Samo posiadanie strony nie wystarczy, aby pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania. Należy jeszcze zadbać o jeden z najważniejszych czynników rankingowych – treść strony. Sama jej obecność na stronie to za mało – poza oczywistym nasyceniem tekstu odpowiednimi frazami trzeba pamiętać, że tworzymy go głównie dla użytkowników, naszych potencjalnych klientów czy też usługobiorców. Dlatego też warto kierować się nie tylko tym, aby tekst zawierał dane frazy, ale również przykuwał uwagę czytelnika. Poniżej zamieszczę kilka porad, jak zadbać o to, żeby treści były jak najbardziej dopracowane i naturalne w swoim przekazie.

1. Unikatowość tekstów

Zarówno roboty wyszukiwarki, jak i użytkownicy, nie ocenią pozytywnie treści skopiowanych z innych stron. Przechodząc na inną stronę, użytkownik chce przeczytać coś innego niż na poprzedniej, szuka dodatkowych informacji i porównuje.
Co najważniejsze, algorytmy Google obecnie rozpoznają, czy tekst nie został skopiowany z innej witryny, a strony zawierające cudze teksty, ocenia po prostu niżej. Mając więc na uwadze czytelników, jak i algorytmy, warto zadbać o to, by na stronie pojawiły się unikatowe treści.

2. Naturalność tekstów

Jak już wspomniałem wcześniej, tworząc teksty pod pozycjonowanie, nie należy zapominać o użytkownikach, to dla nich przede wszystkim jest tekst. Nawet jeżeli treści zostaną przeczytane przez nieznaczny odsetek użytkowników, którzy trafią na stronę, to jednak strona jest wizytówką firmy. Skoro ktoś nie dba o stronę, czemu miałby przykładać wagę do utrzymania wysokiej jakości świadczonych przez niego usług czy sprzedawanych towarów?
Pamiętajmy, że tekst piszemy przede wszystkim dla odbiorców naszych stron – roboty wyszukiwarki też coraz bardziej zwracają uwagę na naturalny charakter napisanych tekstów (zachęcam do przeczytania na naszym blogu artykułu na temat podejścia Google do treści na stronach).

Jak wiadomo, nie tylko od tekstu zależy efekt pozycjonowania. Obecność fraz w tekście jest kluczowym elementem oceny dopasowania strony oraz jej tematyczności do zapytań użytkowników wyszukiwarki. Jak więc znaleźć na to złoty środek? Odpowiedź jest prosta. Należy tworzyć teksty w sposób naturalny i wpasowywać pożądane frazy tam, gdzie jest to niezbędne – być może w ten sposób po napisaniu tekstu okaże się, że poprawa treści wcale nie będzie potrzebna, ponieważ pisząc za pierwszym razem, zawarliśmy już wszystkie potrzebne frazy. Nie zapomnij o odmianach – nie zawsze trzeba użyć frazy w formie podstawowej lub bez rozdzielenia poszczególnych wyrazów innymi.

Poniżej zamieszczę kilka złotych zasad dotyczących fraz lokalizowanych, powtarzających się oraz ilości fraz na tekst:

  • Frazy lokalizowane

Są to głównie frazy powiązane z daną miejscowością, rzadziej z większym obszarem (jak powiat czy województwo). Jak więc do nich podejść? Wbrew pozorom nie jest to trudne. Weźmy za przykład frazę „sklep rowerowy Poznań”. Tak jak wspomniałem wcześniej, nie ma przeciwwskazań do rozdzielania poszczególnych wyrazów, dzięki czemu nasz fragment tekstu z frazą może brzmieć „sklep rowerowy mieści się przy ulicy X w Poznaniu”.
Często użycie nazwy miasta w nieodmienionej formie brzmi sztucznie i mocno nienaturalnie. Dlatego też lepiej unikać tego rodzaju formy podczas pisania treści na stronę.

  • Pokrywające się frazy

Często chcemy promować się na pokrywające się frazy, które różnią się od siebie jedynie drobnymi szczegółami. Weźmy za przykład dwie takie frazy: „sklep rowerowy” i „sklep rowerowy z częściami” – druga fraza jest rozszerzeniem pierwszej. Używanie ich obu w oddzielnych zdaniach mogłoby nam wygenerować zbyt dużą ilość fraz w treści i w związku z tym zakwalifikować nasz tekst jako spam. Przed rozpoczęciem optymalizacji wystąpień fraz warto najpierw przeanalizować listę fraz, które chcemy umieścić w treści i usunąć te, które się powtarzają. Przesycenie frazami może okazać się dla nas szkodliwe i doprowadzić do kanibalizacji słów kluczowych, dlatego należy odpowiedzialnie do tego podchodzić.

  • Liczba wystąpień fraz w tekście

Ile wystąpień danej frazy umieścić w tekście? Otóż nie ma na to jednolitego wzoru, który można zastosować do każdego tekstu. Z doświadczenia jednak wiem, że użycie frazy w formie nieodmienionej więcej niż dwa razy na 1200 znaków wraz ze spacjami nie wpływa dobrze na odbiór i jakość treści. Jest to jednak uzależnione od fraz i długości danego tekstu.

3. Różnicowanie treści

Samo stworzenie tekstu nie jest jeszcze końcem pracy. Przed wrzuceniem go na stronę należy jeszcze poświęcić chwilę na podzielenie akapitów, aby treść była przejrzysta i czytelna. Poza podziałem na akapity warto pamiętać o innych elementach, które ułatwiają czytanie – nagłówki niższego rzędu (H2-H6), listy wypunktowane. Zdjęcia czy infografiki służą idealnie jako dopełnienie utworzonych tekstów. O wiele przyjemniej czyta się tekst wzbogacony o te wszystkie elementy niż jednolity blok tekstu.

4. Długość tekstów

Google docenia treści unikatowe i rozbudowane, dlatego warto tworzyć teksty, które wyczerpią dany temat. Najważniejsze jest określenie celu przygotowania danego tekstu – inaczej podejdziemy do pisania artykułu na bloga, a inaczej do tworzenia opisu kategorii produktów w sklepie internetowym.
Dla opisów kategorii za optymalną długość opisu przyjmuje się około 50 wyrazów, co pozwala osiągnąć około 1000 znaków wraz ze spacjami. Natomiast, jeśli chodzi o artykuły branżowe, których celem jest wyczerpanie danego tematu, jako najlepszą dolną granicę długości tekstu należy przyjąć 300 wyrazów, co daje około 2000 znaków.

5. Długość akapitów

Jak już wcześniej zostało wspomniane, dla wygodnego czytania warto zadbać o urozmaicenie treści. Jednym z elementów, które pozwalają na to, aby tekst dobrze się czytało, jest długość akapitów. Z własnego doświadczenia wiem, że nawet długie ściany tekstów przedzielone nagłówkami i grafikami nie są przyjemne do czytania. Z mojego doświadczenia uważam, że powinno się tworzyć akapity o średniej długości około 90 wyrazów, co przekłada się na około 600 znaków wraz ze spacjami.

6. Linkowanie wewnętrzne

Treści na stronach, szczególnie na blogach, są idealnym miejscem do tworzenia linkowania wewnętrznego. Pozwoli to na swobodną nawigację użytkowników po witrynie, jak i ułatwi robotom wyszukiwarki poruszanie się po Twojej stronie. Należy odpowiednio rozplanować linkowanie zarówno w nawigacji, jak i w treści umieszczanej na stronie. Istotnym elementem jest również anchor, czyli treść linku z tekstu. Używanie takich sformułowań jak „zobacz więcej” czy „więcej tutaj” powoduje, że moc takiego odnośnika będzie znacznie obniżona. Dlatego też warto przemyśleć, z jakich słów chcemy podlinkować inną podstronę naszej domeny.

Podsumowując, nie ma złotego środka na pisanie tekstów pod kątem SEO, należy jednak stosować dobre praktyki i optymalizować swoje działania. Na naszym blogu znajdziecie wiele artykułów dotyczących treści, dlatego zachęcam do zajrzenia do kategorii Content Marketing, gdzie przeczytacie m.in. o tworzeniu przyjaznych treści i copywritingu produktowym. Podejście z głową do tworzenia artykułów i opisów pozwoli na tworzenie contentu, który zainteresuje użytkowników i posłuży jako wsparcie dla pozostałych działań optymalizacyjnych.

Pisanie tekstów SEO – praktyczny poradnik
5 (100%) z 6 głosów
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!