi, porównywarkami, systemami płatnościami i dużą gamą innego oprogramowania,
  • ciągły rozwój platformy,
  • wsparcie w języku polskim,
  • bezpłatny okres testowy przez 14 dni.
  • dodatkowe koszty w postaci opłat za pracę programistów,
  • brak możliwości pełnej optymalizacji z poziomu panelu – konieczna współpraca na wytycznych.

Sky-Shop

Mniej popularnym, ale ciągle zwiększającym grono swoich odbiorców sklepem jest Sky-Shop. Przychylność nowych klientów platforma ta zdobywa m.in. dzięki przenoszeniu danych z innych skryptów. Sprzedawca, który decyduje się na przejście na Sky-Shop może liczyć na przeniesienie bazy produktowej i klientów, przekierowanie linków ze starego sklepu, przeniesienie domeny czy struktury kategorii. Taka migracja możliwa jest ze wszystkich popularnych skryptów: PrestaShop, Magento, Shoper, ClickShop, RedCart, Sore Shop, IAI-Shop, Shoplo, i-sklep, e-Trade Pro, cStore, osCommerce, OSC Gold, Sklepicom, Otwarte24.pl, cs.cart, KQS.projekt, Selly i platformy IStore.pl. Jest to unikatowe rozwiązanie, które na pewno pomoże w zaoszczędzeniu mnóstwa czasu osobom, które już mają sklep, ale chcą go zmienić na Sky-Shop. Rozwiązanie to jest również pomocne w pozycjonowaniu. Prawidłowo wykonane przekierowania linków zapobiega utracie użytkowników, którzy bez tego trafialiby na nieistniejące strony i otrzymywali irytujący błąd 404. Dla SEO ważne jest również przeniesienie bazy produktowej i struktury kategorii, dzięki czemu zmiana platformy minimalizuje ryzyko utraty wypracowanych wcześniej pozycji w Google i innych wyszukiwarkach internetowych.

Sklep, jak większość płatnej konkurencji, oferowany jest wyłącznie jako usługa utrzymywana na serwerach twórców oprogramowania bez możliwości wykupienia licencji na instalację platformy na własnym serwerze. Do wyboru są 3 pakiety: Basic, Business, Supreme, których cena różni się w zależności od długości umowy – im dłuższy jest jej okres, tym koszty są mniejsze. Przy podpisaniu umowy na rok cena powyższych pakietów wynosi następująco 99 zł, 179 zł i 399 zł netto za każdy miesiąc korzystania ze sklepu. Różnią się one maksymalną liczbą produktów, kont administracyjnych, dostępnych języków i walut sklepu, integracją z Allegro i oprogramowaniem magazynowo-księgowym itp. Warte podkreślenia jest jednak to, że wszystkie pakiety mają w swojej cenie darmowe przeniesienie sklepu na platformę Sky-Shop.

Możliwości oferowane przez tę platformę do handlu online są podobne do konkurencji. Panel administracyjny jest dość intuicyjny. Sklep posiada integracje z popularnymi hurtowniami, portalami aukcyjnymi, kurierami, porównywarkami, płatnościami, systemami księgowymi i ERP oraz innym oprogramowaniem.

Jeśli chodzi o optymalizację sklepu pod kątem pozycjonowania – podobnie jak w przypadku większości konkurencji oferującej swoje sklepy jedynie w formie Saas (jako usługę bez możliwości wykupienia na własność) – dostosowanie platformy do wymagań wyszukiwarek będzie ograniczone przez Panel administracyjny. Do pełnej optymalizacji sklepu konieczna będzie współpraca na zasadzie wytycznych i zlecanie zmian programistom Sky-Shop.

Sky-Shop
Zalety Wady
  • przeniesienie sklepu z 20 popularnych platform,
  • okres próbny na 14 dni,
  • 1 miesiąc gratis, jeśli opłata zostanie uiszczona w ciągu 7 dni od złożenia zamówienia,
  • szybkość działania,
  • integracja z popularnym oprogramowaniem,
  • intuicyjny panel,
  • intensywny rozwój platformy,
  • wsparcie w polskim języku.
  • brak dostępu do kodu strony,
  • konieczność współpracy na wytycznych,
  • koszt miesięcznego abonamentu.

SOTESHOP

Jest to kolejny sklep online chętnie wybierany przez polskich sprzedawców. Podobnie jak Shoper dostarczany jest jako usługa utrzymywana na serwerach twórców lub po wykupieniu licencji jako oprogramowanie, które możemy zainstalować na własnym serwerze. Sklep w formie usługi miesięcznie kosztuje 179 zł netto, licencja dostępna jest w cenie 2000 zł netto, a dla najbardziej wymagających klientów dostępna jest jeszcze opcja stworzenia sklepu pod indywidualne wymagania w formie pakietu SOTESHOP Exclusive za 10 000 zł netto. Ostatnia opcja obejmuje m.in. przygotowanie projektu graficznego, zaprojektowanie struktury, przygotowanie banerów i optymalizację pod pozycjonowanie w Google.

Platforma SOTESHOP, podobnie jak konkurencja, oferuje sporo funkcjonalności, które można jeszcze poszerzyć, wykupując dodatki do sklepu oferowane przez SOTE. Są wśród nich integracje z Homebook, Domodi czy oprogramowaniem popularnych w Polsce firm kurierskich. Część dodatków dostępna jest za darmo, ale za większość tych przydatnych trzeba zapłacić ok. 100 – 150 zł netto.

SOTESHOP  jest cały czas rozwijany, a twórcy dość często udostępniają aktualizacje skryptu. Niestety, jeśli zdecydujemy się na samodzielną modyfikację plików strony, może się okazać, że nie uda nam się wykonać aktualizacji, ponieważ przed rozpoczęciem weryfikuje ona zawartość kluczowych plików. Wykonując zatem optymalizację na plikach strony, konieczne jest wykonanie kopii plików przed ich zmianą, tak by możliwe było ich przywrócenie przed uruchomieniem aktualizacji.

Panel tej platformy oferuje duże możliwości konfiguracji sklepu i dostosowania go pod pozycjonowanie, ale jest trochę mniej intuicyjny niż wspomniany wcześniej Shoper.

SOTESHOP
Zalety Wady
  • duże możliwości panelu,
  • integracja z szeroką gamą oprogramowania (część integracji jest dodatkowo płatna),
  • nieustanny rozwój sklepu i częste aktualizacje,
  • wsparcie w języku polskim,
  • 14-dniowy okres próbny,
  • dużo przydatnych integracji jest darmowych,
  • system płatności Sky-Pay z niską prowizją.
  • panel mniej intuicyjny niż większość konkurencji,
  • modyfikacja plików silnika blokuje możliwość aktualizacji,
  • większość dodatków rozszerzających możliwości jest płatna,
  • kod strony wymaga dodatkowych zmian pod SEO.

Podsumowanie

Omówione powyżej oprogramowania są jednymi z częściej wybieranych przez polskie firmy prowadzące sprzedaż internetową. Na rynku znajdziemy bardzo dużą ilość innych, zarówno płatnych, jak i darmowych, skryptów do sprzedaży online.

Którą zatem wybrać? Wszystko zależy od naszych oczekiwań i wymagań oraz umiejętności. Jeśli mamy możliwość, to przed wybraniem płatnego rozwiązania warto skorzystać z darmowego okresu, który oferuje każda z omówionych platform. Należy dokładnie zapoznać się z panelem, stworzyć strukturę kategorii, jaką chcemy mieć, dodać parę produktów, sprawdzić, czy sklep oferuje wszystkie ważne dla nas formy płatności i integracje, które nam się przydadzą. Warto również zapoznać się z samą obsługą sprzedaży z poziomu panelu administracyjnego. Po dokładnym zapoznaniu się ze wszystkimi możliwościami dobrym pomysłem jest podsumować koszty, jakie będą się dla nas wiązały z wyborem danej platformy i sprawdzić, czy nie przekroczą one przewidywanych na początku zysków. Musimy bowiem pamiętać, że nawet wybierając najlepszą platformę, mamy niewielką szansę, by w ciągu tygodnia czy dwóch znaleźć się na pierwszych pozycjach wyszukiwarek na najbardziej konkurencyjne frazy.

W przypadku darmowych skryptów również warto zainstalować je na serwerze i zweryfikować, czy będą nam one odpowiadały, a dopiero potem decydować się na skorzystanie z wybranej platformy.

Ja z darmowych rozwiązań wybrałbym PrestaShop, a z płatnych Shoper. Podobnie wybiera bardzo dużo naszych klientów, którzy prowadzą sklepy internetowe. Jest to jednak subiektywny wybór, ponieważ skrypty te bardzo często optymalizuję i bardzo dobrze znam ich wady, zalety i możliwości optymalizacji pod pozycjonowanie. Jeśli jednak platformy te nie spełniają czyichś wymagań lub obsługa innych sklepów jest wygodniejsza, to warto przetestować inne i dokonać własnego wyboru.

Post scriptum

Z każdym rokiem na rynku pojawiają się kolejne platformy wspierające działalność handlową w Internecie.

Selesto

Selesto jest platformą sklepową, która zadebiutowała w 2017 roku. Ma całkowicie polski kapitał, a zbudowali ją od zera polscy programiści. Platforma została napisana i jest rozwijana w najnowszych językach programowania takich jak AngularJS, VueJS czy NodeJS. Selesto daje  możliwość założenia zarówno prostego sklepu internetowego – i to w niespełna 10 sekund – jak również utworzenia bardziej zaawansowanego sklepu składającego się z wielu integracji, domen oraz funkcji. Możliwe jest również założenie całej farmy sklepów (multistore) oraz skonfigurowanie dedykowanej infrastruktury serwerowej. System nie posiada ograniczeń, jeżeli chodzi np. o liczbę produktów, zdjęć, języków czy walut. Dodanie filmów na stronę sklepu czy stronę produktu również nie stanowi problemu.

SELESTO
Zalety Wady
  • przejrzysty i unikatowy cennik,
  • intuicyjny panel zarządzania sklepem internetowym,
  • wbudowane integracje z najpopularniejszymi systemami,
  • możliwość podstawowej optymalizacji pod SEO z poziomu panelu,
  • szybkie wsparcie w polskim języku,
  • łatwa instalacja usług Google Analytics, Tag Manager i konfiguracji śledzenia konwersji,
  • platforma jest cały czas rozwijana,
  • możliwość samodzielnej edycji ustawień dostępu do robotów wyszukiwarek,
  • okres próbny na 14 dni.
  • dodatkowe koszty w postaci opłat za pracę programistów,
  • blog w podstawowej wersji dostępny w postaci jednorazowo dodatkowo
    płatnego modułu, a w wersji PRO wymagający oprócz tego cyklicznej opłaty,
  • brak możliwości pełnej, samodzielnej optymalizacji kodu strony,
  • mały wybór domyślnie dostępnych szablonów.

Zastanawiasz się, która platforma będzie najlepsza dla Ciebie? Chętnie Ci pomożemy.